Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gisteren in Nieuwsuur ging het over het mestbeleid in Nederland door de jaren heen (oftewel hoe de overheid dat sinds 1969 voor zich uit schoof, want toen was het al een probleem). Aanrader om terug te kijken.

Daarnaast was ook "stikstofprofessor" Erisman te gast, en die hield echt een genuanceerd verhaal, waar volgens mij niemand boos om kan worden. Wat een verademing. Hij gaf o.a. aan dat de boeren altijd wel heftig reageerden op nieuwe wet- en regelgeving in het verleden, maar dat ze altijd wel hebben gedaan wat ze moesten doen. Het probleem is vooral dat de overheid tot nu toe nooit echt de maatregelen die nodig zijn heeft genomen. Pappen en nathouden dus (mijn woorden, niet de zijne).

Ik vond het wel interessant om te zien dat minister Braks in 1984 ook al te maken kreeg met boze boeren die volgens mij op de deur van zijn huis stonden te rammen.  Ik dacht dat dit iets van deze tijd was, maar blijkbaar is dit van alle tijden.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/08-07-2022/VPWON_1334583

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

09-07-2022 om 15:41

Maar men weet toch nog helemaal niet welke boeren moeten inkrimpen/stoppen? We weten toch alleen nog maar totaalcijfers, hoeveel er op bepaalde plekken gekrompen moet worden? 
Ik snap overigens wel dat het heel zuur is dat je steeds je best hebt gedaan aan allerlei regelingen te voldoen. Dat je op de schaalvergrotingstrein bent gesprongen, want dat ‘moest’ van iedereen en dat je dan nu weer helemaal terug moet naar klein. Zit je daar met al je machines, investeringen en schulden. Natuurlijk zijn goede ondernemers goed voorbereid op mogelijke risico’s, maar heel vaak zijn mensen die in hun familiebedrijf werken niet per se goede ondernemers. Dus ik snap echt wel dat het verdrietig en onzeker is. 
Tegelijkertijd ligt een enorme pot met geld om dat te verlichten. Andere ondernemers die vanwege wet-en regelgeving een minder succesvolle business runnen (denk bijvoorbeeld aan vuurwerkhandelaren) krijgen dat niet. Ik denk dat het goed is om te realiseren dat dat eigenlijk best wel een enorme luxe is. Dat je (reguliere) ondernemers risico zo wordt vergoed. En ja, je kunt misschien niet het bedrijf van je ouders overnemen of bestieren op de manier die zij altijd hebben gedaan. Dat is een tegenslag. Die zijn er in het leven, tegenslagen. 
Sinds de coronacrisis heb ik het gevoel dat mensen daar ook vooral niet (meer?) mee om kunnen gaan. Onzekerheid en tegenslag. Als het anders gaat dan men wil, wordt dat bestempeld als oneerlijk of genaaid worden. Terwijl tegenslag bij het leven hoort. 
Goede ondernemende boeren of agrarische ondernemers spelen hierop in, maken een draai, zien nieuwe kansen, etc. Anderen gaan met de hakken in het zand. Weer anderen gaan als dreinende kleuters hun zin proberen te krijgen.

Ik hoop echt dat de overheid standvastig blijft en niet toegeeft aan het lawaai van die laatste groep. Er zijn zo veel meer belangen in Nederland dan alleen die van de (exporterende!) intensieve veehouderij en zijn toeleveranciers. Natuur (we hebben al het kleine percentage natuur per m2 van Europa), een dak boven het hoofd voor onszelf en andere mensen die dat echt nodig hebben. 

Arena89 schreef op 09-07-2022 om 15:41:

https://youtu.be/LFVgyNtAhSc

Boer Koos

Het is wel veelzeggend dat men niet wil meten maar enkel met berekeningen komt die in het anti-boer/pro-industrie plaatje passen...

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

09-07-2022 om 16:08

redbulletje schreef op 09-07-2022 om 15:59:

[..]

Het is wel veelzeggend dat men niet wil meten maar enkel met berekeningen komt die in het anti-boer/pro-industrie plaatje passen...

Ik heb het filmpje niet kunnen kijken, maar over de metingen: de zuivelindustrie heeft destijds haar eigen onderzoeksbureau de metingen laten doen en die kwam toen tot dezelfde conclusie. De cijfers ogen ietsje lager dan die van het RIVM (had met de manier van meten te maken), maar ook zij kwamen met de conclusie dat de veeteelt by far de meeste stikstof uitstoot. Dat nieuws is toen helemaal niet breed gedeeld. 

