Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Daglichtlamp
17-07-2022 om 20:47
https://www.clo.nl/indicatoren/nl100107-ontwikkeling-van-het-bodemgebruik-vanaf-1900
Al die mensen die in Nederland wonen gebruiken maar een klein deel van ons oppervlak. Dat is niet echt de reden van de afname van de biodiversiteit.
BlushingCaribou16
17-07-2022 om 20:50
Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 20:46:
[..]
Natuurlijk staat het niet los van de boerenbedrijven en de uitstoot, wat een gekke opmerking.
Volgens professor Han Lindeboom, slaat stikstof van een boerderij neer naast de boerderij en niet km ver.
Het is een natuurlijk proces dat de grond verrijkt met stikstof door bacteriën in de grond, daar heb je geen boer voor nodig. Dit is de reden dat heide wordt geplagd of begraast.
BlushingCaribou16
17-07-2022 om 20:51
Moxxie schreef op 17-07-2022 om 20:42:
Maar denken jullie dan dat we geen stikstofprobleem hebben?
Wat versta je onder het stikstof probleem?
Moxxie
17-07-2022 om 20:54
Arena89 schreef op 17-07-2022 om 20:51:
[..]
Wat versta je onder het stikstof probleem?
https://npokennis.nl/longread/8076/wat-is-stikstof-en-waarom-is-het-een-probleem#id-6597
WickedCurlew89
17-07-2022 om 21:00
Arena89 schreef op 17-07-2022 om 20:50:
[..]
Volgens professor Han Lindeboom, slaat stikstof van een boerderij neer naast de boerderij en niet km ver.
Het is een natuurlijk proces dat de grond verrijkt met stikstof door bacteriën in de grond, daar heb je geen boer voor nodig. Dit is de reden dat heide wordt geplagd of begraast.
75% van het stikstof wordt geëxporteerd, ongeveer net zoveel dus als dat vlees wat niet voor Nederland is bedoelt. Zo ongeveer alles is een natuurlijk proces, dat wil niet zeggen dat de industrie en boeren niets te maken hebben met het teveel aan stikstof.
Klimaatverandering ontkenners hebben gelijksoortige ’logica’. Die klampen zich ook vast aan die paar procent wetenschappers die het bagataliseren.
BlushingCaribou16
17-07-2022 om 21:07
@ Moxxie
Ik geloof ook dat de industrie / auto’s / vliegtuigen / megastallen slecht zijn voor de volksgezondheid en de natuur.
Ik geloof niet dat biologische boeren en boeren met een open stal een probleem veroorzaken.
FaithfulDuck87
17-07-2022 om 21:07
Moxxie schreef op 17-07-2022 om 20:42:
Maar denken jullie dan dat we geen stikstofprobleem hebben?
nee, dat hebben we wel, maar daglichtlamp komt met cijfers dat er bepaalde planten en dieren uitgestorven zijn. Maar dat is op zich niet vreemd, als de bevolking 3,5 keer zo groot geworden is, er meer auto's en industrie bij zijn gekomen.
MeganRapinoe
17-07-2022 om 21:12
Die Lindeboom is een gepensioneerd professor in marina biology. Hij wordt overal aangekondigd als ‘gepromoveerd op stikstof’, maar dat is op zijn zachtst gezegd dan al even geleden.
Voor de politiek is het stikstof dossier al jaaaaaaren een hoofdpijndossier. Als ze hier vanaf hadden gekund, hadden ze dat echt wel gedaan. Kijk eens hoeveel stemmen dit gaat kosten. Al jaren proberen we met slimme constructies hier onderuit te komen. Denk je niet dat als er iets niet zou kloppen in de modellen, dat we dat dan niet weer gelijk hadden aangegrepen? Het is niet alsof er nou van die enorme natuurliefhebbers in het kabinet zitten. Sterker nog, slechts 1 van de 4 partijen daar heeft een beetje gevoel voor natuur. De rest wil liever zijn ondernemende of boeren achterban niet teleurstellen. En moet dat nu wel doen. Als er iets van een loophole was geweest in die modellen, hadden CDA, VVD én CU dat echt met beide handen aangegrepen.
BlushingCaribou16
17-07-2022 om 21:16
MeganRapinoe schreef op 17-07-2022 om 21:12:
Die Lindeboom is een gepensioneerd professor in marina biology. Hij wordt overal aangekondigd als ‘gepromoveerd op stikstof’, maar dat is op zijn zachtst gezegd dan al even geleden.
Han Lindeboom is nog werkzaam.
Rondstruiner
17-07-2022 om 21:20
Arena89 schreef op 17-07-2022 om 20:50:
[..]
