Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Daglichtlamp
09-07-2022 om 10:41
Drietje schreef op 09-07-2022 om 10:28:
[..]
Als we hier naartoe werken, helemaal prima! Dat is ook wat de boeren die ik ken willen. Maar in het kaartje dat gepresenteerd werd moeten ook biologische boeren op veel plekken verdwijnen. Er zijn ook biologische boeren bij de protesten. Bovendien is er om dit mogelijk te maken ook actie nodig van de keten en de consument, afgedwongen door de overheid. Ook dat ontbreekt nog totaal.
Dat kaartje zegt niet hoeveel en welke boeren moeten verdwijnen. Het kaartje geeft alleen indicatief aan hoeveel stikstofuitstoot waar gereduceerd moet worden om de wettelijke doelen te halen. De ruimtelijke uitwerking moet nog gebeuren.
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 10:42
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 10:36:
Tis net of we alleen maar melkveehouders hebben hier? Ik hoor niemand over de enorme stallen met varkens, kippen en kipachtigen geiten en dergelijke dieren. Het zijn niet alleen de koeien die moeten inkrimpen hoor.
Over varkens kan ik weinig zeggen. Ze zitten niet in de buurt en we eten geen varkensvlees. Het is nogal onnuttig om ergens mijn mening over te geven als ik er totaal geen verstand van heb.
Kippen hebben we zelf ( hobby) maar kippen stoten nauwelijks stikstof uit.
Ze kunnen beter naar de ganzen kijken. Die vernielen hier echt alles en 10 ganzen stoten net zoveel stikstof uit als 1 koe.
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 10:43
Daglichtlamp schreef op 09-07-2022 om 10:41:
[..]
Dat kaartje zegt niet hoeveel en welke boeren moeten verdwijnen. Het kaartje geeft alleen indicatief aan hoeveel stikstofuitstoot waar gereduceerd moet worden om de wettelijke doelen te halen. De ruimtelijke uitwerking moet nog gebeuren.
Op Tessel dus 90% dat alleen is al waanzin
QuizzicalOpossum53
09-07-2022 om 10:45
Daglichtlamp schreef op 09-07-2022 om 10:41:
[..]
Ja, maar als je ergens 95 of 75 procent stikstof moet verminderen dan is het simpel: dan kun je daar niet eens meer je hond uitlaten, laat staan dat er ruimte is voor boeren.
Mevrouw75
09-07-2022 om 10:46
Drietje schreef op 09-07-2022 om 10:45:
[..]
Ja, maar als je ergens 95 of 75 procent stikstof moet verminderen dan is het simpel: dan kun je daar niet eens meer je hond uitlaten, laat staan dat er ruimte is voor boeren.
Zo ver hebben we het dus al laten komen.
GrandioseZebra62
09-07-2022 om 10:50
Arena89 schreef op 09-07-2022 om 10:42:
[..]
Over varkens kan ik weinig zeggen. Ze zitten niet in de buurt en we eten geen varkensvlees. Het is nogal onnuttig om ergens mijn mening over te geven als ik er totaal geen verstand van heb.
Kippen hebben we zelf ( hobby) maar kippen stoten nauwelijks stikstof uit.
Ze kunnen beter naar de ganzen kijken. Die vernielen hier echt alles en 10 ganzen stoten net zoveel stikstof uit als 1 koe.
En heb je daar een bron van? En dat je niks over varkens weet en ze niet eet wil niet zeggen dat ze er niet zijn, zelfde geld voor kippen, ik veronderstel niet dat 82000 kippen nauwelijks stikstof uitstoten, of 20.000 varkens die nooit buiten komen behalve als ze op transport gaan naar het slachthuis zo goed zijn voor het hele stikstofprobleem
ShowyHummingbird30
09-07-2022 om 10:53
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 10:50:
[..]
En heb je daar een bron van? En dat je niks over varkens weet en ze niet eet wil niet zeggen dat ze er niet zijn, zelfde geld voor kippen, ik veronderstel niet dat 82000 kippen nauwelijks stikstof uitstoten, of 20.000 varkens die nooit buiten komen behalve als ze op transport gaan naar het slachthuis zo goed zijn voor het hele stikstofprobleem
Nauwelijks is overdreven. Maar wel vele malen minder dan koeien.
https://nos.nl/artikel/2300994-miljoenen-varkens-en-kippen-minder-hoeveel-stikstof-scheelt-dat
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 10:54
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 10:50:
[..]
het effect van het schrappen van de helft van alle varkens en kippen heeft een beperkt effect op de uitstoot van stikstof. Terwijl de landbouw goed is voor 40 procent van de uitstoot, veroorzaken varkens en kippen maar zo'n 8 procent. Wat betreft het neergedaalde stikstof is het aandeel van varkens en kippen zo'n 10 procent. Een halvering van het huidige aantal zorgt dus voor 4 procent minder uitstoot oftewel 5 procent minder neergedaalde stikstof.
