Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
absor
23-10-2023 om 15:16
Is het naief om te denken dat als we een nederlandse maar van komaf turkse minister president krijgen dit goed zou zijn? Ik denk aan Dilan Yesilgoz natuurlijk. Zou zij door haar komaf niet juist verbinding kunnen vinden met de arabische gemeenschap in nederland? Ik ben geen vvd stemmer maar denk dat deze kwestie een hele grote rol gaat spelen in de verkiezingen
Muurbloem1985
23-10-2023 om 15:27
absor schreef op 23-10-2023 om 15:16:
Is het naief om te denken dat als we een nederlandse maar van komaf turkse minister president krijgen dit goed zou zijn? Ik denk aan Dilan Yesilgoz natuurlijk. Zou zij door haar komaf niet juist verbinding kunnen vinden met de arabische gemeenschap in nederland? Ik ben geen vvd stemmer maar denk dat deze kwestie een hele grote rol gaat spelen in de verkiezingen
Ik vind het een sterke power dame, mijn stem heeft ze.
Malibu2
23-10-2023 om 16:30
Muurbloem1985 schreef op 22-10-2023 om 11:20:
[..]
Heeft de NOS al excuses gemaakt door weer gelijk met de vinger naar Israël te wijzen?
De New York Times geeft nu wel toe dat ze in hun berichtgeving te veel vertrouwden op berichten van Hamas:
"The Times’s initial accounts attributed the claim of Israeli responsibility to Palestinian officials, and noted that the Israeli military said it was investigating the blast. However, the early versions of the coverage — and the prominence it received in a headline, news alert and social media channels — relied too heavily on claims by Hamas, and did not make clear that those claims could not immediately be verified. The report left readers with an incorrect impression about what was known and how credible the account was."
https://www.nytimes.com/2023/10/23/pageoneplus/editors-note-gaza-hospital-coverage.html
Muurbloem1985
23-10-2023 om 16:54
Malibu2 schreef op 23-10-2023 om 16:30:
[..]
De New York Times geeft nu wel toe dat ze in hun berichtgeving te veel vertrouwden op berichten van Hamas:
"The Times’s initial accounts attributed the claim of Israeli responsibility to Palestinian officials, and noted that the Israeli military said it was investigating the blast. However, the early versions of the coverage — and the prominence it received in a headline, news alert and social media channels — relied too heavily on claims by Hamas, and did not make clear that those claims could not immediately be verified. The report left readers with an incorrect impression about what was known and how credible the account was."
https://www.nytimes.com/2023/10/23/pageoneplus/editors-note-gaza-hospital-coverage.html
Ja ik snap wel dat mensen over het algemeen pro Palestijns zijn als ze het hele verhaal niet kennen en anti Israël flauwekul krijgen voorgeschoteld.
Mija
23-10-2023 om 17:30
Muurbloem1985 schreef op 23-10-2023 om 16:54:
[..]
Ja ik snap wel dat mensen over het algemeen pro Palestijns zijn als ze het hele verhaal niet kennen en anti Israël flauwekul krijgen voorgeschoteld.
Hoe zou je niet pro-Palestijns kunnen zijn als je tot je laat doordringen hoe afschuwelijk uitzichtloos het leven al zo lang is voor deze mensen? Dat kan toch niemand bij zijn volle verstand en met een hart in zijn lijf echt oké vinden? Daar is toch niet echt een goed excuus voor, waar echt genoegen mee te nemen valt?
De vraag is vooral: waarom moet je kiezen tussen pro-Palestijns en pro-Israëlisch? Is het niet mogelijk op te komen voor de rechten en waardigheid van de inwoners van beide territoria? De machthebbers in beide gebieden vertonen bijzonder slecht gedrag jegens burgers van het andere gebied. Ze misbruiken allemaal hun macht.
Ook van vrienden hoef je geen extreem destructief beleid goed te praten. Dat geldt voor de vrienden van beide partijen. De hele wereld faalt hier al vele decennia.
absor
23-10-2023 om 17:37
Mija schreef op 23-10-2023 om 17:30:
[..]
Hoe zou je niet pro-Palestijns kunnen zijn als je tot je laat doordringen hoe afschuwelijk uitzichtloos het leven al zo lang is voor deze mensen? Dat kan toch niemand bij zijn volle verstand en met een hart in zijn lijf echt oké vinden? Daar is toch niet echt een goed excuus voor, waar echt genoegen mee te nemen valt?
