Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2495189-onze-hulp-in-gaza-stopt-morgen-als-er-geen-nieuwe-brandstof-komt

Wat een dilemma! En inderdaad hoe kunnen ze garanderen dat het bij de burgers en ziekenhuizen terecht komt en niet bij Hamas?

Zilver_gray schreef op 24-10-2023 om 12:20:

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2495189-onze-hulp-in-gaza-stopt-morgen-als-er-geen-nieuwe-brandstof-komt

Wat een dilemma! En inderdaad hoe kunnen ze garanderen dat het bij de burgers en ziekenhuizen terecht komt en niet bij Hamas?

Dat kunnen ze niet garanderen en toch moeten ze het toestaan. Ze moeten luisteren naar en doorvoelen wat Biden zei: 

“Justice must be done,” Biden said. “But I caution that, while you feel that rage, don’t be consumed by it. After 9/11, we were enraged in the United States. While we sought justice and got justice, we also made mistakes.”

Ik interpreteer dat als: door je eigen waarden uit het oog te verliezen tast je ook je eigen menselijkheid, maatschappelijk weefsel en waardigheid aan. Je wint niet, je verliest. Dat is geen abstractie. De Verenigde Staten zijn maatschappelijk, moreel en politiek enorm ver weggezakt de afgelopen 20 jaar. Dat speelde natuurlijk voor 9/11 ook heus al maar de polarisering en de heilige verontwaardiging hebben die afbraak heel erg versneld. Het is echt een serieuze en reële waarschuwing dat ze ook zelf heel veel kunnen en gaan verliezen als zede Palestijnen niet menselijk behandelen. 

En ja, het klinkt hypocriet uit Bidens mond. Ja, de VS heeft zelf veel boter op het hoofd, nee, ze maken het zelf niet waar. Maar we maken het allemaal niet waar en toch moeten we onszelf en elkaar eraan blijven herinneren om het in ieder geval binnen een bandbreedte te houden. Als ik woest word, moet jij mij waarschuwen. Als jij woest wordt, moet ik jou waarschuwen. Dit is geen uitspraak waaruit je exact kunt afleiden wat je in een gegeven situatie moet doen. Je moet immers ook wel degelijk begrenzen. Het is niet alsof love and peace vanzelf zal uitbreken als je maar aardig bent. Maar het is wel belangrijk om ons steeds te herinneren aan onze eigen én andermens kwetsbaarheid en waardigheid. Hoe moeilijk dat ook is. 

Ik zie dat we dat op dit forum behoorlijk vaak doen, als iemand met een vraag over een persoonlijk conflict komt: de emoties helpen kanaliseren en meedenken over mogelijkheden constructief stappen vooruit te zetten. Dat vind ik mooi aan dit forum. 

Mija schreef op 24-10-2023 om 13:32:

[..]

Dat kunnen ze niet garanderen en toch moeten ze het toestaan. Ze moeten luisteren naar en doorvoelen wat Biden zei:

“Justice must be done,” Biden said. “But I caution that, while you feel that rage, don’t be consumed by it. After 9/11, we were enraged in the United States. While we sought justice and got justice, we also made mistakes.”

Ik interpreteer dat als: door je eigen waarden uit het oog te verliezen tast je ook je eigen menselijkheid, maatschappelijk weefsel en waardigheid aan. Je wint niet, je verliest. Dat is geen abstractie. De Verenigde Staten zijn maatschappelijk, moreel en politiek enorm ver weggezakt de afgelopen 20 jaar. Dat speelde natuurlijk voor 9/11 ook heus al maar de polarisering en de heilige verontwaardiging hebben die afbraak heel erg versneld. Het is echt een serieuze en reële waarschuwing dat ze ook zelf heel veel kunnen en gaan verliezen als zede Palestijnen niet menselijk behandelen.

En ja, het klinkt hypocriet uit Bidens mond. Ja, de VS heeft zelf veel boter op het hoofd, nee, ze maken het zelf niet waar. Maar we maken het allemaal niet waar en toch moeten we onszelf en elkaar eraan blijven herinneren om het in ieder geval binnen een bandbreedte te houden. Als ik woest word, moet jij mij waarschuwen. Als jij woest wordt, moet ik jou waarschuwen. Dit is geen uitspraak waaruit je exact kunt afleiden wat je in een gegeven situatie moet doen. Je moet immers ook wel degelijk begrenzen. Het is niet alsof love and peace vanzelf zal uitbreken als je maar aardig bent. Maar het is wel belangrijk om ons steeds te herinneren aan onze eigen én andermens kwetsbaarheid en waardigheid. Hoe moeilijk dat ook is.

