Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 23-10-2023 om 17:50:

[..]

Ik ben normaal gesproken best wel van de nuance, maar niet waar het deze terroristische aanval door Hamas betreft.

Lees deze X-thread maar eens, geschreven door een BBC journalist.

Iedereen die nu nog zegt: "Dat was verkeerd van Hamas, MAAR..."

https://twitter.com/mrconfino/status/1716426427455655964?t=BDAUGi-K706y77Vrso0GLQ&s=19

Je kunt bloed niet met bloed wegwassen. Dat het verkeerd is om sadistisch geweld te plegen op burgers rechtvaardigt niet dat je bewust voor miljoenen andere burgers een humanitaire noodtoestand creëert. Het is allebei hartstikke FOUT! Er is er niet één goed en één fout. Dat is een misverstand. Al die machthebbers, die opdrachten geven voor dit soort dingen, moeten politiek op de knieën worden gedwongen door de internationale gemeenschap.

Malibu2 schreef op 23-10-2023 om 18:22:

[..]

Volgens jou is dit conflict niet zwart-wit. Volgens mij heeft Hamas echter elke mogelijk denkbare grens overschreden door hun actie en dit conflict daarmee zwart-wit gemaakt. Ik lees regelmatig over context, en ik omtken niet dat een groot deel van de Palestijnse bevolking het moeilijk heeft, maar geen enkele context kan een dergelijke terroristische aanval ook maar voor 1% goedpraten.

(En Hamas deed het bovendien niet eens voor de eigen bevolking..)

Ik praat niks goed. Vind het erg hinderlijk dat je mij in een hokje probeert te duwen.

Ik ben in het begin van dit draadje begonnen met een post over die zaterdag toen Hamas tijdens het festival dood en verderf zaaide. Daarbij schreef ik vreselijk. Wat wil je dat ik nog meer zeg?

Hier laat ik het bij wat jou betreft.

Fijne avond verder.

Zilver_gray schreef op 23-10-2023 om 18:24:

[..]

Tjongejonge wat zijn ze toch barmhartig die Israëliërs.

De Palestijnen moeten dus niet zeuren? Maar hun handen dichtknijpen met wat ze toegewezen is?

Je kunt wel sarcastisch gaan zitten doen, als hun Hamas regering niet zo corrupt was en ze niet voor Hamas hadden gekozen hadden ze nu een mooi gebied kunnen hebben.

Malibu2 schreef op 23-10-2023 om 18:22:

[..]

Volgens jou is dit conflict niet zwart-wit. Volgens mij heeft Hamas echter elke mogelijk denkbare grens overschreden door hun actie en dit conflict daarmee zwart-wit gemaakt. Ik lees regelmatig over context, en ik ontken niet dat een groot deel van de Palestijnse bevolking het moeilijk heeft, maar geen enkele context kan een dergelijke terroristische aanval ook maar voor 1% goedpraten.

(En Hamas deed het bovendien niet eens voor de eigen bevolking..)

Je hebt helemaal 100% gelijk! Dit is nou precies de crux! Ook het veroorzaken van het extreme lijden van het Palestijnse volk kan niet worden goedgepraat, in geen enkele context! We moeten niet net doen alsof er een duidelijk onderscheiden goed of fout ís. Er zijn hier twee partijen voor wie je in bepaalde opzichten heel veel begrip en diepe sympathie kunt hebben en die je in andere opzichten keihard moet veroordelen voor hun destructieve gedrag. 

Muurbloem1985 schreef op 23-10-2023 om 18:34:

[..]

Je kunt wel sarcastisch gaan zitten doen, als hun Hamas regering niet zo corrupt was en ze niet voor Hamas hadden gekozen hadden ze nu een mooi gebied kunnen hebben.

Jij zou eens je oogkleppen af moeten zetten. Was het maar zo dat het zo simpel was. Wil je nu echt met droge ogen beweren dat Israel geen enkele fout heeft gemaakt? Dat het normaal is om genocide te plegen? Want ja dat is het. En maak je niet druk over het pro Israel zijn. Nederland in het algemeen en Rutte zijn dat overduidelijk.

Butterflywhy schreef op 23-10-2023 om 18:37:

[..]

Jij zou eens je oogkleppen af moeten zetten. Was het maar zo dat het zo simpel was. Wil je nu echt met droge ogen beweren dat Israel geen enkele fout heeft gemaakt? Dat het normaal is om genocide te plegen? Want ja dat is het. En maak je niet druk over het pro Israel zijn. Nederland in het algemeen en Rutte zijn dat overduidelijk.

