Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoop, Lef en Trots (met poll)

Weten we het nog? Dat was ruim een jaar geleden de titel van het hoofdlijnenakkoord dat vier partijen sloten. Het enige wat nog over is is lef. Niemand is meer trots denk ik, en hoop? Hoe moet het verder? BBB en VVD zijn al druk bezig met baantjes verdelen, D66 wil een kabinet van nationale eenheid, en een deel van de linkse oppositie denkt erover om de rest van het kabinet ook naar huis te sturen. Wat vinden jullie? Wat moet er nu gebeuren? 

Peiling

Hoe moet Nederland geregeerd worden tot er een nieuw missionair kabinet is?
27 stemmen
37%
15%
37%
11%
Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 07:06 Topicstarter

Uiteindelijk is volgens mij het enige haalbare dat BBB en VVD uit eigen gelederen nieuwe ministers zoeken, over drie weken moet er een begroting liggen. Voor een nieuw kabinet is gewoon geen tijd. 

ik vind het echt een nieuw dieptepunt van nsc. Net zo laag als pvv die zijn ministers terugtrok

Ik las inderdaad ook dat  Rob Jetten ( D66 )  een noodkabinet van 'gedegen bestuurders' wil . 

Hij denkt dan aan Ministers van Staat, oud-premiers, of mensen van
staatsraden en de DNB. Hij noemt Jan Peter Balkenende (CDA), Winnie
Sorgdrager (D66), Jaap de Hoop Scheffer (CDA) en voormalig GL-politica
Kathalijne Buitenweg. Jetten: "Degelijke mensen. Kiezers zijn het
geruzie beu en snakken naar een degelijk landsbestuur."

Vind ik wel wat voor te zeggen .

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 07:58 Topicstarter

Zo'n kabinet kost maanden om bij elkaar te krijgen. Wie gaat zijn huidige carrière daarvoor op stilstand zetten? Ik zie het niet gebeuren. 

Van mij mogen de huidige partijen het lekker zelf oplossen. Andere partijen gaan hun vingers er niet aan branden nu, want meedoen met dit kabinet schaadt de reputatie, met het zicht op de komende verkiezingen niet slim. Voor een formatie is geen tijd, dan lopen er straks twee formaties naast elkaar met de verkiezingen.

Het idee van Jetten vind ik nog wel goed klinken, maar daar gaan VVD en BBB waarschijnlijk niet mee akkoord. Dan kunnen er ineens besluiten worden genomen waar zij niet achter staan, maar waar wel hun naam mee geassocieerd wordt. En inderdaad, zouden die gedegen bestuurders daar echt op zitten te wachten? Die hebben hun eigen werkzaamheden.

anders: de 2 overgebleven partijen regelen het. met eigen volk of met mensen van buiten.

wild-flower schreef op 26-08-2025 om 07:39:

Ik las inderdaad ook dat Rob Jetten ( D66 ) een noodkabinet van 'gedegen bestuurders' wil .

Hij denkt dan aan Ministers van Staat, oud-premiers, of mensen van
staatsraden en de DNB. Hij noemt Jan Peter Balkenende (CDA), Winnie
Sorgdrager (D66), Jaap de Hoop Scheffer (CDA) en voormalig GL-politica
Kathalijne Buitenweg. Jetten: "Degelijke mensen. Kiezers zijn het
geruzie beu en snakken naar een degelijk landsbestuur."

Vind ik wel wat voor te zeggen .

Leuk idee hoor. Maar voor de buhne  

hup vvd en bbb, scharrel wat ministers bij elkaar en knal er een begroting door en snel naar verkiezingen en dan hopelijk eindelijk beetje vlotte formatie.     

Wees eerlijk tegen me als iets doms zeg, want mijn politiek inzicht is Havo Maatschappijleer (nou ja, ook geschiedenis). Is het niet eerlijker dat in deze situatie het kabinet uitgeschakeld wordt, want  ze vertegenwoordigen een te klein deel van de bevolking. En dat betekent dat er dan dus door onze hele volksvertegenwoordiging, dus de hele tweede kamer geregeerd wordt. Met de eerste kamer als controlerende macht. Dus alle besluiten en nieuwe voorstellen via de tweede kamer. Gebeurt nu natuurlijk ook grotendeels, maar het lijkt me voor nu de meest werkbare oplossing. De begroting moet dan uitgesteld tot de verkiezingen, tenzij in een troetelbeertjeswolkenwereld de tweede kamer er uit komt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 19:57 Topicstarter

We hebben wettelijk vastgelegd dat de begroting uiterlijk prinsjesdag moet worden ingediend bij de Kamer, dat is over krap drie weken. Ik vind wel dat in de zomer afgestemd had moeten worden met de oppositie over de begroting, maar dat is niet gebeurd volgens mij. Het opstappen van de NSC maakte daarvoor weinig uit, die hebben immers nul zetels in de Eerste Kamer, en naar verwachting ook nul zetels op het moment dat er over de begroting gestemd moet worden. Maar we hebben gewoon ministers nodig, en dat gaat het snelst als BBB en VVD daarvoor mensen leveren. 

