Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

OmaVan2 schreef op 20-10-2023 om 17:33:

[..]

En dat werkte ook niet. De reactie van Israël op de terreuraanval is oliedom. Ik heb echt het idee dat Hamas dacht, kom we moeten weer even haat zaaien en dan gehoorzaamt Israël door met bommen te gaan gooien.

Hoe hadden ze dan volgends jou moeten reageren? 

absor schreef op 20-10-2023 om 17:25:

[..]

Ja maar we waren als westerse wereld ook overtuigd dat Afghanistan bevrijd moest worden van de taliban………..😔

Wij als westerse wereld kunnen dat volgens mij ook niet en moeten dat ook niet zelf willen. Dat is gedoemd te mislukken. 

Het zal van binnenuit moeten komen. 

OmaVan2 schreef op 20-10-2023 om 17:33:

[..]

En dat werkte ook niet. De reactie van Israël op de terreuraanval is oliedom. Ik heb echt het idee dat Hamas dacht, kom we moeten weer even haat zaaien en dan gehoorzaamt Israël door met bommen te gaan gooien.

Hadden ze niet moeten reageren? Of hadden ze "proportioneel" moeten reageren? Die kreet hoor ik vaker, maar wat is proportioneel? Had Israël Gaza moeten binnenvallen, hele gezinnen inclusief vrouwen en kinderen moeten afslachten en (levend) verbranden? Meer dan duizend Palestijnse burgers afslachten?  Vrouwen verkrachten in het bijzijn van hun familieleden? 200 personen ontvoeren naar Israël? Dat was proportioneel geweest. 

Een analyse van Bellingcat over wat er in het ziekenhuis gebeurde:
https://www.bellingcat.com/news/2023/10/18/identifying-possible-crater-from-gaza-hospital-blast/
en hier een interessant interview met een Bellingcat journalist:
https://www.trouw.nl/buitenland/bellingcat-over-het-ziekenhuisdrama-in-gaza-de-lezer-mag-uitmaken-wat-aannemelijk-is~be04998c/
Postma (32) is journalist bij onderzoekscollectief Bellingcat, dat op basis van openbare bronnen zoals foto's, video’s, socialemediafilmpjes en satellietbeelden de lezer wil voorschotelen wat er bij dit soort situaties gebeurd zou kúnnen zijn. Hun onderzoek richtte zich al snel op de bomkrater. Na analyse van verschillende beelden en bronnen blijkt uit het stuk van Bellingcat dat er genoeg reden is om te twijfelen aan het narratief dat als eerste rondging: dat het hier om een Israëlische luchtaanval ging.

Malibu2 schreef op 20-10-2023 om 17:46:

[..]

Hadden ze niet moeten reageren? Of hadden ze "proportioneel" moeten reageren? Die kreet hoor ik vaker, maar wat is proportioneel? Had Israël Gaza moeten binnenvallen, hele gezinnen inclusief vrouwen en kinderen moeten afslachten en (levend) verbranden? Meer dan duizend Palestijnse burgers afslachten? Vrouwen verkrachten in het bijzijn van hun familieleden? 200 personen ontvoeren naar Israël? Dat was proportioneel geweest.

Het lijkt me dat je dan wraak aan het nemen bent op de Palestijnse bevolking en niet op Hamas. Ik kan dat niet proportioneel vinden. 

Bubblegum schreef op 20-10-2023 om 18:41:

[..]

Het lijkt me dat je dan wraak aan het nemen bent op de Palestijnse bevolking en niet op Hamas. Ik kan dat niet proportioneel vinden.

Voor bepaalde mensen is Hamas en de (onschuldige) Palestijnse bevolking 1 pot nat. Dus vanuit dat oogpunt moet alles vernietigd worden.

absor

absor

20-10-2023 om 18:59 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 20-10-2023 om 18:57:

[..]

Voor bepaalde mensen is Hamas en de (onschuldige) Palestijnse bevolking 1 pot nat. Dus vanuit dat oogpunt moet alles vernietigd worden.

En wie is palestijnse bevolking en wie is hamas? Moeder die hun kinderen opvoeden tot martelaar of (zoals filmpje boven) met intense haat naar joden. Zijn die hamas of palestijnse bevolking?

absor schreef op 20-10-2023 om 18:59:

[..]

En wie is palestijnse bevolking en wie is hamas? Moeder die hun kinderen opvoeden tot martelaar of (zoals filmpje boven) met intense haat naar joden. Zijn die hamas of palestijnse bevolking?

