Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
19-10-2023 om 07:57
Ik hoop dat ze de grens snel open gooien, vraag me alleen af hoe ze gaan voorkomen dat Palestijnen Egypte niet binnen vluchten. Niet te doen.
https://www.nu.nl/buitenland/6285626/palestijnen-wachten-gespannen-tot-egypte-grens-opent-hulp-staat-klaar.html
Malibu2
19-10-2023 om 08:01
Mija schreef op 18-10-2023 om 23:35:
[..]
In militaire conflicten doen alle partijen aan propaganda. Iedere oorlog is ook een informatieoorlog. Hamas is daar helemaal niet uniek in. Het is een wapen.
Eens hoor, daarom zei ik al dat propaganda een machtig wapen is. Ik ben alleen best wel verbaasd dat veel westerse media hier direct in meegingen, zonder eerst bewijs te willen hebben.
Een paar dagen geleden wilden ze wel bewijs toen Israël claimde dat er babies onthoofd waren. Naar mijn mening was dat verzoek om bewijs overigens terecht, want het is nogal een bewering. Maar zou de kwestie heel anders worden als de betreffende babies niet waren onthoofd? Nee, want het is, mede door hun zelfgemaakte videoopnames, overduidelijk dat Hamas op een beestachtige wijze mensen (incl babies) heeft vermoord.
Maar bij het Palestijnse ziekenhuis gingen diverse media er direct in mee. Terwijl nog helemaal niet duidelijk was of Israël hier überhaupt verantwoordelijk voor was. Hier was dus niet de vraag hóe ze hadden gedaan wat ze hadden gedaan (zoals bij de vermoorde babies) maar óf ze het wel hadden gedaan. Nog los van het feit dat nu blijkt dat de schade vooral op de parkeerplaats is en dat het aantal doden waarschijnlijk heel veel lager ligt.
Het onderstaande NOS nieuwsbericht van gistermiddag geeft een overzicht weer van wat er geclaimd werd over deze aanval. De Palestijnse kant lijkt het aantal slachtoffers niet helder te kunnen krijgen, (200 tot 500 worden genoemd), maar ze weten schijnbaar wel zeker dat de meeste slachtoffers vrouwen en kinderen zijn. Uiteraard zeggen ze dat, omdat ze weten dat met name in het westen hier met afschuw op wordt gereageerd. Wetende hoe Hamas met vrouwen en kinderen omgaat (zowel in Israël als in Gaza zelf) zou ik toch wat meer wantrouwen verwachten van westerse media. Ikzelf neem intussen alles wat Hamas zegt met een hele grote korrel zout.
Mija
19-10-2023 om 10:23
Malibu2 schreef op 19-10-2023 om 08:01:
[..]
Eens hoor, daarom zei ik al dat propaganda een machtig wapen is. Ik ben alleen best wel verbaasd dat veel westerse media hier direct in meegingen, zonder eerst bewijs te willen hebben.
Een paar dagen geleden wilden ze wel bewijs toen Israël claimde dat er babies onthoofd waren. Naar mijn mening was dat verzoek om bewijs overigens terecht, want het is nogal een bewering. Maar zou de kwestie heel anders worden als de betreffende babies niet waren onthoofd? Nee, want het is, mede door hun zelfgemaakte videoopnames, overduidelijk dat Hamas op een beestachtige wijze mensen (incl babies) heeft vermoord.
Maar bij het Palestijnse ziekenhuis gingen diverse media er direct in mee. Terwijl nog helemaal niet duidelijk was of Israël hier überhaupt verantwoordelijk voor was. Hier was dus niet de vraag hóe ze hadden gedaan wat ze hadden gedaan (zoals bij de vermoorde babies) maar óf ze het wel hadden gedaan. Nog los van het feit dat nu blijkt dat de schade vooral op de parkeerplaats is en dat het aantal doden waarschijnlijk heel veel lager ligt.
Het onderstaande NOS nieuwsbericht van gistermiddag geeft een overzicht weer van wat er geclaimd werd over deze aanval. De Palestijnse kant lijkt het aantal slachtoffers niet helder te kunnen krijgen, (200 tot 500 worden genoemd), maar ze weten schijnbaar wel zeker dat de meeste slachtoffers vrouwen en kinderen zijn. Uiteraard zeggen ze dat, omdat ze weten dat met name in het westen hier met afschuw op wordt gereageerd. Wetende hoe Hamas met vrouwen en kinderen omgaat (zowel in Israël als in Gaza zelf) zou ik toch wat meer wantrouwen verwachten van westerse media. Ikzelf neem intussen alles wat Hamas zegt met een hele grote korrel zout.