Volgens professor Han Lindeboom, slaat stikstof van een boerderij neer naast de boerderij en niet km ver.
Het is een natuurlijk proces dat de grond verrijkt met stikstof door bacteriën in de grond, daar heb je geen boer voor nodig. Dit is de reden dat heide wordt geplagd of begraast.
Han Lindeboom heeft onderzoek gedaan naar pinguïns. Ik heb begrepen dat je dat niet een op een kunt doortrekken naar de landbouw in Nederland.
Prof. Jan Wilem Erisman, prof. Wim de Vries (met als leerstoel Integrale stikstofeffectanalyse), prof. Han Olff en dr Roland Bobbink denken er allemaal anders over en zij vertegenwoordigen volgens mij dat waar nu wetenschappelijke consensus over is.
Het zou interessant zijn als er een reactie van een van hen gevraagd zou worden, of als een van hen in gesprek zou gaan met Han Lindeboom.
Ik vond wel deze tweet van prof Olff als reactie op het onderzoek van Lindeboom:
https://mobile.twitter.com/hanolff/status/1541078583204003841
Angela1967
17-07-2022 om 21:21
Auteur van artikel dat ik hieronder kopieer is
https://www.wur.nl/nl/Personen/Wim-prof.dr.ir.-W-Wim-de-Vries.htm
Wim de Vries is hoogleraar op het gebied van de milieusysteemanalyse. Zijn leerstoel is "Integrale stikstofeffectanalyse" maar het onderzoek is breder dan stikstof alleen. Zijn onderzoek richt zich met name op effecten van de toevoer van stikstof, fosfaat, zuur en zware metalen aan landbouwgronden en bosgronden op lucht-, bodem- en waterkwaliteit. Daarbij gaat het om de emissies van ammoniak en broeikasgassen naar de lucht, de veranderingen in bodemvruchtbaarheid door accumulatie of verlies aan organische stof, nutriënten en metalen en de uit- en afspoeling van stikstof en fosfaat naar grond- en oppervlaktewater. Hij onderzoekt ook de gevolgen van veranderingen in stikstof- en fosfaatbelasting op ecosysteem diensten, zoals de productiviteit en koolstofopslag van bossen en de diversiteit van plantensoorten.
Zijn specifieke expertise betreft het combineren van experimenten, meetgevens en bodemmodellen, die op verschillende schaalniveaus (regio's in Nederland, Europa, China, Wereld) worden ingezet om duurzaam land en bodemgebruik te bevorderen.
Wim de Vries heeft ruim 500 artikelen, boekbijdragen en rapporten als auteur en coauteur geschreven over bovengenoemde onderwerpen, waarvan meer dan 200 artikelen in internationale tijdschriften. Wim de Vries op Google Scholar Citations.
-----------------------------------
https://oorsprong.info/maak-kabinetsplannen-voor-emissiereductie-uitvoerbaar/
De kabinetsplannen leiden tot veel commotie en de vraag of het allemaal wel nodig is. Daarbij wordt de onderbouwing ervan sterk betwijfeld. En dat onder het motto: ”Het gaat om metingen en feiten en niet om theoretische modellen.” Een motto van niet alleen boeren maar ook van een deel van de politieke partijen, zoals blijkt uit de nipt aangenomen VVD-motie op dit punt. Hieronder mijn reactie op de onderbouwing van de kabinetsplannen in vijf vragen en antwoorden.
1. Is een gemiddelde emissie- reductie van 50 procent nodig voor de natuur?
Vanuit de natuur gezien is dat zeker zo. Ammoniak en stikstofoxiden vermesten en verzuren de natuur al meer dan veertig jaar. De diversiteit aan plantensoorten neemt af door een onbalans in voedingsstoffen, enerzijds een tekort aan calcium, kalium en magnesium en anderzijds een overschot aan stikstof. Dat heeft negatieve effecten op de insecten-, vlinder- en vogelstand. Landelijk gezien gaat de biodiversiteit al decennia meetbaar achteruit door de uitstoot van stikstof boven de zogeheten ”kritische depositiewaarde”. Emissie-reductie zorgt wel voor herstel maar door jarenlange overbelasting slechts in beperkte mate. Bij de achteruitgang van de natuur speelt er uiteraard meer dan alleen stikstofdepositie, maar de verstoring van het ecosysteem door stikstof staat buiten kijf en is op vele gegevens en metingen gebaseerd.
2. Zijn die berekende overschrijdingen van kritische depositiewaarden wel realistisch als ze niet zijn gemeten?
Gemiddeld zeker wel. Modellen staan niet tegenover metingen, maar worden ermee gecombineerd. Modellen worden gebruikt om vragen te beantwoorden die je met metingen alleen niet kunt beantwoorden. Bijvoorbeeld het vaststellen van de bijdrage van landbouw, verkeer, industrie en buitenland aan de belasting van ammoniak en stikstofoxiden op natuur. Want je kunt die stikstofconcentraties wel meten, maar deze metingen vertellen je niet precies welke sector er verantwoordelijk voor is.
