Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’


LydiaDietz schreef op 14-12-2023 om 07:48:

[..]

Dan lees je dat echt verkeerd.

Hoe moet ik het dan lezen? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-12-2023 om 08:14

Als ik het goed begrijp wil een aantal van jullie graag een conservatieve traditionele niet-religieuze westerse/Nederlandse cultuur en gewoontes verplichten voor iedereen.
 
Geen geloofsuitingen in het openbaar (mag een lange rok/jurk/abaya dan wel, of alleen als je niet islamitisch/gereformeerd bent? Mag iemand een kruisje slaan voor een wedstrijd? Mogen kerkklokken luiden, de adzaan klinken? Of moeten moskeeën en kerken zelfs afgebroken worden want tja, wel erg in your face). 

Iedereen moet zich expliciet als man óf vrouw kenbaar maken. Vanaf welke leeftijd? Mag een "man" een rok dragen?

Alleen de traditionele Nederlandse feesten (mogen Sint Maarten, Sint Nicolaas en Kerstmis of alleen zonder kruis en zonder kerkdienst? De Mattheus Passion?).

Laten we man en paard noemen. Het gaat helemaal niet om religie uit de openbaarheid te houden. "Jullie" willen geen moslims in het zicht. 

En kinderen mogen best van genderrol wisselen. Maar zodra ze rond middelbare schoolleeftijd zijn moet het toch echt over zijn. En homo mag best, maar graag niet zo nichterig op straat. Doe dat maar in je eigen huis. 

Oh ja, die zwarten moeten ook niet zo zeuren. Je hebt het hier toch goed? Boeie dat jouw (over)grootmoeder nog verhalen kent uit de tijd van de slavernij. Boeie dat je kind met de naam van een fictief figuur wordt nageroepen of uitgescholden, niet eenmaal, maar keer op keer.

Daarmee leg je iedereen die niet zo is als jij dus jouw wensen op. Net zoals in bijvoorbeeld Iran waar de staat bepaalt hoe je je moet kleden. Of Rusland mbt sexualiteit/gender. Of China in heropvoedingskampen. Dat noem ik geen vrijheid.

(En ja, ik doe aan cherry picking bij mijn voorbeelden hierboven.)

Maar even over dat Halal vlees, er is daarnaast toch ook gewoon de keuze voor varkensvlees? Of is er dan alleen maar Halal vlees beschikbaar?
Idem voor de vega kroketten. Prima. Als er ook gewoon een rundvleeskroket op het menu staat. 

En in de praktijk over LGBTH, hoeveel van die voorbeelden kom je nou in de praktijk tegen waarbij je je ongemakkelijk voelt? Ik nog niet 1. En ik ken heus wel transmensen. Die maken er stuk voor stuk geen probleem van. Hebben op scholen ook geen problemen gemaakt want er kwam altijd wel een oplossing voor een kleedruimte of toilet wat voor iedereen werkte. 

Wel heb ik gehoord dat er mensen waren die problemen hebben met overal regenboog aan toe te voegen. Op de trappen, op zebrapaden, op nieuwe vlaggen van een school. Tja heel eerlijk? Ik denk dat dat wel iets minder kan. Het lijkt wel alsof verschillende instanties en gemeenten over elkaar heen buitelen wie het meest inclusief is. Die degenboogvlag gaat echt niet zorgen voor meer acceptatie eerder andersom. Kijk alleen maar naar wat een gezeik er was over de aanvoerder van Feijenoord die verplicht met zo'n band om moest spelen en dit weigerde vanwege zijn geloof. En wat is er uiteindelijk mee opgeschoten? Dat vind ik dus wel doorslaan naar de verkeerde kant.

En het immigratie vraagstuk moet gewoon besproken kunnen worden zonder dat je gelijk in een extreem rechtse hoek wordt geplaatst. Dat is al helemaal iets bizars.

Evenals dat je bespreekbaar moet kunnen maken op welke vlakken de multiculturele samenleving niet loopt zoals het bedoeld is. Zonder dat je direct een racist bent. 

Zowel aan links als aan rechts wordt er geframed. Ben je niet met mij dan ben je tegen mij. En dat zie je veel vaker gebeuren. Zelfs geen mening hebben is al tegen zijn.

Frikadellen geschrapt vanwege obesitas en niet vanwege haram?

Goed om te weten. Dan kun je dus beter döner en knoflooksaus eten want daar blijf je slank bij...

Poezenmeisje schreef op 14-12-2023 om 08:42:

Frikadellen geschrapt vanwege obesitas en niet vanwege haram?

Goed om te weten. Dan kun je dus beter döner en knoflooksaus eten want daar blijf je slank bij...

Nou ja de reden lijkt me betuttelend inderdaad behalve in een ziekenhuis of op scholen. Daar moeten zeker gezonde maaltijden zijn en veel minder snacks en zoetigheid. 

