Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Moxxie
07-07-2022 om 12:11
Thursday schreef op 07-07-2022 om 12:04:
[..]
In dit geval vind ik (=mening) dat hij olie op het vuur gooit, ja. Dat vuur is namelijk niet ontstaan door leugens van dit kabinet. Het is ontstaan doordat mensen, organisaties en partijen die het zeiden goed met de boeren voor te hebben, de boeren jarenlang een rad voor ogen hebben gedraaid.
Omtzigt kan deze informatie niet achterhouden omwille van de lieve vrede. Dat zou zijn integriteit beschadigen, hij staat voor openheid en transparantie.
GlamorousGuanaco18
07-07-2022 om 12:11
Drietje schreef op 07-07-2022 om 11:54:
[..]
Ik hoop het ook. Maar het kabinet houdt alle gesprekken af. Ik snap echt niet waarom.
Nee, LTO wil niet praten met Remkes. Echt, wat mankeert die lui. Alsof zij hier de dienst uitmaken.
GlamorousGuanaco18
07-07-2022 om 12:13
Moxxie schreef op 07-07-2022 om 12:11:
[..]
Omtzigt kan deze informatie niet achterhouden omwille van de lieve vrede. Dat zou zijn integriteit beschadigen, hij staat voor openheid.
Hij moet uiteraard niets achterhouden. Maar het zou hem wel sieren als hij zou gaan uitstralen dat de landbouw sowieso het roer moet omgooien.
QuizzicalOpossum53
07-07-2022 om 12:32
Thursday schreef op 07-07-2022 om 12:11:
[..]
Nee, LTO wil niet praten met Remkes. Echt, wat mankeert die lui. Alsof zij hier de dienst uitmaken.
Als de Kamer een bemiddelaar wil dan betekent dat iemand die gedragen wordt door beide partijen. Dat het kabinet er dan een gespreksleider van maakt en eenzijdig iemand aanwijst is schofferen van de kamer en bovendien dom in het proces. Remkes is niet acceptabel, dat snapt iedereen. Waarom dan toch hem kiezen. Hij is niet eens beschikbaar nu.
De boerenorganisaties willen heel graag in gesprek en doen dit ook op grote schaal. Alleen het kabinet houdt de boot af en vindt dat het wel prima zes weken kan wachten.
QuizzicalOpossum53
07-07-2022 om 12:33
Thursday schreef op 07-07-2022 om 12:13:
[..]
Hij moet uiteraard niets achterhouden. Maar het zou hem wel sieren als hij zou gaan uitstralen dat de landbouw sowieso het roer moet omgooien.
Dat staat helemaal niet ter discussie.
GlamorousGuanaco18
07-07-2022 om 12:38
Drietje schreef op 07-07-2022 om 12:32:
[..]
Als de Kamer een bemiddelaar wil dan betekent dat iemand die gedragen wordt door beide partijen.
Maar wie wil LTO dan?
QuizzicalOpossum53
07-07-2022 om 12:38
Ad.nl
Gelderland wil vasthouden aan zijn eigen stikstofmaatregelen en wil van het Rijk geld om die uit te voeren. Een voorstel met die strekking is woensdagavond aangenomen door een meerderheid van de Provinciale Staten.
"De motie 'Gelderland verdient een Gelderse aanpak stikstof' werd gesteund door zowel conservatieve (CDA, VVD, SGP, 50PLUS en ChristenUnie) als progressieve partijen (GroenLinks, PvdA, D66 en SP). Ze werd ingediend door de SGP.
Het provinciebestuur meldde vorige maand al dat het zich niet kon vinden in een deel van de stikstofaanpak van minister Christianne van der Wal. En dan met name in de genoemde percentages waarmee de stikstofuitstoot van de landbouw in de Gelderse Vallei en op en rond de Veluwe omlaag moet, waardoor veel boerderijen naar verwachting moeten verdwijnen."
Ook GroenLinks en D66 staan in Gelderland niet achter de plannen van Van der Wal. En van wat ik lees over andere provincies is het daar precies hetzelfde.
QuizzicalOpossum53
07-07-2022 om 12:39
Thursday schreef op 07-07-2022 om 12:38:
[..]
