Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Mevrouw75
09-07-2022 om 11:37
Fleurtje_5 schreef op 09-07-2022 om 11:34:
[..]
Precies.
Al zou men daar alle koeien en schapen verbannen, dan is het probleem nog lang niet opgelost, omdat het niet aangepakt word daar waar het vandaan komt.
https://www.rivm.nl/nieuws/ammoniak-in-duinen-komt-grotendeels-uit-zee
Van een week of 2 geleden:
Van der Wal benadrukt wel dat het gaat om "richtinggevende emissiereductiedoelstellingen", die niet in steen zijn gebeiteld. "Deze kaart is een houtskoolschets, een vertrekpunt. Provincies hebben de ruimte om daar hun eigen inkleuring aan te geven."
Percentages en bijvoorbeeld de grootte van de gebieden kunnen volgens de minister in overleg met de provincies nog veranderen. "Het enige waar ik echt op stuur, is dat de optelsom van al die provincies samen uitkomt op 50 procent minder stikstofuitstoot."
Mevrouw75
09-07-2022 om 11:38
Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:22:
[..]
Ja precies! Dat is hier dus ook het geval! Wij hebben geen intensieve veehouderij hier. Toch moeten boeren drastisch inkrimpen.
dus dat betekend dat de biologische boeren weg moeten.
Ik heb er veel minder moeite mee als de intensieve veehouderij zou inkrimpen of zou verdwijnen. Maar het gaat nu dus ook over de schapen in Bijv Tessel.
Van der Wal benadrukt wel dat het gaat om "richtinggevende emissiereductiedoelstellingen", die niet in steen zijn gebeiteld. "Deze kaart is een houtskoolschets, een vertrekpunt. Provincies hebben de ruimte om daar hun eigen inkleuring aan te geven."
Percentages en bijvoorbeeld de grootte van de gebieden kunnen volgens de minister in overleg met de provincies nog veranderen. "Het enige waar ik echt op stuur, is dat de optelsom van al die provincies samen uitkomt op 50 procent minder stikstofuitstoot."
Fleurtje_5
09-07-2022 om 11:39
Biebel schreef op 09-07-2022 om 09:11:
[..]
Ik vind juist dat de meeste mensen hier op inhoud reageren. Behoudens een sneer als iemand slecht leest, maar dat zie je in elk topic terug. Mensen hebben een pittige mening, maar dat is toch niet erg, zolang het niet extreem rechtse praat is?
Of valt het je tegen dat je geen lovend gelijk krijgt?
Jij ook een fijn weekend. Kijk eens verder dan de pittoreske koeienweiden dit weekend, wie weet hoeveel kippen en varkens je tegenkomt!
Over sneren gesproken.
Wie zegt dat jou gelijk beter is dan het gelijk van iemand anders?
QuizzicalOpossum53
09-07-2022 om 11:40
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 11:21:
[..]
Ja dat is allemaal heel vervelend maar ik denk dat er weinig anders opzit. Ze hebben ook zat vette jaren gehad.
Nee, helemaal niet. De gewone boer verdient erg weinig en heeft veel schulden. Bovendien: vind je het niet raar dat juist de 'romantische' boerenbedrijven met een aantal koeien in de wei en een minicampinkje ernaast moeten verdwijnen? Net als de biologische boeren dichtbij natuurgebieden? En dat de megastallen mogen blijven staan omdat ze iets verder van natuurgebieden af staan?
Mooi plan van die 2500 biologische boeren, maar als zij dicht bij een Natura-2000 gebied zitten mogen ze mooi verdwijnen. En wist je dat je dan ook een beroepsverbod krijgt? Dus dat je dan nooit meer mag boeren? Hoe biologisch ook?
Fleurtje_5
09-07-2022 om 11:45
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 11:25:
[..]
Maar het volk beslist niet in deze, die hebben al massaal gestemd op de mensen uit wier kokers deze plannen komen.
Op die mensen in Brussel hebben we niet gestemd.
..............
maar na het 'nee' van de Nederlandse bevolking werden deze referenda tot
nader order uitgesteld. Het referendum in Nederland was het gevolg van
een initiatiefwetsvoorstel van Farah Karimi (GL), Niesco Dubbelboer (PvdA) en Boris van der Ham (D66). Dit was het eerste referendum in 200 jaar in Nederland.
..........
Fleurtje_5
09-07-2022 om 11:48
Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:20:
[..]
Ander voer en anders met de mest omgaan werkt natuurlijk ook.
En we zitten al 7% onder het stikstofplafond van de eu.
