Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

09-07-2022 om 11:17

Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:05:

[..]

Boeren moeten vooral afgeschilderd worden als criminelen en terroristen die dieren mishandelen.

Maar wáár dan? Er is toch juist extreem veel begrip voor de boeren? Jarenlang zijn regels voor hen gebogen en zijn er geitenpaadjes gezocht zodat ze tóch konden uitbreiden. Nu mogen ze zelfs het land platleggen zonder dat hen een strobreed in de weg wordt gelegd. 

Waarom dan dit slachtoffergedrag? Vind het echt heel bijzonder. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

09-07-2022 om 11:17

Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 10:55:

[..]

Ja maar varkens en kippen en dergelijke vallen ook gewoon onder vee waarmee geteeld word, zijn dus ook gewoon boeren. Ik veronderstel dat men misschien een wat te romantisch beeld heeft van de boerderij en het boerenleven met vooral een hoofdrol voor koeien in de wei weggelegd.

Nou ik woon midden tussen de boeren en kom uit een boerenfamilie dus heb denk ik een stuk realistischer beeld dan iemand uit Amsterdam. 

Het verschilt enorm per gebied welke dieren op welke manier worden gehouden. 

Maar het zijn juist die romantische koeien in de wei die moeten verdwijnen als je afgaat op het stikstofkaartje. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

09-07-2022 om 11:20

Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 11:16:

[..]

En uit dit artikel blijkt dus dat de veestapel inkrimpen werkt. Dus er zal nog iets meer ingekrompen moeten worden.

Ander voer en anders met de mest omgaan werkt natuurlijk ook. 

En we zitten al 7% onder het stikstofplafond van de eu. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

09-07-2022 om 11:21

Thursday schreef op 09-07-2022 om 11:17:

[..]

Maar wáár dan? Er is toch juist extreem veel begrip voor de boeren? Jarenlang zijn regels voor hen gebogen en zijn er geitenpaadjes gezocht zodat ze tóch konden uitbreiden. Nu mogen ze zelfs het land platleggen zonder dat hen een strobreed in de weg wordt gelegd.

Waarom dan dit slachtoffergedrag? Vind het echt heel bijzonder.

Nee, ze moesten uitbreiden om te kunnen blijven bestaan. Dat is afgedwongen door de EU, door de Nederlandse banken, door de leveranciers, door de Nederlandse overheid, door de supermarktketen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

09-07-2022 om 11:21

Drietje schreef op 09-07-2022 om 11:17:

[..]

Nou ik woon midden tussen de boeren en kom uit een boerenfamilie dus heb denk ik een stuk realistischer beeld dan iemand uit Amsterdam.

Maar het zijn juist die romantische koeien in de wei die moeten verdwijnen als je afgaat op het stikstofkaartje.

Ja dat is allemaal heel vervelend maar ik denk dat er weinig anders opzit. Ze hebben ook zat vette jaren gehad.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

09-07-2022 om 11:22

Drietje schreef op 09-07-2022 om 11:17:

[..]

Ja precies! Dat is hier dus ook het geval! Wij hebben geen intensieve veehouderij hier. Toch moeten boeren drastisch inkrimpen. 
dus dat betekend dat de biologische boeren weg moeten. 

Ik heb er veel minder moeite mee als de intensieve veehouderij zou inkrimpen of zou verdwijnen. Maar het gaat nu dus ook over de schapen in Bijv Tessel. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

09-07-2022 om 11:23

Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 11:21:

[..]

Ja dat is allemaal heel vervelend maar ik denk dat er weinig anders opzit. Ze hebben ook zat vette jaren gehad.

Dus? Ik zou graag een referendum houden over de situatie. Ik geloof nooit dat de regering een meerderheid behaald voor de plannen die er liggen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

09-07-2022 om 11:25

Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:23:

[..]

Dus? Ik zou graag een referendum houden over de situatie. Ik geloof nooit dat de regering een meerderheid behaald voor de plannen die er liggen.