Dat woord genocide, dat vind ik dan weer niet op zijn plaats. De Palestijnse burgerslachtoffers zijn voor mij eerder nevenschade: als Israël Hamas kon uitschakelen zonder burgerslachtoffers zouden ze dat heus wel doen, daar twijfel ik niet aan. Maar nu dat niet gaat, nemen ze ze op de koop toe. Dat vind ik al meer dan vreselijk genoeg, alsof ze er helemaal niet toe doen, niet van waarde zijn. 

[..]

Ook zo een populair woord bij de Palestijnen aanhangers: "genocide' vertel welke "genocide" bedoel je?

Mija schreef op 23-10-2023 om 18:27:

[..]

Je kunt bloed niet met bloed wegwassen. Dat het verkeerd is om sadistisch geweld te plegen op burgers rechtvaardigt niet dat je bewust voor miljoenen andere burgers een humanitaire noodtoestand creëert. Het is allebei hartstikke FOUT! Er is er niet één goed en één fout. Dat is een misverstand. Al die machthebbers, die opdrachten geven voor dit soort dingen, moeten politiek op de knieën worden gedwongen door de internationale gemeenschap.

Denk je dat Israël Gaza voor de lol aanvalt en blokkades heft? Israël zit hier net zo min op te wachten als jij en ik. Maar voor Israël is het een kwestie van leven of dood. 

Stel: de grootste politieke partij in België wil het Nederlands grondgebied innemen, het Nederlandse volk uitroeien en hoewel we scherpe grensbewaking hebben vallen ze toch massaal binnen en slachten 2500 Nederlanders af zoals Hamas Israëliërs en andere buitenlanders heeft afgeslacht. Ze verkrachten Nederlandse vrouwen en ontvoeren 350 personen naar België. Ze posten videoopnames van moorden op de social media pagina's van familieleden. Ook vuren ze raketten af op Nederland. Nederland voert als respons acties uit op Belgisch grondgebied. Ze proberen daarbij burgerslachtoffers te voorkomen maar dat lukt helaas niet altijd volledig, mede doordat de politieke partij Belgische inwoners als menselijk schild gebruikt. Nederland weet ook dat hulpvoorraden die België worden binnengebracht massaal worden ingepikt door de politieke partij en gebruikt worden voor aanvallen op Nederland. Hierdoor worden meer Nederlanders gedood.

Is het dan fout als Nederland de eigen bevolking beschermt ten koste van de Belgische bevolking, waarvan velen de politieke partij en diens doelstelling steunen? De Belgische politieke partij wil Nederland met de grond gelijk maken, elke Nederlander doden. Zou Nederland moeten afwachten tot dat inderdaad gebeurt? Want de Belgische politieke partij is duidelijk genoeg dat het hen menens is, zowel in woorden als in daden. Zouden we met hen in overleg moeten gaan of ze hun plan om ons te vernietigen misschien willen laten varen? Hen halverwege tegemoet komen? We laten hen 8 miljoen Nederlanders doden in ruil voor het leven van de andere bijna 8 miljoen Nederlanders? 

Is Nederland dan hartstikke fout als het de toevoer van producten naar België blokkeert om te voorkomen dat daarmee Nederlanders worden vermoord? Als Nederland met gerichte acties Belgische terroristen doodt die anders Nederlanders zouden vermoorden? Ook al gaat dat ten koste van de Belgische bevolking? 

(En voor de Belgen onder ons: wissel België en Nederland even om in dit verhaal)

absor

absor

23-10-2023 om 19:15 Topicstarter

[..]

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_genocides

Hier een betekenis en lijst met genocides.   De staat Israel is totaal niet bezig met een genocide op de palestijnen.     Het is overigens wel de huidige wens van Hamas

en ja er zijn een boel rechts extremistische rotzakken van joden die palestijnen neerschieten omdat ze palestijn zijn netzoals we in nederland imbecielen hebben die homo’s in elkaar slaan omdat ze homo zijn.  Maar dat is niet wat een genocide is

Malibu2 schreef op 23-10-2023 om 19:11:

[..]

Denk je dat Israël Gaza voor de lol aanvalt en blokkades heft? Israël zit hier net zo min op te wachten als jij en ik. Maar voor Israël is het een kwestie van leven of dood.