Ik zie dat we dat op dit forum behoorlijk vaak doen, als iemand met een vraag over een persoonlijk conflict komt: de emoties helpen kanaliseren en meedenken over mogelijkheden constructief stappen vooruit te zetten. Dat vind ik mooi aan dit forum.

Ik denk ook niet dat Hamas uitsluitend afhankelijk is van deze aanvoer. Er zal ongetwijfeld een deel bij hun terecht komen maar Hamas gaat echt niet wachten op medewerking van Egypte of Israel om de grens te openen. Met andere woorden, de aanvallen van Hamas zullen sowieso wel doorgaan. 

We hebben het ook steeds over proportionaliteit en dit is ook een voorbeeld daarvan. Je moet de aanvoer toestaan omdat het anders teveel onnodige slachtoffers maakt. 

LMEK schreef op 24-10-2023 om 14:07:

[..]

Ik denk ook niet dat Hamas uitsluitend afhankelijk is van deze aanvoer. Er zal ongetwijfeld een deel bij hun terecht komen maar Hamas gaat echt niet wachten op medewerking van Egypte of Israel om de grens te openen. Met andere woorden, de aanvallen van Hamas zullen sowieso wel doorgaan.

We hebben het ook steeds over proportionaliteit en dit is ook een voorbeeld daarvan. Je moet de aanvoer toestaan omdat het anders teveel onnodige slachtoffers maakt.

Maar als Hamas nog steeds brandstofvoorraad heeft (wat ik ook vermoed), dan zijn de ziekenhuizen en dergelijk toch niet afhankelijk van wat Israël doorlaat? Dan kunnen ze gewoon voor hun eigen mensen zorgen.

Ik zie nu al dagenlang voorbij komen dat er nog maar voor 24 uur voorraad is. Dat kun je niet blijven zeggen, dan begin ik me af te vragen hoe dat eigenlijk zit.

Mija schreef op 24-10-2023 om 13:32:

[..]

Dat heb je mooi geschreven, daar ben ik het zeker mee eens.
Wie houdt Israël een spiegel voor? Wie herinnerd hen eraan, en wie roept hen tot orde? Ik zag dat Rutte al wel in gesprek is geweest met Netanyahu, zegt dat hij Israël onvoorwaardelijk steunt, Hij weigerd Israël expliciet te veroordelen voor de luchtaanvallen op de Gazastrook. Klinkt ook niet echt hoopvol.

Daglichtlamp schreef op 24-10-2023 om 14:15:

[..]

Maar als Hamas nog steeds brandstofvoorraad heeft (wat ik ook vermoed), dan zijn de ziekenhuizen en dergelijk toch niet afhankelijk van wat Israël doorlaat? Dan kunnen ze gewoon voor hun eigen mensen zorgen.

Ik zie nu al dagenlang voorbij komen dat er nog maar voor 24 uur voorraad is. Dat kun je niet blijven zeggen, dan begin ik me af te vragen hoe dat eigenlijk zit.

Hamas gebruikt dat natuurlijk ook als pressiemiddel. Want waarom zouden ze internationale hulp laten schieten? En de internationale gemeenschap voelt de druk om wat te doen. 

Daglichtlamp schreef op 24-10-2023 om 14:15:

[..]

Als dat zo is, betekent dat dat Hamas de eigen mensen gebruikt om de vijand onder druk te zetten. Ze laten ze nog liever sterven dan ze de brandstof te geven die ze zelf ter beschikking hebben. En dat doen ze, dat weten we al. Hoe krachtig zou dan het signaal van Israel kunnen zijn als ze zouden uitdragen: wij kiezen wél voor jullie welzijn, ook als dat tegen ons eigen belang indruist. En voor het behartigen van onze belangen, zoeken we dan een andere manier. 

Als dat op de een of andere manier aan de oppervlakte gebracht zou kunnen worden, zichtbaar gemaakt kan worden, zou dat enorm sterk zijn! Ze zitten toch al in een propaganda-oorlog dus deze kan er ook nog wel bij. En ik zou denken dat de meerderheid van de Gazanen echt wel weet dat Hamas zijn macht misbruikt. Maar omdat de beleving van slachtofferschap van Israel sterker is, kiezen ze toch de kant van Hamas. Ik zou echt benieuwd zijn wat er gebeurt als Israel een keer, op een totaal onverwacht moment, een totaal andere positie kiest. Als het geen enkel positief effect heeft, kun je altijd weer terug naar repressie. Wat hebben ze feitelijk te verliezen? 

