Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
26-10-2023 om 10:00
Doemijdieglazenbol schreef op 26-10-2023 om 09:12:
ik ben trouwens wel blij dat de discussie hier de laatste dagen op een wat beschaafdere toon (weet even juiste woord niet) verloopt. Fijn om te zien.
En als we toch fragmenten aan het delen zijn; luijendijk en heertjes die oproepen vooral de menselijkheid niet uit het oog te verliezen. https://www.bnnvara.nl/khalidensophie/videos/602244
Precies wat mijn familie (en in hun verlengde ik ook) al weken roept nu.
Ergens heb ik wel een soort jeuk van “hier leven ze wel samen”. Aan de ene kant mooi om te laten zie. Aan de andere kant, door het als uitzonderlijk te presenteren kan het eigenlijk een verkeerde indruk wekken en daarmee averechts werken.
Ik heb deze aflevering niet gezien, bedankt voor dit fragment!
Ben het zo eens met wat Joris Luyendijk zegt (ik pik er even iets uit, want hij zegt natuurlijk veel meer) "Moslims zijn 2e rangs burgers in Nederland" en dat de Palesteinen international symbool zijn van het 2e rangs bugerschap....Phoe!!....dit kwam wel even bij mij binnen, nu begrijp ik toch net even meer hoe die diep die emotie zit bij Moslims.
Maar Doemijdieglazenbol wat bedoel je precies met;
"Aan de andere kant, door het als uitzonderlijk te presenteren kan het eigenlijk een verkeerde indruk wekken en daarmee averechts werken".
Hoe kan het averechts werken?
Muurbloem1985
26-10-2023 om 10:17
Zilver_gray schreef op 26-10-2023 om 09:03:
En ondertussen gaan de invallen en het bloed vergieten onverminderd door..
https://nos.nl/liveblog/2495401-leger-israel-grootste-inval-in-gazastrook-tot-nu-toe
Dat ze hamas maar mogen verslaan
_Audrey
26-10-2023 om 11:44
Muurbloem1985 schreef op 26-10-2023 om 10:17:
[..]
Dat ze hamas maar mogen verslaan
Graag, maar ik denk dat dat nooit gaat lukken. Niet zolang de kopstukken veilig in Iran en Qatar zitten en de omstandigheden voor de Palestijnen niet verbeteren.
Zilver_gray
26-10-2023 om 12:08
_Audrey schreef op 26-10-2023 om 11:44:
[..]
Graag, maar ik denk dat dat nooit gaat lukken. Niet zolang de kopstukken veilig in Iran en Qatar zitten en de omstandigheden voor de Palestijnen niet verbeteren.
Zolang dit niet verbeterd en deze mensen in zo'n uitzichtloze situatie blijven verkeren, is er een voedingsbodem voor Hamas en soortgelijke organisaties.
_Audrey
26-10-2023 om 12:16
Zilver_gray schreef op 26-10-2023 om 12:08:
[..]
Zolang dit niet verbeterd en deze mensen in zo'n uitzichtloze situatie verkeren, is er een bodem voor Hamas en soortgelijke organisaties.
Precies. Dus er zullen dingen moeten veranderen, maar hoe?? Geen idee. Zolang Netanyahu daar zit, wordt het sowieso niks.
Zilver_gray
26-10-2023 om 12:25
_Audrey schreef op 26-10-2023 om 12:16:
[..]
Precies. Dus er zullen dingen moeten veranderen, maar hoe?? Geen idee. Zolang Netanyahu daar zit, wordt het sowieso niks.
Netanyahu is het ergste (slechtste) wat Israel is overkomen...
_Audrey
26-10-2023 om 12:35
Zilver_gray schreef op 26-10-2023 om 12:25:
[..]
Netanyahu is het ergste (slechtste) wat Israel is overkomen...
Ja, absoluut.
Muurbloem1985
26-10-2023 om 12:41
_Audrey schreef op 26-10-2023 om 11:44:
[..]
Daarom moeten ze die kopstukken en heel hamas uitschakelen, de palestijnen doen dat niet in ieder geval.
Malibu2
26-10-2023 om 12:56
Valt het jullie ook op dat Hamas heel snel is met claims dat zoveel onschuldige vrouwen, kinderen en ouderen zijn gestorven door de luchtaanvallen, maar dat ze nergens berichten over het aantal gesneuvelde mannen van ca 16-35 jaar oud? Of heb ik hier iets totaal gemist?
