Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

RaggedGull77

RaggedGull77

14-10-2023 om 21:29

Mija schreef op 14-10-2023 om 18:30:
Zo zwart wit kan ik het dus echt niet zien. Joden ZIJN slachtoffer geweest, op grote schaal. Dat is een feit. Ik kan de situatie niet zien zonder de holocaust in gedachten. Dat kun je ‘in de slachtofferrol drukken’ noemen maar dat doet in mijn ogen geen recht aan het trauma. Dat dat alles geen rechtvaardiging is voor mensenrechtenschendingen, daar ben ik het helemaal mee eens.

In een discussie over Israel en Palestina kun je erop wachten dat vroeg of laat de Holocaust ter sprake komt. Ik heb daar altijd moeite mee. Behalve het argument dat LMEK reeds noemde - waarom moeten de Palestijnen boeten voor wat Europa misdaan heeft? - is er nog een ander aspect.

De Holocaust was beslist niet de eerste genocide in de geschiedenis van de mensheid, en ook niet de laatste. Waarom zouden dan alleen de joden compassie verdienen voor wat hun voorouders in de geschiedenis is overkomen? Helaas is de praktijk dat dezelfde mensen die wegens de Holocaust zo begaan zijn met de joden, totaal onverschillig zijn tegenover het leed dat andere volkeren hebben ondergaan.

RaggedGull77

RaggedGull77

14-10-2023 om 21:38

Mija schreef op 14-10-2023 om 18:30:
En daarnaast is het zeker niet zo dat Hamas de onschuldige partij is. Het is niet voor niks dat de Palestijnen nergens naartoe kunnen. Egypte wil ze niet binnenlaten. Dat is niet omdat zich onder de Palestijnen louter onschuldigen begeven. De beulen lopen er ook tussen en niet alleen Israël moet ze niet. Ze worden zo gewantrouwd dat hun buurland ze net zo lief dood laat gaan.

Behalve dat Egypte inderdaad niet zit te wachten op activisten van Hamas (gelieerd aan de Moslim Broederschap) is er nog een andere reden waarom Egypte de grens dicht houdt. Als Egypte wel Palestijnse vluchtelingen uit de Gaza-strook toe zou laten, dan zullen ze waarschijnlijk nooit meer terug kunnen keren omdat Israel daar geen toestemming voor zal verlenen. Dan zou Egypte het probleem krijgen dat ze al die vluchtelingen moeten opvangen, en het zou betekenen dat Egypte zou meewerken aan de ethnische zuivering van de Gaza-strook.

De Joden hebben er altijd gewoond, niet een paar duizend jaar geleden en daarna niet meer. Altijd. 

Dus eventjes simpel: Joden en wat we inmiddels Palestijnen noemen mogen hier wonen en een staat hebben. Mocht je van mening zijn dat omdat Joden altijd zijn vervolgd ze nu óók geen staat hoeven te hebben, dan horen we wel waarom niet.

absor

absor

14-10-2023 om 21:55 Topicstarter

LMEK schreef op 14-10-2023 om 21:27:

[..]

Dat ze duizenden jaren geleden hebben gewoond staat vast. Maar dat geeft je geen enkel recht om het dan maar weer te claimen. We hebben in het geval van Kosovo gezien dat het helemaal niet uitmaakt wie waar hoelang heeft gewoond. Dat behoort nu toe aan de mensen die er 100 jaar wonen en niet aan de mensen die er 700 jaar geleden waren. Als we het in Nederland over herstelbetalingen gaat voor de slavernij dan is het steeds van maar dat is al zolang geleden dat telt niet meer. De slaven van toen leven niet meer bla bla bla.

Alleen in het geval van joden wordt iets dat 2000 jaar geleden plaatsvond als verzachtende omstandigheid aangevoerd.

De selectieve geheugen is wonderbaarlijk eigenlijk. Maar ik weet dat sommigen meer anti islam zijn dan pro Israel en daarom emmers vol onzin als argumenten proberen te verkopen.

Ze hebben niet duizenden jaren geleden daar gewoond en toen ineens niet hoor.  Ze hebben er gewoon altijd gewoond  

En ik weet niet wat kosovo en de slavernij er mee te maken heeft  

Dat de Britten hebben bedacht dat er een staat israel moest komen is niet slim geweest. sterker nog, heel erg dom.  Had palestina moeten blijven waar beide volken gewoon moesten leven.   Was er trouerns wellicht ook een burgeroorlog ontstaan.  

LMEK schreef op 14-10-2023 om 21:27:

[..]

Dat ze duizenden jaren geleden hebben gewoond staat vast. Maar dat geeft je geen enkel recht om het dan maar weer te claimen. We hebben in het geval van Kosovo gezien dat het helemaal niet uitmaakt wie waar hoelang heeft gewoond. Dat behoort nu toe aan de mensen die er 100 jaar wonen en niet aan de mensen die er 700 jaar geleden waren. 

De meeste joden in Israël zijn daar geboren. De grootste migratie van Joden richting Israël heeft plaats gevonden in de eerste 50 jaar van de vorige eeuw. Wat mij betreft hebben ze om die reden recht om daar te wonen. De Palestijnen hebben echter ook rechten. Ik zag foto's van een Palestijnse demonstratie in Almere, met borden met hele redelijke eisen. Jammer genoeg willen de Israëlische autoriteiten en de Hamas dit niet.