Modellen zijn pas bruikbaar als de modelresultaten goed overeenkomen met de metingen. Wat betreft stikstof is dit op landelijke en provinciale schaal het geval. Die conclusie volgt uit de gemiddeld goede overeenstemming tussen modelberekeningen en metingen op honderden plekken. De metingen liggen veelal zelfs iets hoger. Mede op basis daarvan zijn emissieschattingen ook bijgesteld. Wel is het waar dat in de berekende depositie en ook in de (overschrijding van de) kritische depositie er lokaal grote afwijkingen mogelijk zijn. Meer metingen veranderen echter weinig tot niets aan het landelijke beeld.
3. Is de variatie in emissie- reductiedoelstellingen goed onderbouwd?
Nee, wat mij betreft niet. Het kaartje met ”richtinggevende emissiereductiedoelstellingen” dat de commotie veroorzaakt, bevat precieze getallen van 12, 47, 58, 70 en 95 procent. De waarden tot 58 procent zijn gebaseerd op het halen van bepaalde ammoniakreductiedoelen; die van 70 en 95 procent op heel hoge reductie in de buurt van Natura 2000-gebieden. De effectiviteit van die aanpak is nergens onderbouwd.
Het principe om per gebied een reductiepercentage vast te stellen, is een begrijpelijk uitgangspunt. Het kabinetsbeleid is om in 2030 bijna driekwart van de natuurgebieden onder de kritische depositiewaarde te hebben. Bij een gelijke emissiereductie over heel Nederland kom je dan op 50 procent. Maar dat kan natuurlijk efficiënter door meer reductie te bewerkstelligen in gebieden waar de uitstoot hoog is en waar boerderijen vlak bij gevoelige natuurgebieden liggen. Dan is het niet vreemd dat je gebieden aanwijst met een reductie die hoger dan wel lager is dan het gemiddelde van 50 procent.
Maar een benadering met minder grote verschillen in reductiepercentages (bijvoorbeeld in vier klassen van 20 tot 70 procent) in grotere deelgebieden is om meerdere redenen verstandiger dan de huidige aanpak van zeer precieze reducties in veel deelgebieden met grote verschillen op heel korte afstand. De ondergrens van 20 procent is met relatief eenvoudige en betaalbare maatregelen te halen zonder het inkrimpen van de veestapel. De hogere percentages komen dan in gebieden met een toenemende opgave.
Minder klassen en grotere gebieden zijn ook logisch gezien de grote opgaves die er liggen op het gebied van klimaat, wat veel minder een regionale opgave is. Ten slotte zal het ook juridisch tot minder hoofdbrekens leiden. Ook bij deze aanpak is het overigens onvermijdelijk dat de boerensector in gebieden met de hoogste reductiedoelstelling moet inkrimpen. Want innovatie en techniek alleen zijn niet voldoende.
4. Is dan nog het middel niet erger dan de kwaal?
Bedenk bij de beantwoording van die vraag: het probleem is breder. Ten eerste is stikstof-emissie niet alleen een probleem voor de natuur maar ook voor onze gezondheid. Stikstofoxiden en ammoniak leveren beide een hoge bijdrage aan fijnstof, in Nederland circa 40 procent. Fijnstof is zeer schadelijk voor onze gezondheid. Volgens schattingen draagt fijnstof voor 21 procent bij aan alle bronchitisklachten, voor 11 procent aan longkankersterfte en voor 1 tot 2 procent aan luchtwegklachten en hart- en vaatziekten. Stikstof-oxiden in de atmosfeer zijn daarbij overigens extra schadelijk voor onze gezondheid mede ook door de vorming van ozon.
Verder leidt de huidige vorm van landbouw ook tot problemen met de waterkwaliteit. Ook draagt die significant bij aan het klimaatprobleem. Minister Van der Wal spreekt dan ook steeds over natuur én water én klimaat. Behalve aan uitstoot aan ammoniak draagt de veestapel in sterke mate ook bij aan de uitstoot van de broeikasgassen lachgas en methaan. Verder spoelt stikstof, met name in de vorm van nitraat, uit naar grondwater en oppervlaktewater. Samen met de uitspoeling van fosfaat leidt dit tot een afname van de waterkwaliteit, waardoor de diversiteit en aantallen aan waterplanten, macrofauna en vissen afneemt.
