Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
absor
18-10-2023 om 00:38
Ik lees op twitter van alle kanten dt het een hamas raket is geweest die op het zkhuis is gevallen. Bewijzen schijnen zich op te stapelen en ook al jazeera bericht erover. Ze vuren dagelijks enorm aantal raketten af en is niet de eerste keer dat het mis gaat natuurlijk.
Wat een eikels zijn het toch
Moirmel
18-10-2023 om 02:37
absor schreef op 18-10-2023 om 00:38:
Ik lees op twitter van alle kanten dt het een hamas raket is geweest die op het zkhuis is gevallen. Bewijzen schijnen zich op te stapelen en ook al jazeera bericht erover. Ze vuren dagelijks enorm aantal raketten af en is niet de eerste keer dat het mis gaat natuurlijk.
Wat een eikels zijn het toch
Afwachten nog op de officiële berichten.
Als het Hamas was gaan hier hopelijk wat ogen open en beseffen mensen dat de burgers van Gaza ook niet gediend zijn van Hamas.
En voor diegene die menen dat de inwoners van Gaza zelf voor dit regime hebben gekozen: de laatste verkiezingen waren in 2006, net na de tweede intifada. Daarna zijn de andere partijen verdreven en bleef alleen Hamas over.
Waarom de burgers dan niet in opstand komen? Wat ga je als ongewapende doen tegenover een groepering die je gewoon afknalt als je niet in de pas loopt?
Edit: daarnet een filmpje gezien van de inslag; kan me niet voorstellen dat Hamas zulke wapens heeft.
Butterflywhy
18-10-2023 om 06:36
Hier staat toch echt dat israel het zelf heeft gedaan. En mocht je twijfelen aan de bron.
https://instagram.com/stories/cestmocro/3215816785838934206?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Jamaarnee
18-10-2023 om 06:58
Butterflywhy schreef op 18-10-2023 om 06:36:
Hier staat toch echt dat israel het zelf heeft gedaan. En mocht je twijfelen aan de bron.
https://instagram.com/stories/cestmocro/3215816785838934206?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Dat is vrijwel gelijk gerectificeerd.
Butterflywhy
18-10-2023 om 08:59
Jamaarnee schreef op 18-10-2023 om 06:58:
[..]
Dat is vrijwel gelijk gerectificeerd.
Vreemd toch? Zoiets schrijf je niet per ongeluk. Je haalt het wel weg als blijkt dat men niet zo blij is met een aanval op een ziekenhuis.
Miraval
18-10-2023 om 09:07
Butterflywhy schreef op 18-10-2023 om 08:59:
[..]
Vreemd toch? Zoiets schrijf je niet per ongeluk. Je haalt het wel weg als blijkt dat men niet zo blij is met een aanval op een ziekenhuis.
Voordat we allemaal gaan speculeren wie het gedaan heeft kunnen we beter wachten op de onderzoeken. Wie het ook heeft gedaan het is een grove schending van het oorlogsrecht en moet in mijn ogen zwaar bestraft worden.
Feit is dat door dit bombardement de wereld nog verder verdeelt is geraakt en de steun voor Israël veel minder is geworden. Het is vreselijk misdadig wat er gebeurd is.
Jamaarnee
18-10-2023 om 09:41
Butterflywhy schreef op 18-10-2023 om 08:59:
[..]
Ik vind er niets vreemd aan. Mensen, zelfs nieuwssites, trekken nu eenmaal soms te snel conclusies. Hijgerig als eerste willen zijn met nieuws.
Mija
18-10-2023 om 09:55
Butterflywhy schreef op 18-10-2023 om 06:36:
Ik kan het plaatje niet zien en ik zit niet op insta, maar over de bron:
“Instagramgebruiker @carelarendsen meldt zich deze week op Instagramkanaal @cestmocro met een puntje van kritiek. Hij wil geen kant kiezen, maar vraagt zich af waarom het account niet bericht over de 260 festivalgangers die afgelopen zaterdag door de militieleden van Hamas werden afgeslacht?
Prompt volgt een reactie van @ anass1712: ‘Zoals de westerse media altijd de kant kiezen van Israël, zo laat c’estmocro de echte waarheid zien. Niet dat neppe gedoe waar jij in gelooft.’”
Miraval
18-10-2023 om 10:22
Mija schreef op 18-10-2023 om 09:55:
[..]
Ik kan het plaatje niet zien en ik zit niet op insta, maar over de bron:
“Instagramgebruiker @carelarendsen meldt zich deze week op Instagramkanaal @cestmocro met een puntje van kritiek. Hij wil geen kant kiezen, maar vraagt zich af waarom het account niet bericht over de 260 festivalgangers die afgelopen zaterdag door de militieleden van Hamas werden afgeslacht?
