Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Daglichtlamp schreef op 14-07-2022 om 13:35:

[..]

Maak voor de energiecrisis maar een nieuw draadje alsjeblieft.

Ik gaf antwoord op een bericht in dit topic. Tenslotte gaat de boerencrisis ook over het milieu.

Arena89 schreef op 13-07-2022 om 23:36:

[..]

Ik denk ook dat extreem rechts voor deze groep geen goede beschrijving is.

Het is volgens mij een heel versplinterende groep die ontevreden is over de overheid, maar wel een groep die groeide is. Kijk naar Utrecht, statushouders krijgen 6 weken lang voorrang. Geloof mij er is een grote groep bijgekomen die ontevreden is.

En als deze mensen kan je echt niet wegzetten als extreem rechts.

Ik heb sowieso het idee dat een groot deel van de samenleving doordraait. Is het niet de woke beweging , dan is het wel weer de genderneutrale discussie.

Het wordt hoog tijd dat de bevolking gezamenlijk in opstand komt tegen dit soort wantoestanden. Het is niet gek dat er steeds meer ontevreden mensen zijn met dit afbraakbeleid.

In onze gemeente gaan de raadsleden naar Den Bosch om het op te nemen voor onze boeren. Blij dat wij een boer vriendelijke gemeente hebben.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

14-07-2022 om 13:42

Fleurtje_5 schreef op 14-07-2022 om 13:37:

[..]

Ik gaf antwoord op een bericht in dit topic. Tenslotte gaat de boerencrisis ook over het milieu.

Er is ook een verband. Onze tuinders ( voedsel) gebruiken ook veel gas. 

Wat ik gisteravond al poste vanuit de column van Leon de Winter

Het eiland kan zichzelf niet meer voeden nadat kunstmest en pesticiden in de ban zijn gedaan. Voor de import van voedsel is er gebrek aan buitenlandse valuta, het gevolg van het wegvallen van toerisme en landbouwexporten. Er is geen benzine, geen gas, geen diesel, geen elektriciteit. Ofwel, het eiland is al in 2022 in een staat die patriciërs als Sigrid Kaag en het WEF in 2050 in Europa hopen te zien: een land met zero stikstof- en zero CO2-uitstoot. Dat de bevolking van honger dreigt te sterven, is, laten we zeggen, vrij lullig. Maar, hé: de biodiversiteit zal bloeien, net als bij ons.

Moxxie schreef op 14-07-2022 om 11:36:

[..]

En Caroline vaart de koers van de agro-multinationals, zelfs als het de rechts extreme kant op gaat. Dieptriest vind ik het, dit verkapte extremisme. 'Hou het ludiek hoor mensen, de demonstraties', en dan lekker achterover leunen en toekijken hoe het uit de hand loopt.

Ik vind het excuus dat de agro-multinationals de partij financieel steunen niet goed genoeg. De BBB is inmiddels groot genoeg om de grens aan te geven en ik sta ervan te kijken dat het niet gebeurt. Ik ben nooit fan geweest van deze partij maar dit had ik niet verwacht. Blijkbaar ben ik ook gewoon ontzettend naïef.

Caroline is juist niet rechts genoeg, kijk hoe ze stemt op moties over asielzoekers en statushouders en je weet genoeg. Geen goede keus dus als je dat onderwerp wel belangrijk vind.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

14-07-2022 om 13:45

redbulletje schreef op 14-07-2022 om 13:43:

[..]

Caroline is juist niet rechts genoeg, kijk hoe ze stemt op moties over asielzoekers en statushouders en je weet genoeg. Geen goede keus dus als je dat onderwerp wel belangrijk vind.

Daarom zei ik gister ook. Je kan die groepen niet wegzetten als extreem rechts. Nu lijkt het of de meeste ontevreden groepen weggezet worden als extreem rechts om ze uit te sluiten van het debat om de discussie niet aan te hoeven gaan of om sowieso niet naar ze te hoeven luisteren. 

Arena89 schreef op 14-07-2022 om 13:45:

[..]

Daarom zei ik gister ook. Je kan die groepen niet wegzetten als extreem rechts. Nu lijkt het of de meeste ontevreden groepen weggezet worden als extreem rechts om ze uit te sluiten van het debat om de discussie niet aan te hoeven gaan of om sowieso niet naar ze te hoeven luisteren.

Extreem rechts is niet alleen maar vreemdelingenhaat, het is meer dan dat. Een ander kenmerk is het inzetten van ondemocratische middelen om je doel te bereiken en populisme. Ministers en andere bestuurders bedreigen zijn voorbeelden van ondemocratische middelen gebruiken en dus extreem rechtse acties, het gaat echt heel duidelijk ver over de grens.

Je kan dus begrip hebben voor de wanhoop van de boeren én tegelijk voor het stikstofbeleid zijn én deze acties (en het niet veroordelen ervan) extreem rechts vinden.

Waar zet BBB aan toe geweld en bedreiging? Ik vind het bijzonder dat enkelen in dit topic Caroline op deze manier proberen te framen.

redbulletje schreef op 14-07-2022 om 15:49:

Waar zet BBB aan toe geweld en bedreiging? Ik vind het bijzonder dat enkelen in dit topic Caroline op deze manier proberen te framen.

Waar zie jij iemand beweren dat BBB/Caroline aanzet tot geweld en bedreiging?