Kortom, het is van belang om integraal te denken en bij maatregelen niet louter naar het effect op de stikstofdepositie te kijken. Wie al die doelstellingen samen beziet, kan niet anders dan concluderen dat naast innovatie ook een reductie van de veestapel noodzakelijk is.
5. En waarom vooral de boerensector?
Omdat de bijdrage van die sector veruit het grootst is, ook omdat ammoniak dichter bij de bron neerslaat dan stikstofoxiden, die voor het grootste deel de grens overgaan. Maar er moet zeker meer aandacht komen voor het evenredig verdelen van de pijn. Want daar steekt het bij de boeren. Het gevoel dat men gewoon kan blijven vliegen en rijden, terwijl zij alle pijn lijden. Hoewel het waar is dat de bijdrage van de industrie en het verkeer aan de stikstofdepositie circa vier maal zo laag is als die vanuit de landbouw, is het bij elkaar wel de helft. Niet bepaald verwaarloosbaar. En de effecten van de uitstoot van stikstofoxiden op de gezondheid, die ernstiger zijn dan die van de uitstoot van ammoniak, zouden ook zwaarder moeten meetellen. Inderdaad is de bijdrage van vliegverkeer maar een beperkt deel van de totale verkeersbijdrage en onvergelijkbaar met de bijdrage van de landbouw. Maar de klimaateffecten van vliegen zijn wel heel significant.
Ook hier geldt dat we het niet alleen van techniek moeten verwachten, zoals schonere auto’s en vliegtuigen, maar dat er ook een gedragsverandering moet komen. Meer de fiets en het openbaar vervoer, minder de auto en het vliegtuig. Naast veestapelreductie ook transportreductie. Ook de industrie moet bijdragen. Alleen dan dragen we het in solidariteit.
Dit artikel is met toestemming van de auteur overgenomen uit het Reformatorisch Dagblad. Bronvermelding: Vries, W. de, 2022, Maak kabinetsplannen voor emissiereductie uitvoerbaar, Reformatorisch Dagblad 52 (66): 20-21 (artikel).
Van prof. De Vries verschenen al eerder twee artikelen over het stikstofprobleem op deze website, zie hier en hier.
Daglichtlamp
17-07-2022 om 21:21
Friezinnetje schreef op 17-07-2022 om 21:07:
[..]
nee, dat hebben we wel, maar daglichtlamp komt met cijfers dat er bepaalde planten en dieren uitgestorven zijn. Maar dat is op zich niet vreemd, als de bevolking 3,5 keer zo groot geworden is, er meer auto's en industrie bij zijn gekomen.
Mijn biodiversiteits cijfers gingen over het boerenland. Ik heb ook een link gedeeld waarin je kunt zien dat de hoeveelheid land in gebruik bij boeren niet veel anders is dan 100 jaar geleden. Maar op dat boerenland leven dus veel minder wilde planten en dieren dan vroeger.
Rondstruiner
17-07-2022 om 21:23
Arena89 schreef op 17-07-2022 om 21:16:
[..]
Han Lindeboom is nog werkzaam.
Ik zag hem aangekondigd als emeritus hoogleraar, emeritus betekent in ruste. Met pensioen dus. Hij is in ieder geval niet meer actief als hoogleraar.
BlushingCaribou16
17-07-2022 om 21:27
Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 21:23:
[..]
Ik zag hem aangekondigd als emeritus hoogleraar, emeritus betekent in ruste. Met pensioen dus. Hij is in ieder geval niet meer actief als hoogleraar.
Een emeritus hoogleraar hoeft de gebruikelijke taken van een hoogleraar, zoals lesgeven, niet meer op zich te nemen, maar kan deze ook in stand houden.
Han Lindeboom is gewoon nog werkzaam.
BlushingCaribou16
17-07-2022 om 21:27
Rondstruiner schreef op 17-07-2022 om 21:20:
[..]
Han Lindeboom heeft onderzoek gedaan naar pinguïns. Ik heb begrepen dat je dat niet een op een kunt doortrekken naar de landbouw in Nederland.
Prof. Jan Wilem Erisman, prof. Wim de Vries (met als leerstoel Integrale stikstofeffectanalyse), prof. Han Olff en dr Roland Bobbink denken er allemaal anders over en zij vertegenwoordigen volgens mij dat waar nu wetenschappelijke consensus over is.
Het zou interessant zijn als er een reactie van een van hen gevraagd zou worden, of als een van hen in gesprek zou gaan met Han Lindeboom.
Ik vond wel deze tweet van prof Olff als reactie op het onderzoek van Lindeboom:
https://mobile.twitter.com/jwerisman/status/1495709522962309121
De link verwijst alleen naar een plaatje? Ik ga het morgen even lezen!