Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Moirmel schreef op 18-10-2023 om 17:28:

[..]

Misschien omdat dit conflict al decennia aansleept en het nauw aan het hart ligt van gelovigen?

Voor de niet zo gevoeligen hier zag ik vannacht het filmpje van de raketaanval:
https://bestgore.fun/w/kv4U61Uhn7tjygCnkPenxR
Uiteraard geen onafhankelijke duiding.

Ik begrijp dat het veel emoties oproept en dat het mensen boos maakt en verdrietig. Van beide kanten. Maar dat is nog steeds geen excuus om zoveel haat online te verspreiden. Echt het is schrikbarend wat ik lees onder nieuwsberichten en op dat instagram account. 

Wat deze oorlog in feite doet is (nog) meer verdeeldheid zaaien tussen mensen. En dan eigenlijk met name tussen moslims en het westen. En dat lijkt mij iets dat we geen van allen moeten willen. 

Ik vind ook eigenlijk dat reacties op nieuwsberichten hierover online uit gezet moeten worden en dat haat profielen verwijderd moeten worden. De (social) media heeft hier echt wel een verantwoordelijkheid in en die moeten ze wat mij betreft nemen. 

OmaVan2 schreef op 18-10-2023 om 11:58:

[..]

Ik hoop toch echt dat Belingcat als redelijk onafhankelijke organisatie de foto's en fimpjes gaat onderzoeken.

Die zijn bezig: https://x.com/bellingcat/status/1714661157812715915?s=46

Miraval schreef op 18-10-2023 om 17:42:

[..]

Ik begrijp dat het veel emoties oproept en dat het mensen boos maakt en verdrietig. Van beide kanten. Maar dat is nog steeds geen excuus om zoveel haat online te verspreiden. Echt het is schrikbarend wat ik lees onder nieuwsberichten en op dat instagram account.

Wat deze oorlog in feite doet is (nog) meer verdeeldheid zaaien tussen mensen. En dan eigenlijk met name tussen moslims en het westen. En dat lijkt mij iets dat we geen van allen moeten willen.

Ik vind ook eigenlijk dat reacties op nieuwsberichten hierover online uit gezet moeten worden en dat haat profielen verwijderd moeten worden. De (social) media heeft hier echt wel een verantwoordelijkheid in en die moeten ze wat mij betreft nemen.

Ik ben hier normaal gesproken helemaal niet van, maar in deze situatie voel ik hier ook wel wat voor. Wat een ellende overal. 

Doemijdieglazenbol schreef op 18-10-2023 om 17:45:

[..]

Ik ben hier normaal gesproken helemaal niet van, maar in deze situatie voel ik hier ook wel wat voor. Wat een ellende overal.

Nee klopt want het riekt natuurlijk ernstig naar censuur. Maar in dit geval is het denk ik beter. Je mening geven is natuurlijk prima maar haatboodschappen verspreiden, dreigementen, schelden tegen mensen die er anders in staan. Nee dat gaat mij te ver plus ik denk dat het echt bijdraagt aan een verdere verdeling in de samenleving. Totdat zelfs de gematigden met hun hakken in het zand gaan staan. 

Doemijdieglazenbol schreef op 18-10-2023 om 17:44:

[..]

Die zijn bezig: https://x.com/bellingcat/status/1714661157812715915?s=46

Ik hoop echt dat er snel duidelijkheid komt. Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat Israël (bewust) een ziekenhuis gaat bombarderen, ze kunnen zich dit niet veroorloven: er komt steeds meer kritiek op hun handelwijze (en terecht overigens).

Zilver_gray schreef op 18-10-2023 om 17:58:

[..]

Ik hoop echt dat er snel duidelijkheid komt. Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat Israël (bewust) een ziekenhuis gaat bombarderen, ze kunnen zich dit niet veroorloven: er komt steeds meer kritiek op hun handelwijze (en terecht overigens).

