Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

De Volkskrant meldt dat de explosie live op AlJazeera was te zien en dat die beelden er op wijzen dat de raket inderdaad uit Gaza afkomstig was. AlJazeera meldt dit zelf niet. Overigens heeft AlJazeera  zijn berichtgeving over de raket inslag bij het ziekenhuis wel aangepast. Vlak nadat het nieuws bekend werd, kopten ze: zeker 700 doden bij Israëlische raketaanval op ziekenhuis. Vanochtend waren de twee tegenstrijdige theorieën te lezen.

Malibu2 schreef op 18-10-2023 om 20:07:

Het ziet er inderdaad niet uit alsof dit is veroorzaakt door een bominslag. De gebouwen in de omgeving zijn nog behoorlijk intact en bij een bominslag verwacht ik ook een krater te zien.

Het viel me wel op hoe gemakkelijk Israël hier direct de schuld van kreeg toegeschoven. Zonder bewijs.

Idd, Hamas is tot van alles in staat. Die geven niet om mensenlevens. Dit was duidelijk een false flag operatie om Israël als onmenselijk weg re zetten.

Blomke82 schreef op 18-10-2023 om 21:03:

[..]

Idd, Hamas is tot van alles in staat. Die geven niet om mensenlevens. Dit was duidelijk een false flag operatie om Israël als onmenselijk weg re zetten.

Nee, dit was niet duidelijk een false flag operatie. Als het dat was, hebben ze het heel goed verpakt want wat tot nu toe gezien wordt, wijst toch echt op een ongeluk met een afzwaaiende raket van de Islamistische Jihad. Dat er daarna een propaganda-offensief is begonnen door Hamas om het zoveel mogelijk in hun voordeel uit te buiten, dat neem ik direct aan. Het lijkt me volkomen voor de hand liggen dat ze geprobeerd hebben er een slaatje uit te slaan. En daar zijn ook concrete aanwijzingen voor, zegt Israël, maar dat is nog niet geverifieerd. 

OmaVan2 schreef op 18-10-2023 om 21:00:

De Volkskrant meldt dat de explosie live op AlJazeera was te zien en dat die beelden er op wijzen dat de raket inderdaad uit Gaza afkomstig was. AlJazeera meldt dit zelf niet. Overigens heeft AlJazeera zijn berichtgeving over de raket inslag bij het ziekenhuis wel aangepast. Vlak nadat het nieuws bekend werd, kopten ze: zeker 700 doden bij Israëlische raketaanval op ziekenhuis. Vanochtend waren de twee tegenstrijdige theorieën te lezen.

Klopt, deze opname circuleert op social media. Het zou wel heel ironisch zijn als net Al Jazeera onbedoeld zou aantonen dat het om een mislukte raketlancering vanaf de Gazastrook zelf gaat. 

Miraval schreef op 18-10-2023 om 17:42:

[..]

Ik begrijp dat het veel emoties oproept en dat het mensen boos maakt en verdrietig. Van beide kanten. Maar dat is nog steeds geen excuus om zoveel haat online te verspreiden. Echt het is schrikbarend wat ik lees onder nieuwsberichten en op dat instagram account.

Wat deze oorlog in feite doet is (nog) meer verdeeldheid zaaien tussen mensen. En dan eigenlijk met name tussen moslims en het westen. En dat lijkt mij iets dat we geen van allen moeten willen.

Ik vind ook eigenlijk dat reacties op nieuwsberichten hierover online uit gezet moeten worden en dat haat profielen verwijderd moeten worden. De (social) media heeft hier echt wel een verantwoordelijkheid in en die moeten ze wat mij betreft nemen.

Ja, hellemaal mee eens.

Ik denk ook niet dat het een bewuste actie is geweest. Maar er wordt wel dankbaar gebruik van gemaakt. 

absor

absor

18-10-2023 om 21:21 Topicstarter

_Audrey schreef op 18-10-2023 om 20:14:

[..]

Dat is natuurlijk niet zo raar, aangezien Israël al dagenlang de Gazastrook aan het bombarderen is. Tja, dan is de conclusie snel getrokken.

Ik ben wel blij dat ze het niet gedaan (lijken te) hebben, volgens de laatste informatie.

Ja en vice versa he.  Al sinds de hamas aanslagen vorige week worden er vanuit gaza non stop raketten richting israel afgevuurd.   

zag vanavond berichtgeving op het jeugdjournaal; interview met een israelisch jongetje die met moeder en siblings naar nederlandse opa is gevlucht.  Jongetje van 8 die zegt hamas is niet de palestijnen. Ik hoop op vrede en hoopte dat mensen met elkaar konden stoppen met oorlog voeren en samenwonen (in die trant).    Ik vind dat een hoopvolle opvoeding
als ik dan op twitter filmpjes langs zien komen van palestijnse moeders die juichen dat hun zoon als martelaar in het paradijs is en aansporen kinderen met haat naar joden op te voeden dan zakt de moed weer in mijn schoenen

Blomke82 schreef op 18-10-2023 om 21:03:

[..]

De theorie dat het een neer gestorte eigen gemaakte raket is, van Islamitische Jihad of Hamas, ligt op kop. Overigens noemde de Volkskrant ook nog de mogelijkheid dat de neer gestorte raket door een Israëlische afweerraket is neer gehaald.

Een betere reactie van Israël was geweest om Gaza niet aan te vallen, maar wel volledig af te sluiten (behalve dan het water). Al die onschuldige doden in Gaza doet Israël geen goed.

Malibu2 schreef op 18-10-2023 om 21:18:

[..]

Klopt, deze opname circuleert op social media. Het zou wel heel ironisch zijn als net Al Jazeera onbedoeld zou aantonen dat het om een mislukte raketlancering vanaf de Gazastrook zelf gaat.

