Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 13:50
Daglichtlamp schreef op 08-07-2022 om 13:24:
[..]
Heb je het interview van hem bij omrop Fryslân ook gezien? Dan roepen dat hij alleen maar ging rellen is een beetje gemakkelijk.
Als ik even kijk naar het noodbevel dat van kracht is in Heerenveen:
Een ieder van wie aannemelijk is dat hij/zij onderdeel uitmaakt van voornoemde groep betogers, dan wel dat hij/zij zich bij deze groep wil voegen, dan wel dat hij/zij de openbare orde op enige wijze verstoort, dan wel voornemens is dat te doen, al hetgeen kan worden afgeleid uit gedragingen, van de groep waartoe zij behoren, een bedreiging vormen voor de openbare orde, dan wel kennelijk de bedoeling hebben de openbare orde te verstoren is verplicht zich op eerste aanzegging van de politie te verwijderen en zich verwijderd te houden uit de omgeving van het Internationaal Bedrijventerrein Friesland te Heerenveen volgens bijgevoegd kaartje (bijlage 1).
Ze zijn inderdaad op het industrieterrein geweest. Daar zijn ze weggestuurd, waartoe de politie vanwege het noodbevel inderdaad toe bevoegd was. Ze zijn niet blijven rellen, maar zijn gewoon weggegaan. Hun volgende stop was op het parkeerterrein van Thialf, dat ligt buiten het gebied waar het noodbevel gold. Daar stonden ze niemand in de weg (Thialf heeft zomersluiting). Daar is het ook niet uit de hand gelopen, voor zover wij weten is daar niet eens politie bij geweest. Het ging pas mis toen de tractoren weer in beweging kwamen. Gezien het tijdstip vind ik het wel plausibel dat ze toen inderdaad alleen van plan waren om nog een rondje te maken en vervolgens richting huis te gaan. Maar goed, de politie kan dat niet zeker weten, en die kan gedacht hebben dat ze weer richting bedrijventerrein wilden. Maar er is niets wat die gedachte ondersteund. Voor zover ik na kan gaan is de groep niet opnieuw op het bedrijventerrein geweest.
Fijn om de feiten hier zo te zien. Er is zoveel stemmingmakerij overal.
ShowyHummingbird30
08-07-2022 om 13:51
Jeetje, de oordelen vliegen je hier om te oren. Wie van ons was er fysiek aanwezig? Ik denk niemand. We baseren ons dus allemaal op aannames, gebaseerd op wat we in de (sociale) media horen en zien.
Voor zover ik het kan volgen zijn er op dit moment maar een beperkt aantal feiten bekend:
Er is geschoten.
Er zijn godzijdank geen gewonden gevallen, niet door trekkers en niet door kogels.
De jongen wordt niet vervolgd.
De betrokken agenten worden bedreigd.
Het lijkt me verstandiger om eerst het rechercheonderzoek af te wachten.
BlushingCaribou16
08-07-2022 om 13:55
Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 13:49:
[..]
Filmpje wel gezien? Duidelijk dat hij daar in het donker slecht overzicht op de weg had, hij ziet een gaatje en geeft vol gas, daar liepen gewoon mensen, er had zo iemand onder kunnen liggen en niet gewoon stoppen maar met dat zware voertuig met een behoorlijke vaart gewoon doorkachelen, ik kan me heel goed voorstellen dat die agent dacht dat die gast hartstikke gek was om dit te doen. En als ie zoveel ervaring heeft had hij ook kunnen weten dat indien je politie ziet je er niet zomaar tussenuit knijpt omdat je denkt dat de wet voor jou niet geld en jij gewoon vol gas langs de wouten kunt want jij doet niks fout.
Het was helemaal niet donker, dan had het filmpje een stuk onduidelijker geweest. En er liep niemand voor zijn voertuig.
QuizzicalOpossum53
08-07-2022 om 13:57
[..]
Filmpje wel gezien? Duidelijk dat hij daar in het donker slecht overzicht op de weg had, hij ziet een gaatje en geeft vol gas, daar liepen gewoon mensen, er had zo iemand onder kunnen liggen en niet gewoon stoppen maar met dat zware voertuig met een behoorlijke vaart gewoon doorkachelen, ik kan me heel goed voorstellen dat die agent dacht dat die gast hartstikke gek was om dit te doen. En als ie zoveel ervaring heeft had hij ook kunnen weten dat indien je politie ziet je er niet zomaar tussenuit knijpt omdat je denkt dat de wet voor jou niet geld en jij gewoon vol gas langs de wouten kunt want jij doet niks fout.
Misschien kun je het openbaar ministerie even laten weten dat ze het fout zien en dat de jongen toch schuldig is.
GrandioseZebra62
08-07-2022 om 14:00
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 13:55:
[..]
Het was helemaal niet donker, dan had het filmpje een stuk onduidelijker geweest. En er liep niemand voor zijn voertuig.