Arena89 schreef op 14-07-2022 om 13:42:

[..]

Er is ook een verband. Onze tuinders ( voedsel) gebruiken ook veel gas.

Wat ik gisteravond al poste vanuit de column van Leon de Winter

Het eiland kan zichzelf niet meer voeden nadat kunstmest en pesticiden in de ban zijn gedaan. Voor de import van voedsel is er gebrek aan buitenlandse valuta, het gevolg van het wegvallen van toerisme en landbouwexporten. Er is geen benzine, geen gas, geen diesel, geen elektriciteit. Ofwel, het eiland is al in 2022 in een staat die patriciërs als Sigrid Kaag en het WEF in 2050 in Europa hopen te zien: een land met zero stikstof- en zero CO2-uitstoot. Dat de bevolking van honger dreigt te sterven, is, laten we zeggen, vrij lullig. Maar, hé: de biodiversiteit zal bloeien, net als bij ons.

We hebben het in dit topic helemaal niet over het gasverbruik van de tuinders. 

De vergelijking met Sri Lanka vind ik echt nogal onzinnig. De gevolgen van een politieke beslissing in een ontwikkelingsland vergelijken met een heel ander plan in een van de rijkste landen ter wereld, dat gaat niet. 

Ik quote Thursday nog eens:

Thursday schreef op 14-07-2022 om 11:38:

[..]

Dat is weer een andere discussie. Ik vind het wel lastig dat je zo veel rookgordijnen opwerpt in een discussie over de boeren. Het ene bericht is nog niet ontkracht of je haalt er weer iets anders bij. Ik moet er dan natuurlijk ook niet op ingaan, maar ik vind het erg lastig als dingen zomaar onweersproken blijven staan.

Laten we het weer hebben over de boerenacties.

https://nos.nl/artikel/2436529-rutte-spreekt-boeren-over-stikstofbeleid-onzekerheid-niet-met-een-gesprek-weg
Rutte gaat nu wel in gesprek met boeren. Niet dat het veel zal opleveren verwacht ik, want ze gaan niet horen wat ze willen horen. Maar toch goed dat hij het doet.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

14-07-2022 om 16:13

Rondstruiner schreef op 14-07-2022 om 16:02:

[..]

We hebben het in dit topic helemaal niet over het gasverbruik van de tuinders.

De vergelijking met Sri Lanka vind ik echt nogal onzinnig. De gevolgen van een politieke beslissing in een ontwikkelingsland vergelijken met een heel ander plan in een van de rijkste landen ter wereld, dat gaat niet.

Ik quote Thursday nog eens:

[..]

https://www.faillissementsdossier.nl/nieuws/22088/biologische-landbouw-dreef-sri-lanka-naar-faillissement.aspx

Nog maar eens. Dit zijn toch een beetje de plannen die ze hier ook willen invoeren. Ze willen hier ook meer naar kringloop landbouw toe, geen pesticiden meer en geen mest.

Zie hoe het sri lanka vergaat… 

Dat wij het nu economisch goed hebben is geen garantie voor de toekomst.

de tuinders hebben overigens ook last van het stikstof”probleem” en straks ook nog met het gas. Ik vermoed dat er veel omvallen in het najaar. 

Tuinbouw valt ook onder de agrarische sector. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

14-07-2022 om 16:56

redbulletje schreef op 14-07-2022 om 13:43:

[..]

Ik luister best naar veel Kamerdebatten en ik moet toegeven: Caroline van der Plas neemt haar werk wel serieus. Ze doet aan allerlei verschillende debatten mee, zeker niet alleen over de landbouw. Ze lijkt dan ook geïnformeerd te zijn en wil samenwerken et cetera. Ik wantrouw haar partij, maar het is niet alleen maar ellende. 

Arena89 

Nog maar eens. Dit zijn toch een beetje de plannen die ze hier ook willen invoeren. Ze willen hier ook meer naar kringloop landbouw toe, geen pesticiden meer en geen mest.

de tuinders hebben overigens ook last van het stikstof”probleem” en straks ook nog met het gas. Ik vermoed dat er veel omvallen in het najaar.

Tuinbouw valt ook onder de agrarische sector.

Als Rutte zou besluiten dat álle Nederlandse boeren per 18 juli 2022 biologisch moeten gaan boeren zou 't hier ook misgaan. Je begrijpt toch hoop ik wel dat dat a) niet handig is en b) zo niet gaat gebeuren? 

Arena89 schreef op 14-07-2022 om 16:13:

[..]

https://www.faillissementsdossier.nl/nieuws/22088/biologische-landbouw-dreef-sri-lanka-naar-faillissement.aspx

Nee, dit is helemaal niet zo'n beetje het plan hier. In Sri Lanka is véél meer aan de hand, de vergelijking met Nederland is gewoon een absurde simplificatie. De bron Faillissementsdossier.nl is ook niet direct voor de hand liggend als het gaat om een betrouwbare analyse van de situatie in Sri Lanka. In je eerdere stukje over Sri Lanka werden Kaag en het WEF er notabene bijgesleept.

Lees dit even zou ik zeggen:

https://www.trouw.nl/buitenland/president-sri-lanka-treedt-na-volksopstand-af-maar-magen-blijven-leeg~bf3e664b/

Sri Lanka in ernstigste crisis sinds 1948; vertrek president kan volksopstand niet bedaren

https://www.volkskrant.nl/a-b880e1d2

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.