Muurbloem1985
26-10-2023 om 13:04
Malibu2 schreef op 26-10-2023 om 12:56:
Valt het jullie ook op dat Hamas heel snel is met claims dat zoveel onschuldige vrouwen, kinderen en ouderen zijn gestorven door de luchtaanvallen, maar dat ze nergens berichten over het aantal gesneuvelde mannen van ca 16-35 jaar oud? Of heb ik hier iets totaal gemist?
Die zitten onder in bunkers, te broeden om weer een aanslag te plegen in Israël
Malibu2
26-10-2023 om 13:09
En dit valt me ook op met betrekking tot de berichten over brandstof voor de ziekenhuizen.
Bericht van 11(!) oktober:
Meanwhile, Health Minister Mai al-Kaila said “the fuel stock to operate the generators in the Gaza Strip hospitals will end tomorrow, Thursday, which will exacerbate the disastrous conditions in the hospitals”.
https://www.aljazeera.com/news/2023/10/11/gaza-faces-humanitarian-catastrophe-as-sole-power-plant-runs-out-of-fuel
Bericht van 16 oktober:
"Fuel reserves at all hospitals in the Gaza Strip are likely to run out within the next 24 hours, the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) warned Sunday."
https://www.aa.com.tr/en/middle-east/hospitals-in-gaza-only-have-enough-fuel-reserves-for-24-hours-un/3021202
Bericht van gisteren (25 oktober):
"Hospitals in the Gaza Strip are taking emergency cases only, the UN says, amid fears fuel supplies will run out across the territory in the coming hours."
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67214431
Hamas heeft brandstof. Ze moeten hun uitgebreide tunnelsysteem draaiende houden. Haal het daar maar vandaan.
Daglichtlamp
26-10-2023 om 13:15
Ja dat zei ik eerder ook al, voortdurend beweren dat de brandstof morgen op is, is ongeloofwaardig. Maar blijkbaar durft Hamas niet daadwerkelijk de ziekenhuizen zonder brandstof te laten, gelukkig.
Malibu2
26-10-2023 om 13:20
Muurbloem1985 schreef op 26-10-2023 om 13:04:
[..]
Die zitten onder in bunkers, te broeden om weer een aanslag te plegen in Israël
Deels wel, maar er zijn intussen ook al velen gedood. Maar op de een of andere manier hoor je daar niets over vanuit Hamas. Nee, het werkt voor hen beter om het te hebben over kinderen, vrouwen en ouderen die omkomen. En ja, ik weet dat er daar helaas kinderen, vrouwen en ouderen omkomen bij de luchtaanvallen, ik wou dat dat niet zo was. Maar ik heb 0,0 vertrouwen in aantallen sterfgevallen die vanuit Hamas worden geroepen en die niet geverifieerd kunnen worden. En ze zijn er in het westen succesvol mee. Kijk alleen maar naar de explosie op het parkeerterrein bij het ziekenhuis en de westerse verontwaardiging die daarop volgde. Honderden doden volgens Hamas, maar dit aantal is waarschijnlijk veel lager. Nog los van wie de explosie heeft veroorzaakt.
Malibu2
26-10-2023 om 13:24
Daglichtlamp schreef op 26-10-2023 om 13:15:
Ja dat zei ik eerder ook al, voortdurend beweren dat de brandstof morgen op is, is ongeloofwaardig. Maar blijkbaar durft Hamas niet daadwerkelijk de ziekenhuizen zonder brandstof te laten, gelukkig.
Het is hun verantwoordelijkheid als besturend orgaan van Gaza. Het zou totaal vanzelfsprekend moeten zijn. Maar dan kijk ik er weer met een westerse blik naar..
Ik weet niet of de ziekenhuizen brandstof hebben gekregen van Hamas of dat er sowieso meer brandstof beschikbaar was dan werd geclaimd.
_Audrey
26-10-2023 om 13:49
Malibu2 schreef op 26-10-2023 om 12:56:
Het aantal Palestijnen dat is omgekomen bij Israëlische luchtaanvallen in de Gazastrook is gestegen tot 6547. Dat meldt althans het lokale ministerie van Volksgezondheid, dat onder controle staat van Hamas. Bijna 68 procent van de dodelijke slachtoffers zouden kinderen en vrouwen zijn.
-AD-
Mwah ja, ze noemen niet expliciet mannen tussen 16-35 inderdaad (waarom zouden ze ook?), maar je kunt zelf concluderen dat 32% van de slachtoffers wel man is. Uit propagandadoeleinden is vrouwen en kinderen noemen beter, dat doet elk land in conflict/oorlog. Wat er waar is van de aantallen is een tweede.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.