Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
LMEK
13-10-2023 om 12:59
Miraval schreef op 13-10-2023 om 12:46:
[..]
300 (!!!) Miljoen voor 5 miljoen Palestijnen. 2 miljoen in Gaza en 3 miljoen op de Westbank. Geld dat de bevolking hard kon gebruiken maar wat moedwillig weggesluisd is door Hamas voor zichzelf en wapens. En jij geeft nu de EU de schuld van het niet controleren van de geldstromen?
Hoe zou je het vinden als die gehele geldkraan morgen dichtgaat? Dan schreeuwt iedereen en zijn moeder ook dat dit onmenselijk is. De EU kan het dus nooit goed doen in dit verhaal.
Nou nou, 300 miljoen klinkt veel maar dat is het niet he. Maar goed, het blijft hulp. De eu moet dat beter controleren. Je kunt niet verwachten dat een terroristische organisatie het huishoudgeld naar eer en geweten gaat besteden.
LMEK
13-10-2023 om 13:08
Malibu2 schreef op 13-10-2023 om 12:58:
[..]
Deze gebeurtenissen kun je niet los zien van de historische context. Bovendien is de Islam tot op het bot anti-Joods, zie mijn post van gisteravond (22:12). Hierin staat ook een link naar een video waarop moslims zelf vertellen hoe ze vanuit hun geloof naar de Joden kijken.
En de Christenen haten homoseksuelen. Want dat staat in de bijbel. Zat geestelijken die kunnen bevestigen dat homoseksualiteit een ziekte is.
Heb ik gelijk met mijn redenering?
Beterhier
13-10-2023 om 13:09
Ik kies absoluut geen kant in dit conflict maar de doden en gewonden
cijfers maken mij super cynisch. Ik verwacht dat Israël de lijn uit het
verleden voortzet dus wraak neemt met het 10-voudige aan slachtoffers.
Misschien al na dit weekend want de halve Gaza strook wegvagen schiet
wel op. Daarna krijgen ze 24 uur om terug gaan naar het noorden zodat het zuidelijke deel weggevaagd kan worden.
Doemijdieglazenbol
13-10-2023 om 13:14
Malibu2 schreef op 13-10-2023 om 12:58:
[..]
Bovendien is de Islam tot op het bot anti-Joods, zie mijn post van gisteravond (22:12). Hierin staat ook een link naar een video waarop moslims zelf vertellen hoe ze vanuit hun geloof naar de Joden kijken.
Allereerst; volgens mij is religie maar een klein onderdeel van deze strijd en is die sterk gepolitiseerd. Dan kun je snel dingen benoemen, maar er kleeft een enorm risico aan (voor alle betrokkenen, aan alle kanten); generalisering, stigmatisering, verdeel en heers. Dat lijkt me nu juist een van de bronnen van het kwaad: de ander wordt een amorfe groep die het kwaad vertegenwoordigd, je ziet ze niet meer als mensen, waardoor je je eigen menselijkheid kan uitschakelen.
Je weet dat de manier waarop moslims hun geloof beleven net zo verschilt als hoe christenen hun geloof beleven he? De ene gaat op zondag minimaal 3x naar de kerk, gehuld in donkere kleding en hoed, de ander vloekt er lustig op los en bid een keer als ze het moeilijk hebben. De ene christen vindt dat homo's niet mogen bestaan, de andere heeft er geen enkel probleem mee. Om dit zo te stellen en te spreken over "de islam", vind ik nogal kort door de bocht eerlijk gezegd. En er zijn landen in de wereld waar de strijd tussen verschillende stromingen van de islam op zijn zachts gezegd, ook nogal heftig is (geweest).
Dat is voor de christenen (zo uit mijn hoofd) wat langer geleden, maar ook daar zijn kruistochten geweest en godsdiensttwisten die een rol speelden in jarenlange oorlogen (katholieken vs. protestanten).
Ik vind het daarom moeilijk om over "de moslim" en "de islam" te praten. Ik ben er van overtuigd dat uiteindelijk de meeste mensen gewoon in vrede willen leven.
Er komen op dit moment gelukkig ook veel Joden en moslims in vrede en liefde samen, onder andere gisteren in Utrecht
https://x.com/sharon_dijksma/status/1712549873718014433?s=20
Mija
13-10-2023 om 13:16
Miraval schreef op 13-10-2023 om 11:50:
[..]
De slachtoffers in Gaza zijn mede ook slachtoffer door Hamas ja. Wil jij met droge ogen beweren dat alleen Israël de agressor is hier en dus als enige fout is?
En dan ben ik degene die weinig compassie heeft.
Tja zolang jij maar rustig je pizzaatje kunt bestellen savonds is er in Nederland niks aan de hand dan slechts een paar rotte appels. Die Joodse scholen die dichtgaan wegens bedreigingen, of extra beveiligde Joodse instellingen moeten ook gewoon niet zeuren. Je kunt nog gewoon een pizza bestellen.
Flauw hoor, om nuance weg te zetten als onverschilligheid. Je zal het zelf wel echt geloven, dat ‘wie niet ondubbelzinnig voor Israël (en alles wat dat voor jou vertegenwoordigt) is, is tegen Israël’ maar het is niet houdbaar en het is een emotioneel drukmiddel en verwijt, geen argumentatie.