Ja! Dat viel mij ook heel erg op de avond van de explosie! De eerste berichten waren: Door een Israëlische aanval zijn 300-500 mensen omgekomen, zegt het Palestijnse ministerie van bla bla.Toen Israël zei: Wij waren het niet, werd daarbij vermeld: dit is echter niet onafhankelijk te verifiëren. Euh, dat ministerie bleek onder controle van Hamas en was ook niet onafhankelijk geverifieerd. Ik snap eigen wel dat de eerste gedachte was: het zal Israël geweest zijn, die zijn tenslotte al dagen aan het bombarderen. Maar het leek me direct zo’n strategische miskleun, op dat moment, dat ik toch niet goed begreep dat er in de media en door verontwaardigde medemensen niet een voorzichtig voorbehoud werd gemaakt. Ergens fascinerend hoe het werkt maar ook wel beangstigend.
Nu zal er overigens niets meer van Hamas worden aangenomen en alles wat ze zeggen zal eerst kapot gedubbelcheckt worden. Dat is dan de upside. Maar ik denk dat ‘we’ uitingen van beide zijden met een flinke korrel zout moeten nemen.
Malibu2
19-10-2023 om 10:41
Mija schreef op 19-10-2023 om 10:23:
[..]
Ja! Dat viel mij ook heel erg op de avond van de explosie! De eerste berichten waren: Door een Israëlische aanval zijn 300-500 mensen omgekomen, zegt het Palestijnse ministerie van bla bla.Toen Israël zei: Wij waren het niet, werd daarbij vermeld: dit is echter niet onafhankelijk te verifiëren. Euh, dat ministerie bleek onder controle van Hamas en was ook niet onafhankelijk geverifieerd. Ik snap eigen wel dat de eerste gedachte was: het zal Israël geweest zijn, die zijn tenslotte al dagen aan het bombarderen. Maar het leek me direct zo’n strategische miskleun, op dat moment, dat ik toch niet goed begreep dat er in de media en door verontwaardigde medemensen niet een voorzichtig voorbehoud werd gemaakt. Ergens fascinerend hoe het werkt maar ook wel beangstigend.
Nu zal er overigens niets meer van Hamas worden aangenomen en alles wat ze zeggen zal eerst kapot gedubbelcheckt worden. Dat is dan de upside. Maar ik denk dat ‘we’ uitingen van beide zijden met een flinke korrel zout moeten nemen.
Precies. Inderdaad is het ergens fascinerend om te zien hoe het werkt, maar dat is ook wel beangstigend. Ik heb er zelf nog niet heel veel vertrouwen in dat de media een volgende keer wel alles driedubbel gaat checken voordat ze dit soort uitingen van Hamas gaan overnemen en publiceren.
En eens dat uitingen van beide zijden met een korrel zout genomen moeten worden.
absor
19-10-2023 om 11:05
wat ik ook opvallend vind; als het gaat om de bloedige aanslagen in israel dan wordt gesproken; hamas heeft dat gedaan en continu benadrukt; hamas is niet de palestijnse bevolking
maar bij dat artikel van de nos staat: het palestijnse ministerie bevestigt zoveel doden. Maar het palestijnse ministerie..dat ís Hamas. Waarom wordt dan niet Hamas gebruikt? Of bij de bloedige aanslagen; het palestijnse ministerie heeft bloedige aanslagen gepleegd??
Net wat het beste klinkt wordt gebruikt heb ik het gevoel
Blomke82
19-10-2023 om 15:11
Muurbloem1985 schreef op 19-10-2023 om 06:44:
[..]
Aha het omdraaien van feiten, lekker makkelijk discussiëren zo he.
Ja, gezien de ontwikkelingen (rellen) in Europa maken Europese Palestijnsen mij angstiger dan Europese Joden/Israëliërs.
De Nederlands/Palestijnse meneer verklaarde Nederlanders die zich niet kritisch over Israël uitlaten min of meer vogel vrij.
Dat vind ik dus een zorgwekkend gedachtengoed.
Jamaarnee
19-10-2023 om 17:00
Ik vind het echt zorgelijk.
