Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Friezinnetje schreef op 17-07-2022 om 21:07:

[..]

nee, dat hebben we wel, maar daglichtlamp komt met cijfers dat er bepaalde planten en dieren uitgestorven zijn. Maar dat is op zich niet vreemd, als de bevolking 3,5 keer zo groot geworden is, er meer auto's en industrie bij zijn gekomen.

Arena89 schreef op 17-07-2022 om 21:07:

@ Moxxie

Ik geloof ook dat de industrie / auto’s / vliegtuigen / megastallen slecht zijn voor de volksgezondheid en de natuur.

Ik geloof niet dat biologische boeren en boeren met een open stal een probleem veroorzaken.

Oké, ik dacht even dat jullie het helemaal niet nodig vonden om iets te veranderen. Dat de boeren niet de enige veroorzakers zijn van het probleem is voor iedereen duidelijk denk ik, daar moet ook iets gedaan worden.

Wat op dit moment door mijn hoofd gaat is vooral de kritiek van Pieter Omtzigt op het stikstofbeleid. Het is een lange termijn plan dat naar zijn mening niet (goed genoeg) is doorgerekend en er is onvoldoende gekeken naar alternatieven. Daarnaast ligt de uitvoering bij de provincies, en daar heb ik ook bedenkingen bij. Iedereen zegt nu wel dat nog helemaal niemand weet welke bedrijven er zullen moeten verdwijnen, maar dat is juist het punt van de boeren, die onzekerheid. Voor twee boeren die dicht bij elkaar zitten maar net in een andere provincie kan de realiteit er dus heel verschillend uitzien. En wie weet, komt de grootste vervuiler toch beter weg. Dan denk ik dat het beter is om dit landelijk te bekijken en ervoor te zorgen dat de megastallen in ieder geval verdwijnen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de andere forummers van de kritiek van Omtzigt denken.

Arena89 schreef op 17-07-2022 om 21:27:

[..]

De link verwijst alleen naar een plaatje? Ik ga het morgen even lezen!

Verkeerde link geplakt, ook aangepast in bericht:

https://mobile.twitter.com/hanolff/status/1541078583204003841

Arena89 schreef op 17-07-2022 om 21:16:

[..]

@Arena: Nu pak je weer 1 zinnetje uit mijn reactie, en dat is nog praktisch een detail ook.  Maar wat vind je van de rest? Denk jij niet dat áls er een uitweg was, het kabinet die uitweg echt wel had aangegrepen? 

Arena89 schreef op 17-07-2022 om 21:27:

[..]

Een emeritus hoogleraar hoeft de gebruikelijke taken van een hoogleraar, zoals lesgeven, niet meer op zich te nemen, maar kan deze ook in stand houden.

Han Lindeboom is gewoon nog werkzaam.

Niet als hoogleraar, in 2018 was zijn afscheidssymposium.

https://www.wur.nl/nl/show/afscheidssymposium-han-lindeboom-marine-protection-the-uphill-battle-for-future-generations.htm

"Bij zijn recente afscheid als hoogleraar Mariene Ecologie aan de Wageningen Universiteit"

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/mensen-moeten-zich-verbonden-voelen-met-noordzeenatuur/

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dit-zijn-de-gevolgen-voor-de-natuur-door-de-stikstofuitstoot-de-bodem-is-knetterzuur/

Minder insecten, minder vogels. Het is een stuk stiller op de Veluwe, merken een boswachter en een ecoloog. Door te veel stikstof raakt het ecosysteem verstoord, zien zij. Ingrijpen is volgens hen daarom onvermijdelijk.

Ecoloog Arnold van den Burg ziet de natuur lijden onder de stikstofuitstoot. Alhoewel de natuur er voor buitenstaanders groen uitziet, zegt dat volgens hem niks over de problemen die er spelen. "De bodem is knetterzuur, soms zuurder dan cola. Dat werkt door in het hele ecosysteem."