Prompt volgt een reactie van @ anass1712: ‘Zoals de westerse media altijd de kant kiezen van Israël, zo laat c’estmocro de echte waarheid zien. Niet dat neppe gedoe waar jij in gelooft.’”
Ik heb even op dat account gekeken. Daar word ik verre van vrolijk. Wat een haat wordt daar verspreid zeg. Van mensen die veilig wonen in een land waar ze kunnen roepen wat ze willen. Ik word er gewoon onpasselijk van.
Daglichtlamp
18-10-2023 om 10:23
https://twitter.com/IDF/status/1714513625598021868?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1714513625598021868%7Ctwgr%5E503f7633bc0a89fe4be0a29ebde7583323813d7c%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl%2Fnieuws-achtergrond%2Faanval-op-gaza-ziekenhuis-dit-is-tot-nu-toe-bekendb697666f%2F
Ik probeer te snappen wat ik hier zie. Als het een raket was, waarom staan dan de omringende gebouwen nog overeind? Waren er echt 500 mensen op die parkeerplaats? Was het vuur zo fel omdat hier wapens/brandstof stond? Maar waar dan? In de auto's? Al Jazeera heeft het blijkbaar over honderden mensen die mogelijk nog onder het puin liggen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/17/honderden-doden-bij-bominslag-ziekenhuis-in-gazastrook-a4177639/appview
https://www.aljazeera.com/news/2023/10/18/what-do-we-know-about-the-strike-on-the-hospital-in-gaza
Maar waar dan? Hier zie ik geen puin, alleen een parkeerplaats die uitgebrand is. Wat verschrikkelijk genoeg is, want het is heel waarschijnlijk dat Palestijnse vluchtelingen hoopten dat ze naast het ziekenhuis veilig zouden zijn.
Het is gewoon verschrikkelijk, vooral omdat dit over de hele wereld zorgt voor geweld waar ook weer doden/gewonden bij vallen.
Mija
18-10-2023 om 10:49
Daglichtlamp schreef op 17-10-2023 om 22:21:
Ik vrees dat de spanning sowieso hierdoor op gaat lopen, en dat vooral terrorisme wereldwijd hiervan gaat profiteren. Of het nu een Palestijnse of Israëlische raket was.
Cynisch dat (waarschijnlijk) een ‘eigen goal’ die het leven van honderden onschuldige Palestijnen heeft gekost nu ‘handig uitkomt’ om het wantrouwen en de verontwaardiging tegen Israël te vergroten. Het is strategisch veel gunstiger voor de Palestijnen als dat niet aan het licht komt. Of pas over een paar weken, als het gif zich al heeft verspreid en de schade al is aangericht. De halve wereld zal eventueel bewijs dat Israël het niet heeft gedaan sowieso wegzetten als nepnieuws. Het is $%#~*¥ een geschenk uit de hemel ☹️.
Los van het morele oordeel wat je over aanvallen op burgers kunt hebben, zie je door deze gebeurtenis dat Israël ook strategisch helemaal niet gebaat is bij bombastisch militair optreden als ze daarbij geen onderscheid maken tussen terroristen en burgers. Als Israël nietsontziend burgerslachtoffers maakt, komen ze helemaal alleen te staan in de wereld. Dat zou de Palestijnen goed uitkomen. En de Palestijnse propaganda-kanalen zullen er alles aan doen dit te blijven framen als een Israëlische aanval. Je kunt zeggen: ‘ik zie Israël tot alles in staat’. Ik ook. Maar het gaat ook hier niet om de destructiviteit waartoe ze eventueel in staat zouden kunnen zijn als het een strategisch voordeel zou opleveren maar om de ongelooflijke domheid, verblinding, als ze werkelijk geloofd zouden kunnen hebben dat deze aanval de Israëlische belangen zouden kunnen dienen. Het is ondenkbaar dat een openlijke aanval op een ziekenhuis met daarin honderden artsen, patiënten en schuilende burgers Israël strategisch voordeel zou kunnen opleveren op dit moment. Ze hebben de steun die ze krijgen van de VS en Europa heel erg hard nodig. Als dat afbrokkelt, verzwakt dat hun positie enorm. Je kunt nog speculeren dat ze het wel gedaan hebben, op een verhulde manier, en dat ze nu verwarring stichten. Dat is theoretisch mogelijk maar het zou hoog spel zijn en de waarheid komt een keer aan het licht. En dan laten hun bondgenoten ze helemaal als een baksteen vallen.