De context vormt geen enkel excuus voor het optreden van Hamas. Maar dat is iets totaal anders dan te zeggen dat er geen context is. Als je die twee door elkaar haalt, vecht je tegen windmolens en maak je mensen onterecht fout.
Ik snap heus wel dat het sterke emoties oproept. Dat doet het bij mij ook. Als ik er diep op inga, voel ik alleen maar intense verontwaardiging en ja, ook haat tegen Hamas, om hun mensonterende gedrag en als je mij er op een onbewaakt moment naar vraagt, zeg ik je dat ik deze organisatie en iedereen die ze steunt het liefst tot de laatste man zou uitroeien om hun beestachtigheid. Maar dat betekent nog steeds niet dat er geen reeel probleem aan ten grondslag ligt. Dat is geen excuus voor het gedrag, geen goedkeuring of ‘ja maar..’. Het is wat het is, de realiteit. Er is een probleem in dat land, in die regio en dat is tot op heden onoplosbaar, uitzichtloos. Dat blijft nou eenmaal niet zonder gevolgen. Conflict heeft een dynamiek: polarisatie, toenadering zoeken, frustratie, moedeloosheid, je van elkaar afkeren enzovoorts enzovoorts. Zeggen dat conflicten hun voorspelbare ‘bewegingen’ kennen, is heel wat anders dan te zeggen dat het optreden op de een of andere manier ‘goed’ zou zijn. Het is echt uitkijken geblazen om niet te gaan geloven in vijandschap van mensen die zich wel degelijk bekommeren om de situatie maar een net iets analytischer houding aannemen. Dat kun je als harteloos, onverschillig, oppervlakkig framen maar dat is niet eerlijk. Ze kijken er anders naar en geven net als jij om mensen. Ze zoeken naar een oplossing waarbij de onschuldigen in de situatie recht wordt gedaan, zonder dat daarbij beweerd wordt dat beulen ‘gelijk’ hebben met hun optreden. Dat hebben ze NIET.
Yuval Noah Harari vergelijkt terroristen met een wesp die een stier lastig valt en steekt. Met een beetje ‘geluk’ maakt de wesp de stier zo kwaad en gek dat hij enorm om zich heen gaat trappen en heel veel kapot maakt, ook voor zichzelf. De eigen menselijkheid, redelijkheid, grondrechten etc. Staten die door terroristen worden uitgedaagd moeten hun verstand erbij houden, niet uit pure woede handelen maar proportioneel. Anders maak je onschuldige slachtoffers en offer je je eigen essentiële waarden op. En zo beschadig je ook jezelf en je eigen menselijkheid.
LMEK
13-10-2023 om 15:44
Mija schreef op 13-10-2023 om 13:16:
[..]
Flauw hoor, om nuance weg te zetten als onverschilligheid. Je zal het zelf wel echt geloven, dat ‘wie niet ondubbelzinnig voor Israël (en alles wat dat voor jou vertegenwoordigt) is, is tegen Israël’ maar het is niet houdbaar en het is een emotioneel drukmiddel en verwijt, geen argumentatie.
Helaas zwichten mensen toch voor die emotionele druk. Gisteren was er ook iemand die bang was een vraag te stellen omdat er mensen in dit topic zijn die je meteen veroordelen. Dan wordt de islam ook als puur kwaad bestempeld want kijk naar deze tekst volledig voorbijgaand aan het feit er in alle geloofsovertuigingen ook soortgelijke dingen staan. En dat doet het dan goed in groepjes die door een afkeer over iets niet meer in staat zijn rationeel te denken.
Ze stoken elkaar gewoon op en zo werkt hij bij islambashers en jodenbashers. Bij ALLE bashers gewoon. Want echt letterlijk iedereen in dit topic blijft Hamas veroordelen en dat is natuurlijk geheel terecht. Maar typisch voor bashers is dat ze niet meer in staat zijn onderscheid te maken.
Daglichtlamp
13-10-2023 om 16:03
Miraval schreef op 13-10-2023 om 11:50:
[..]
De slachtoffers in Gaza zijn mede ook slachtoffer door Hamas ja. Wil jij met droge ogen beweren dat alleen Israël de agressor is hier en dus als enige fout is?
En dan ben ik degene die weinig compassie heeft.
Tja zolang jij maar rustig je pizzaatje kunt bestellen savonds is er in Nederland niks aan de hand dan slechts een paar rotte appels. Die Joodse scholen die dichtgaan wegens bedreigingen, of extra beveiligde Joodse instellingen moeten ook gewoon niet zeuren. Je kunt nog gewoon een pizza bestellen.
Ik vermoed dat als gevolg van de situatie in Israël in Nederland de bedreigingen aan beide kanten gaan toenemen. Zowel Moslims als Joden ontvingen bedreigingen in het verleden. Nu ook de gemoederen hier verhit raken zal dit toenemen verwacht ik.
https://nos.nl/artikel/2462940-antisemitisme-in-klas-hardnekkig-probleem
Vier op de tien docenten (42 procent) in het voorgezet onderwijs zijn in het vorige schooljaar in de klas geconfronteerd met antisemitische uitingen en het bagatelliseren van de Holocaust. Dat is een stijging ten opzichte van soortgelijk onderzoek tien jaar geleden, maar een daling afgezet tegen de 50 procent van 2004.
