Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

15-07-2022 om 13:33

Angela1967 schreef op 15-07-2022 om 13:31:

[..]

Heb je gezien dat BBB standpunten goed uitkomen voor de paar grote bedrijven die bestaan bij de gratie van voedsel leveren voor veeteelt?

Gr Angela

Dus dan zal het ook wel niet kloppen dat de boeren tegen de stikstof plannen zijn?

redbulletje schreef op 15-07-2022 om 13:23:

[..]

Jij hebt de belangenverstrengeling niet meegekregen?

Kijk op YouTube Martin Bosma sloopt NPO d66

Ik ga niet naar een youtubefilmpje van een politicus kijken. Politici zijn geen neutrale bron, van geen enkele partij. Maar volgens mij doel je op die NPO-baas die vriendjes was met Sander Dekker. Maar Dekker was staatssecretaris en hij is van de VVD, waarom weer alleen die ziekelijke focus op D66?

Wat er gebeurt is en dat ze dat niet gemeld hebben is natuurlijk kwalijk en dat moet uitgezocht worden. Een directeur die niet integer heeft gehandeld, maakt de NPO echter niet direct tot een corrupte organisatie natuurlijk.

Arena89 schreef op 15-07-2022 om 13:31:

[..]

Waarom?

Stikstof is stikstof. Anders er naar kijken heeft geen zin want het blijft hetzelfde spul. Je kunt (des)informatie verspreiden over de schade die het toebrengt en aan wat. De omschrijving die jij hanteert is een subtiele manier om de schadelijkheid te verzachten en te doen alsof het allemaal wel meevalt. Telegraaf is daar goed in bijvoorbeeld. Woorden kunnen eng zijn  in verkeerde monden.

Gr Angela 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

15-07-2022 om 13:41

Angela1967 schreef op 15-07-2022 om 13:36:

[..]

Stikstof is stikstof. Anders er naar kijken heeft geen zin want het blijft hetzelfde spul. Je kunt (des)informatie verspreiden over de schade die het toebrengt en aan wat. De omschrijving die jij hanteert is een subtiele manier om de schadelijkheid te verzachten en te doen alsof het allemaal wel meevalt. Telegraaf is daar goed in bijvoorbeeld. Woorden kunnen eng zijn in verkeerde monden.

Gr Angela

Ze hebben anders wel een goed punt.

Stikstof is overigens niet gewoon stikstof, want het komt in nogal veel vormen voor.

Oldenkamp: „Het Kootwijkerzand is de grootste inlandse stuifzandvlakte van Europa. De moeite waard als cultuurhistorisch landschap. Maar je kunt natuur niet bevriezen. Natuur ontwikkelt zich altijd en wil ergens naartoe. Daarom is het hele concept van Natura 2000 – het vastleggen en bewaren van exact dezelfde flora en fauna – tegennatuurlijk.” Rampen: „Je zadelt volgende generaties op met een enorme kostenpost aan subsidies. Want terreinbeheerders zullen moeten blijven ingrijpen om die wensnatuur te behouden

Thursday schreef op 15-07-2022 om 12:34:

[..]

Zelfs je nick is in overeenstemming

Maar vind je die omgekeerde vlaggen niet heel respectloos? Veteranen bijvoorbeeld trekken dat heel slecht.

Nee.

Van oudsher geldt het rood in de vlag voor het volk, het wit voor de kerk en het blauw voor de adel, de elite. Met het omdraaien van de vlag wordt aangegeven dat de elite boven het volk staat en dus niet naar het volk luistert. In de scheepvaart gold een omgekeerde vlag als teken van in nood zijn.

Ik vind het dus een prima én  geweldloos statement!

Wat vinden jullie van de internationale media? New York Times heeft al eerder geschreven dat de EU zichzelf ten gronde richt met de Green Deal. Een deel van de huidige inflatie komt door greenflation. En volgens Washington Post heeft oa Duitsland zelf schuld aan de eigen energiecrisis. En datzelfde geldt voor Nederland. Dat de boeren nu aangevallen worden en in opstand komen zou eigenlijk breed gevolgd moeten worden door de bevolking want wij zijn evengoed de sjaak van de huidige koers die het kabinet en Brussel voert,niet alleen de boeren!

Angela1967 schreef op 15-07-2022 om 13:31:

[..]

Heb je gezien dat BBB standpunten goed uitkomen voor de paar grote bedrijven die bestaan bij de gratie van voedsel leveren voor veeteelt?

Gr Angela

En zo zijn er nog veel meer partijen waar wel wat op aan te merken valt.

Ik vind BBB een verfrissing van de kamer. Veel van hun standpunten  kwamen overeen met  hoe ik over dingen denk. Natuurlijk  niet alle. Maar bovenstaand gegeven ga ik me niet door laten beïnvloeden. Dan kan je uiteindelijk  nergens meer op stemmen. Het gaat mij om het grote plaatje, wie verdedigt en beheert mijn belangen als burger het beste. ( wat ik denk dan, het is altijd een beetje afwachten hoe een partij zich in de kamer opstelt) Tot nu toe ben ik in elk geval nog niet teleurgesteld  in BBB, in tegenstelling  tot de andere partijen waar ik ooit op gestemd heb.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-07-2022 om 15:17

redbulletje schreef op 15-07-2022 om 15:08:

Wat vinden jullie van de internationale media? New York Times heeft al eerder geschreven dat de EU zichzelf ten gronde richt met de Green Deal. Een deel van de huidige inflatie komt door greenflation. En volgens Washington Post heeft oa Duitsland zelf schuld aan de eigen energiecrisis. En datzelfde geldt voor Nederland. Dat de boeren nu aangevallen worden en in opstand komen zou eigenlijk breed gevolgd moeten worden door de bevolking want wij zijn evengoed de sjaak van de huidige koers die het kabinet en Brussel voert,niet alleen de boeren!

