Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Mija
21-10-2023 om 13:40
Ik vind het een mooi en ontroerend verhaal Malibu. Prachtig dat jij zoveel betekenis en waarde hebt gevonden in Jezus! Maar ik heb wel grote moeite met jouw overtuiging dat de oplossing is dat iedereen christen wordt. Dat vinden ongeveer alle groepen en religies: als iedereen zou zijn zoals wij, zouden alle problemen voorbij zijn. Veel religieuze en ideologische groepen, ook christenen, zetten zich af en strijden tegen andere groepen. Al die groepen zaaien conflict en veroorzaken lijden als ze heel diep in de overtuiging gaan dat iedereen zou moeten zijn zoals zij. Jouw statement dat ‘echte christenen’ mensen niet met dwang of geweld tot geloof zullen dwingen, betekent niet zoveel. Er zijn ook moslims zijn die dat zeggen en er zijn ook christenen zijn die zeggen dat je pas een echte christen bent als je mensen van het verkeerde pad wegsleept, met welke middel dan ook. Om hier uit te komen, moet je een autoriteit vinden die kan vaststellen wie ‘de echte’ zijn. En die is er nou eenmaal alleen in de verhalen en de beleving. Hier kom jij met een lid van de westboro baptist church of met een David Koresh achtige leider ook niet uit. Helaas.
Malibu2
21-10-2023 om 17:05
Mija schreef op 21-10-2023 om 13:40:
Ik vind het een mooi en ontroerend verhaal Malibu. Prachtig dat jij zoveel betekenis en waarde hebt gevonden in Jezus! Maar ik heb wel grote moeite met jouw overtuiging dat de oplossing is dat iedereen christen wordt. Dat vinden ongeveer alle groepen en religies: als iedereen zou zijn zoals wij, zouden alle problemen voorbij zijn. Veel religieuze en ideologische groepen, ook christenen, zetten zich af en strijden tegen andere groepen. Al die groepen zaaien conflict en veroorzaken lijden als ze heel diep in de overtuiging gaan dat iedereen zou moeten zijn zoals zij. Jouw statement dat ‘echte christenen’ mensen niet met dwang of geweld tot geloof zullen dwingen, betekent niet zoveel. Er zijn ook moslims zijn die dat zeggen en er zijn ook christenen zijn die zeggen dat je pas een echte christen bent als je mensen van het verkeerde pad wegsleept, met welke middel dan ook. Om hier uit te komen, moet je een autoriteit vinden die kan vaststellen wie ‘de echte’ zijn. En die is er nou eenmaal alleen in de verhalen en de beleving. Hier kom jij met een lid van de westboro baptist church of met een David Koresh achtige leider ook niet uit. Helaas.
Ik denk dat ik je wel snap. Achteraf ben ik blij dat ik aan het begin van corona tot geloof ben gekomen, toen kerken grotendeels gesloten waren. Ik had namelijk een behoorlijke afkeer van het fenomeen kerk. Deels door de kerk waar mijn opa en oma me vroeger als kind mee naar toe namen als ik daar bleef logeren (een nogal zwaarmoedige kerk, driemaal raden bij wat voor soort kerk ik me later niet heb aangesloten), deels door klasgenoten die zichzelf christen noemden en overal verkondigden op zondag naar de kerk te gaan maar op de andere 6 dagen van de week leefden alsof er geen God was, maar ook deels vanwege de waarheidsclaims van christenen en andere godsdiensten. Dat maakte dat ik me ongemakkelijk voelde bij godsdiensten. Er zijn nog andere redenen waarom ik blij ben met de timing, maar dat is weer een ander verhaal.