Maar het volk beslist niet in deze, die hebben al massaal gestemd op de mensen uit wier kokers deze plannen komen.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

09-07-2022 om 11:25

Drietje schreef op 09-07-2022 om 11:21:

[..]

Nee, ze moesten uitbreiden om te kunnen blijven bestaan. Dat is afgedwongen door de EU, door de Nederlandse banken, door de leveranciers, door de Nederlandse overheid, door de supermarktketen.

Nou, fijn dat jij dat inmiddels ook door hebt. Want dit is al tientallen jaren bekend. Laten we dus vooral veranderingen aanbrengen in plaats van het land plat te leggen en als bijeffect extreem-rechts in de kaart te spelen. 

Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:23:

[..]

Ik vind het een extreem slecht idee om een referendum te houden over iets dat heel complex is zoals dit. Normale mensen snappen het krachtenveld niet, of ze nu op het boerenland wonen of in Amsterdam. Maakt geen fuck uit. 

En dan krijg je dus een sentimenteel resultaat, terwijl dit bij uitstek een kwestie is die rationeel moet worden bekeken en doorgerekend. Uiteraard moet er bij de uitvoering van het plan wel goed voor de betrokkenen gezorgd worden, wat mij betreft. 

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

09-07-2022 om 11:29

Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 11:25:

[..]

Maar het volk beslist niet in deze, die hebben al massaal gestemd op de mensen uit wier kokers deze plannen komen.

Ja en van der wal weet heel goed dat haar achterban het oneens is met de plannen. Dus voor zover het volk beslist.

BlushingCaribou16

BlushingCaribou16

09-07-2022 om 11:31

Doemijdieglazenbol schreef op 09-07-2022 om 11:26:

[..]

Ik vind het een extreem slecht idee om een referendum te houden over iets dat heel complex is zoals dit. Normale mensen snappen het krachtenveld niet, of ze nu op het boerenland wonen of in Amsterdam. Maakt geen fuck uit.

En dan krijg je dus een sentimenteel resultaat, terwijl dit bij uitstek een kwestie is die rationeel moet worden bekeken en doorgerekend. Uiteraard moet er bij de uitvoering van het plan wel goed voor de betrokkenen gezorgd worden, wat mij betreft.

Nee, boeren zijn dom. Weten niets van de natuur en hoe deze onderhouden dient de worden. Dat is ook een sterk staaltje framing als je het mij vraagt. 

En wanneer wordt dit rationeel bekeken. Als je het veganisten gaat vragen of aan d66? Of als je iemand in de eerste kamer laat meestemmen die een plantaardige zuivelfabriek heeft?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-07-2022 om 11:31

Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:05:

[..]

Boeren moeten vooral afgeschilderd worden als criminelen en terroristen die dieren mishandelen.

Jij bent in dit topic volgens mij de enige die deze veralgemenisering doet. Verder zie ik hier niemand "boeren" in het algemeen crimineel en terrorist noemen. Er wordt juist behoorlijk genuanceerd een onderscheid gemaakt tussen boeren in het algemeen en de schreeuwers en rellers - die slechts een klein minderheid zijn.

Arena89 schreef op 09-07-2022 om 10:43:

[..]

Op Tessel dus 90% dat alleen is al waanzin

Precies.

Al zou men daar alle koeien en schapen verbannen, dan is het probleem nog lang niet opgelost, omdat het niet aangepakt word daar waar het vandaan komt.

https://www.rivm.nl/nieuws/ammoniak-in-duinen-komt-grotendeels-uit-zee

Lonnie schreef op 09-07-2022 om 08:44:

[..]

Ik zal zeggen, ga eens naar youtube en zoek daar op "koeienstal".

Verder heb ik besloten om van dit topic weg te gaan. Deze discussie vreet mij teveel energie en begin me steeds meer te ergeren.

Hoop dat we in andere topics normaal tegen elkaar Kunnen doen.

Fijn weekend allemaal!

Jammer, ik vind het wel een verademing om eens een ander geluid te horen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.