AANGEPAST (landbouw vervangen voor veeteelt) 

MeganRapinoe schreef op 09-07-2022 om 16:11:

[..]

Ik heb het filmpje niet kunnen kijken, maar over de metingen: de zuivelindustrie heeft destijds haar eigen onderzoeksbureau de metingen laten doen en die kwam toen tot dezelfde conclusie. De cijfers ogen ietsje lager dan die van het RIVM (had met de manier van meten te maken), maar ook zij kwamen met de conclusie dat de landbouw by far de meeste stikstof uitstoot. Dat nieuws is toen helemaal niet breed gedeeld.

In dit filmpje gaat het niet over een landbouwer maar over een melkveehouder op veengrond. Veengrond stoot zelf CO2 uit, maar grasland neemt CO2 op. Dat wordt bij de berekening niet meegenomen. Overigens heeft de boer in kwestie de weilanden gedraineerd om CO2 uitstoot van het veen te verminderen.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

09-07-2022 om 16:22

MeganRapinoe schreef op 09-07-2022 om 15:56:

Maar men weet toch nog helemaal niet welke boeren moeten inkrimpen/stoppen? We weten toch alleen nog maar totaalcijfers, hoeveel er op bepaalde plekken gekrompen moet worden?
Ik snap overigens wel dat het heel zuur is dat je steeds je best hebt gedaan aan allerlei regelingen te voldoen. Dat je op de schaalvergrotingstrein bent gesprongen, want dat ‘moest’ van iedereen en dat je dan nu weer helemaal terug moet naar klein. Zit je daar met al je machines, investeringen en schulden. Natuurlijk zijn goede ondernemers goed voorbereid op mogelijke risico’s, maar heel vaak zijn mensen die in hun familiebedrijf werken niet per se goede ondernemers. Dus ik snap echt wel dat het verdrietig en onzeker is.
Tegelijkertijd ligt een enorme pot met geld om dat te verlichten. Andere ondernemers die vanwege wet-en regelgeving een minder succesvolle business runnen (denk bijvoorbeeld aan vuurwerkhandelaren) krijgen dat niet. Ik denk dat het goed is om te realiseren dat dat eigenlijk best wel een enorme luxe is. Dat je (reguliere) ondernemers risico zo wordt vergoed. En ja, je kunt misschien niet het bedrijf van je ouders overnemen of bestieren op de manier die zij altijd hebben gedaan. Dat is een tegenslag. Die zijn er in het leven, tegenslagen.
Sinds de coronacrisis heb ik het gevoel dat mensen daar ook vooral niet (meer?) mee om kunnen gaan. Onzekerheid en tegenslag. Als het anders gaat dan men wil, wordt dat bestempeld als oneerlijk of genaaid worden. Terwijl tegenslag bij het leven hoort.
Goede ondernemende boeren of agrarische ondernemers spelen hierop in, maken een draai, zien nieuwe kansen, etc. Anderen gaan met de hakken in het zand. Weer anderen gaan als dreinende kleuters hun zin proberen te krijgen.

Ik hoop echt dat de overheid standvastig blijft en niet toegeeft aan het lawaai van die laatste groep. Er zijn zo veel meer belangen in Nederland dan alleen die van de (exporterende!) intensieve veehouderij en zijn toeleveranciers. Natuur (we hebben al het kleine percentage natuur per m2 van Europa), een dak boven het hoofd voor onszelf en andere mensen die dat echt nodig hebben.

Volgens mij was het de provincie Drente. Maar zij zagen van het plan af, want het zou betekenen dat 7 van de 10 boeren weg moeten in een bepaalt gebied. 

Er zijn meer provincies die het niet gaan uitvoeren. Dat zegt ook al veel. En ze maken natuurlijk ook geen goede beurt door boeren weg te willen en vervolgens direct met een plan te komen van Stroe city.

In mijn gemeente gaan ze ook niet akkoord want een groot deel van de stikstof komt vanuit België binnen.

Arena89 schreef op 09-07-2022 om 15:04:

[..]

Graag gedaan! Wij proberen altijd al zoveel mogelijk lokaal te kopen en met de seizoenen mee te eten.

En de boer krijgt vaak meer betaald als je lokaal koopt.