Wat voor mij het verschil maakt tussen de verschillende godsdiensten en waarom ik deze claim nu zelf durf te maken is dat de God van het christendom niet ver en afstandelijk is, maar dichtbij. Ik weet niet of je hebt gehoord van de Heilige Geest, die door Jezus beloofd werd en de aanwezigheid van God is in het leven van een christen? Een aanwezigheid die ik zelf soms heel sterk ervaar. Hij wordt ook wel de Trooster genoemd en dat heb ik zelf heel sterk ervaren tijdens de ziekte en na het overlijden van mijn moeder. De Heilige Geest is onbekend in de Islam, veel ex-moslims waarvan ik de getuigenis heb gehoord vertelden over hun intense, oprechte zoektocht naar Allah, maar wat ze ook deden, het bleef leeg en stil. Ex-moslims en dan met name in Islamitische landen, moeten heel veel opgeven voor hun geloof in Jezus, ze moeten niet zelden vluchten vanwege hun geloof en familiebanden worden verbroken. Maar stuk voor stuk zeggen ze niet terug te willen naar hun verleden.
Hoewel ik een speciaal soort verbinding ervaar met andere christenen denken we niet hetzelfde over alles. Vaak betreft dat bijzaken die de kern van het christendom niet raken en hoeft dat geen probleem te zijn. Ik ervaar juist veel eenheid, onafhankelijk van zaken als afkomst, verleden en huidskleur. Juist dat zou de wereld volgens mij goed kunnen gebruiken.
Weet je, ik kan hier mijn verhaal vertellen, en dat doe ik met alle liefde. En wie meer wil weten of erover wil praten mag me altijd vragen of een PB sturen. Maar voor wie zelf echt oprecht wil weten of God bestaat heb ik 1 tip: vraag het hem zelf
Daglichtlamp
22-10-2023 om 09:18
https://www.trouw.nl/aanval-op-israel/na-de-israelische-oorlogsretoriek-rest-slechts-de-verschroeide-aarde~b7c84b77/
Mooi achtergrondstuk van Trouw. Met nog een nieuw weetje voor mij dat Israël tijdens vredesonderhandelingen met Egypte in de jaren 70 aangeboden heeft om ook Gaza over te dragen aan Egypte. Maar Egypte heeft geweigerd.
Uit het artikel:
Daarbij gebruikte Israël de blokkade van Gaza als een politieke en economische hefboom. De deal was simpel: Als Hamas voor rust zorgde, betaalde Israël terug met een versoepeling van de blokkade. Net zo goed als dat overigens op de Westelijke Jordaanoever geschiedde, waar Abbas en zijn veiligheidsdiensten voor Israël de ‘rust’ bewaarden – een beleid dat nu ondermijnd wordt door Netanyahu’s eigen rechtse regeringspartners die bewust het vuurtje aan het opstoken zijn.
In het licht van de huidige gebeurtenissen is de blokkade voor Israël niet meer dan logisch denk ik. Hamas zorgt niet voor rust, dus zij leveren ook niet.
Malibu2
22-10-2023 om 10:18
Associated Press News Agency heeft beelden laten onderzoeken van de ontploffing bij het Palestijnse ziekenhuis. Hun conclusie is ook dat een vanaf Palestijns grondgebied afgevuurde raket hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is:
"The AP analyzed more than a dozen videos from the moments before, during and after the hospital explosion, as well as satellite imagery and photos. AP’s analysis shows that the rocket that broke up in the air was fired from within Palestinian territory, and that the hospital explosion was most likely caused when part of that rocket crashed to the ground."
https://apnews.com/article/israel-palestinians-hamas-war-hospital-rocket-gaza-e0fa550faa4678f024797b72132452e3
Muurbloem1985
22-10-2023 om 11:20
Malibu2 schreef op 22-10-2023 om 10:18:
Associated Press News Agency heeft beelden laten onderzoeken van de ontploffing bij het Palestijnse ziekenhuis. Hun conclusie is ook dat een vanaf Palestijns grondgebied afgevuurde raket hoogstwaarschijnlijk de oorzaak is:
"The AP analyzed more than a dozen videos from the moments before, during and after the hospital explosion, as well as satellite imagery and photos. AP’s analysis shows that the rocket that broke up in the air was fired from within Palestinian territory, and that the hospital explosion was most likely caused when part of that rocket crashed to the ground."
https://apnews.com/article/israel-palestinians-hamas-war-hospital-rocket-gaza-e0fa550faa4678f024797b72132452e3
Heeft de NOS al excuses gemaakt door weer gelijk met de vinger naar Israël te wijzen?
