Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Poezie
15-10-2023 om 21:16
Koko67 schreef op 15-10-2023 om 21:08:
[..]
Mensen vluchten naar het noorden , begreep ik. Op aanraden van het Israëlische leger. Maar ja, dan ga je dood door een bermbom die geplaatst is door Hamas terroristen.
Om je eigen volk expres te doden in de hoop de schijn op te wekken dat Israël onschuldige mensen op de vlucht doodt. Het is in en intriest. Wat een beesten.
Degenen die kunnen vluchten, vluchten naar het zuiden. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om te vluchten en zullen die mensen zonder pardon worden afgeslacht. Het Israëlische leger is nog niet begonnen aan het grondoffensief maar voert al wel bombardementen uit, onder andere op de vluchtroute.
Malibu2
15-10-2023 om 21:28
Daglichtlamp schreef op 15-10-2023 om 21:06:
Ook de terreur naar burgers komt helaas niet alleen van Hamas, maar ook van de andere kant. Hopelijk krijgt Israël na deze oorlog een kabinet zonder extreem rechtse partijen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zo-ziet-etnische-zuivering-eruit-terwijl-iedereen-naar-gaza-kijkt-verjagen-joodse-kolonisten-bewoners-van-de-westoever~bdab2475/
Op de hele Westoever heeft dat al geleid tot eenzijdig geweld van Israëliërs tegen Palestijnen. Volgens persbureau AP zijn daarbij 54 mensen om het leven gekomen. Zo werden woensdag in het stadje Qusra drie Palestijnse burgers zomaar doodgeschoten door gemaskerde kolonisten. Bij de begrafenis de volgende dag vermoordden ze er nog twee. Vrijdag werd in het dorp At-Tuwani een man neergeschoten door een kolonist, nota bene in gezelschap van een Israëlische soldaat. De linkse krant Haaretz maakte melding van het geweld, de rest van de Israëlische media negeerde het.
Als die kolonisten zonder reden mensen hebben neergeschoten mogen die wat mij betreft net zo behandeld worden als dat Hamas terroristen van mij behandeld mogen worden.
Daglichtlamp
15-10-2023 om 21:29
Poezie schreef op 15-10-2023 om 21:16:
[..]
Degenen die kunnen vluchten, vluchten naar het zuiden. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om te vluchten en zullen die mensen zonder pardon worden afgeslacht. Het Israëlische leger is nog niet begonnen aan het grondoffensief maar voert al wel bombardementen uit, onder andere op de vluchtroute.
Ook bij eerdere grondoorlogen van Israël is niet de bevolking afgeslacht. Het leger van Israël probeert echt wel onderscheid te maken.
Wie de vluchtroutes bestookt vraag ik me af. Volgens mij is het vooral Hamas die niet wil dat er gevlucht wordt.
Daglichtlamp
15-10-2023 om 21:32
Malibu2 schreef op 15-10-2023 om 21:28:
[..]
Als die kolonisten zonder reden mensen hebben neergeschoten mogen die wat mij betreft net zo behandeld worden als dat Hamas terroristen van mij behandeld mogen worden.
In Israël is in elk geval nog een redelijk functionerend rechtsysteem. https://www.trouw.nl/buitenland/israelische-kolonist-veroordeeld-voor-de-moord-op-een-palestijns-gezin~ba9176f0/
Waarbij moorden op de andere partij inderdaad als moord worden gezien in plaats van als een heldendaad.
Libertine
15-10-2023 om 21:32
Koko67 schreef op 15-10-2023 om 21:08:
[..]
Mensen vluchten naar het noorden , begreep ik. Op aanraden van het Israëlische leger. Maar ja, dan ga je dood door een bermbom die geplaatst is door Hamas terroristen.
Om je eigen volk expres te doden in de hoop de schijn op te wekken dat Israël onschuldige mensen op de vlucht doodt. Het is in en intriest. Wat een beesten.
Als je je mengt in een discussie zorg dat in ieder geval dat je de simpele feiten op een rijtje hebt ….
Israël raadt ze niet aan maar dwingt ze te vluchten naar het zuiden. Alleen gaat vluchten tamelijk lastig omdat het Israëlische leger gewoon doorgaat met luchtaanvallen en bombarderen, de wegen aan puin liggen, de mensen in ziekenhuizen uberhaubt niet kunnen vluchten en er nauwelijks stroom/water/electriciteit is. En daarnaast: waar moeten ze heen dan? Ze zitten als ratten in de val.
De meeste doden aan de kant van Gaza worden niet veroorzaakt door bermbommen van Hamas. Maar door het Israëlische leger. Al meer dan 2600 inmiddels.
Libertine
15-10-2023 om 21:36
Daglichtlamp schreef op 15-10-2023 om 21:29:
[..]
Ook bij eerdere grondoorlogen van Israël is niet de bevolking afgeslacht. Het leger van Israël probeert echt wel onderscheid te maken.
Wie de vluchtroutes bestookt vraag ik me af. Volgens mij is het vooral Hamas die niet wil dat er gevlucht wordt.