Ik denk dat de mensen met een inclusieve levenshouding juist degenen zijn die het prima vinden dat:
 
*iemand LGHBTIQ+ is, maar die niet willen dat hen wordt opgedrongen dat zij daar óók onder moeten vallen omdat cis-hetero uit de tijd is.

*iemand veganistisch is, maar wel gewoon hun eigen cake met roomboter en eieren willen bakken.

*iemand die voor roetpiet wil spelen een piet in opleiding is en stage loopt. In mijn tijd waren pieten schoensmeerzwart, ik ken niemand die van nature schoensmeerzwart is. Ik vond de 'natuurlijker' bruine pieten enger.I k zat overigens in de jaren '70 op wat je nu een "zwarte school" zou noemen. Eén op de drie klasgenoten was Surinaams/Hindoestaans. 

Dat wist ik nooit totdat iemand in de jaren '90 dat opmerkte over mijn klassenfoto. Nooit iets van gemerkt.

Doe wat je wilt, maar leg een ander jouw wil niet op. 

Waarom moet die regenboogvlag steeds meer kleurtjes en vakjes hebben? Ik begreep dat er zelfs regenboogachtige blauwgroene vlaggen zijn voor nog meer hokjes/categoriën/smaken. 

Juist dat is toch niet meer inclusief?


550x405-789027275.jpg




210809142046-pride-progress-flag-full-169-2196285737.jpg

Miraval schreef op 14-12-2023 om 08:47:

[..]

Nou ja de reden lijkt me betuttelend inderdaad behalve in een ziekenhuis of op scholen. Daar moeten zeker gezonde maaltijden zijn en veel minder snacks en zoetigheid.

Dan weet je meteen waarom de Lidl rond het middaguur wordt bevolkt door pubers. Om komkommers, tomaten en paprika te kopen.

Onze kantine  Het bedrijfsrestaurant bestond ooit uit slechts een keukentje waar een dame een grote pan soep kookte. Meer keuze was er niet. Snel erbij zijn, op was op.

kerstbeer schreef op 13-12-2023 om 23:20:

[..]

Jij reageerde op mijn bericht:

Maar ik ben het er ook mee eens, dat links vooral binnen Nederland rechts heel erg in de kaart speelt door te ver te gaan.

In datzelfde bericht schreef ik ook:

In de VS, focussen de Republikeinen zich heel erg negatief op LGBTQ+ mensen, vrouwen die abortussen plegen en andere minderheidsgroepen. Dat zorgt ook voor enorme verdeling.


Daaruit had je kunnen begrijpen dat ik er juist tegenin ga om dit allemaal bij links of 'woke' neer te leggen.

Snap je reactie op het eind dan ook helemaal niet.

Ik heb de moeite gedaan om jouw vraag uitgebreid te beantwoorden. Jammer dat je dan niet een beetje respect teruggeeft en meteen van het negatieve uitgaat.

Dat je misschien vindt dat het onderwerp 'woke' daar niet over gaat, is 1 ding. Daar kunnen we over discuseren. Ik had het over links in het algemeen.

Dat je mij meteen probeert weg te zetten als iemand die de schuld wil geven aan "buitenlanders, de anti-kolonialisten en de LHBTI-ers", terwijl uit dat eerdere bericht zelfs het tegenovergestelde blijkt, dan laat je daarmee precies zien waar dit topic op doelt. Ik geef ook meerdere keren aan dat ik het juist met veel linkse standpunten eens ben, maar ook daar lijk je allemaal overheen te lezen.

Ik ben het gedeeltelijk met iets niet eens waar jij het mee eens bent, en het moment dat je dat ziet, lijk je me als een vijand te zien die je moet wegzetten als iets wat ik duidelijk niet ben, zonder kans op normale dialoog.

Dit komt op mij over als fanatisme en daarmee duw je dus precies mensen van jou en ook van je standpunten weg. Ik hoop dat je hiervan leert, want ik denk dat jij ook veel goede bedoelingen hebt. Hier heb je echter precies gedaan waar dit topic over gaat.


Ik heb hier even over moeten nadenken want ik herken het vanuit mijzelf niet zoals je het beschrijft. Ten eerste: jij denkt dat ik dat ‘had kunnen begrijpen’ maar ik kon het echt niet plaatsen in de discussie. Het ging over woke die oorzaak zou zijn van rechts-populisme en ik had je post ongeveer opgevat als ‘In de VS geven ze woke veel meer en ook onterecht de schuld maar hier is het ook wel af en toe terecht’. Oké, grote stappen snel thuis, maar daardoor kon ik het dus niet volgen. Vervolgens heb ik die redenering tot in het absurde doorgetrokken: zijn de woke-groepen daar ook al de schuld van? Ironisch, beetje flauw, beetje scherp. Oké. Maar persoonlijk naar jou was het niet bedoeld. Ik meen het echt dat ik meer een antwoord had verwacht als ‘nee joh, natuurlijk niet. Volgens mij begrijp je gewoon niet wat ik heb proberen te zeggen.’ Want het was nog helemaal geen mening. Het was een verkeerd verpakte kritische vraag. 