Dat  soort apps zijn mooi. Net zoals #caringfarmers (die al bij de eerste 2500 horen). En, als het In jouw buurt gedaan wordt; kijk eens naar herenboeren. Dan ben je met een stel buurtbewoners (en dat moet je ruim zien) eigenaar, en is er een boer in loondienst die er mede voor zorgt dat je wekelijks te eten krijgt van je eigen boerderij. 

Zo krijgt de boer veel meer dan 14% van elke verdiende euro!

Rondstruiner schreef op 09-07-2022 om 15:40:

Gisteren in Nieuwsuur ging het over het mestbeleid in Nederland door de jaren heen (oftewel hoe de overheid dat sinds 1969 voor zich uit schoof, want toen was het al een probleem). Aanrader om terug te kijken.

Daarnaast was ook "stikstofprofessor" Erisman te gast, en die hield echt een genuanceerd verhaal, waar volgens mij niemand boos om kan worden. Wat een verademing. Hij gaf o.a. aan dat de boeren altijd wel heftig reageerden op nieuwe wet- en regelgeving in het verleden, maar dat ze altijd wel hebben gedaan wat ze moesten doen. Het probleem is vooral dat de overheid tot nu toe nooit echt de maatregelen die nodig zijn heeft genomen. Pappen en nathouden dus (mijn woorden, niet de zijne).

Ik vond het wel interessant om te zien dat minister Braks in 1984 ook al te maken kreeg met boze boeren die volgens mij op de deur van zijn huis stonden te rammen. Ik dacht dat dit iets van deze tijd was, maar blijkbaar is dit van alle tijden.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/08-07-2022/VPWON_1334583

Er stond afgelopen week een vergelijkbaar artikel over de MKZ crisis in 2000. Het linkje is hier vast wel ergens terug te vinden. Laurens Jan Brinkhorst werd toen afgefikt omdat hij te bekakt sprak, maar die probeerde het ook al. 

Bo Jellema, de eerder geciteerde boerenzoon die geen boer is, twitterde het ook al; we wisten 40 jaar geleden al dat we iets deden wat niet goed was voor de natuur. 

Drietje schreef op 09-07-2022 om 11:17:

[..]

Nou ik woon midden tussen de boeren en kom uit een boerenfamilie dus heb denk ik een stuk realistischer beeld dan iemand uit Amsterdam.

Het verschilt enorm per gebied welke dieren op welke manier worden gehouden.

Maar het zijn juist die romantische koeien in de wei die moeten verdwijnen als je afgaat op het stikstofkaartje.

Weer dat  stikstof kaartje om je punt te maken? In het plan zelf stond al  dat het een schets was.  Dat is in de tweede kamer, door de minister nogmaals bevestigd. 

Dus vlieland (want anders komt die ook weer), de Texelse schapen; het is flauw om dat te blijven gebruiken, want de minister wil wel richting geven maar niet voorschrijven. Daarom ook dat ze zó blij was met de eigen plannen van boeren.  

Weer met dat kaartje schermen is net zo flauw als het continue ‘de boeren worden gecriminaliseerd’ een dooddoener is. Niet waar ook, want iedereen in deze discussie doet erg zijn best om de boeren als deel van de oplossing te zien, met een probleem dat ze niet alleen zelf veroorzaakt hebben. In de media hoor je alleen maar gezellige boeren, niks aan de hand boeren, maar niets over mega kippen- of varkensstallen. Of boeren die niet de pittoreske daglicht stallen + wei hebben. Want die zie ik in mijn provincie echt nog wel langs komen. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

09-07-2022 om 17:21

weet iemand waar je het onderzoek van Han Lindeboom kan inzien?

Hij beweert dat de zee meer stikstof uitstoot dan de Nederlandse industrie.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

09-07-2022 om 18:07

Bedrijf Schouten Europe in Goor gaat onder druk van blokkeer relboeren de tekst op hun site aanpassen.

't Is toch om te janken.

Hetvrijewoord schreef op 09-07-2022 om 18:07:

Bedrijf Schouten Europe in Goor gaat onder druk van blokkeer relboeren de tekst op hun site aanpassen.

't Is toch om te janken.

Wat gaan ze aanpassen dan? Ik moest googelen om te weten wat het bedrijf verkoopt,maar zo te zien verkopen ze veganspul met namen van vlees en vis. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.