Onderscheid? Waartussen? Het Israëlische leger heeft de afgelopen week 2x zoveel doden veroorzaakt dan Hamas aldus een bericht van de NOS. Ook kinderen, ook ouderen, ook burgerdoden. https://nos.nl/l/2494201
Jamaarnee
15-10-2023 om 22:11
Daglichtlamp schreef op 15-10-2023 om 21:29:
[..]
Het is maar zeer de vraag wie verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld die explosie waarvan videomateriaal beschikbaar is. Mensen die er verstand van lijken te hebben, hebben in elk geval hun twijfels uitgesproken. Daarnaast zijn er satellietbeelden die blokkades laten zien.
De propaganda machines werken overuren dus niets kun je zomaar aannemen.
Moirmel
15-10-2023 om 22:19
Muurbloem1985 schreef op 14-10-2023 om 12:52:
[..]
Daarom gaan ze een grondoffensief doen, dat gaat gebouw per gebouw en gaat een soort Stalingrad worden maar het is de enige manier.
Een late reactie hierop: denk je echt dat ze bij een grondoffensief gebouw per gebouw gaan controleren? Heb je enig idee aan welke risico's je je troepen hierbij blootstelt?
En zelfs al zouden ze dit zo doen, hoe gaan ze de Hamasstrijders dan herkennen? Het is niet zo dat die met een bordje rond hun nek rondlopen.
Zelf acht ik de kans reëel dat na het aandringen op vertrek ze bij de start van hun grondoffensief elke achtergebleven Palestijn zullen beschouwen als een potentieel doelwit.
Als ik de cijfers juist heb zijn er toen ze de laatste keer Gaza binnentrokken 66 Israëlische soldaten gesneuveld en 2000 Palestijnen (hoeveel daarvan effectief strijders, geen hond die het weet); deze keer zal het weinig anders zijn en zullen er alweer burgers sneuvelen.
Iets heel anders: Von der Leyen wordt stevig teruggefloten door de Europese commissie na haar tripje naar Israël. Benieuwd naar de conferentie van dinsdag.
Jamaarnee
15-10-2023 om 22:19
Libertine schreef op 15-10-2023 om 21:32:
[..]
Als je je mengt in een discussie zorg dat in ieder geval dat je de simpele feiten op een rijtje hebt ….
Israël raadt ze niet aan maar dwingt ze te vluchten naar het zuiden. Alleen gaat vluchten tamelijk lastig omdat het Israëlische leger gewoon doorgaat met luchtaanvallen en bombarderen, de wegen aan puin liggen, de mensen in ziekenhuizen uberhaubt niet kunnen vluchten en er nauwelijks stroom/water/electriciteit is. En daarnaast: waar moeten ze heen dan? Ze zitten als ratten in de val.
De meeste doden aan de kant van Gaza worden niet veroorzaakt door bermbommen van Hamas. Maar door het Israëlische leger. Al meer dan 2600 inmiddels.
Ze moeten naar het zuiden inderdaad. Het gaat Israël niet om de meeste doden, het gaat ze om terroristen. Je kunt natuurlijk iets anders geloven maar gezien de geschiedenis en gezien hoe Hamas opereert vind ik dat de enige logische denkwijze.
Israël heeft het grondoffensief (of wat ze ook van plan zijn) nu al met dagen uitgesteld. De raketaanvallen van Hamas gaan onverminderd door en er is nog geen gijzelaar vrijgegeven.
Moirmel
15-10-2023 om 22:29
Jamaarnee schreef op 15-10-2023 om 22:19:
[..]
Ze moeten naar het zuiden inderdaad. Het gaat Israël niet om de meeste doden, het gaat ze om terroristen. Je kunt natuurlijk iets anders geloven maar gezien de geschiedenis en gezien hoe Hamas opereert vind ik dat de enige logische denkwijze.Israël heeft het grondoffensief (of wat ze ook van plan zijn) nu al met dagen uitgesteld. De raketaanvallen van Hamas gaan onverminderd door en er is nog geen gijzelaar vrijgegeven.
Vind jij het niet vreemd dat in een gijzelaarssituatie er nog geen tekenen zijn van onderhandelingen, terwijl dit normaal als belangrijkste middel wordt ingezet om de situatie te beëindigen met zo min mogelijk slachtoffers?
Ipv te praten doet Israël net het omgekeerde: geweld, afsluiten van nutsvoorzieningen en voedsel.
OmaVan2
15-10-2023 om 22:30
Jamaarnee schreef op 15-10-2023 om 22:11:
[..]
Het is maar zeer de vraag wie verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld die explosie waarvan videomateriaal beschikbaar is. Mensen die er verstand van lijken te hebben, hebben in elk geval hun twijfels uitgesproken. Daarnaast zijn er satellietbeelden die blokkades laten zien.
De propaganda machines werken overuren dus niets kun je zomaar aannemen.
