Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’

Ginevra schreef op 01-05-2024 om 12:01:

[..]

Sorry, ik heb dit een paar keer gelezen maar ik heb geen idee wat je hier nou schrijft. Hier raak je me qua abstractie kwijt.

Ik bedoel dat sommige wokies teveel mierenneuken over de impact van taal bij de verkeerde doelgroep en de verkeerde maat hanteren (naar mijn mening).

Campanula schreef op 01-05-2024 om 12:00:

[..]

Met het 'mond houden' argument kan ik niets. Net als dat verwijt dat 'anderen' niet kunnen incasseren. Of van alles 'eisen'.

Dit is een discussie op basis van overtuigingen. Ik hou mijn mond niet, ik incasseer, blijf rustig en eis helemaal niets. Je hebt moeite met weerwoord is mijn idee.

het hou je mond bedoel ik zoals het er staat: ken je iemand niet, oordeel dan niet. ik had het niet tegen jou, maar sprak zoals in dat hele bericht in algemene zin

Campanula schreef op 01-05-2024 om 12:05:

[..]

Ja. Uiteraard. Dat is nu net de complexiteit van discriminatie. Dat kan ook ondergronds aanwezig zijn en gebracht worden als 'kritiek' op kwaliteit. En mijn punt is de erkenning daarvan en dat deze processen doorsijpelen naar de oppervlakte. Zo kun je te snel discriminatie zien, maar ook te gemakkelijk misbruik maken van 'objectieve' maatstaven. Die zijn er niet altijd bij mensenwerk.

maar wil jij anders om ook erkennen dat het gewoon mogelijk is dat zelfs een samira een potje maakt van haar werk en daarom haar contract niet verlengd wordt. gewoon omdat ze altijd te laat kwam en haar werk niet deed en dat dat niks te maken hoeft (HOEFT!) te hebben met het feit dat ze niet man is of geboren in venlo?

FancyDuck29

FancyDuck29

01-05-2024 om 12:20

Broadway schreef op 01-05-2024 om 11:38:

[..]

ik ben niet boos, ik raak gefrustreerd

en vervolgens reageer ik inderdaad een beetje geprikkeld als ik jou zie oreren alsof je uit een tekstboek tegen leerlingen spreekt en zie ik gewoon voor me hoe je met een mewarige glimlach vraagt: wat is je kleur en gender?

Oke, niet boos, maar gefrustreerd. Dat kwam al wel over inderdaad.

Ik vind het jammer dat je mij wegzet/inschat als iemand die een totale vreemdeling op een forum sneu aan zit te kijken. Totaal onterecht. Misschien goed om zelf ook iets verder te kijken dan de neus lang is.

Broadway schreef op 01-05-2024 om 12:18:

[..]

het hou je mond bedoel ik zoals het er staat: ken je iemand niet, oordeel dan niet. ik had het niet tegen jou, maar sprak zoals in dat hele bericht in algemene zin

Ik geloof je direct. Maar ook dan blijft het gefrustreerde tekst.

Campanula schreef op 01-05-2024 om 12:21:

[..]

Ik geloof je direct. Maar ook dan blijft het gefrustreerde tekst.

dat klopt dat is het ook omdat ik het idee heb dat mensen bij gender en kleur blijven hangen en vergeten dat het uiteindelijk over echte mensen gaat die niet in een hokje hoeven om maar goed behandeld te kunnen worden. 

Broadway schreef op 01-05-2024 om 12:23:

[..]

dat klopt dat is het ook omdat ik het idee heb dat mensen bij gender en kleur blijven hangen en vergeten dat het uiteindelijk over echte mensen gaat die niet in een hokje hoeven om maar goed behandeld te kunnen worden.

Iedereen zit in (wisselende) hokjes. Dat erkennen vind ik praktischer dan 'blindheid' propageren. Gelijkheid door diversiteit of gelijkheid door uniformiteit. Allebei legitiem. Maar focussen op overeenkomsten om verschillen te ontkennen/diskwalificeren is het probleem in deze.

Campanula schreef op 01-05-2024 om 12:28:

[..]

Iedereen zit in (wisselende) hokjes. Dat erkennen vind ik praktischer dan 'blindheid' propageren. Gelijkheid door diversiteit of gelijkheid door uniformiteit. Allebei legitiem. Maar focussen op overeenkomsten om verschillen te ontkennen/diskwalificeren is het probleem in deze.

wat is het probleem in deze? waar zie jij de focus op overeenkomsten OM verschillen te ontkennen? 

ik propageer trouwens geen blindheid hoor, maar ik vraag gewoon of het een beetje minder kan met zaken die er niet toe doen zo belangrijk maken en denk dat het beter is om ons vooral op de inhoud te richten. 

ik probeer je echt te begrijpen, maar je praat in zoveel vaagheden en wordt in mijn ogen nergens concreet (heb ik je ook al om gevraagd eerder) dat ik je continu wil vragen: maar wat zég je nu eigenlijk?

Malibu2 schreef op 01-05-2024 om 06:47:

[..]

???

Je hebt het over totaal verschillende dingen.

Iemand die moslim is, zou niet puur om die reden geweigerd mogen worden voor een baan, als diegene daarvoor even geschikt is als iemand die geen moslim is.

Het kan echter wel zijn dat diegene door zijn/haar islamitische geloof minder geschikt is voor een baan. Even een extreem voorbeeld maar het kan blijkbaar niet anders: iemand die een niqaab draagt, is per definitie ongeschikt als model voor lippenstift. Dan maak je onderscheid. Terecht onderscheid.