De Anne Frank Stichting concludeert uit het onderzoek dat antisemitisme op middelbare scholen hoe dan ook een "hardnekkig probleem" is, "net als in de samenleving."
Leerlingen maken nog meer grievende opmerkingen over de islam (65 procent) en vooral over lhbti+'ers (82 procent). Maar deze vormen van discriminatie zijn in dit onderzoek naar antisemitisme niet tot in detail uitgewerkt.
absor
13-10-2023 om 16:03
sorry maar als christen wil ik zeggen dat er echt geen enkele opdracht staat voor mij in de bijbel om iemand te vermoorden hoor. Niets. Geen heilige oorlog echt niets. En ik weet er zijn christenen die homoseksualiteit afkeuren wat ik heel verwerpelijk vind maar die vinden dat homo’s celibatair moeten leven en niet dat ze dood moeten. Zelfs de meest extreem zware christenen vinden dat niet.
die vinden abortus zelfs moord en vinden dat dat verboden moet
absor
13-10-2023 om 16:05
Er komen op dit moment gelukkig ook veel Joden en moslims in vrede en liefde samen, onder andere gisteren in Utrecht
https://x.com/sharon_dijksma/status/1712549873718014433?s=20
Meer van dit jongens, meer van dit!! 👏🏻
LMEK
13-10-2023 om 16:09
absor schreef op 13-10-2023 om 16:03:
sorry maar als christen wil ik zeggen dat er echt geen enkele opdracht staat voor mij in de bijbel om iemand te vermoorden hoor. Niets. Geen heilige oorlog echt niets. En ik weet er zijn christenen die homoseksualiteit afkeuren wat ik heel verwerpelijk vind maar die vinden dat homo’s celibatair moeten leven en niet dat ze dood moeten. Zelfs de meest extreem zware christenen vinden dat niet.
die vinden abortus zelfs moord en vinden dat dat verboden moet
In geen van die boeken staat zo een opdracht. Er staat onverdraagzaamheid in. Ik heb het gisteren uitgelegd dat Hadith 2922 anders in elkaar steekt. Dat sommigen dat als opdracht proberen te verkopen is gewoon framing. Niets meer en niets minder.
majorette2005
13-10-2023 om 16:10
LMEK schreef op 13-10-2023 om 13:08:
[..]
En de Christenen haten homoseksuelen. Want dat staat in de bijbel. Zat geestelijken die kunnen bevestigen dat homoseksualiteit een ziekte is.
Heb ik gelijk met mijn redenering?
Alleen gooien Christenen ze niet van flatgebouwen of wensen ze de dood toe op social media
Doemijdieglazenbol
13-10-2023 om 16:17
majorette2005 schreef op 13-10-2023 om 16:10:
[..]
Alleen gooien Christenen ze niet van flatgebouwen of wensen ze de dood toe op social media
Ehm? Pim Lammers vergeten? Is nog maar een half jaar geleden. In de VS terreurdaden van christenen jegens abortusklinieken en hun personeel?
Het is echt framing, propaganda. Het probleem is extremisme. Niet een godsdienst op zichzelf.
ik heb enorm te doen met die 1.1 miljoen gazanen die zich zo moeten gaan verplaatsen. Doodeng, onmogelijk en ik zou me zorgen maken dat ik met mijn gezin in een hinderlaag zou lopen. Ik hoop dat de internationale gemeenschap iets kan doen voor al die mensen die gewoon hun leven willen leiden in vrijheid en vrede. Maar de oorlogstaal en daden van de laatste dagen doen me het ergste vrezen. Van beide kanten. Het voelt nu alsof ze doorgaan tot de ander kapot is. Ongeacht wat daar voor nodig is. Aan beide kanten. Ik vind het echt eng. En de polarisatie die er in onze samenleving al is wordt ook niet kleiner hierdoor. Daar maak ik me ook grote zorgen over.
LMEK
13-10-2023 om 16:34
[..]
Wat is je punt? Dat Christenen vredelievend zijn? Of dat Christenen social media alleengebruiken voor kattenfilmpjes en om te laten zijn wat ze eten?
OmaVan2
13-10-2023 om 17:22
[..]
ISIS en Hamas zijn extremistische moslims. Je kan niet een hele groep hier op aankijken.
Jamaarnee
13-10-2023 om 22:02
Dit is bizar.
Hamas claimt dat zij niet verantwoordelijk waren voor de terreur maar 'gewone' Palesteinen uit Gaza die later via de doorgebroken grensafscheiding Israël zijn binnengedrongen.
Gewoon op hun eigen X pagina:
https://twitter.com/AJA_Palestine/status/1712469453253030133
Hoe gooi je je eigen burgers nog een keer onder de bus? En wat deed je daar dan in de eerste plaats?
Raar dat dit niet is opgepikt door de Nederlandse media trouwens.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.