Gisteren zag ik relletjes in Den Haag waar massaal 'k*nker J*den' werd geschreeuwd, er wordt een Israël demo verstoord en de mensen aldaar geïntimideerd. Kuzu tweet vandaag een ophitsend plaatje en er zijn een aantal Joodse kinderen dusdanig gepest dat ze (niet diegene die pest dus) naar een andere school zijn overgeplaatst.
Een Nederlandse rechter vindt de teksten die op het Anne Frank huis werden geprojecteerd door een neo-nazi geen antisemitisme
-knip -
Daglichtlamp
19-10-2023 om 17:09
Jamaarnee schreef op 19-10-2023 om 17:00:
Een Nederlandse rechter vindt de teksten die op het Anne Frank huis werden geprojecteerd door een neo-nazi geen antisemitisme
Hoe bedoel je? https://www.trouw.nl/binnenland/twee-maanden-cel-voor-antisemitische-projectie-op-anne-frank-huis~b017451b/
Nu lijkt me twee maanden cel weinig, maar er is wel degelijk veroordeeld.
Jamaarnee
19-10-2023 om 17:12
Daglichtlamp schreef op 19-10-2023 om 17:09:
[..]
Hoe bedoel je? https://www.trouw.nl/binnenland/twee-maanden-cel-voor-antisemitische-projectie-op-anne-frank-huis~b017451b/
Nu lijkt me twee maanden cel weinig, maar er is wel degelijk veroordeeld.
De veroordeling is niet voor antisemitisme. De man is veroordeeld voor 'medeplegen van dwang'. Hij heeft anderen 'door feitelijkheden wederrechtelijk gedwongen te dulden dat een tekst werd geprojecteerd op het Anne Frank Huis'.
De aard van tekst maakt voor dat strafbare feit niets uit. Ongetwijfeld maakte dat wel uit voor de keuze van het OM om te vervolgen en voor de straf die de rechter oplegt: de tekst kan volgens de rechtbank namelijk 'in verband worden gebracht met antisemitisch gedachtegoed' en de rechtbank gaat ervan uit dat de man zijn daad gepleegd heeft vanuit dat gedachtegoed. Mede vanwege de context: zo was er 'neonazistisch materiaal' bij de man aangetroffen.
In de uitspraak zegt de rechter niet dat de geprojecteerde tekst op zich antisemitisch is.
Trouw stuk gelezen, dit vind ik dus Trouw onwaardige journalistiek, er wordt iets gesuggereerd dat niet in de onderbouwing van de rechtbank staat.
Malibu2
19-10-2023 om 17:34
Artikel uit Bild over de verslaggeving over het Palestijnse ziekenhuis:
Der „Deutschlandfunk“ hat sich heute früh korrigiert und von einem „neuen Informationsstand“ gesprochen, aber der Hamas-Spin, dass es die israelische Armee war, ist in bestimmten Kreisen nicht mehr zu stoppen.
...
Das Schlimme ist: Es scheint die meisten nicht zu interessieren, schon gar nicht in der arabischen Welt.
...
Es geht offenbar nicht mehr um Zweifel, schon gar nicht um Wahrheit. Diejenigen, die Israel hassen, lassen sich auch mit Fakten davon nicht abbringen. Dass aber so viele Medien und Journalisten nicht einordnen, dass es bei Hamas um Terroristen geht, dass es NICHT klar war, wer für die Explosion verantwortlich war, ist eine Schande für den Journalismus.
https://m.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/kommentar-zum-gaza-krankenhaus-hamas-propaganda-ist-kein-journalismus-85792594.bildMobile.html?wtmc=twttr.shr
Yumi
19-10-2023 om 17:51
wild-flower schreef op 19-10-2023 om 14:44:
18-jarige Nederlandse jongen wordt gegijzeld door Hamas .
Nos vermeld dat Ofir de afgelopen week is genaturaliseerd tot Nederlander om de internationale druk op te voeren.
Onder de gijzelaars die in de Gazastrook worden vastgehouden door de militanten van Hamas is een 18-jarige Nederlander. Dat bevestigt zijn familie aan de NOS. De Telegraaf meldt dat de gijzelaar, Ofir Engel, in de afgelopen week is genaturaliseerd tot Nederlander om de internationale druk op te voeren.
Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) zegt dit ook van zijn familie te hebben gehoord. De Israëlische ambassade in Den Haag en het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn op de hoogte van de ontvoering van Engel, maar zeggen niets over zijn recente naturalisatie.
'Gegijzelde Ofir (18) tot Nederlander gemaakt om internationale druk op te voeren' (nos.nl)
Muurbloem1985
19-10-2023 om 18:13
Ook `social media` zit vol met antisemieten, net op facebook een bericht over die Nederland Israëlische jongen die ontvoerd is, alleen maar respectloze Palestijnen aanhangers weer, die mensen zijn gewetenloos.
Daglichtlamp
19-10-2023 om 18:59
Yumi schreef op 19-10-2023 om 17:51:
[..]
Nos vermeld dat Ofir de afgelopen week is genaturaliseerd tot Nederlander om de internationale druk op te voeren.
Onder de gijzelaars die in de Gazastrook worden vastgehouden door de militanten van Hamas is een 18-jarige Nederlander. Dat bevestigt zijn familie aan de NOS. De Telegraaf meldt dat de gijzelaar, Ofir Engel, in de afgelopen week is genaturaliseerd tot Nederlander om de internationale druk op te voeren.Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) zegt dit ook van zijn familie te hebben gehoord. De Israëlische ambassade in Den Haag en het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn op de hoogte van de ontvoering van Engel, maar zeggen niets over zijn recente naturalisatie.
'Gegijzelde Ofir (18) tot Nederlander gemaakt om internationale druk op te voeren' (nos.nl)
Dat kon natuurlijk alleen omdat de procedure door hemzelf al in gang gezet was. Vraag me praktisch wel af onder welke voorwaarde dit kon, maar ik neem aan omdat 1 van zijn ouders nog de Nederlandse nationaliteit had.
Malibu2
19-10-2023 om 18:59
Jamaarnee schreef op 19-10-2023 om 17:00:
Ik vind het echt zorgelijk.
Gisteren zag ik relletjes in Den Haag waar massaal 'k*nker J*den' werd geschreeuwd, er wordt een Israël demo verstoord en de mensen aldaar geïntimideerd. Kuzu tweet vandaag een ophitsend plaatje en er zijn een aantal Joodse kinderen dusdanig gepest dat ze (niet diegene die pest dus) naar een andere school zijn overgeplaatst.
Een Nederlandse rechter vindt de teksten die op het Anne Frank huis werden geprojecteerd door een neo-nazi geen antisemitisme-knip -
Er is een heel gevaarlijke stroom gaande.
Er komen volgens mij meerdere elementen samen, theorie mijnerzijds:
1) Internet waardoor (des) informatie in no-time zich over de hele wereld verspreid.
2) Moslims die werkelijk geloven in en handelen naar de anti-Joodse leer van de Islam (en ja, ik weet dat niet elke moslim er zo over denkt, maar een deel is hier werkelijk van overtuigd). En die bevinden zich ook in Nederland.
3) Critical Race Theory (CRT) dat samenlevingen door de lens van machtsstructuren bekijkt, in termen van onderdrukker en onderdrukten. Israël wordt beschouwd als onderdrukker en het Palestijnse volk als onderdrukten. Volgens CRT moeten de slachtoffers (onderdrukten) de dader (onderdrukker) nu onderdrukken zodat het (verre) verleden wordt gecompenseerd. Hier komt volgens mij de steun vanuit BLM bewegingen aan Hamas vandaan, die zien de Palestijnen als onderdrukte slachtoffers die nu de dader Israël moeten aanpakken. En dit beeld zie ik ook hier in Nederland.
4) Hieruit volgt de oproep tot dekolonisatie. De pro-Palestijnen roepen dat het land Israël teruggegeven moet worden aan de Palestijnen omdat ze claimen dat het land vroeger van hen was. Maar hoe ver ga je bij zoiets terug in de tijd? Het land is vroeger immers ook van de Joden geweest. En wie beslist daarover? Maar die overtuiging leeft.
5) Postmoderne westerse opvatting dat er geen objectieve waarheid bestaat. "Jij hebt jouw waarheid en ik heb mijn waarheid." Er wordt dan geen onderscheid meer gemaakt tussen je eigen persoonlijke overtuigingen en de objectieve waarheid.
Aanvulling:
6) Gebrek aan kennis.
En al deze dingen (ik ben vast niet compleet) gecombineerd met al bestaand antisemitisme maken een heel gevaarlijk vergif.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.