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat ze eens iets totaal onverwachts en heel paradoxaals moeten doen: alle gevechten stilleggen en zorgen dat er heel veel humanitaire hulp het land binnenstroomt. 

Wat een sneue mensen zijn het eigenlijk:

Full video: Interrogation to Hamas terrorists - YouTube

Dit is een video van de ondervraging van Hamas mensen die gevangen zijn genomen door Israël en die hebben meegeholpen bij de moordpartij op 7 oktober, let op het kan heftig zijn voor sommige.

Muurbloem1985 schreef op 24-10-2023 om 18:06:

Wat een sneue mensen zijn het eigenlijk:

Full video: Interrogation to Hamas terrorists - YouTube

Dit is een video van de ondervraging van Hamas mensen die gevangen zijn genomen door Israël en die hebben meegeholpen bij de moordpartij op 7 oktober, let op het kan heftig zijn voor sommige.

Sneu is een understatement!

Het is hartverscheurend dat je zo wanhopig bent je je in zo'n uitzichtloze situatie bevind dat je aansluiten bij deze vreselijke organisatie als enige uitweg ziet. 

Zilver_gray schreef op 24-10-2023 om 18:43:

[..]

Sneu is een understatement!

Het is hartverscheurend dat je zo wanhopig bent je je in zo'n uitzichtloze situatie bevind dat je aansluiten bij deze vreselijke organisatie als enige uitweg ziet.

Klinkt alsof je er medelijden mee hebt.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

24-10-2023 om 19:48

Friezinnetje schreef op 24-10-2023 om 19:48:

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2495258-kolonisten-op-de-westoever-vallen-palestijnen-aan-met-steun-van-israel
En hier zijn de kolonisten de boel aan het vermoorden en nemen land in.

Alsof ze al niet genoeg land ingenomen hebben.

Friezinnetje schreef op 24-10-2023 om 19:48:

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2495258-kolonisten-op-de-westoever-vallen-palestijnen-aan-met-steun-van-israel
En hier zijn de kolonisten de boel aan het vermoorden en nemen land in.

Dit is een van de redenen waarom de gematigde kant van de Hamas minder steun kreeg de afgelopen jaren en de radicale kant meer gewicht kreeg. Zie naar de Westbank, de passieve houding van Fatah, wat levert het op? 

Bijna twee weken geleden dit interview gelezen over Hamas, weer achter betaalmuur en geen enkel idee wat het kost om het artikel te kunnen lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231013_95715612

Fragment:
Hoe verliep die interne dynamiek de laatste jaren?

‘Na de Gaza-oorlog van 2014 ging Hamas een periode in van relatieve kalmte waarin de pragmatici probeerden Hamas’ isolement te doorbreken. Ondanks eerdere mislukkingen zochten zij toenadering tot Fatah en in 2017 publiceerden ze een nieuw manifest. Hoewel veel media blijven citeren uit het oude handvest uit 1988, dat extreem antisemitisch is en zinnen bevat als ‘de islam zal Israël vermorzelen’, maakt het nieuwe manifest een duidelijk onderscheid tussen het zionistische project en het Joodse volk en pleit het voor religieuze tolerantie. Bovendien accepteert het een terugkeer naar de grenzen van 1967, wat een tweestatenoplossing impliceert, hoewel Hamas weigert Israël te erkennen.’

‘Maar die koerswijzingen hebben de pragmatici niets opgeleverd. Onderhandelingen met Fatah mislukten, Hamas bleef internationaal verguisd, Gaza’s blokkade hield stand en Israël nam juist steeds meer Palestijns land in, aangemoedigd door de regering van de Amerikaanse president Donald Trump. Het gevolg was dat de pragmatici in Gaza onder vuur kwamen van de radicalere leden van Hamas en van andere strijdgroepen, zoals de Palestijnse Islamitische Jihad. Het klinkt ons misschien vreemd in de oren, maar die laatste beschuldigde Hamas er juist van dat ze onderdeel waren geworden van “het systeem” dat Israël in stand hield.’

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.