Stel: de grootste politieke partij in België wil het Nederlands grondgebied innemen, het Nederlandse volk uitroeien en hoewel we scherpe grensbewaking hebben vallen ze toch massaal binnen en slachten 2500 Nederlanders af zoals Hamas Israëliërs en andere buitenlanders heeft afgeslacht. Ze verkrachten Nederlandse vrouwen en ontvoeren 350 personen naar België. Ze posten videoopnames van moorden op de social media pagina's van familieleden. Ook vuren ze raketten af op Nederland. Nederland voert als respons acties uit op Belgisch grondgebied. Ze proberen daarbij burgerslachtoffers te voorkomen maar dat lukt helaas niet altijd volledig, mede doordat de politieke partij Belgische inwoners als menselijk schild gebruikt. Nederland weet ook dat hulpvoorraden die België worden binnengebracht massaal worden ingepikt door de politieke partij en gebruikt worden voor aanvallen op Nederland. Hierdoor worden meer Nederlanders gedood.

Is het dan fout als Nederland de eigen bevolking beschermt ten koste van de Belgische bevolking, waarvan velen de politieke partij en diens doelstelling steunen? De Belgische politieke partij wil Nederland met de grond gelijk maken, elke Nederlander doden. Zou Nederland moeten afwachten tot dat inderdaad gebeurt? Want de Belgische politieke partij is duidelijk genoeg dat het hen menens is, zowel in woorden als in daden. Zouden we met hen in overleg moeten gaan of ze hun plan om ons te vernietigen misschien willen laten varen? Hen halverwege tegemoet komen? We laten hen 8 miljoen Nederlanders doden in ruil voor het leven van de andere bijna 8 miljoen Nederlanders?

Is Nederland dan hartstikke fout als het de toevoer van producten naar België blokkeert om te voorkomen dat daarmee Nederlanders worden vermoord? Als Nederland met gerichte acties Belgische terroristen doodt die anders Nederlanders zouden vermoorden? Ook al gaat dat ten koste van de Belgische bevolking?

(En voor de Belgen onder ons: wissel België en Nederland even om in dit verhaal)

Jij vindt ‘Dat was verkeerd van Hamas MAAR …” verwerpelijk. Vind ik ook.

En vervolgens kom je met een uitgebreide “Dat is misschien niet zo netjes van Israël MAAR..”

Er is een strijd tussen een regering en een terroristengroep. Die terroristengroep pleegt sadistisch geweld op de burgers van het land van de regering. De regering gaat nietsontziend op jacht naar de terroristengroep en maakt daarbij heel veel burgerslachtoffers en knijpt alle voorzieningen af: daarvan worden mannen, vrouwen, kinderen, van 0 tot 99, het slachtoffer.

Dit lijkt wel een leedcompetitie! Vind je het leed van de Palestijnen erger, dan bagatelliseer je het gedrag van Hamas. Vind je het leed van de Israëliërs erger, dan heb je er begrip voor dat er vele burgerslachtoffers vallen onder de Palestijnen en dat de levenden ernstige ontberingen lijden. 

‘De wereld’ moet tegen zowel Palestijnse terroristen als tegen de regering van Israël klip en klaar duidelijk maken: “Zo los je geen conflicten op.” Maar er is nou eenmaal geen mondiale rijdende rechter die kan zeggen: ‘dit is mijn uitspraak en hier moet u het mee doen’ en dus moet dat diplomatieker. Maar de tijd dat de behandeling van de Palestijnen door Israël volledig met de mantel der liefde wordt bedekt en daarmee de Palestijnen als wegwerpmensen mogen worden beschouwd, loopt volgens mij op zijn eind. Beide partijen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.

En nee, ‘de wereld’ kan Israël niet in zijn eentje met dit immense probleem laten worstelen en dan van de zijlijn gaan staan schreeuwen dat ze het verkeerd doen. De wereldgemeenschap zal deel moeten uitmaken van een oplossing. 

Helemaal waar, een buitenstaander moet de ruziënde kinderen stoppen! Probleem is dat bijna alle landen partij kiezen en de VN een tandeloze tijger is.

Malibu2 schreef op 23-10-2023 om 19:11:

[..]

...

Laten we het eens beter stellen.
Nederland denkt aanspraak te maken op Vlaanderen omdat het vroeger over dit grondgebied overheerste. Met de hulp van buitenlandse mogendheden wordt het Nederlanders mogelijk gemaakt om nederzettingen te bouwen in Vlaanderen en worden jaar na jaar meer Vlamingen onteigend en verdreven naar Wallonië. Ondertussen komen er aanvallen uit Wallonië van Vlamingen die hun grondgebied terug willen, waarop de Nederlanders nog harder optreden, nog meer mensen uit Vlaanderen verdrijven en Wallonië militair omringen waardoor ook elke economische transactie vanuit Wallonië via Nederland moet gaan. Nederland omringt daarbij Wallonië met een muur waardoor het alle in- en uitgaand verkeer kan controleren.