Laat Amerika maar met zichzelf bemoeien, zo fantastisch is de regering niet voor de bevolking.

Het is fijn als je dan een linkje plaats naar het desbetreffende artikel in de New York Times, anders kunnen wij er natuurlijk geen zinnig woord over zeggen.? Of Duitsland zelf schuld heeft aan de energiecrisis vind ik heel erg off topic.

De boeren worden niet "aangevallen" en ik voel me ook helemaal niet "de sjaak" van de koers van het kabinet en Brussel, wat mij betreft gaan ze lang niet ver genoeg. Niet iedereen vindt belangrijk wat jij belangrijk vindt.

Wat bedoel je met 'zou breed gevolgd moeten worden door de bevolking'? Vind je dat we in Nederland niet genoeg nieuwsbronnen hebben over dit onderwerp en genoodzaakt zijn de binnenlandse politiek deels via de Amerikaanse pers te volgen?

https://www.ftm.nl/artikelen/boerburgerbeweging-voor-boer-niet-voor-burger

• De BoerBurgerBeweging (BB zit vooral in de Kamer om de belangen van boeren en de status quo in de agrarische sector te beschermen, blijkt uit een analyse van het BBB-verkiezingsprogramma door verschillende landbouwexperts. De burger heeft het nakijken, evenals de biologische boer.

De partij wil dat de overheid vleesconsumptie stimuleert. ‘Wij vrezen dat door de vegahype vlees als ongezond wordt neergezet en dat mensen daardoor niet meer gezond gaan eten.’
Follow the Money vroeg experts op land- en tuingebouwgebied en plattelandsontwikkeling het programma te analyseren
Een van de sponsoren licht een tipje van de sluier op. Joost Belt, hoofd marketing en communicatie van veevoederbedrijf De Heus, zegt tegen dagblad het AD: ‘Dit raakt ons ook.’ Wat heet, zijn werkgever boekte in 2019 een omzet van 3,1 miljard euro en heeft dus wat te verliezen als er minder vee in de Nederlandse weilanden loopt. Het bedrijf geeft een ‘substantieel bedrag, met minimaal vijf getallen’ aan de boerenprotesten die werden georganiseerd door Farmers Defense Force.

Ze is niet het eerste Tweede Kamerlid dat op zegt op te komen voor boerenbelangen. Wel is de BoerBurgerBeweging de eerste Nederlandse politieke partij die bestaat uit een verbond tussen een voormalig lobbyist (voor de varkenssector) en een communicatiebureau, Remarkable Communicatie uit Deventer.  

Er is gekozen voor een ledenstrategie, legt Vermeer uit. ‘We hebben als bestuur een behoorlijke drempel opgeworpen. We vragen 88 euro per lid. Dat hebben we expres gedaan om te voorkomen dat de partij wordt gekaapt. We hebben namelijk flink wat te verduren van dierenactivisten. En met dat ledengeld moesten we de campagne financieren.’ 

Een voorstel uit het verkiezingsprogramma van de partij luidt dan ook: ‘Er komt een structurele campagne, gefinancierd door de overheid, om consumenten te stimuleren in Nederland geproduceerd voedsel te kopen.’ Hoogleraar Strijker: ‘Dat staat haaks op open grenzen en landbouwsubsidies vanuit Brussel. Het een kan niet zonder het ander. Dit is een vorm van cherry picking. Wel de voordelen willen hebben en niet de nadelen. Dat betekent dat het systeem instort.

‘Het verkiezingsprogramma van de partij heeft een sausje van platteland maar de essentie gaat om reguliere boeren die op de oude voet verder willen,’ zegt Strijker. ‘Hoewel de mensen van veevoederfabrikant De Heus en haar branchegenoten echt wel zo slim zijn om te weten dat het op de lange termijn anders moet.’ 

Sukkel sluit zich aan bij die uitspraak. ‘Uit deze programmapunten moet je eigenlijk concluderen dat het niet zozeer een BoerBurgerBeweging is, maar een boerenbeweging,’ concludeert hij. ‘De burger en de maatschappij zie ik niet terug in deze voorstellen. Eigenlijk zegt BBB: vertrouw de boer maar, dan zorgen zij voor een goed milieu. Maar stikstofuitspoeling, nitraten in het grondwater, ammoniakemissies en schade aan natuurgebieden worden helemaal niet genoemd in het verkiezingsprogramma. Daar zit nu juist ook het belang van de burger!’

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-07-2022 om 16:50 Topicstarter

En ondertussen komen buitenlandse complotmedia hier ook nog even het vuurtje extra opstoken. https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/15/alt-right-media-naar-nederland-voor-boerenprotesten-strijdtoneel-in-oorlog-tegen-mondiale-elites-a4136538

ook hier raar taalgebruik: "Tot die actie werd opgeroepen door Agractie om zo aandacht te vragen voor de stikstofproblematiek" : degenen die de problematiek veroorzaken vragen er aandacht voor?
(Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3442132/boerenprotesten-leiden-tot-file-op-a1-bij-amersfoort)

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

15-07-2022 om 16:57

lientje69 schreef op 15-07-2022 om 15:05:

[..]

Ik vind het dus een prima én geweldloos statement!

Dat laatste is inderdaad wel prettig. Maar ik zou dan toch liever de boerenzakdoek zien. 

Thursday schreef op 15-07-2022 om 16:57:

[..]

Dat laatste is inderdaad wel prettig. Maar ik zou dan toch liever de boerenzakdoek zien.

Die hangt er extra aan bij mij

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.