AlJazeera is een prima nieuwszender. Ze proberen in het algemeen genuanceerd te berichten. Ik vind het een waardevolle aanvulling op wat er in de westerse media te lezen is. In dit conflict zitten ze wel meer aan de Palestijnse kant, maar niet op een propagandistische wijze.

OmaVan2 schreef op 18-10-2023 om 21:27:

[..]

AlJazeera is een prima nieuwszender. Ze proberen in het algemeen genuanceerd te berichten. Ik vind het een waardevolle aanvulling op wat er in de westerse media te lezen is. In dit conflict zitten ze wel meer aan de Palestijnse kant, maar niet op een propagandistische wijze.

Gisteravond duidelijk wel.

absor schreef op 18-10-2023 om 21:21:

[..]

Ja en vice versa he. Al sinds de hamas aanslagen vorige week worden er vanuit gaza non stop raketten richting israel afgevuurd.

zag vanavond berichtgeving op het jeugdjournaal; interview met een israelisch jongetje die met moeder en siblings naar nederlandse opa is gevlucht. Jongetje van 8 die zegt hamas is niet de palestijnen. Ik hoop op vrede en hoopte dat mensen met elkaar konden stoppen met oorlog voeren en samenwonen (in die trant). Ik vind dat een hoopvolle opvoeding
als ik dan op twitter filmpjes langs zien komen van palestijnse moeders die juichen dat hun zoon als martelaar in het paradijs is en aansporen kinderen met haat naar joden op te voeden dan zakt de moed weer in mijn schoenen

Voor opgesteld dat ik niet op Twitter/X kijk, dus dat ik ook de filmpjes niet ken. Je moet je echter realiseren dat veel van wat er aan info van de Gazastrook komt, propaganda van Hamas is. Dat zijn de mensen die nog wel elektriciteit, internet en goede telefoons hebben. 

Het is een enorme propaganda oorlog. Ik heb over initiatieven in Israël en de Palestijnse gebieden gelezen om tot een meer vreedzame samenleving te komen.  Ik denk dat de haviken onder de Israëlische bevolking en onder de Palestijnse bevolking niet zitten te wachten op een nieuwe "Vrede nu" beweging.

Daglichtlamp schreef op 18-10-2023 om 21:29:

[..]

Gisteravond duidelijk wel.

Ja, dat ben ik met je eens. Gisteren waren ze niet goed en dat zie ik de afgelopen dagen wel vaker. Het lijkt me ook erg lastig voor ze, als Arabische zender. Ze kunnen niet te veel relativeren, want dan zullen ze van heulen met de vijand worden beschuldigd. 

Ik zag vanavond beelden vanuit de lucht van het ziekenhuis en directe omgeving bij daglicht.
Ervan uitgaande dat de beelden niet gemanipuleerd zijn staat het ziekenhuis er nog, zelfs de meeste ramen lijken intact. Een deel van de parkeerplaats en auto's hebben schade.

Gisteravond vond ik het gek dat men zo snel een getal van 500 doden kon noemen, tegelijkertijd dacht ik: als het ziekenhuis met de grond gelijk is gemaakt en je weet hoeveel mensen er binnen waren kan dat een prima schatting zijn.

Ik vind het vervelend om uit te spreken maar 500 doden lijkt mij echt niet kloppen, ook als de parkeerplaats vol zat met gevluchte Palestijnen. Voor de duidelijkheid: vijftig onschuldige doden zijn er 50 teveel, wie het ook betreft.

Jamaarnee schreef op 18-10-2023 om 21:58:

Ik zag vanavond beelden vanuit de lucht van het ziekenhuis en directe omgeving bij daglicht.
Ervan uitgaande dat de beelden niet gemanipuleerd zijn staat het ziekenhuis er nog, zelfs de meeste ramen lijken intact. Een deel van de parkeerplaats en auto's hebben schade.

Gisteravond vond ik het gek dat men zo snel een getal van 500 doden kon noemen, tegelijkertijd dacht ik: als het ziekenhuis met de grond gelijk is gemaakt en je weet hoeveel mensen er binnen waren kan dat een prima schatting zijn.

Ik vind het vervelend om uit te spreken maar 500 doden lijkt mij echt niet kloppen, ook als de parkeerplaats vol zat met gevluchte Palestijnen. Voor de duidelijkheid: vijftig onschuldige doden zijn er 50 teveel, wie het ook betreft.

Eens. Maar in meerdere landen is de woede richting Israël weer flink aangewakkerd. Missie geslaagd. 

Ook al zou straks blijken dat Israël hier inderdaad niet verantwoordelijk voor is en het aantal doden inderdaad veel lager is, de schade is al geleden. 

Jamaarnee schreef op 18-10-2023 om 21:58:

Hamas heeft het gebeuren gelijk gebruikt voor propaganda doelen. En de zwart-wit denkers trappen er in en heel veel mensen denken zwart wit. Ik vind een dood Palestijns kind even erg als een dood Israëlisch kind. Maar de Hamas aanhangers gooien er een eigen sausje over heen: 75 jaar onderdrukking door Israël. Dat doen de Israël aanhangers ook: ongekende wreedheden van Hamas. Ze claimen dat daardoor het leven van het ene kind meer waard is dan van het andere kind. Ik zeg: nee. De beide levens zijn evenveel waard. Hamas heeft zich schuldig gemaakt aan verschrikkelijke misdaden, Israël heeft zich schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden (ik geloof niet dat ze het ziekenhuis hebben gebombardeerd) door gebieden te bombarderen waar burgers wonen. Ja, ik weet dat Hamas zijn raketten op gebouwen zet waar burgers wonen. Maar dat maakt het niet geoorloofd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.