Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Mevrouw75
09-07-2022 om 10:13
redbulletje schreef op 09-07-2022 om 09:11:
In mijn omgeving zie ik zowel vleeskoeien als melkkoeien maandenlang lekker op de wei staan.
Overigens leerde ik op een ander forum dat Nederland kalveren importeert, vetmest en weer exporteert. Die handel zou van mij wel op de schop mogen, want daar zit een grote firma achter, niet de kleine familieboerderijen. En Nederland blijft met de mest zitten, waardoor de kleine boerderij z'n eigen mest niet mag gebruiken om z'n land te bemesten. Ook een stomme regeling trouwens dat boeren aan de dure kunstmest gedwongen worden terwijl er zeer vruchtbaar koeienstront beschikbaar is.
Lekker op de wei, zonder enige schaduw.
WickedCurlew89
09-07-2022 om 10:16
Lonnie schreef op 09-07-2022 om 08:44:
[..]
Ik zal zeggen, ga eens naar youtube en zoek daar op "koeienstal".
Verder heb ik besloten om van dit topic weg te gaan. Deze discussie vreet mij teveel energie en begin me steeds meer te ergeren.
Hoop dat we in andere topics normaal tegen elkaar Kunnen doen.
Fijn weekend allemaal!
Awww.
Nu krijgen we dus definitief niet meer te horen welk een onheil ons over 5 jaar te wachten staat?
EnchantedDragonfly18
09-07-2022 om 10:16
Lonnie schreef op 09-07-2022 om 08:44:
[..]
Ik zal zeggen, ga eens naar youtube en zoek daar op "koeienstal".
Verder heb ik besloten om van dit topic weg te gaan. Deze discussie vreet mij teveel energie en begin me steeds meer te ergeren.
Hoop dat we in andere topics normaal tegen elkaar Kunnen doen.
Fijn weekend allemaal!
Dat is wel een beetje flauw nadat je roept dat Wakker Dier desinformatie verspreidt. Mijn vraag blijft dus staan.
Tickel schreef op 08-07-2022 om 23:11:
[..]
Welke desinformatie geeft wakkerdier dan? Ik heb gezocht en op verschillende websites lees niet anders dat koeien inderdaad gemiddeld 5-6 jaar worden, melk gaan geven na de eerste dracht vanaf hun 2e levensjaar en altijd drachtig of onderweg zijn (1 kalf per jaar). Als ze rond de 5-6 jaar minder melk produceren en/of gebreken gaan vertonen gaan ze naar de slacht.
Van de kalfjes gaan de stieren naar een bedrijf waar ze in een paar maanden vet worden gemest om daarna geslacht te worden.
redbulletje
09-07-2022 om 10:17
Mevrouw75 schreef op 09-07-2022 om 10:13:
[..]
Hier staan gewoon bomen.
Mevrouw75
09-07-2022 om 10:20
In mijn omgeving zie ik zowel vleeskoeien als melkkoeien maandenlang lekker op de wei staan.
Overigens leerde ik op een ander forum dat Nederland kalveren importeert, vetmest en weer exporteert. Die handel zou van mij wel op de schop mogen, want daar zit een grote firma achter, niet de kleine familieboerderijen. En Nederland blijft met de mest zitten, waardoor de kleine boerderij z'n eigen mest niet mag gebruiken om z'n land te bemesten. Ook een stomme regeling trouwens dat boeren aan de dure kunstmest gedwongen worden terwijl er zeer vruchtbaar koeienstront beschikbaar is.
Gelukkig maar, hier was het kabinet wel enthousiast over https://www.nu.nl/politiek/6210784/kabinet-positief-over-plan-biologische-boeren-hier-willen-we-naartoe.html
krijg jij je romantische kleine familiebedrijven.
EnchantedDragonfly18
09-07-2022 om 10:22
Ik kan deels er in meegaan, maar dan niet vanwege de mest maar het welzijn van de kalfjes tijdens transport. Bovendien gaan de kalfjes van Nederlands melkvee óók heel jong op transport.
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartikelen/regering-maakt-geen-einde-aan-transport-piepjonge-kalfjes
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartikelen/landbouwminister-staghouwer-niet-blij-met-toegenomen-import-ierse-kalfjes
redbulletje
09-07-2022 om 10:26
Tickel schreef op 09-07-2022 om 10:22:
[..]
Ik kan deels er in meegaan, maar dan niet vanwege de mest maar het welzijn van de kalfjes tijdens transport. Bovendien gaan de kalfjes van Nederlands melkvee óók heel jong op transport.