Bodemverzuring

De bodemverzuring leidt tot een afname van bepaalde planten die er niet meer kunnen groeien. Dat is slecht voor insecten, die belangrijke voedingsstoffen aan andere dieren leveren. Zo komt de hele voedselketen onder druk te staan.

Hij wijst op de gevolgen voor zangvogels. Zij krijgen te weinig kalk binnen en dat leidt onder meer tot te slappe pootjes. "De vogels vinden niet meer de juiste voedingsstoffen en verlaten het gebied. Dat is funest voor de populatie. En het heeft ook weer invloed op andere dieren in de voedselketen", zegt Van den Burg.

Liggen de problemen aan de modellen?

Hij bestrijdt het argument dat de problemen vooral bij de stikstofberekeningen en -modellen liggen, zoals tegenstanders van stikstofmaatregelen beweren. "Dat is niet waar. Fundamentele processen in de natuur voltrekken zich niet meer."

De ecoloog ziet dat vogels in de broedperiode nog wel een nest bouwen. "Maar ze leggen geen eieren meer door een tekort aan calcium. Dan is er iets grondigs mis."

Zorgen bij boswachter

Boswachter Laurens Jansen van Staatsbosbeheer zag de afgelopen jaren veel soorten flora en fauna wegvallen op de Veluwe. Hij maakt zich zorgen. "Insecten, planten, vlinders, ze verdwijnen. Dat is voor een leek misschien moeilijk voor te stellen, want die ziet veel groen. Maar het systeem is uitgehold."

Is de verschraling van de biodiversiteit te wijten aan de stikstofuitstoot? "De mineralenbalans in de grond is zoek", zegt de boswachter. "De te hoge concentratie stikstof zorgt voor een monotone vegetatie. Daardoor verdwijnen belangrijke voedingsstoffen."

Verzuring wordt meer

Ecoloog Van den Burg ziet dat het verzuringseffect van de bodem steeds groter wordt. "Het is in 20 jaar in een heel rap tempo gegaan."

En het blijft doorgaan als stikstof in overmate blijft neervallen, zegt hij. "In een zuur bos is geen biodiversiteit te verwachten. De balans is zoek."

Waterkwaliteit en voedselvoorziening

Boswachter Jansen uit zijn zorgen niet alleen over het verdwijnen van een kleurrijk landschap. Door het verdwijnen van plantensoorten, verdwijnen de dieren die daarvan leven. En die zijn juist zo belangrijk voor de bestuiving van gewassen en daarmee de voedselproductie.

Daarnaast heeft de huidige staat van de natuur gevolgen voor onze waterbehoefte. "De aangetaste bodems zijn niet goed voor de waterkwaliteit. Op sommige plekken is het water al niet meer bruikbaar om te drinken."

Herstelmaatregelen

De twee wijzen op herstelmaatregelen om verzuring van de bodem tegen te gaan. Daar wordt mee geëxperimenteerd, bijvoorbeeld door het uitstrooien van schelpengruis dat voedingsstoffen aan de grond afgeeft.

"Het werkt fantastisch voor vogels", zegt Van den Burg. Maar dat de 'stikstofkraan' dichtgedraaid moet worden, vinden de twee niet meer dan logisch. "Het is nu dweilen met de kraan open."

Probleem speelt al tientallen jaren

Dat er drastische maatregelen genomen moeten worden, vindt ook Wim de Vries. Hij is hoogleraar stikstofeffectanalyse aan de Universiteit Wageningen.

Hij zegt dat het stikstofprobleem niet iets is van de afgelopen jaren. Het speelt al meer dan 40 jaar. "De natuur zal onherstelbaar beschadigen als we zo doorgaan", waarschuwt hij.

Koerswijziging

De Vries vindt dat er met innovaties veel te halen is, maar dat er in de landbouwsector meer nodig is. Die draagt namelijk veel bij aan de stikstofuitstoot. Ruim 60 procent van de uitstoot is afkomstig van de landbouw, met name door de mest van koeien en varkens.