De vraag is vooral: waarom moet je kiezen tussen pro-Palestijns en pro-Israëlisch? Is het niet mogelijk op te komen voor de rechten en waardigheid van de inwoners van beide territoria? De machthebbers in beide gebieden vertonen bijzonder slecht gedrag jegens burgers van het andere gebied. Ze misbruiken allemaal hun macht.
Ook van vrienden hoef je geen extreem destructief beleid goed te praten. Dat geldt voor de vrienden van beide partijen. De hele wereld faalt hier al vele decennia.
Ja zo is het. Pro vrede voor iedereen. Geen vernietigen van joden en geen vernietigen van palestijnen. Een waardig leven voor elk mens zonder terrorisme. En laten we stoppen met wie het ergst is wie het wreedst en wie begon. Laat het gewoon stoppen
Muurbloem1985
23-10-2023 om 17:38
[..]
Wat ik alleen maar probeer te zeggen dat er een oorzaak en gevolg is, ik vind dat het nieuws hier extreem pro Palestijns is en anti Israël, die blunder met de raker op het ziekenhuis is er maar een voorbeeld van. Als je de NOS hoort hoor je ze wel 8 keer achter elkaar BEZET BEZET BEZET schreeuwen als het over de westelijke Jordaan oever gaat. Nooit hoor je dat Israël al heel erg veel land heeft opgegeven om maar vrede te krijgen, maar daar hoor je ze dan niet over.
Zilver_gray
23-10-2023 om 17:39
[..]
Helemaal mee eens!
Het is makkelijker te praten over goed en slecht dan over het grijze gebied daartussenin. Dit hele conflict is niet zo zwart/ wit als sommigen doen voorkomen.
Zilver_gray
23-10-2023 om 17:48
Muurbloem1985 schreef op 23-10-2023 om 17:38:
[..]
Wat ik alleen maar probeer te zeggen dat er een oorzaak en gevolg is, ik vind dat het nieuws hier extreem pro Palestijns is en anti Israël, die blunder met de raker op het ziekenhuis is er maar een voorbeeld van. Als je de NOS hoort hoor je ze wel 8 keer achter elkaar BEZET BEZET BEZET schreeuwen als het over de westelijke Jordaan oever gaat. Nooit hoor je dat Israël al heel erg veel land heeft opgegeven om maar vrede te krijgen, maar daar hoor je ze dan niet over.
Welk "heel erg veel land"?
Je bedoelt dat kleine stukje wat de Gazastrook voorstelt? En waar de Palestijnen ook moesten verkassen omdat Israël her en der nederzettingen plaatste
Malibu2
23-10-2023 om 17:50
Zilver_gray schreef op 23-10-2023 om 17:39:
[..]
Helemaal mee eens!
Het is makkelijker te praten over goed en slecht dan over het grijze gebied daartussenin. Dit hele conflict is niet zo zwart/ wit als sommigen doen voorkomen.
Ik ben normaal gesproken best wel van de nuance, maar niet waar het deze terroristische aanval door Hamas betreft.
Lees deze X-thread maar eens, geschreven door een BBC journalist.
Iedereen die nu nog zegt: "Dat was verkeerd van Hamas, MAAR..."
https://twitter.com/mrconfino/status/1716426427455655964?t=BDAUGi-K706y77Vrso0GLQ&s=19
Zilver_gray
23-10-2023 om 17:58
Malibu2 schreef op 23-10-2023 om 17:50:
[..]
Ik ben normaal gesproken best wel van de nuance, maar niet waar het deze terroristische aanval door Hamas betreft.
Lees deze X-thread maar eens, geschreven door een BBC journalist.
Iedereen die nu nog zegt: "Dat was verkeerd van Hamas, MAAR..."
![]()
https://twitter.com/mrconfino/status/1716426427455655964?t=BDAUGi-K706y77Vrso0GLQ&s=19
Ik snap niet zo goed hoe ik je post moet opvatten. De link gaat over iemand die onthoofd wordt door Hamas....
Wat heeft dat te maken met wat ik zeg?
Muurbloem1985
23-10-2023 om 18:17
Zilver_gray schreef op 23-10-2023 om 17:48:
[..]
Welk "heel erg veel land"?