Dus praat je dit gedrag goed? Want er is niks gebeurd en het is nog maar een kleine jongen die niet beter wist ofzo? Je leert je kind niet wat het moet doen als het onverhoopt met politie te maken krijgt?
GrandioseZebra62
08-07-2022 om 14:02
Drietje schreef op 08-07-2022 om 13:57:
[..]
Misschien kun je het openbaar ministerie even laten weten dat ze het fout zien en dat de jongen toch schuldig is.
Wat mij betreft had ie een mooie prent mogen ontvangen.
BlushingCaribou16
08-07-2022 om 14:02
Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 14:00:
[..]
Dus praat je dit gedrag goed? Want er is niks gebeurd en het is nog maar een kleine jongen die niet beter wist ofzo? Je leert je kind niet wat het moet doen als het onverhoopt met politie te maken krijgt?
Hij heeft de aanwijzingen ook opgevolgd toch? Toen hij weg moest is hij netjes weggegaan. Nergens zijn beelden of verhalen dat deze jongen heeft lopen rellen of iets anders strafbaars heeft gedaan.
BlushingCaribou16
08-07-2022 om 14:03
Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 14:02:
[..]
Wat mij betreft had ie een mooie prent mogen ontvangen.
misschien moet je een baan nemen bij de wetgevende macht, kan je het 1 en ander aanpassen. En daarna misschien door naar de uitvoerende macht, dan kan je prenten gaan uitschrijven.
GrandioseZebra62
08-07-2022 om 14:06
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 14:02:
[..]
Hij heeft de aanwijzingen ook opgevolgd toch? Toen hij weg moest is hij netjes weggegaan. Nergens zijn beelden of verhalen dat deze jongen heeft lopen rellen of iets anders strafbaars heeft gedaan.
Er vandoor gaan noem jij aanwijzingen opvolgen? Even wachten tot de politie zegt dat je verder kan rijden is niet nodig? En sowieso had ie ook wel kunnen gaan demonstreren zonder trekker, ik zie niet in wat die toevoegt.
BlushingCaribou16
08-07-2022 om 14:07
Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 14:06:
[..]
Er vandoor gaan noem jij aanwijzingen opvolgen? Even wachten tot de politie zegt dat je verder kan rijden is niet nodig? En sowieso had ie ook wel kunnen gaan demonstreren zonder trekker, ik zie niet in wat die toevoegt.
Hij zag dat anders en hij wordt niet vervolgt, dus ik snap niet waarom je erover blijft doorgaan. Ik ben vooral benieuwd wat er uit het onderzoek komt van de schietpartij
GrandioseZebra62
08-07-2022 om 14:08
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 14:03:
[..]
misschien moet je een baan nemen bij de wetgevende macht, kan je het 1 en ander aanpassen. En daarna misschien door naar de uitvoerende macht, dan kan je prenten gaan uitschrijven.
Ja misschien kun jij je dan opgeven voor boer zoekt vrouw voor maximale steun.
BlushingCaribou16
08-07-2022 om 14:10
Battle-Royale schreef op 08-07-2022 om 14:08:
[..]
Ja misschien kun jij je dan opgeven voor boer zoekt vrouw voor maximale steun.
Ik snap je opmerking niet. Waarom zou ik mij daarvoor moeten opgeven? Ik ben al lang en breed getrouwd, met kinderen en een eigen bedrijf.
GrandioseZebra62
08-07-2022 om 14:10
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 14:07:
[..]
Hij zag dat anders en hij wordt niet vervolgt, dus ik snap niet waarom je erover blijft doorgaan. Ik ben vooral benieuwd wat er uit het onderzoek komt van de schietpartij
Nee en daar heeft hij geluk mee.
GrandioseZebra62
08-07-2022 om 14:11
Arena89 schreef op 08-07-2022 om 14:10:
[..]
Ik snap je opmerking niet. Waarom zou ik mij daarvoor moeten opgeven? Ik ben al lang en breed getrouwd, met kinderen en een eigen bedrijf.
Een boerenbedrijf? Tevens snap ik jou opmerking ook niet, als iemand vind dat die jongen daar ook niet geheel foutloos en onschuldig was en vindt dat er best een boete op had kunnen staan moet hij maar een baan bij weet ik wat zoeken zodat hij zelf prenten uit kan schrijven?? Waar slaat dat op?
Fleurtje_5
08-07-2022 om 14:12
[..]
Donker slecht overzicht op de weg? Er staat zelfs een boer (die even van te voor door twee agenten werd geboeid aan een verkeerspaal) braaf te staan, vastgeboeid aan een verkeersbord. Ook zag ik die agent die met zijn pistool op een bestuurder richt alsof die bestuurder net een bank heeft overvallen. En dat alles zie ik zonder leesbril of zaklamp.
Bekijk het filmpje en probeer het aantal mensen te tellen in de richting die de tractor rijd, als daar überhaupt mensen lopen. Als daar mensen zouden lopen dan liepen ze op een rijbaan waar voetgangers niet thuis horen.
Waarom kan men niet normaal met die boeren in gesprek gaan?