De enige voor wie dit gespeculeer goed uitkomt is Hamas. Dus ik zou er zeker niet versteld van staan dat zij deze vreselijke daad zelf hebben gedaan en hier nu de vermoorde onschuld gaan spelen om sympathie te krijgen voor hun zaak.

Miraval schreef op 18-10-2023 om 18:02:

[..]

De enige voor wie dit gespeculeer goed uitkomt is Hamas. Dus ik zou er zeker niet versteld van staan dat zij deze vreselijke daad zelf hebben gedaan en hier nu de vermoorde onschuld gaan spelen om sympathie te krijgen voor hun zaak.

En zelfs dàn denk ik dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest.

Zilver_gray schreef op 18-10-2023 om 18:20:

[..]

En zelfs dàn denk ik dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is geweest.

Ik hoop echt dat het een noodlottig ongeluk is geweest en geen bewuste actie. Maar goed, ik sta nergens meer versteld van tege woordig. De mensheid heeft al meermaals bewezen nergens voor terug te deinzen als het gaat om eigen gewin. 

Ik denk dat de Holocaust een heel goed voorbeeld is van hoe wreed mensen naar elkaar kunnen zijn zonder enige vorm van schaamte of berouw. 

Jamaarnee schreef op 18-10-2023 om 19:10:

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1714525590873575600

https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1714526575058645290

Ik ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkelt.
De ravage lijkt erg beperkt.

Ik kan me dan op zich weer goed voorstellen dat op deze locatie mensen zich verzameld hadden die zich in de buurt van het ziekenhuis relatief veilig voelden. Maar bij een grote bom van Israël had ik inderdaad meer schade verwacht aan de omringende gebouwen.

En goed nieuws, de grens gaat open voor noodhulp.

Het ziet er inderdaad niet uit alsof dit is veroorzaakt door een bominslag. De gebouwen in de omgeving zijn nog behoorlijk intact en bij een bominslag verwacht ik ook een krater te zien. 

Het viel me wel op hoe gemakkelijk Israël hier direct de schuld van kreeg toegeschoven. Zonder bewijs. 

Malibu2 schreef op 18-10-2023 om 20:07:

Het ziet er inderdaad niet uit alsof dit is veroorzaakt door een bominslag. De gebouwen in de omgeving zijn nog behoorlijk intact en bij een bominslag verwacht ik ook een krater te zien.

Het viel me wel op hoe gemakkelijk Israël hier direct de schuld van kreeg toegeschoven. Zonder bewijs.

Nou inderdaad, ik heb net ook met grote ergernis Ramsey Nasr bij Sophie Hilbrand gezien, ik heb zelfs weggezapt. Wat een ongelofelijk eenzijdig verhaal was dat, het kwam er op neer, Israël doet alles verkeerd en Palestijnen zijn lieverdjes.

Malibu2 schreef op 18-10-2023 om 20:07:

Dat is natuurlijk niet zo raar, aangezien Israël al dagenlang de Gazastrook aan het bombarderen is. Tja, dan is de conclusie snel getrokken. 

Ik ben wel blij dat ze het niet gedaan (lijken te) hebben,  volgens de laatste informatie.  

Op Belingcat staat wat zij tot nu toe achterhaald hebben. Ze denken dat de mensen op het grasveldje naast het ziekenhuis lagen, toen de raket insloeg. Ze menen wel een krater te hebben gevonden, in tegenstelling tot Israël, maar die krater past niet bij de soort raketten die Israël afvuurt. Wat ik zelf opvallend vind, is dat het ziekenhuis behoort tot een christelijke Palestijnse organisatie. Ik denk dat nog steeds alle mogelijkheden voor wat er gebeurd is  open zijn. Variërend van een moedwillige Israëlische aanval tot een moedwillige Palestijnse aanval en alles wat daartussen inzit. Ik vrees echter ook dat een heleboel mensen niet geïnteresseerd zijn in de waarheid. Men zit vast in zijn eigen zwart-wit beeld over moslim barbaren of geweldadige Israëlische bezetters. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.