KipFritesAppelmoes schreef op 14-10-2023 om 21:29:

[..]

In een discussie over Israel en Palestina kun je erop wachten dat vroeg of laat de Holocaust ter sprake komt. Ik heb daar altijd moeite mee. Behalve het argument dat LMEK reeds noemde - waarom moeten de Palestijnen boeten voor wat Europa misdaan heeft? - is er nog een ander aspect.

De Holocaust was beslist niet de eerste genocide in de geschiedenis van de mensheid, en ook niet de laatste. Waarom zouden dan alleen de joden compassie verdienen voor wat hun voorouders in de geschiedenis is overkomen? Helaas is de praktijk dat dezelfde mensen die wegens de Holocaust zo begaan zijn met de joden, totaal onverschillig zijn tegenover het leed dat andere volkeren hebben ondergaan.

Hear Hear!!!

absor schreef op 14-10-2023 om 21:55:

[..]

Ze hebben niet duizenden jaren geleden daar gewoond en toen ineens niet hoor. Ze hebben er gewoon altijd gewoond

En ik weet niet wat kosovo en de slavernij er mee te maken heeft

Dat de Britten hebben bedacht dat er een staat israel moest komen is niet slim geweest. sterker nog, heel erg dom. Had palestina moeten blijven waar beide volken gewoon moesten leven. Was er trouerns wellicht ook een burgeroorlog ontstaan.

Kosovo en de slavernij geven aan dat je na verloop van tijd geen aanspraak meer maakt op dingen die je historisch gezien wel verdiend. 

Ik snap dat joden hechten aan de historische gebouwen in Israël, maar na WW2 zouden ze wellicht veiliger zijn geweest als ze in Amerika en Canada een nieuwe gemeenschap konden opbouwen. Dat ze liever Europa achter zich lieten is logisch na de holocaust. Maar Amerikanen en Canadezen waren hun bevrijders en ze hadden er veel ruimte. Om vrijwillig tussen de islamitische landen te gaan wonen die hen kwaad gezind zijn waardoor ze ook in vredestijd met aanslagen te kampen hebben lijkt me geen relaxt leventje. 

Ik las zojuist deze post van Ramsey Nasr. 
Zo verdrietig.

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10159514837995318&set=a.441727265317&type=3

Jamaarnee schreef op 14-10-2023 om 21:43:

De Joden hebben er altijd gewoond, niet een paar duizend jaar geleden en daarna niet meer. Altijd.

Dus eventjes simpel: Joden en wat we inmiddels Palestijnen noemen mogen hier wonen en een staat hebben. Mocht je van mening zijn dat omdat Joden altijd zijn vervolgd ze nu óók geen staat hoeven te hebben, dan horen we wel waarom niet.

Duik nog maar eens eventjes in je geschiedenisboeken.

absor schreef op 14-10-2023 om 21:55:

[..]

Ze hebben niet duizenden jaren geleden daar gewoond en toen ineens niet hoor. Ze hebben er gewoon altijd gewoond

...

Voor jou hetzelfde: neem eens een duik in de geschiedenis. 

Tja, ik mag niets meer schrijven,, want ik discrimineer... En oh ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon.... Maar....wat lees ik hier voor domme reacties... Mijn voorstel<. krijg geen kinderen , want. niet alleen Israel is gek, maar rutte net zo...

Moirmel schreef op 14-10-2023 om 23:08:

[..]

Duik nog maar eens eventjes in je geschiedenisboeken.

Ze zijn ergens in een eigen waarheid gaan geloven. Geschiedenisboeken zijn dan niet zo belangrijk meer. Maar goed van mensen die uitsluitend de islam bekritiseren kun je niet verwachten de geschiedenis te kennen. Die denken altijd dat de islam bij de taliban en al qaeda is begonnen en daarom verderfelijk is. Ik weet even niet meer van wie de uitspraak is maar de domheid van de mens is onmetelijk. 

LMEK schreef op 14-10-2023 om 20:20:

[..]

Als we heel eerlijk zijn dan hebben de joden veruit meer last gehad van de Europeanen dan van Arabieren. Niemand in Europa heeft zijn eigen land afgestaan aan de joden, dat land voor de joden hebben ze afgepakt van de Arabieren. Om de holocaust bij deze kwestie te betrekken is dan ook misplaatst. Als er gerechtigheid bestond zouden de joden hun land in Beieren moeten hebben. De Duitsers zijn verantwoordelijk voor een van de allerergste gebeurtenissen in de geschiedenis. En niet de Arabieren die nu door halve wereld worden uitgekotst omdat ze met Israel overhoop liggen.

Het idee dat het allemaal ‘logisch’ in elkaar zou moeten zitten, ligt ook al niet in de lijn der verwachtingen. Mensen zijn niet zulke rationele wezens. Waar baseer jij op dat het normaal is dat de gevolgen van trauma’s keurig netjes daar terecht komen waar ze vandaan komen? Dat gebeurt bijna nooit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.