Maar wie wil LTO dan?
Die hebben meteen in het begin al iemand voorgedragen, maar daar werd door het kabinet niet op gereageerd. Ik zal straks kijken of ik de naam kan vinden.
Biebel
07-07-2022 om 12:59
Thursday schreef op 07-07-2022 om 12:11:
[..]
Drie dagen geleden, ik heb het hier nog geciteerd, was het; we zijn niet gevraagd maar hij weet er veel van dus we zijn benieuwd en gaan graag in gesprek.
Nu trekken ze dus hun keutel terug. Met veel geouwehoer en de schuld leggen bij een ander, gaan ook zij het vuur opstoken.
Iets anders geldt voor Pieter Omzigt; hij ziet een fout in de wetgeving, maar erkent dat er een stikstofprobleem is dat grotendeels aan de boeren te wijten is. Dat eerste is gewoon stom, en ik denk dat daar nog best wel over gevloekt gaat worden. Maar het tweede, het probleem dat geprobeerd wordt op te lossen blijft bestaan. Alleen lees je dat niet terug bij de mensen die hem als degene presenteren die het hele plan de nek omdraait.
Ik denk dat Remkes zeker in staat is om naar dat bezwaar te luisteren en tegendraads genoeg is om daar een oplossing voor te vinden. Alleen zal dat geen nieuwe Bleekerd achtige rekentruc zijn, want daar maakt de rechter meteen gehakt van. Omdat ook Remkes vindt dat er niet genoeg naar het belang van de boeren en burgers is gekeken, maar vooral naar dat van Agro-ondernemers.
Ik geloofde echt wel in afkoeling, maar zolang iedereen maar van alles op het vuur blijft gooien koelt er niets af. Je zou haast ouderwets met je vuist op tafel slaan; luister naar de boeren met hun nieuwe plan! Ga aan tafel. Niet zo veeeisend, als de gesprekspartners een ander willen dan régel je een ander als dat helpt. Koel even af, maar geen zes weken, ga luisteren en doe iets!
Zolang dat doen niet is je kind naar een illegale blokkade laten gaan op zijn trekker. Of de extreemrechtse agenda erbij pakken. Of jezelf geloven dat dit land echt heel slecht voor je is. Dit land is wat we er zelf van maken. Zolang we tegen elkaar blijven roepen dat het een vulkaan is, een dictatuur, een brok ellende- zullen er weinig mensen zijn die mee willen werken aan een oplossing. En zullen er mensen zijn die in die tekst een rechtvaardiging vinden voor hun misdraging.
Daarom ook alle lof voor de boeren die gisteren lieten zien dat wél te doen. Als we daar nu eens de nieuwe helden van maken, dan kan het platteland er in Nederland een stuk gezonder, gebalanceerder en beter uit komen te zien. Niet omdat de wét, Europa of wie dan ook zegt dat het moet, maar omdat het voor iedereen beter moet.
Fleurtje_5
07-07-2022 om 13:17
Thursday schreef op 07-07-2022 om 08:21:
[..]
Nee, je bent niet gek lijkt me.
Maar Omtzigt zou echt veel wijzer moeten zijn dan op deze manier olie op het vuur gooien. Hij geeft de boeren valse hoop en dat is het allerlaatste wat hij zou moeten doen.
Werkelijk.
Pieter heeft groot gelijk. Hij zit niet voor de joeks in de Tweede Kamer.
Fleurtje_5
07-07-2022 om 13:19
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 09:46:
[..]
Dat het geen directe ruil is geweest doet er toch niet toe? De boer is om privé redenen gestopt (wellicht geen zin in toekomstig stikstofgezeik, wellicht geen opvolger?) maar zijn land wordt niet gebruikt om natuur van te maken (dé grote belofte voor velen die dreigen onteigend te worden) of zelfs niet om windmolens en zonneparken te realiseren, of huizen voor de jong volwassen die op zichzelf willen gaan wonen. Maar ze geven fucking toestemming voor de doodslag voor het dorp door een AZC te willen bouwen! Als dat niet genoeg is om daar de pleuris voor uit te laten breken weet ik 't ook niet meer...
Precies dit.
