Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Jamaarnee schreef op 14-10-2023 om 18:17:

[..]

Ik zie niet wat dat te maken heeft met de demonstraties van morgen.

Ik denk dat het morgen pas uit de hand loopt als er met geweld door andere extremisten geprobeerd wordt een einde te maken aan de demonstratie van de Palestijnen. Maar hopelijk heb ik het gewoon mis. Maar de gemoederen worden zo verhit momenteel, en er wordt een sfeer geschapen waarin de Palestijnen niet het recht zouden hebben om te demonstreren. Gelukkig werkt onze democratie niet zo.
Hier in Groningen bij een relatief kleine demonstratie ontstond al een vechtpartij:https://www.sikkom.nl/actueel/Korte-vechtpartij-tijdens-pro-Palestina-demonstratie-in-Grunn-28683367.html

LMEK schreef op 14-10-2023 om 16:53:

[..]

Uitspraak van Malcolm X. We zijn van de onderdrukker gaan houden ben ik bang. Want wat moeten ze anders? Ze worden gedwongen anderen te onderdrukken? Er wordt met raketten op de onderdrukker geschoten. Als de onderdrukker de wapens neerlegt wordt hij het slachtoffer van onderdrukking. Alles maar om Israel in de slachtoffer rol te drukken om sympathie te kweken. Sympathie voor een onderdrukker komt op hetzelfde neer als sympathie voor een terrorist als je het mij vraagt.

Zo zwart wit kan ik het dus echt niet zien. Joden ZIJN slachtoffer geweest, op grote schaal. Dat is een feit. Ik kan de situatie niet zien zonder de holocaust in gedachten. Dat kun je ‘in de slachtofferrol drukken’ noemen maar dat doet in mijn ogen geen recht aan het trauma. Dat dat alles geen rechtvaardiging is voor mensenrechtenschendingen, daar ben ik het helemaal mee eens. 

En daarnaast is het zeker niet zo dat Hamas de onschuldige partij is. Het is niet voor niks dat de Palestijnen nergens naartoe kunnen. Egypte wil ze niet binnenlaten. Dat is niet omdat zich onder de Palestijnen louter onschuldigen begeven. De beulen lopen er ook tussen en niet alleen Israël moet ze niet. Ze worden zo gewantrouwd dat hun buurland ze net zo lief dood laat gaan. 

De hemel op aarde zal nooit aanbreken omdat er in alle mensen destructieve impulsen leven. We kunnen zeggen: dat zou niet zo moeten zijn, maar het is zo. Het enige wat er opzit, is eraan werken er zo weinig mogelijk ruimte aan te geven, samen te werken om er een zo constructief mogelijke draai aan te geven. Maar helemaal oplossen gaan we dit niet. Ook niet door de wereld te verdelen in wij en zij, de goeden en de slechten. Helaas: hielp het maar! Het is vaak genoeg geprobeerd in de wereldgeschiedenis en het heeft nog nooit tot een volkomen conflictloze, geweldloze samenleving geleid en dat gaat ook niet gebeuren. Er zit niks anders op dan conflicten te hanteren in plaats van te dromen over ideale mensen die nooit dader zijn. 

En niet alleen de holocaust, vergeet ook de pogroms daarvoor niet. Denk alleen maar aan waarom ze over de hele wereld verspreidt raakten, dat was juist omdat ze vervolgd werden. Denk ook aan al die joden die na 1948 uit Arabische landen verdreven zijn (waar hun families vaak al eeuwen woonden). Het zijn echt niet alleen de Palestijnen hier die slachtoffer zijn.
Maar Israël krijgt nog echt hulp van hun bondgenoten. De Palestijnen worden door de overige Arabische landen al decennia compleet in de steek gelaten.

RaggedGull77

RaggedGull77

14-10-2023 om 19:13

Muurbloem1985 schreef op 14-10-2023 om 17:43:

[..]

Precies, mensen mogen natuurlijk voor de Palestijnen protesteren, dat is hun recht, maar als ze vreselijke dingen over joden gaan roepen of met Hamas vlaggen gaan wapperen of gaan rellen mag er hard ingegrepen worden, nazi vlaggen zijn ook verboden en voor veel mensen komt dat op hetzelfde neer.