"Met alleen technische innovaties gaan we de doelstellingen niet halen. Er is een koerswijziging nodig. We zullen minder dieren moeten houden."

Zo goedkoop mogelijk

Hij zegt erbij dat er in de sector als geheel de afgelopen jaren te weinig is gebeurd om de stikstootuitstoot terug te dringen. Al zijn boeren niet altijd gewaarschuwd voor de gevolgen daarvan.

"Dat is het zure van de zaak. Zij zijn een kant opgejaagd om zo veel mogelijk zo goedkoop mogelijk te produceren." Hij wijst op het verdwijnen van het melkquotum in 2015 en banken die juist investeerden in de vee-industrie.

Goedkoop voedsel

Daar moeten we vanaf, zegt hij. Hij vindt het onbegrijpelijk dat vlees nu "even veel kost in euro's als 50 jaar geleden in guldens."

We betalen te weinig voor ons eten, vindt de hoogleraar. "De boer heeft een verdienmodel nodig. Het voedselsysteem moet op de schop. Dat is ook een boodschap naar de consument."

Moxxie schreef op 17-07-2022 om 21:28:

[..]

[..]

Wat op dit moment door mijn hoofd gaat is vooral de kritiek van Pieter Omtzigt op het stikstofbeleid. Het is een lange termijn plan dat naar zijn mening niet (goed genoeg) is doorgerekend en er is onvoldoende gekeken naar alternatieven. Daarnaast ligt de uitvoering bij de provincies, en daar heb ik ook bedenkingen bij. Iedereen zegt nu wel dat nog helemaal niemand weet welke bedrijven er zullen moeten verdwijnen, maar dat is juist het punt van de boeren, die onzekerheid. Voor twee boeren die dicht bij elkaar zitten maar net in een andere provincie kan de realiteit er dus heel verschillend uitzien. En wie weet, komt de grootste vervuiler toch beter weg. Dan denk ik dat het beter is om dit landelijk te bekijken en ervoor te zorgen dat de megastallen in ieder geval verdwijnen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de andere forummers van de kritiek van Omtzigt denken.

Het komt op mij over als zoeken naar een stok om mee te slaan. 

Heb je een linkje waarin hij onderbouwt waarom hij het niet (goed genoeg) doorgerekend vind en vindt dat er onvoldoende is gekeken naar alternatieven? Of gaat het over dat rapport van het ministerie van Financiën als de klimaatdoelen worden gehaald? Ik vind alleen maar artikelen waarin hij het heeft over dat percentage dat naar voren is gehaald. Waar doel je precies op?

Ik hoop op een combinatie van landelijk en provincies. 

@Angela: ik zou het zelf fijn vinden als je niet hele artikelen hier plakt. Een quote uit een artikel is prima, maar de rest kan men zelf lezen.
Maar misschien vinden anderen het juist wel prettig en ben ik de enige, dan hou ik mijn mond.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

17-07-2022 om 22:15

[..]

[..]

Dan denk ik dat het beter is om dit landelijk te bekijken en ervoor te zorgen dat de megastallen in ieder geval verdwijnen.

Dat lijkt mij ook iets om mee te beginnen: weg met alle megastallen! Dan kun je daarna nog kijken wat er verder nodig is. 
En het lijkt mij eigenlijk ook wel logischer om het landelijk te bekijken. Je zou haast denken dat het kabinet het op het bordje van de provincies probeert te schuiven. Tegelijkertijd: het CDA is groot voorstander van dingen lokaal en regionaal oplossen. Dus wie weet is het gewoon goed bedoeld. Maar handig lijkt het me niet.  

De onderbouwing van de kritiek van Omtzigt heb ik niet helemaal goed in mijn hoofd. 

Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 22:07:

[..]