JaneEyre
22-10-2023 om 11:30
Natuurlijk niet en het NRC bijvoorbeeld ook niet. De cognitieve dissonantie is verbazingwekkend.
Malibu2
22-10-2023 om 11:37
Muurbloem1985 schreef op 22-10-2023 om 11:20:
[..]
Heeft de NOS al excuses gemaakt door weer gelijk met de vinger naar Israël te wijzen?
Ik zou aangenaam verrast zijn als ze dat zouden doen, maar ik vrees dat dat niet gaat gebeuren.
Moirmel
22-10-2023 om 12:55
Malibu2 schreef op 22-10-2023 om 10:18:
En op hetzelfde moment dit bericht:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231021_96484659
Andersom plaatsen gereputeerde organisaties ook belangrijke kanttekeningen bij aspecten van Israëls versie, die door de Verenigde Staten wordt onderschreven. Vrijdag stelde Forensic Architecture, een onderzoeksgroep verbonden aan Goldsmiths, University of London, op basis van analyse van de krater na de inslag dat een Israëlische artilleriegranaat waarschijnlijker is dan een fout afgevuurde (Palestijnse) raket.
Zal nog wel even duren alvorens er echt duidelijkheid is.
Malibu2
22-10-2023 om 14:33
Moirmel schreef op 22-10-2023 om 12:55:
[..]
En op hetzelfde moment dit bericht:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231021_96484659
Andersom plaatsen gereputeerde organisaties ook belangrijke kanttekeningen bij aspecten van Israëls versie, die door de Verenigde Staten wordt onderschreven. Vrijdag stelde Forensic Architecture, een onderzoeksgroep verbonden aan Goldsmiths, University of London, op basis van analyse van de krater na de inslag dat een Israëlische artilleriegranaat waarschijnlijker is dan een fout afgevuurde (Palestijnse) raket.
Zal nog wel even duren alvorens er echt duidelijkheid is.
Ik zie alleen een korte tekst die een inleiding op een artikel lijkt te zijn, gevolgd door de namen van de auteurs en tijdstip van publicatie. Maar ik lijk het artikel zelf te missen?
Daglichtlamp
22-10-2023 om 14:52
Malibu2 schreef op 22-10-2023 om 14:33:
[..]
Ik zie alleen een korte tekst die een inleiding op een artikel lijkt te zijn, gevolgd door de namen van de auteurs en tijdstip van publicatie. Maar ik lijk het artikel zelf te missen?
Het gaat hierover:
https://www.youtube.com/watch?v=MVQALHmgo8UDat lijkt weer in tegenspraak met de eerste analyse van Belingcat. Maar beiden benadrukken natuurlijk dat ze niet zeker kunnen zijn, omdat er geen onderzoek ter plaatse mogelijk is.
Daglichtlamp
22-10-2023 om 20:39
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2494943-groep-ambtenaren-verwijt-eu-dubbele-standaard-in-oorlog-tussen-israel-en-hamas
Ik kan me zo ergeren aan de vergelijking die tussen Gaza en Oekraïne gemaakt wordt. Als vanuit Oekraïne al jaren raketten op Moskou afgevuurd zouden worden, dan was de Russische inval in Oekraïne logisch geweest. Dan zou Oekraïne ook geen westerse steun gekregen hebben daar ben ik van overtuigd.
Malibu2
22-10-2023 om 21:47
Daglichtlamp schreef op 22-10-2023 om 20:39:
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2494943-groep-ambtenaren-verwijt-eu-dubbele-standaard-in-oorlog-tussen-israel-en-hamas
Ik kan me zo ergeren aan de vergelijking die tussen Gaza en Oekraïne gemaakt wordt. Als vanuit Oekraïne al jaren raketten op Moskou afgevuurd zouden worden, dan was de Russische inval in Oekraïne logisch geweest. Dan zou Oekraïne ook geen westerse steun gekregen hebben daar ben ik van overtuigd.
Eens.