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartikelen/regering-maakt-geen-einde-aan-transport-piepjonge-kalfjes
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartikelen/landbouwminister-staghouwer-niet-blij-met-toegenomen-import-ierse-kalfjes
De Nederlandse kalf zou hier gewoon geslacht moeten worden en op de markt gebracht. Er ligt veel te weinig kalfsvlees in onze winkels.
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 10:28
Mevrouw75 schreef op 09-07-2022 om 10:13:
[..]
Hier zijn het allemaal open stallen. Ze kunnen dus naar binnen wanneer de willen.
Ze hebben een borstel die aangaat als ze willen.
Een heel mooi groot weiland en de koeien zien er goed uit!
Ze hebben hier echt niet te klagen hoor
QuizzicalOpossum53
09-07-2022 om 10:28
Mevrouw75 schreef op 09-07-2022 om 10:20:
[..]
Gelukkig maar, hier was het kabinet wel enthousiast over https://www.nu.nl/politiek/6210784/kabinet-positief-over-plan-biologische-boeren-hier-willen-we-naartoe.html
krijg jij je romantische kleine familiebedrijven.
Als we hier naartoe werken, helemaal prima! Dat is ook wat de boeren die ik ken willen. Maar in het kaartje dat gepresenteerd werd moeten ook biologische boeren op veel plekken verdwijnen. Er zijn ook biologische boeren bij de protesten. Bovendien is er om dit mogelijk te maken ook actie nodig van de keten en de consument, afgedwongen door de overheid. Ook dat ontbreekt nog totaal.
BlushingCaribou16
09-07-2022 om 10:30
Drietje schreef op 09-07-2022 om 10:28:
[..]
Als we hier naartoe werken, helemaal prima! Dat is ook wat de boeren die ik ken willen. Maar in het kaartje dat gepresenteerd werd moeten ook biologische boeren op veel plekken verdwijnen. Er zijn ook biologische boeren bij de protesten. Bovendien is er om dit mogelijk te maken ook actie nodig van de keten en de consument, afgedwongen door de overheid. Ook dat ontbreekt nog totaal.
Ja , precies. Tot de schapen in Tessel aan toe
Mevrouw75
09-07-2022 om 10:30
Drietje schreef op 09-07-2022 om 10:28:
[..]
Dit plan is na het kaartje gepresenteerd (waar helemaal niet op staat: hier moeten boeren weg) en enthousiast ontvangen. Je kan ook gewoon alleen zeggen: gelukkig! We gaan de goede kant op.
QuizzicalOpossum53
09-07-2022 om 10:35
Mevrouw75 schreef op 09-07-2022 om 10:30:
[..]
Dit plan is na het kaartje gepresenteerd en enthousiast ontvangen. Je kan ook gewoon alleen zeggen: gelukkig! We gaan de goede kant op.
Nee dat zeg ik niet. Want nergens staat dat het kabinet het zo gaat doen. Feit is alleen het stikstofkaartje dat we hebben gezien en dat blijkbaar van tafel is. Verder is er nog helemaal geen beleid dat er op wijst dat we die kant opgaan. Mooi dat 2500 boeren dat willen (en vast nog veel meer), maar er zijn al eerder heel veel plannen vanuit de boeren en de provincies gepresenteerd, die ook heel lovend werden ontvangen en bam! het kabinet gooit daar zonder enig overleg dat kaartje overheen.
GrandioseZebra62
09-07-2022 om 10:36
Tis net of we alleen maar melkveehouders hebben hier? Ik hoor niemand over de enorme stallen met varkens, kippen en kipachtigen geiten en dergelijke dieren. Het zijn niet alleen de koeien die moeten inkrimpen hoor.
Mevrouw75
09-07-2022 om 10:40
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 10:36:
Tis net of we alleen maar melkveehouders hebben hier? Ik hoor niemand over de enorme stallen met varkens, kippen en kipachtigen geiten en dergelijke dieren. Het zijn niet alleen de koeien die moeten inkrimpen hoor.
Een koe in de wei is een mooier plaatje dan een varken in een overvolle stal.
QuizzicalOpossum53
09-07-2022 om 10:40
Battle-Royale schreef op 09-07-2022 om 10:36:
Ik ben sowieso tegen megastallen. Die mogen van mij morgen weg. Maar bij mij in de buurt is het vooral veeteelt. Koetjes in de wei. Vroeger waren hier veel varkensstallen, maar vrijwel alle boeren zijn overgestapt op koeien. Mijn familie ook.
Varkenshouderijen stinken trouwens enorm.