Maar dat is geen reden om een demonstratie op voorhand te verbieden. Als dergelijke ongeoorloofde dingen gebeuren, kun ja altijd alsnog ingrijpen.

KipFritesAppelmoes schreef op 14-10-2023 om 19:13:

[..]

Maar dat is geen reden om een demonstratie op voorhand te verbieden. Als dergelijke ongeoorloofde dingen gebeuren, kun ja altijd alsnog ingrijpen.

Dan gaan ze daarna rellen, we hebben gezien wat voor soort mensen bij de Palestijnen protesten zijn.

En nog steeds worden er raketten afgeschoten vanaf de Gazastrook op Israël.

Jamaarnee schreef op 14-10-2023 om 16:57:

[..]

Ik schrijf ook 'als' Het is natuurlijk niet zo dat er bij demonstraties altijd aan de voorwaarden wordt voldaan. Maar laten we het hopen.

Achh ik las later het onderstaande, de omstandigheden zullen vast niet optimaal zijn maar ik hoop met je mee🤞

De politie houdt bij ingrijpen daartegen altijd rekening met de omstandigheden van het moment”,

Mija schreef op 14-10-2023 om 18:30:

[..]

Zo zwart wit kan ik het dus echt niet zien. Joden ZIJN slachtoffer geweest, op grote schaal. Dat is een feit. Ik kan de situatie niet zien zonder de holocaust in gedachten. Dat kun je ‘in de slachtofferrol drukken’ noemen maar dat doet in mijn ogen geen recht aan het trauma. Dat dat alles geen rechtvaardiging is voor mensenrechtenschendingen, daar ben ik het helemaal mee eens.

En daarnaast is het zeker niet zo dat Hamas de onschuldige partij is. Het is niet voor niks dat de Palestijnen nergens naartoe kunnen. Egypte wil ze niet binnenlaten. Dat is niet omdat zich onder de Palestijnen louter onschuldigen begeven. De beulen lopen er ook tussen en niet alleen Israël moet ze niet. Ze worden zo gewantrouwd dat hun buurland ze net zo lief dood laat gaan.

De hemel op aarde zal nooit aanbreken omdat er in alle mensen destructieve impulsen leven. We kunnen zeggen: dat zou niet zo moeten zijn, maar het is zo. Het enige wat er opzit, is eraan werken er zo weinig mogelijk ruimte aan te geven, samen te werken om er een zo constructief mogelijke draai aan te geven. Maar helemaal oplossen gaan we dit niet. Ook niet door de wereld te verdelen in wij en zij, de goeden en de slechten. Helaas: hielp het maar! Het is vaak genoeg geprobeerd in de wereldgeschiedenis en het heeft nog nooit tot een volkomen conflictloze, geweldloze samenleving geleid en dat gaat ook niet gebeuren. Er zit niks anders op dan conflicten te hanteren in plaats van te dromen over ideale mensen die nooit dader zijn.

Als we heel eerlijk zijn dan hebben de joden veruit meer last gehad van de Europeanen dan van Arabieren. Niemand in Europa heeft zijn eigen land afgestaan aan de joden, dat land voor de joden hebben ze afgepakt van de Arabieren. Om de holocaust bij deze kwestie te betrekken is dan ook misplaatst. Als er gerechtigheid bestond zouden de joden hun land in Beieren moeten hebben. De Duitsers zijn verantwoordelijk voor een van de allerergste gebeurtenissen in de geschiedenis. En niet de Arabieren die nu door halve wereld worden uitgekotst omdat ze met Israel overhoop liggen. 

Daglichtlamp schreef op 14-10-2023 om 18:19:

[..]

Ik denk dat het morgen pas uit de hand loopt als er met geweld door andere extremisten geprobeerd wordt een einde te maken aan de demonstratie van de Palestijnen. Maar hopelijk heb ik het gewoon mis. Maar de gemoederen worden zo verhit momenteel, en er wordt een sfeer geschapen waarin de Palestijnen niet het recht zouden hebben om te demonstreren. Gelukkig werkt onze democratie niet zo.
Hier in Groningen bij een relatief kleine demonstratie ontstond al een vechtpartij:https://www.sikkom.nl/actueel/Korte-vechtpartij-tijdens-pro-Palestina-demonstratie-in-Grunn-28683367.html

Ik ben bang dat demonstranten elkaar opzoeken en het compleet escaleert, maar ik hoop dat ik het het mis heb!