Bron: nos
GrandioseZebra62
09-07-2022 om 10:55
Drietje schreef op 09-07-2022 om 10:40:
[..]
Ik ben sowieso tegen megastallen. Die mogen van mij morgen weg. Maar bij mij in de buurt is het vooral veeteelt. Koetjes in de wei. Vroeger waren hier veel varkensstallen, maar vrijwel alle boeren zijn overgestapt op koeien. Mijn familie ook.
Varkenshouderijen stinken trouwens enorm.
Ja maar varkens en kippen en dergelijke vallen ook gewoon onder vee waarmee geteeld word, zijn dus ook gewoon boeren. Ik veronderstel dat men misschien een wat te romantisch beeld heeft van de boerderij en het boerenleven met vooral een hoofdrol voor koeien in de wei weggelegd.
GrandioseZebra62
09-07-2022 om 10:56
Arena89 schreef op 09-07-2022 om 10:54:
[..]
het effect van het schrappen van de helft van alle varkens en kippen heeft een beperkt effect op de uitstoot van stikstof. Terwijl de landbouw goed is voor 40 procent van de uitstoot, veroorzaken varkens en kippen maar zo'n 8 procent. Wat betreft het neergedaalde stikstof is het aandeel van varkens en kippen zo'n 10 procent. Een halvering van het huidige aantal zorgt dus voor 4 procent minder uitstoot oftewel 5 procent minder neergedaalde stikstof.
Bron: nos
Met bron bedoel ik een of meerdere linkjes bij voorkeur niet van een nieuwssite.
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 11:03
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 10:55:
[..]
Ja maar varkens en kippen en dergelijke vallen ook gewoon onder vee waarmee geteeld word, zijn dus ook gewoon boeren. Ik veronderstel dat men misschien een wat te romantisch beeld heeft van de boerderij en het boerenleven met vooral een hoofdrol voor koeien in de wei weggelegd.
Die zijn we ook gewoon hè! Of wil jij dat we alleen naar de plof kippen kijken? En naar varkens hotels en dan zeggen. Ja reduceer alles maar met 50 - 90%
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 11:05
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 10:56:
[..]
Met bron bedoel ik een of meerdere linkjes bij voorkeur niet van een nieuwssite.
Want het nieuws is ineens niet meer betrouwbaar. Die zie ik de laatste tijd ineens vaker voorbij komen. Als het AD iets te positief is over boeren is het ineens geen kwaliteitskrant meer. Maxime Hartman is een lul, totdat hij een boer te kakken zet. Dan is het ineens een geweldige gozer.
Als ik verwijs naar overheidsstukken zoals het cbs of de overheid zelf doe ik ineens aan
cherry picking.
Boeren moeten vooral afgeschilderd worden als criminelen en terroristen die dieren mishandelen.
GrandioseZebra62
09-07-2022 om 11:07
Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:05:
[..]
Want het nieuws is ineens niet meer betrouwbaar. Die zie ik de laatste tijd ineens vaker voorbij komen. Als het AD iets te positief is over boeren is het ineens geen kwaliteitskrant meer. Maxime Hartman is een lul, totdat hij een boer te kakken zet. Dan is het ineens een geweldige gozer.
Zeg ik dat? Ik vraag om een bron en jij voelt je meteen aangevallen? En met een bron bedoel ik dus niet een stukje van een artikel kopieëren en plakken maar gewoon een wetenschappelijk onderbouwde bron.
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 11:10
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 11:07:
[..]
Zeg ik dat? Ik vraag om een bron en jij voelt je meteen aangevallen? En met een bron bedoel ik dus niet een stukje van een artikel kopieëren en plakken maar gewoon een wetenschappelijk onderbouwde bron.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/26/minder-stikstof-en-fosfaat-in-dierlijke-mest
GrandioseZebra62
09-07-2022 om 11:16
Arena89 schreef op 09-07-2022 om 11:10:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/26/minder-stikstof-en-fosfaat-in-dierlijke-mest
En uit dit artikel blijkt dus dat de veestapel inkrimpen werkt. Dus er zal nog iets meer ingekrompen moeten worden.