Hamas is een islamitische terroristische beweging. Niet alle Palestijnen behoren daartoe. Ik geloof oprecht dat de gemiddelde Palestijn ze liever ziet gaan dan komen. Hamas is er niet voor de bevolking, Hamas is er enkel voor zichzelf.

Bubblegum schreef op 20-10-2023 om 18:41:

[..]

Israël is niet uit op wraak op de Palestijnse bevolking. Daarom kun je ook niets met een opmerking dat de reactie van Israël "proportioneel" moet zijn. 

De Britse auteur Douglas Murray heeft het hierover in de onderstaande clip: 

https://twitter.com/TalkTV/status/1712514804902953245?t=6PUtg1z2kPSaW9QHiF2v7Q&s=19

absor

absor

20-10-2023 om 19:14 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 20-10-2023 om 19:07:

[..]

Hamas is een islamitische terroristische beweging. Niet alle Palestijnen behoren daartoe. Ik geloof oprecht dat de gemiddelde Palestijn ze liever ziet gaan dan komen. Hamas is er niet voor de bevolking, Hamas is er enkel voor zichzelf.

Dat hoop ik van harte maar of dat zo is weet ik niet.  Ik hoop dat er informatie over komt.  Zover we weten steunen vele russen poetin, turken erdogan en helaas ook afghaanse mannen de taliban(politie).  Zoals hamas de internationale gemeenschap bespeelt (bijv die hoeveelheid doden bij de ziekenhuisaanval wat door israel zou zijn gedaan) zo zullen ze ook hun eigen bevolking bespelen

Waar wij de aanslagen in israel afgrijselijk vinden zullen zij misschien wel overtuigd zijn dat het noodzakelijk is.  
bedenk dat toen hitler aan de macht was in duitsland het niet het duitse volk was die hitler heeft afgezet.  Die waren ook volledig gebrainwasht  

Zilver_gray schreef op 20-10-2023 om 18:57:

[..]

Helaas wel.

Zilver_gray schreef op 20-10-2023 om 19:07:

[..]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Uit een poll uitgevoerd door het Palestinian Center for Policy and Survey Research uit maart van dit jaar komt oa naar voren:

Vote for Hamas in the Gaza Strip stands today at 45%  (compared to 43% three months ago) and for Fatah at 32% (compared to 30% three months ago)

68% of the public (71% in the Gaza Strip and 66% in the West Bank) say they are in favor of forming armed groups such as the “Lions’ Den,” which do not take orders from the PA and are not part of the PA security services; 25% are against that.

The vast majority (87%) says the PA does not have the right to arrest member of these armed groups in order to prevent them from carrying out attacks against Israel or to provide them with protection; only 8% say they favor it.

https://pcpsr.org/en/node/938

Tja en de EU voorziet de Palestijnen in de Gaza voor het leeuwendeel in hun onderhoud.

misschien wel goed om op te merken dat niet alleen alle Palestijnen niet achter hamas staan. Er zijn heel veel Israëliërs ook niet blij met netanyahu. Er waren het afgelopen jaar veel demonstraties tegen hem (zie bijv https://www.npr.org/2023/07/22/1189627225/israel-protests-netanyahu-judiciary) en er zijn er heel veel die ook niet blij zijn met hoe dit aangepakt wordt. 

Doemijdieglazenbol schreef op 20-10-2023 om 19:53:

misschien wel goed om op te merken dat niet alleen alle Palestijnen niet achter hamas staan. Er zijn heel veel Israëliërs ook niet blij met netanyahu. Er waren het afgelopen jaar veel demonstraties tegen hem (zie bijv https://www.npr.org/2023/07/22/1189627225/israel-protests-netanyahu-judiciary) en er zijn er heel veel die ook niet blij zijn met hoe dit aangepakt wordt.

Israël was inderdaad erg verdeeld over Netanyahu en ik denk daardoor ook wel verzwakt. Wat ik echter hoor vanuit Israël is dat deze aanval in veel gevallen juist weer verbinding brengt. Er is nog steeds onenigheid over Netanyahu, maar dat staat momenteel on hold, er zijn nu belangrijkere dingen. 

Dat blijkt ook wel uit de opkomst voor de IDF. Een paar maanden geleden zeiden veel Netanyahu tegenstanders nog dat ze niet zouden vechten voor hun land als ze opgeroepen zouden worden. Ik hoor echter dat er een heel hoge opkomst is en hoor eigenlijk niet van mensen die weigeren. Heb jij daar wel van gehoord of over gelezen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.