Je bedoelt dat kleine stukje wat de Gazastrook voorstelt?
En waar de Palestijnen ook moesten verkassen omdat Israël her en der nederzettingen plaatste
Jij vergeet de ook nog maar voor het gemak even dat hele stukken Sinaï woestijn aan Egypte zijn teruggeven, ook vergeet je even dat de Arabieren elke poging om tot een oplossing te komen weg hebben gewoven.
Mija
23-10-2023 om 18:19
Muurbloem1985 schreef op 23-10-2023 om 17:38:
[..]
Iedereen, en jijzelf ook, zou moeten ophouden wangedrag van de een op te voeren als rechtvaardiging voor wangedrag van de ander. Want gevolg daarvan is ruzie over wie begon of wie het foutst is of wie degene is die de ander tot wanhoopsdaden drijft of wie het meest heeft opgegeven. Die discussies eindigen nergens, is gewoon weer de aanleiding voor een nieuw rondje elkaar proberen te verpletteren, met alle gevolgen voor MENSEN van dien.
Ik zie dat extreem pro-Palestijns in de media niet. Nederland is traditioneel pro-Israël. Ik zie nu de aandacht voor de feitelijke situatie waarin de de Palestijnen verkeren inderdaad wel toenemen. Misschien omdat door deze hele toestand tot ons doordringt hoe gruwelijk slecht de levensomstandigheden van de Palestijnen al heel lang zijn en omdat we onder onze ogen zien gebeuren dat mensen afgesneden worden van water en voedsel en dat ze gedwongen worden hun huizen te verlaten, een tocht die niet veilig is te ondernemen, naar een regio die ook niet veilig is en waar ook aan alles een tekort is. Dit is niet te rechtvaardigen. Het zijn feiten, geen meningen. De media moeten erover kunnen vertellen dat dit aan de hand is zonder als partijdig te worden bestempeld.
Ik lees ook veel verhalen over Israëlische gijzelaars, met naam en toenaam en foto. Een heldenverhaal over een Israëlische militair die alert genoeg was om haar dorp te beschermen tegen Hamas, gruwelverhalen over de slachtingen, interviews met Israëlische vredesactivisten. Ik lees over de begrijpelijke angst en woede van de Israëliërs, over Israëls strategie om Hamas te vernietigen, over de angst voor toenemend terrorisme in Europa, over de hoogste baas van Hamas die een luxe leven leidt in Qatar, over hoe Hamas aan zijn geld komt etcetera etcetera. De media die ik zie, belichten de situatie van verschillende kanten. Maar dat de humanitaire situatie voor de Palestijnen extreem rampzalig is, daar kunnen ze natuurlijk met geen mogelijkheid onderuit. Zelfs als ze daarmee Hamas in de kaart spelen, wat ik niet uitsluit. En toch zal de internationale politiek iets moeten verzinnen om Hamas te controleren en tegelijkertijd dit lijden te beëindigen. Of-of is niet acceptabel.
Malibu2
23-10-2023 om 18:22
Zilver_gray schreef op 23-10-2023 om 17:58:
[..]
Ik snap niet zo goed hoe ik je post moet opvatten. De link gaat over iemand die onthoofd wordt door Hamas....
Wat heeft dat te maken met wat ik zeg?
Volgens jou is dit conflict niet zwart-wit. Volgens mij heeft Hamas echter elke mogelijk denkbare grens overschreden door hun actie en dit conflict daarmee zwart-wit gemaakt. Ik lees regelmatig over context, en ik ontken niet dat een groot deel van de Palestijnse bevolking het moeilijk heeft, maar geen enkele context kan een dergelijke terroristische aanval ook maar voor 1% goedpraten.
(En Hamas deed het bovendien niet eens voor de eigen bevolking..)
Zilver_gray
23-10-2023 om 18:24
Muurbloem1985 schreef op 23-10-2023 om 18:17:
[..]
Jij vergeet de ook nog maar voor het gemak even dat hele stukken Sinaï woestijn aan Egypte zijn teruggeven, ook vergeet je even dat de Arabieren elke poging om tot een oplossing te komen weg hebben gewoven.
Tjongejonge wat zijn ze toch barmhartig die Israëliërs.
De Palestijnen moeten dus niet zeuren? Maar hun handen dichtknijpen met wat ze toegewezen is?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.