Alles overziend lijkt het mij ontzettend onwaarschijnlijk dat Israël hiervoor verantwoordelijk is, niet uitgesloten maar wel onwaarschijnlijk. Maar het zou wel eens kunnen Daglichtlamp dat jij gelijk hebt en dat het evengoed zijn uitwerking gaat krijgen alsof Israël het wel gedaan heeft, zeker als inspiratiebron voor terrorisme. Wat een ellende 😞.
Mija
18-10-2023 om 11:02
Waren er echt 500 mensen op die parkeerplaats?
Deze informatie komt van het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid, volgens de NOS onder controle van Hamas
“Kort daarna meldt het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid, dat onder controle staat van Hamas …”
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2494485-dit-is-wat-we-nu-weten-over-het-bloedbad-bij-het-ziekenhuis-in-gaza
De kans is groot dat er dus helemaal geen 500 slachtoffers waren, dat dat aantal deel is van de propaganda van Hamas. Dat zou goed nieuws zijn!
In het Parool lees ik: “"Uit onze inlichtingen komt naar voren dat Hamas zich realiseerde dat er iets was misgegaan met een raket van de Islamitische Jihad," zei de woordvoerder. "Ze besloten een internationale mediacampagne te lanceren om te verhullen wat er echt is gebeurd."
Israël zou een telefoongesprek hebben onderschept van Hamasfunctionarissen die de aanval bespraken. De woordvoerder zegt dat 'Hamas zich met absolute zekerheid realiseerde dat een mislukte raketlancering door Islamitische Jihad de schade heeft aangericht aan het ziekenhuis'.”
De pest is natuurlijk dat de authenticiteit van zo’n telefoongesprek en al die andere informatie natuurlijk eerst ook nog maar eens onomstotelijk vast moet komen te staan. Het duurt waarschijnlijk nog een hele tijd voordat dit allemaal is geverifieerd.
OmaVan2
18-10-2023 om 11:58
Daglichtlamp schreef op 18-10-2023 om 10:23:
https://twitter.com/IDF/status/1714513625598021868?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1714513625598021868%7Ctwgr%5E503f7633bc0a89fe4be0a29ebde7583323813d7c%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl%2Fnieuws-achtergrond%2Faanval-op-gaza-ziekenhuis-dit-is-tot-nu-toe-bekendb697666f%2F
Ik probeer te snappen wat ik hier zie. Als het een raket was, waarom staan dan de omringende gebouwen nog overeind? Waren er echt 500 mensen op die parkeerplaats? Was het vuur zo fel omdat hier wapens/brandstof stond? Maar waar dan? In de auto's? Al Jazeera heeft het blijkbaar over honderden mensen die mogelijk nog onder het puin liggen.
Ik hoop toch echt dat Belingcat als redelijk onafhankelijke organisatie de foto's en fimpjes gaat onderzoeken. Ze hebben al het één en ander gedaan en hebben beide vechtende partijen al op leugens betrapt. Wat wel heel naar is, is dat veel van de mensen dat soort info niet te horen krijgen of niet willen horen. Mensen denken graag zwart-wit, met een helder vijandsbeeld.
Mick87
18-10-2023 om 12:17
Miraval schreef op 18-10-2023 om 10:22:
[..]
Ik heb even op dat account gekeken. Daar word ik verre van vrolijk. Wat een haat wordt daar verspreid zeg. Van mensen die veilig wonen in een land waar ze kunnen roepen wat ze willen. Ik word er gewoon onpasselijk van.
Ja dat dus.
En dat soort accounts zijn vooral selectief verontwaardigd als het over moslimbroeders gaat. En ze nemen ook selectief waar. Zo schreef iemand op een nieuwssite dat er amper aandacht is voor de Palestijnen in de media. Terwijl ik toch het ene na het andere nieuwsbericht lees. Maar goed. Zal aan mij liggen.
En verder vind ik het echt zorgwekkend dat een conflict 4000 km verderop hier voor onrust zorgt. Echt WTF
Moirmel
18-10-2023 om 17:28
Mick87 schreef op 18-10-2023 om 12:17:
[..]
...
En verder vind ik het echt zorgwekkend dat een conflict 4000 km verderop hier voor onrust zorgt. Echt WTF
Misschien omdat dit conflict al decennia aansleept en het nauw aan het hart ligt van gelovigen?
Voor de niet zo gevoeligen hier zag ik vannacht het filmpje van de raketaanval:
https://bestgore.fun/w/kv4U61Uhn7tjygCnkPenxR
Uiteraard geen onafhankelijke duiding.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.