Ik mis een optie om de poll:

Ik heb geen idee hoe deze misère op te lossen.

Daglichtlamp schreef op 26-08-2025 om 19:57:

We hebben wettelijk vastgelegd dat de begroting uiterlijk prinsjesdag moet worden ingediend bij de Kamer, dat is over krap drie weken. Ik vind wel dat in de zomer afgestemd had moeten worden met de oppositie over de begroting, maar dat is niet gebeurd volgens mij. Het opstappen van de NSC maakte daarvoor weinig uit, die hebben immers nul zetels in de Eerste Kamer, en naar verwachting ook nul zetels op het moment dat er over de begroting gestemd moet worden. Maar we hebben gewoon ministers nodig, en dat gaat het snelst als BBB en VVD daarvoor mensen leveren.

Als ik het een beetje goed inschat is die begroting echt al klaar, die flansen ze echt niet in drie weken in elkaar. Dat kost veel meer tijd.

Maak me eigenlijk meer zorgen over de periode na de verkiezingen. Ik voorzie zomaar weer een langdurige formatie en dan zitten we dus nog een heel jaar met twee man en een halve paardenkop in het kabinet opgescheept. Gelukkig zijn er verder geen grote problemen ofzo die opgelost moeten worden, toch 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-08-2025 om 13:26 Topicstarter

Ik had toch nog een mogelijkheid gemist, reparatie van de laatste breuk.
https://www.ad.nl/politiek/live-debat-pvv-en-sp-willen-kabinet-niet-wegsturen-schoof-kan-door-met-vvd-en-bbb~aff2682f/

Die twee moties vragen om min of meer hetzelfde: een verbod op handel van producten uit de bezette gebieden op de Westelijke Jordaanoever. Maar de motie-Paternotte vraagt om nationale wetgeving op dat vlak en gelijktijdig in Brussel pleiten voor een Europees verbod. De motie-Van der Burg wil dat er eerst in Brussel wordt gekeken of een Europees verbod mogelijk is, en als 'alternatief' nationale wetgeving wordt 'overwogen'. De NSC-ministers wilden dat het kabinet de motie-Paternotte zou omarmen, wat niet gebeurde. Van Vroonhoven: ,,Wij wilden nu maatregelen."

Een aantal fractieleiders concludeert nu dat NSC en VVD eigenlijk hetzelfde wilden en de NSC'ers helemaal niet uit het kabinet hadden hoeven stappen. De partijen, zeggen zij, liggen 'dichter bij elkaar dan gedacht'. SGP'er Chris Stoffer vraagt zich af of NSC niet alsnog kan terugkeren in het kabinet. Ook ChristenUnie-leider Mirjam Bikker vraagt zich af: ,,Is er toch geen reparatie mogelijk?" Volgens Yesilgöz is dat geen vraag voor haar.

een experiment dat we als mislukt kunnen beschouwen strompelt naar het einde. Graag niet al te veel nieuwe mensen zoeken voor de resterende maanden, ze moeten hun loopbaan onderbreken voor iets waarin ze weinig kunnen realiseren ( maar waar ze wel wachtgeld voor krijgen, straks).
Op naar de verkiezingen, hopelijk een vlotte formatie met mensen die in goede verbondenheid ondanks wat verschillen aan de slag gaan voor een goed bestuurd land waarin iedereen meedoet. Met haalbare plannen, met oog voor duurzaamheid en gerechtigheid voor alle inwoners, vanwaar dan ook. Afbraak van de groeiende kloof tussen degenen die veel hebben en steeds meer krijgen - en de anderen. Met kwalitatief goed toegeruste realistische bestuurders met hart voor de zaak, geen woorden maar daden. Aan het werk, er is zoveel te doen. Niemand kan worden gemist.
Dit experiment heeft veel te veel tijd en energie gekost. 

ik maak me zorgen over dat Nederland niet degelijk bestuurd wordt. Heel diplomatiek om PVV de ruimte te geven, zodat extreem rechts zich ook serieus genomen voelt. Maar het werkt voor geen meter.
Ondertussen wordt het tekort aan woningen groter. Er wordt geen serieuze oplossing geregeld voor het CO2 probleem, waardoor het ten kosten gaat van juist diezelfde woningtekort.
Graag bestuurders die kunnen regeren zonder bij iedere scheet het kabinet te laten vallen, en de zaken oplossen. Links om of rechts om of centrum maakt niet uit. Start met regeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.