Die propaganda machines van beide kanten werken inderdaad hard. Na vorige aanvallen is bewezen dat Israël burgerdoelen heeft geraakt en dat Hamas raketinstallaties bovenop burgerdoelen heeft gezet. Tja. Maar dat verandert niets aan het recht van de Palestijnen op een veilige plek om te wonen. Er zijn echter te veel groepen die daar geen belang bij hebben, van Joodse kolonisten tot kopstukken van Hamas. Om die reden vind ik het even geloofwaardig dat Israël die vrachtwagen heeft bestookt omdat ze dachten dat daar terroristen in zaten als dat Hamas het zelf heeft gedaan om te verhinderen dat mensen naar het zuiden vluchten.
Libertine
15-10-2023 om 22:34
Jamaarnee schreef op 15-10-2023 om 22:19:
[..]
Ze moeten naar het zuiden inderdaad. Het gaat Israël niet om de meeste doden, het gaat ze om terroristen. Je kunt natuurlijk iets anders geloven maar gezien de geschiedenis en gezien hoe Hamas opereert vind ik dat de enige logische denkwijze.Israël heeft het grondoffensief (of wat ze ook van plan zijn) nu al met dagen uitgesteld. De raketaanvallen van Hamas gaan onverminderd door en er is nog geen gijzelaar vrijgegeven.
Dat grondoffensief is niet uitgesteld omdat ze zo warmhartig zijn maar omdat de weersomstandigheden te slecht zijn oa voor de drones.
Hoe herkent het Israëlische leger een terrorist trouwens?
Gevolg is trouwens wel, ondanks dat het doden van terroristen de intentie is, ze meer (burger)slachtoffers maken dan de Hamas. En niet alleen de afgelopen week trouwens. Deze grafiek van de New York Times via instagram geeft dat vrij helder weer.
https://www.instagram.com/p/CyZOFjvOmmk/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
OmaVan2
15-10-2023 om 23:02
Libertine schreef op 15-10-2023 om 22:34:
[..]
Dat grondoffensief is niet uitgesteld omdat ze zo warmhartig zijn maar omdat de weersomstandigheden te slecht zijn oa voor de drones.
Gevolg is trouwens wel, ondanks dat het doden van terroristen de intentie is, ze meer (burger)slachtoffers maken dan de Hamas. En niet alleen de afgelopen week trouwens. Deze grafiek van de New York Times via instagram geeft dat vrij helder weer.https://www.instagram.com/p/CyZOFjvOmmk/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
1 van de grote problemen van een guerrilla oorlog en daar lijkt de oorlog tegen Hamas op, is dat een strijder slecht valt te onderscheiden van een onschuldige burger. Ik geloof dat er heel veel onschuldige burgerslachtoffers zijn gevallen onder de Palestijnse bevolking in Gaza. Hoeveel zullen we nooit met zekerheid kunnen zeggen.
Mija
15-10-2023 om 23:06
[..]
Mart de Kruif gelooft niet dat dat de reden is:
“Volgens oud-commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif is dat een onwaarschijnlijke reden. "Het is zo dat drones en vliegtuigen hun doelen minder goed kunnen zien bij slecht weer, maar aan de frontlijn zelf heb je weinig aan vliegtuigen. Je weet niet precies waar je eigen troepen zitten en waar de vijand zit."
Daarnaast is het volgens De Kruif zo dat artillerie-eenheden tegen alle weersomstandigheden kunnen. "Je schiet via een laser op een doel, daar heeft regen geen invloed op."
Waarschijnlijk zijn ze er niet klaar voor, hebben ze hun handen elders nog vol of worden ze zwaar onder druk gezet om de Palestijnen meer tijd te geven. Met warmhartigheid heeft dat inderdaad nog steeds niks te maken.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2494179-grondoffensief-in-gaza-uitgesteld-achter-de-schermen-gebeurt-er-van-alles
Jamaarnee
15-10-2023 om 23:15
[..]
Gevolg is trouwens wel, ondanks dat het doden van terroristen de intentie is, ze meer (burger)slachtoffers maken dan de Hamas. En niet alleen de afgelopen week trouwens. Deze grafiek van de New York Times via instagram geeft dat vrij helder weer.https://www.instagram.com/p/CyZOFjvOmmk/?igshid=MTc4MmM1YmI2Ng==
Dat is dan ook deels de bedoeling van Hamas, die niets om de eigen bevolking geeft. De onschuldige doden zijn slechts pionnen of martelaren, en leverage voor financiële steun waarvan het de vraag is hoeveel er gaat naar diegene die het ' t hardst nodig hebben.
Wat betreft het weer: militaire deskundigen hebben al uitgelegd vandaag dat dat niet klopt. Het gaat er mij niet om dat het uit barmhartigheid is, het gaat erom dat het de inwoners tijd geeft terwijl de aanvallen vanuit Gaza niet stoppen.
Dat er nu minder doden vallen onder de Israëlische bevolking is te verwachten; Israël heeft noodgedwongen veel geïnvesteerd samen met de VS in de Iron Dome.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.