Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

_Audrey schreef op 25-10-2023 om 08:19:

Ik denk vooral dat je terughoudend moet zijn met dit soort filmpjes. Je weet helemaal niet wat de context is en wat waar is. Iedereen kan alles wel op internet zetten.

Met deze filmpjes wel maar die van Hamas dan weer niet? Hij spreekt uit dat het niet moet LIJKEN op een bezetting, maar op zelfverdediging. Precies waarmee ze nu ook rondstrooien, zich verdedigen tegen die duizende kinderen zonder wapens zeker? 

Butterflywhy schreef op 25-10-2023 om 14:01:

[..]

Met deze filmpjes wel maar die van Hamas dan weer niet? Hij spreekt uit dat het niet moet LIJKEN op een bezetting, maar op zelfverdediging. Precies waarmee ze nu ook rondstrooien, zich verdedigen tegen die duizende kinderen zonder wapens zeker?

Ik bedoelde alle filmpjes, ook die van Hamas.

Hebben jullie dat filmpje gezien van die vrijgelaten gijzelaar, een 85-jarige vrouw, die de hand schudt van de Hamas-terrorist: ‘Shalom’. Fenomenaal, wat een baas!
In onderstaande video zit dat stukje vrijwel in het begin. Echt even naar kijken, krijg je hoop van voor de mensheid.
https://nos.nl/collectie/13959/video/2495162-twee-gegijzelde-israelische-vrouwen-vrijgelaten

Zilver_gray schreef op 25-10-2023 om 09:22:

[..]

Erkenning voor het leed van de Palestijnen!

En zeer terechte druk op Israël om zich beter te gaan gedragen. Natuurlijk zijn ze daar ‘niet van gediend’. Ze zitten nog in een andere mindset. Maar juist daarom moet die druk worden uitgeoefend. Ze moeten er maar aan wennen en uiteindelijk voor buigen. En als ze niet buigen moet de druk zo hoog worden opgevoerd dat ze niet anders kunnen dan ervoor te buigen. Als het niet anders kan, moet het tot sancties komen. Het recht op zelfverdediging mag en kan niet (meer) hetzelfde zijn als het recht op mensenrechtenschending. Daar moet een duidelijk onderscheid in worden gemaakt door de bondgenoten van Israël. En daar zie je echt wel het begin van ontstaan. 

Mija schreef op 25-10-2023 om 14:32:

Hebben jullie dat filmpje gezien van die vrijgelaten gijzelaar, een 85-jarige vrouw, die de hand schudt van de Hamas-terrorist: ‘Shalom’. Fenomenaal, wat een baas!
In onderstaande video zit dat stukje vrijwel in het begin. Echt even naar kijken, krijg je hoop van voor de mensheid.
https://nos.nl/collectie/13959/video/2495162-twee-gegijzelde-israelische-vrouwen-vrijgelaten

Wat lief! Sterk hoor, dat je dat kan. 

Ik las dat ze best redelijk goed behandeld zijn toen ze eenmaal in de tunnels van Hamas waren. Dat biedt wat hoop voor de andere gijzelaars. 

Butterflywhy schreef op 25-10-2023 om 06:37:

https://www.instagram.com/reel/CyyJ3Z1NHF_/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

wat moeten we hiervan vinden? Wellicht oud materiaal maar het geeft goed de intentie waar. Maar weet zeker dat ook dit goed gepraat zal worden door velen.

ps. Je hoeft geen Instagram te hebben om hrt te bekijken

Dat ze van plan waren en zijn om het leiderschap aan te vallen en te destabiliseren ten tijde van de tweede intifada, daar kijkt toch niemand van op neem ik aan? Ook nu heeft vrijwel niemand er bezwaar tegen als ze zich zo uitlaten over Hamas. Ik niet in ieder geval. De Palestijnse autoriteit is zo corrupt als de pest en Hamas is een terroristische, repressieve organisatie.  Ik denk dat het heel goed zou zijn als dat leiderschap beëindigd zou kunnen worden. Datzelfde geldt overigens voor Nethanyahu zelf. Dat laatste inzicht zal hij waarschijnlijk zelf niet delen. 

Mija schreef op 25-10-2023 om 14:32:

Ja ik heb het gezien, ik heb ook gehoord dat haar man nog bij de gegijzelden zit. Misschien deed ze dat in de hoop dat men haar man goed zou behandelen/ snel vrij zou laten.

Ik vraag me ook af waarom ze de gegijzelden zo goed behandelen? Dit is toch in schril contrast met hoe ze daar in die kibboets hebben huis gehouden?

Butterflywhy schreef op 25-10-2023 om 14:01:

[..]

Die woorden bezetting en zelfverdediging hangen samen met het credo: you break it, you own it. Als je het leiderschap van een land aanvalt en vernietigt, ben je er daarna verantwoordelijk voor dat er weer stabiliteit ontstaat en nieuw leiderschap gevormd wordt. Je kunt niet zomaar weglopen nadat je de machthebbers hebt weggejaagd. Dat zou een land helemaal zonder leiderschap laten zitten en een machtsvacuüm belooft meestal niet veel goeds. Dat betekent dat je feitelijk een tijdlang de macht moet dragen in een land. Voor degenen die het niet eens zijn met het verdrijven van dat leiderschap, is dat een bezetting. Iedereen die blij is met de verdrijving van het leiderschap noemt het terechte (zelf)verdediging. 

Zilver_gray schreef op 25-10-2023 om 14:54:

[..]

Ja ik heb het gezien, ik heb ook gehoord dat haar man nog bij de gegijzelden zit. Misschien deed ze dat in de hoop dat men haar man goed zou behandelen/ snel vrij zou laten.

Ik vraag me ook af waarom ze de gegijzelden zo goed behandelen? Dit is toch in schril contrast met hoe ze daar in die kibboets hebben huis gehouden?

Dat is vrij cynisch denk ik: die mensen zijn middelen tot een doel. Op dit moment hebben ze er meer aan om ze goed te behandelen. Is PR-technisch en diplomatiek beter. Als ze hun doel er niet mee bereiken, is het gauw over met de goede behandeling. 

En ondertussen gaan de invallen en het bloed vergieten onverminderd door..

https://nos.nl/liveblog/2495401-leger-israel-grootste-inval-in-gazastrook-tot-nu-toe

ik ben trouwens wel blij dat de discussie hier de laatste dagen op een wat beschaafdere toon (weet even juiste woord niet) verloopt. Fijn om te zien. 
En als we toch fragmenten aan het delen zijn; luijendijk en heertjes die oproepen vooral de menselijkheid niet uit het oog te verliezen. https://www.bnnvara.nl/khalidensophie/videos/602244
Precies wat mijn familie (en in hun verlengde ik ook) al weken roept nu. 

Ergens heb ik wel een soort jeuk van “hier leven ze wel samen”. Aan de ene kant mooi om te laten zie.  Aan de andere kant, door het als uitzonderlijk te presenteren kan het eigenlijk een verkeerde indruk wekken en daarmee averechts werken. 

grosso modo blijkt “Nederland” (inmiddels?) ook vooral mee te leven met de onschuldigen. 

https://www.ioresearch.nl/actueel/nederland-leeft-mee-met-onschuldige-slachtoffers-in-israel-en-gaza/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.