Het komt op mij over als zoeken naar een stok om mee te slaan.

Heb je een linkje waarin hij onderbouwt waarom hij het niet (goed genoeg) doorgerekend vind en vindt dat er onvoldoende is gekeken naar alternatieven? Of gaat het over dat rapport van het ministerie van Financiën als de klimaatdoelen worden gehaald? Ik vind alleen maar artikelen waarin hij het heeft over dat percentage dat naar voren is gehaald. Waar doel je precies op?

Ik hoop op een combinatie van landelijk en provincies.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit-is-de-dag/5e96bf75-1386-4e5b-8e26-08de97eda875/2022-07-11-pieter-omtzigt-en-arnold-van-den-burg-over-berekeningen-stikstof

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

17-07-2022 om 22:22

Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 22:10:

@Angela: ik zou het zelf fijn vinden als je niet hele artikelen hier plakt. Een quote uit een artikel is prima, maar de rest kan men zelf lezen.
Maar misschien vinden anderen het juist wel prettig en ben ik de enige, dan hou ik mijn mond.

Het is inderdaad wat overweldigend. 
nou ben ik ook ziek, dat helpt niet mee bij grote lappen tekst.

Ik ga het morgen even goed lezen

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

17-07-2022 om 22:24

Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 21:31:

[..]

Verkeerde link geplakt, ook aangepast in bericht:

https://mobile.twitter.com/hanolff/status/1541078583204003841

Dank je wel! Ik ga er morgen even voor zitten . in de hoop dat ik dan weer fris en fruitig ben.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

17-07-2022 om 22:26

[..]

[..]

Oké, ik dacht even dat jullie het helemaal niet nodig vonden om iets te veranderen. Dat de boeren niet de enige veroorzakers zijn van het probleem is voor iedereen duidelijk denk ik, daar moet ook iets gedaan worden.

Ik vind dat hij goede punten heeft. Ik vind ook dat alles veel te snel door de kamer gaat. Berekeningen zijn blijkbaar nog niet af, er is voor sommige punten geen wettelijke grond.het kaartje was vaag. Dit hadden ze gewoon allemaal beter moeten aanpakken voordat ze het publiceerde. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

17-07-2022 om 22:29

Thursday schreef op 17-07-2022 om 22:15:

[..]

Dat lijkt mij ook iets om mee te beginnen: weg met alle megastallen! Dan kun je daarna nog kijken wat er verder nodig is.
En het lijkt mij eigenlijk ook wel logischer om het landelijk te bekijken. Je zou haast denken dat het kabinet het op het bordje van de provincies probeert te schuiven. Tegelijkertijd: het CDA is groot voorstander van dingen lokaal en regionaal oplossen. Dus wie weet is het gewoon goed bedoeld. Maar handig lijkt het me niet.

De onderbouwing van de kritiek van Omtzigt heb ik niet helemaal goed in mijn hoofd.

Al hoop ik wel dat deze boeren een goed perspectief wordt geboden en dat ze niet hoeven te stoppen met boeren. Alleen stoppen met hun Megastal.

al vormt het natuurlijk wel een probleem dat veel consumenten niet voor bio kiezen

Moxxie schreef op 17-07-2022 om 22:22:

[..]

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/dit-is-de-dag/5e96bf75-1386-4e5b-8e26-08de97eda875/2022-07-11-pieter-omtzigt-en-arnold-van-den-burg-over-berekeningen-stikstof

Ik ga die podcast morgen even luisteren.

Dat gaat dus toch over dat rapport over de klimaatdoelen volgens mij. Dat is al aardig ontkracht dacht ik, diverse mensen hebben daarop gereageerd en hier linkjes geplaatst.

Arena89 schreef op 17-07-2022 om 22:24:

[..]

Dank je wel! Ik ga er morgen even voor zitten . in de hoop dat ik dan weer fris en fruitig ben.

Het is alleen maar een tweet hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.