Plus dat middeltje van DSM (zodat koeien minder scheten en minder boeren laten)
GlamorousGuanaco18
09-07-2022 om 11:51
Drietje schreef op 09-07-2022 om 11:40:
[..]
En wist je dat je dan ook een beroepsverbod krijgt? Dus dat je dan nooit meer mag boeren? Hoe biologisch ook?
Nee, dit klopt niet. Er is geen beroepsverbod en ze mogen wel boeren. Ze mogen alleen geen veehouderij hebben. Hou toch eens op met het verspreiden van desinformatie.
Fleurtje_5
09-07-2022 om 11:53
Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:22:
[..]
Ja precies! Dat is hier dus ook het geval! Wij hebben geen intensieve veehouderij hier. Toch moeten boeren drastisch inkrimpen.
dus dat betekend dat de biologische boeren weg moeten.
Ik heb er veel minder moeite mee als de intensieve veehouderij zou inkrimpen of zou verdwijnen. Maar het gaat nu dus ook over de schapen in Bijv Tessel.
In mijn regio lopen de koeien ook in de wei. En in de winter heeft de boer een grote moderne schuur die helemaal open kan, of gedeeltelijk dicht, zodat de koe toch op de frisse lucht is maar niet op de tocht staat.
Daglichtlamp
09-07-2022 om 11:54
Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:20:
[..]
Ander voer en anders met de mest omgaan werkt natuurlijk ook.
En we zitten al 7% onder het stikstofplafond van de eu.
Dat ging over het mestplafond, wat overigens veel te hoog ligt. De waterkwaliteit gaat achteruit in plaats van vooruit. Daarom krijgen we ook niet opnieuw verhoging van de hoeveelheid mest die op grasland uitgereden mag worden.
GlamorousGuanaco18
09-07-2022 om 11:56
Daglichtlamp schreef op 09-07-2022 om 11:54:
[..]
Dat ging over het mestplafond, wat overigens veel te hoog ligt. De waterkwaliteit gaat achteruit in plaats van vooruit. Daarom krijgen we ook niet opnieuw verhoging van de hoeveelheid meest die op grasland uitgereden mag worden.
Respect voor je geduld. Ik vind het zelf erg lastig dat we hier niet toekomen aan een discussie omdat er steeds weer allerlei onzin moet worden ontkracht.
GrandioseZebra62
09-07-2022 om 12:02
[..]
Nee, helemaal niet. De gewone boer verdient erg weinig en heeft veel schulden. Bovendien: vind je het niet raar dat juist de 'romantische' boerenbedrijven met een aantal koeien in de wei en een minicampinkje ernaast moeten verdwijnen? Net als de biologische boeren dichtbij natuurgebieden? En dat de megastallen mogen blijven staan omdat ze iets verder van natuurgebieden af staan?
Mooi plan van die 2500 biologische boeren, maar als zij dicht bij een Natura-2000 gebied zitten mogen ze mooi verdwijnen. En wist je dat je dan ook een beroepsverbod krijgt? Dus dat je dan nooit meer mag boeren? Hoe biologisch ook?
Ik zou zeggen iedereen inkrimpen is beter dan enkelen. En ik veronderstel dat er toch zat binnengehaald is anders zou het meer een soort zegen zijn om er mee te stoppen en gewoon wat anders te gaan doen.
Fleurtje_5
09-07-2022 om 12:11
[..]
Dan denk ik aan boerin Agnes van Boer-zoekt-vrouw-2007. Een vrolijke boerin die na een grote investering in de schulden terecht kwam omdat de overheid toen met een aangekondigde koeienstop kwam.
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 12:18
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 12:02:
[..]
Ik zou zeggen iedereen inkrimpen is beter dan enkelen. En ik veronderstel dat er toch zat binnengehaald is anders zou het meer een soort zegen zijn om er mee te stoppen en gewoon wat anders te gaan doen.
Want dan is het nog lucratief voor boeren?
Melk gaat waarschijnlijk 85% omhoog. De aanverwante producten worden dan ook enorm duur.
Daglichtlamp
09-07-2022 om 12:19
Fleurtje_5 schreef op 09-07-2022 om 12:11:
[..]
Dan denk ik aan boerin Agnes van Boer-zoekt-vrouw-2007. Een vrolijke boerin die na een grote investering in de schulden terecht kwam omdat de overheid toen met een aangekondigde koeienstop kwam.
Maar ze heeft dus wel ook gezocht naar andere manieren om naast het houden van koeien geld te verdienen. Daar moeten we dus naar toe