Bouwen én verkeer op een mooi stuk landbouwgrond is ook niet bevorderlijk voor de natuur.
Fleurtje_5
07-07-2022 om 13:21
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 09:48:
[..]
Omtzigt is wellicht de enige hoop om de ware toedracht van dit afbreekkabinet bloot te kunnen leggen.
Petje af voor Pieter.
Fleurtje_5
07-07-2022 om 13:24
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 09:49:
[..]
Jammergenoeg dat de media niet meer onafhankelijk van de politiek lijken te kunnen/mogen communiceren.
Het lijkt er op dat zelfs de Nederlandse politiek niet meer onafhankelijk is en naar de pijpen van Brussel moet dansen.
Fleurtje_5
07-07-2022 om 13:26
redbulletje schreef op 07-07-2022 om 09:52:
[..]
Terecht natuurlijk, als er geen water bij de wijn wordt gedaan hebben gesprekken idd geen zin. Het is gewoon complete minachting van het kabinet om nu gewoon vakantie te gaan vieren terwijl ze bij de boeren de strop al om de nek hebben gehangen. Hopen ze dat er vanzelf nog een paar doordraaien en zich van kant maken?
Dat is inderdaad een complete minachting van het kabinet.
QuizzicalOpossum53
07-07-2022 om 13:32
Biebel schreef op 07-07-2022 om 12:59:
[..]
Drie dagen geleden, ik heb het hier nog geciteerd, was het; we zijn niet gevraagd maar hij weet er veel van dus we zijn benieuwd en gaan graag in gesprek.
Nu trekken ze dus hun keutel terug. Met veel geouwehoer en de schuld leggen bij een ander, gaan ook zij het vuur opstoken.
Iets anders geldt voor Pieter Omzigt; hij ziet een fout in de wetgeving, maar erkent dat er een stikstofprobleem is dat grotendeels aan de boeren te wijten is. Dat eerste is gewoon stom, en ik denk dat daar nog best wel over gevloekt gaat worden. Maar het tweede, het probleem dat geprobeerd wordt op te lossen blijft bestaan. Alleen lees je dat niet terug bij de mensen die hem als degene presenteren die het hele plan de nek omdraait.
Ik denk dat Remkes zeker in staat is om naar dat bezwaar te luisteren en tegendraads genoeg is om daar een oplossing voor te vinden. Alleen zal dat geen nieuwe Bleekerd achtige rekentruc zijn, want daar maakt de rechter meteen gehakt van. Omdat ook Remkes vindt dat er niet genoeg naar het belang van de boeren en burgers is gekeken, maar vooral naar dat van Agro-ondernemers.
Ik geloofde echt wel in afkoeling, maar zolang iedereen maar van alles op het vuur blijft gooien koelt er niets af. Je zou haast ouderwets met je vuist op tafel slaan; luister naar de boeren met hun nieuwe plan! Ga aan tafel. Niet zo veeeisend, als de gesprekspartners een ander willen dan régel je een ander als dat helpt. Koel even af, maar geen zes weken, ga luisteren en doe iets!
Zolang dat doen niet is je kind naar een illegale blokkade laten gaan op zijn trekker. Of de extreemrechtse agenda erbij pakken. Of jezelf geloven dat dit land echt heel slecht voor je is. Dit land is wat we er zelf van maken. Zolang we tegen elkaar blijven roepen dat het een vulkaan is, een dictatuur, een brok ellende- zullen er weinig mensen zijn die mee willen werken aan een oplossing. En zullen er mensen zijn die in die tekst een rechtvaardiging vinden voor hun misdraging.
Daarom ook alle lof voor de boeren die gisteren lieten zien dat wél te doen. Als we daar nu eens de nieuwe helden van maken, dan kan het platteland er in Nederland een stuk gezonder, gebalanceerder en beter uit komen te zien. Niet omdat de wét, Europa of wie dan ook zegt dat het moet, maar omdat het voor iedereen beter moet.
Helemaal mee eens!
Ik denk dan weer niet dat er een fout zit in de wetgeving, maar dat ze hopen dat dit plan er al is doorgedrukt zonder dat de wetgeving aangepast moet worden, want dan moet de eerste kamer er ook over beslissen. En dat wordt een probleem.