Ik zie nu dat je je persoonlijk gekrenkt voelt en  dat het op jouw overkomt dat ik je niet respecteerde en wegzette. Dat betekent dat ik mijn woorden niet goed heb gekozen.  Zo’n toon is waarschijnlijk meer voor een live uitwisseling waarin je elkaars gezicht kan zien en direct dingen kan uitspreken en verduidelijken. Het is, inderdaad, niet mijn bedoeling om de vijandigheid nog eens te vergroten. Dat zou absurd zijn! Excuses dus! 

Coreopsis schreef op 14-12-2023 om 08:14:

Als ik het goed begrijp wil een aantal van jullie graag een conservatieve traditionele niet-religieuze westerse/Nederlandse cultuur en gewoontes verplichten voor iedereen.

Geen geloofsuitingen in het openbaar (mag een lange rok/jurk/abaya dan wel, of alleen als je niet islamitisch/gereformeerd bent? Mag iemand een kruisje slaan voor een wedstrijd? Mogen kerkklokken luiden, de adzaan klinken? Of moeten moskeeën en kerken zelfs afgebroken worden want tja, wel erg in your face).

Iedereen moet zich expliciet als man óf vrouw kenbaar maken. Vanaf welke leeftijd? Mag een "man" een rok dragen?

Alleen de traditionele Nederlandse feesten (mogen Sint Maarten, Sint Nicolaas en Kerstmis of alleen zonder kruis en zonder kerkdienst? De Mattheus Passion?).

Laten we man en paard noemen. Het gaat helemaal niet om religie uit de openbaarheid te houden. "Jullie" willen geen moslims in het zicht.

En kinderen mogen best van genderrol wisselen. Maar zodra ze rond middelbare schoolleeftijd zijn moet het toch echt over zijn. En homo mag best, maar graag niet zo nichterig op straat. Doe dat maar in je eigen huis.

Oh ja, die zwarten moeten ook niet zo zeuren. Je hebt het hier toch goed? Boeie dat jouw (over)grootmoeder nog verhalen kent uit de tijd van de slavernij. Boeie dat je kind met de naam van een fictief figuur wordt nageroepen of uitgescholden, niet eenmaal, maar keer op keer.

Daarmee leg je iedereen die niet zo is als jij dus jouw wensen op. Net zoals in bijvoorbeeld Iran waar de staat bepaalt hoe je je moet kleden. Of Rusland mbt sexualiteit/gender. Of China in heropvoedingskampen. Dat noem ik geen vrijheid.

(En ja, ik doe aan cherry picking bij mijn voorbeelden hierboven.)

Wat boeit het of iemand hetero, homo, non binair, moslim, christen, boer, muzikant is? Ik hoop vooral dat mensen geaccepteerd worden om wie ze zijn en niet om wie ze volgens de samenleving/cultuur zouden moeten zijn.

felija schreef op 14-12-2023 om 10:40:

Wat boeit het of iemand hetero, homo, non binair, moslim, christen, boer, muzikant is? Ik hoop vooral dat mensen geaccepteerd worden om wie ze zijn en niet om wie ze volgens de samenleving/cultuur zouden moeten zijn.

Ik hoop vooral dat ze anderen in hun waarde laten en niet hun eigen geloof of waarheid op proberen te dringen.

Madamecannibale schreef op 14-12-2023 om 10:45:

[..]

Ik hoop vooral dat ze anderen in hun waarde laten en niet hun eigen geloof of waarheid op proberen te dringen.

Opdringen, of graag willen dat 'wij' 'hen' respecteren om wie ze zijn? We zijn uiteindelijk allemaal een 'ons': namelijk mensen.

Wat ik al schrijf, de meeste mensen vinden het prima als iemand een vliegtuig, olifant of vlaflip wil zijn. Dát heet inclusiviteit. Dat je iemand in zijn ervaring respecteert en niet afmaakt, uitscheldt, vernedert.

Ga alleen niet van mensen verwachten / eisen / afdwingen dat ze je hierom gaan toejubelen. 

Poezenmeisje schreef op 14-12-2023 om 11:04:

Wat ik al schrijf, de meeste mensen vinden het prima als iemand een vliegtuig, olifant of vlaflip wil zijn. Dát heet inclusiviteit. Dat je iemand in zijn ervaring respecteert en niet afmaakt, uitscheldt, vernedert.

Ga alleen niet van mensen verwachten / eisen / afdwingen dat ze je hierom gaan toejubelen.

Waarom zou je ze toejuichen? Van wie moet dat? Het zijn gewoon mensen net zoals jij en ik. Heel divers, maar toch uiteindelijk terug te voeren tot één soort.

@TO: je schrijft “Dit komt mede omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat de vrijheid van meningsuiting op de tocht staat.”. Heb je dat gevoel in het echte leven? Of krijg je dat gevoel door de dingen die je online/in de media leest en in de media hoort?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.