Je kunt natuurlijk met je vingers in je oren telkens dezelfde riedel afdraaien maar dat maakt het nog niet de waarheid. Het is inmiddels gewoon luiheid om de geschiedenis van voor de 2e wereldoorlog te negeren. Maar ik begrijp dat dat beter in het verhaal past.

Joden worden al duizenden jaren vervolgd, door allerlei volkeren en zeer zeker ook door Arabieren. 

Yumi schreef op 14-10-2023 om 20:35:

[..]

Ik ben bang dat demonstranten elkaar opzoeken en het compleet escaleert, maar ik hoop dat ik het het mis heb!

De Dam en het Beursplein, heel dicht bij elkaar.

absor

absor

14-10-2023 om 20:48 Topicstarter

LMEK schreef op 14-10-2023 om 20:20:

[..]

Als we heel eerlijk zijn dan hebben de joden veruit meer last gehad van de Europeanen dan van Arabieren. Niemand in Europa heeft zijn eigen land afgestaan aan de joden, dat land voor de joden hebben ze afgepakt van de Arabieren. Om de holocaust bij deze kwestie te betrekken is dan ook misplaatst. Als er gerechtigheid bestond zouden de joden hun land in Beieren moeten hebben. De Duitsers zijn verantwoordelijk voor een van de allerergste gebeurtenissen in de geschiedenis. En niet de Arabieren die nu door halve wereld worden uitgekotst omdat ze met Israel overhoop liggen.

Nou israel in beieren was geen slecht idee geweest met terugwerkende kracht maar jij schrijft; joden hebben hun land afgepakt van de arabieren? Dit klopt ook niet helemaal.  Jij doet alsof daar nooit joden waren en uit het niets kwamen en enkel arabieren. Ook dat klopt niet.  Die woonden ook al heel lang in allerlei arabische landen en gebieden. (Waar ze uit de meeste landen ook geknikkerd gevlucht of vermoord zijn) 

Jamaarnee schreef op 14-10-2023 om 20:39:

[..]

De Dam en het Beursplein, heel dicht bij elkaar.

Vandaar ook mijn angst op escalatie 

Daglichtlamp schreef op 14-10-2023 om 18:15:

[..]

Dat gebeurde toch ook tijdens de avondklokrellen? https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3332934/harde-kern-van-nac-en-fc-den-bosch-niet-weer-de-straat-op-maar-als-het-moet-zullen-we-er-zijn Al liep het toen gelukkig niet uit de hand.

En bij de klimaat demonstratie. Goed uit elkaar gehouden door politie. 

absor schreef op 14-10-2023 om 20:48:

[..]

Nou israel in beieren was geen slecht idee geweest met terugwerkende kracht maar jij schrijft; joden hebben hun land afgepakt van de arabieren? Dit klopt ook niet helemaal. Jij doet alsof daar nooit joden waren en uit het niets kwamen en enkel arabieren. Ook dat klopt niet. Die woonden ook al heel lang in allerlei arabische landen en gebieden. (Waar ze uit de meeste landen ook geknikkerd gevlucht of vermoord zijn)

Dat ze duizenden jaren geleden hebben gewoond staat vast. Maar dat geeft je geen enkel recht om het dan maar weer te claimen. We hebben in het geval van Kosovo gezien dat het helemaal niet uitmaakt wie waar hoelang heeft gewoond. Dat behoort nu toe aan de mensen die er 100 jaar wonen en niet aan de mensen die er 700 jaar geleden waren. Als we het in Nederland over herstelbetalingen gaat voor de slavernij dan is het steeds van maar dat is al zolang geleden dat telt niet meer. De slaven van toen leven niet meer bla bla bla.

Alleen in het geval van joden wordt iets dat 2000 jaar geleden plaatsvond als verzachtende omstandigheid aangevoerd. 

De selectieve geheugen is wonderbaarlijk eigenlijk. Maar ik weet dat sommigen meer anti islam zijn dan pro Israel en daarom emmers vol onzin als argumenten proberen te verkopen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.