Of het verschil tussen man en vrouw: mannen hebben meer fysieke kracht. Ik zou niet snel een tengere, niet fysiek sterke vrouw aannemen als verhuizer die dingen moet sjouwen. Zo iemand zou waarschijnlijk al niet snel daarop solliciteren, maar soms is het terecht om onderscheid te maken. Je moet alleen geen onderscheid maken op zaken die er voor de functie niet toe doen.

Dat staat los van het verschil in cultuur. De ene cultuur is anders dan de andere. Dat is nu eenmaal zo. De ene cultuur heeft ook andere waarden dan de andere. Wil iemand sharia wetgeving, dan stel ik een enkeltje Afghanistan voor. Wil iemand vrouwen onderdrukken, dan stel ik datzelfde enkeltje voor. Accepteert iemand geen LGBTQ, dan een enkeltje Gaza. Al dit soort dingen wil ik namelijk niet hier in het westen, jij toch hopelijk ook niet?

Leuk dat je dit allemaal schrijft, maar ik heb het over een andere user die niet wilde dat we mensen in hokjes stoppen.

Het ging dus helemaal niet over banen en wie die wel en niet kunnen uitoefenen. 

Als je niet wilt dat er hokjes gemaakt worden, dan vind ik het wel apart om dan zo over eigen cultuur te beginnen, waarmee je dus ook een hokje maakt.

kerstbeer schreef op 01-05-2024 om 17:35:

[..]

Leuk dat je dit allemaal schrijft, maar ik heb het over een andere user die niet wilde dat we mensen in hokjes stoppen.

Als je niet wilt dat er hokjes gemaakt worden, dan vind ik het wel apart om dan zo over eigen cultuur te beginnen, waarmee je dus ook een hokje maakt.

Nou doe je het weer... 

Lieveheersbeest schreef op 01-05-2024 om 09:44:

[..]

Nou ja, als Broadway zegt dat het bij hem/haar niet zo verloopt mogen we daar ook wel op vertrouwen. Neemt niet weg dat Samira dat risico gemiddeld wel meer loopt dan Henk of Ingrid, maar bij Broadway in ieder geval niet. het is een begin.

Bij ons hebben we lamlendige "Henk" weggeschopt van de kamer, maar de lijdinggevende (geen typfout) vond hem wél leuk, dus heeft hij een functie elders, waar hij lekker doorgaat met lamlendig wezen.

Voor onze "Samira" hebben we gestreden om haar terug te krijgen. Uiteindelijk ging de lijdinggevende overstag omdat 'hoofddoekjes wel goed scoren in de diversiteitslijst'. 

Die lijdinggevende is inmiddels ontslagen, wij zijn blij met onze "Samira" en de nieuwe leidinggevende zit "Henk" flink achter de broek. 

Poezenmeisje schreef op 01-05-2024 om 18:25:

[..]

Bij ons hebben we lamlendige "Henk" weggeschopt van de kamer, maar de lijdinggevende (geen typfout) vond hem wél leuk, dus heeft hij een functie elders, waar hij lekker doorgaat met lamlendig wezen.

Voor onze "Samira" hebben we gestreden om haar terug te krijgen. Uiteindelijk ging de lijdinggevende overstag omdat 'hoofddoekjes wel goed scoren in de diversiteitslijst'.

Die lijdinggevende is inmiddels ontslagen, wij zijn blij met onze "Samira" en de nieuwe leidinggevende zit "Henk" flink achter de broek.

Dit vind ik leuk om te lezen. Op de diversiteitslijst staan is dan opeens een extra kwaliteit/eigenschap. Flexibiliteit in de omgang met verschillende culturen en extra weerbaarheid door ervaring met minderheidsstress. Terwijl vadsige Henk aan het onderpresteren was door privilege. Niets mis mee. Mooi opgelost.

kerstbeer schreef op 01-05-2024 om 17:35:

[..]

Een cultuur vertegenwoordigt bijvoorbeeld een continent. Ik ben gehecht aan het vrije westen. En met mij velen: zwart, wit, hetero, lhbtqi, jong, oud. Als je het zo wil zien is het misschien idd een hok, waarin iedereen welkom is, maar zich wel aan de huisregels dient te houden.  En juist daar schort het tegenwoordig nogal aan.

Mag ik dan niets zeggen als ik zie dat we afglijden naar verpreutsing en verharding. 

Blomke82 schreef op 01-05-2024 om 22:08:

[..]

Een cultuur vertegenwoordigt bijvoorbeeld een continent. Ik ben gehecht aan het vrije westen. En met mij velen: zwart, wit, hetero, lhbtqi, jong, oud. Als je het zo wil zien is het misschien idd een hok, waarin iedereen welkom is, maar zich wel aan de huisregels dient te houden. En juist daar schort het tegenwoordig nogal aan.

Mag ik dan niets zeggen als ik zie dat we afglijden naar verpreutsing en verharding.

Wat denk jij dat de of een oorzaak is van de verpreutsing en verharding?

Verpreutsing.

Kleine jongetjes in hun onderbroek onder de douche en mijn zoon die bijna gelyncht wordt in de brugklas omdat hij lekker gaat douchen (in zijn blote billen) na de gymles. Hij heeft nooit meer gedoucht op school.

Zijn blote billen waren haram volgens andere jongetjes...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.