Zo worden er wel meer naar mijn mening rare vergelijkingen en connecties gemaakt. Ik zag op X foto's voorbijkomen van een protestactie met een bord "Queers love Gaza". Eeh, heel leuk, maar wat denk je dat ze in Gaza met je doen als je jezelf daar openlijk als LGBTQ presenteert? Gaza doesn't love Queers... Tel Aviv is daarentegen dé LGBTQ hoofdstad van het Midden-Oosten. Een stad die onder vuur wordt genomen vanuit Gaza. En wat zou er gebeuren met de status van Tel Aviv als erg gay-friendly als Hamas slaagt in haar doelstelling en het hele gebied een islamitische staat wordt?
Of Greta Thunberg die poseert met een bord "Stand with Gaza" met daarachter iemand met een bord "Climate justice now!" Alsof de Palestijnse bevolking nu geen andere dingen aan haar hoofd heeft dan klimaatverandering..
absor
23-10-2023 om 00:16
ik zag ook die foto’s met borden ‘queer’s for gaza’ maar dat zal toch zeker gefotoshopt zijn? Ik vind het anders wel beetje onnozel eerlijk gezegd, sorry
LMEK
23-10-2023 om 01:49
Daglichtlamp schreef op 22-10-2023 om 20:39:
Het gaat dan ook niet om de toedracht van de inval en de vergelijking daarvan. Het gaat om de vergelijking over de maatregelen die de bevolking harder raken dan diegene tegen wie je vecht. Een oorlogsmisdaad blijft een oorlogsmisdaad ongeacht de toedracht.
Als je zegt dat Moskou/Israel jarenlang bestookt zou worden een inval logisch zou zijn maak je het jezelf wel erg makkelijk zeg. Want je vergeet voor het gemak dat Moskou/Israel elke inkomende raket enthousiast met 10 raketten terug beantwoord. Je vergeet voor het gemak dat Iron Dome sinds 2011 een hoop tegenhoud en Oekraïne/Palestina die luxe niet heeft. Maar wat ik vooral wil onderstrepen is dat er ook zonder Oekraïense/Palestijnse raketten op Moskou er bijna dagelijks doden vallen in Oekraïne/Palestina door Moskou/Israel. Ook zonder raketten wordt de bevolking geterroriseerd en onderdrukt en vermoord. Je logica rammelt aan alle kanten want het geweld is niet eenzijdig. Israel heeft buitenproportioneel veel slachtoffers gemaakt onder de burgerbevolking, ook in de gebieden waar geen raketten op Israel worden afgevuurd. De Palestijnen hebben ook gewoon het recht zich te beschermen.
En het is typische Israëlische politiek om vanuit een slachtofferrol al hun misdaden goed te praten. De EU doet daar ook gewoon vrolijk aan mee maar gelukkig zie ik een kentering in dat absurde gedachtengoed. En dat absurde gedachtengoed is dat we oorlogsmisdaden gaan wegen aan de hand van wie ze begaat.
En Israel heeft absoluut het recht zich te verdedigen en ik zou misschien wel hetzelfde doen als dat Israel nu doet. Gewoon zoveel mogelijk slachtoffers maken en hopen dat er ook slachtoffers van Hamas bij zijn. De Amerikanen geven het groene licht en zijn zelfs bereid militair in te grijpen als iemand anders Israel verantwoordelijk gaat houden. En de EU probeert ons ondertussen uit te leggen dat niet elke oorlogsmisdaad een oorlogsmisdaad is. Ik zie hier een uitstekende voedingsbodem voor extremistisch gedachtengoed en een verklaring dat het merendeel van de terroristische groeperingen bestaat uit mensen die dagelijks en jarenlang met dit soort praktijken te maken hebben. En terrorisme is nooit goed te praten en Hamas en andere groeperingen zullen nooit de good guys zijn. Maar we mogen onze ogen niet sluiten voor de oorzaken van terrorisme en alles maar met geweld regelen of de schuld uitsluitend bij 1 partij neer te leggen. Geweld wordt met geweld bestreden en we zijn weer bij af.
Moirmel
23-10-2023 om 05:49
Heel klein stukje, maar omdat er nog geen melding van gemaakt is:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231022_93747026
@Malibu2:
Eerdere link zat inderdaad achter betaalmuur, vandaar dat ik een fragment uit de tekst aanhaalde. Het was maar om aan te geven dat we nog altijd niet kunnen zeggen wie achter die aanval zat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.