Jaar na jaar zijn er gewelddadige conflicten waar per Nederlander 22 Vlamingen sterven. Omdat er na tientallen jaren geen vooruitzicht zit in beterschap, grijpen de radicalen de macht binnen de Vlaamse politiek en voeren ze een aanslag uit op wat vroeger hun grondgebied was. Vervolgens slaat Nederland terug, met een veelvoud aan slachtoffers en gaan er in de Nederlandse politiek zelfs stemmen op om alle Vlamingen te verdringen naar Frankrijk omdat daar meer dan genoeg ruimte is.
En nu is het stil. Nederland heeft flyers verspreidt met de mededeling dat iedereen die zich nog in Wallonië bevindt aanzien kan worden als een medeplichtige van een terroristische organisatie en het is wachten tot ze hun grondtroepen inzetten terwijl ze constant gebombardeerd worden op een grondgebied dat niet beschermt wordt door de Iron Dome. 

absor

absor

23-10-2023 om 23:16 Topicstarter

Beterhier schreef op 23-10-2023 om 20:26:

Helemaal waar, een buitenstaander moet de ruziënde kinderen stoppen! Probleem is dat bijna alle landen partij kiezen en de VN een tandeloze tijger is.

Of moet er een hele grote muur om beide landen en volledig afgesloten van de internationale gemeenschap en als ze het het samen hebben opgelost dan mogen ze weer aansluiten?  Zo doe je dat namelijk ook met ruziënde kinderen

(En dan meteen maar met alle oorlogvoerende landen?)

Het feit dat wij als buitenstaanders in dit conflict de discussie voeren over wie het bij het juiste eind heeft is veelzeggend. Voor ons moet er geen links of rechts zijn en geen goed of fout. Want als wij het niet eens kunnen worden terwijl we geen centje pijn lijden is onze enige belemmering om het eens te worden ons eigen gevoel. En dat eigen gevoel is subjectief en subjectiviteit is geen goede raadgever in een conflict. Het label pro of anti wordt te snel op iemand geplakt. Dat is de verharding van de maatschappij waarbij we ons graag als individu profileren maar nog liever als onderdeel van een groep. En dan in een groep waarbij het individuele gedachtengoed ondergeschikt raakt aan het collectieve gedachtengoed waarbij eigen grenzen zoals rechtvaardigheid en redelijkheid vervagen. 
Klinkt allemaal heel zweverig maar het toont hopelijk wel aan dat groepsdruk ons geen betere mensen maakt. En die groepsdruk wordt ons opgedrongen via de klassieke media dan wel sociale media. Iemand die nog nooit in een schuilkelder heeft gezeten oordeelt veel te gemakkelijk over de mensen die dat als onderdeel van hun leven beschouwen. 

LMEK schreef op 24-10-2023 om 00:49:

Het feit dat wij als buitenstaanders in dit conflict de discussie voeren over wie het bij het juiste eind heeft is veelzeggend. Voor ons moet er geen links of rechts zijn en geen goed of fout. Want als wij het niet eens kunnen worden terwijl we geen centje pijn lijden is onze enige belemmering om het eens te worden ons eigen gevoel. En dat eigen gevoel is subjectief en subjectiviteit is geen goede raadgever in een conflict. Het label pro of anti wordt te snel op iemand geplakt. Dat is de verharding van de maatschappij waarbij we ons graag als individu profileren maar nog liever als onderdeel van een groep. En dan in een groep waarbij het individuele gedachtengoed ondergeschikt raakt aan het collectieve gedachtengoed waarbij eigen grenzen zoals rechtvaardigheid en redelijkheid vervagen.
Klinkt allemaal heel zweverig maar het toont hopelijk wel aan dat groepsdruk ons geen betere mensen maakt. En die groepsdruk wordt ons opgedrongen via de klassieke media dan wel sociale media. Iemand die nog nooit in een schuilkelder heeft gezeten oordeelt veel te gemakkelijk over de mensen die dat als onderdeel van hun leven beschouwen.

Eens! 

Als ik voor mezelf praat, ik heb geen behoefte om degene die hier reageren in hokjes te plaatsen; goed of slecht. Ik lees liever een "mooie" discussie met al dan niet een goed onderbouwde mening.

Ik begrijp dat de emoties hoog oplopen bij dit onderwerp, vind het wel jammer dat sommigen zo agressief of ronduit respectloos reageren, en lang niet altijd inhoudelijk maar gewoon om onaardig te doen lijkt het. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.