Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
ShowyHummingbird30
04-07-2022 om 16:52
Zilver_gray schreef op 04-07-2022 om 15:13:
[..]
Wc papier?
![]()
Wat mankeert die mensen toch?
Melk komt uit de fabriek en wc papier groeit op het boerenland. Wist je dat niet??
watertoren
04-07-2022 om 16:57
Coreopsis schreef op 04-07-2022 om 16:52:
[..]
Melk komt uit de fabriek en wc papier groeit op het boerenland. Wist je dat niet??
Als distributiecentra niet meer kunnen leveren dan gaat het over alles wat er in de supermarkt te koop is. Dus ja, ook wc papier.
Biebel
04-07-2022 om 16:57
[..]
Met wc-papier vang je poep en plas dus als we nu maar genoeg wc-papier kopen lossen we het probleem zelf wel op?
ShowyHummingbird30
04-07-2022 om 17:06
Biebel schreef op 04-07-2022 om 16:57:
[..]
Met wc-papier vang je poep en plas dus als we nu maar genoeg wc-papier kopen lossen we het probleem zelf wel op?
Eureka!
Zilver_gray
04-07-2022 om 17:21
Rondstruiner schreef op 04-07-2022 om 16:31:
[..]
![]()
Ik was net bij de Appie en er was nog volop wc papier gelukkig😂.
Hahaha ik weet zeker als ik morgen naar de appie ga, ik ook stiekem zal loeren hoe het bij ons filiaal gesteld is
Zilver_gray
04-07-2022 om 17:22
[..]
Hahaha nou je zou het bijna denken
Angela1967
04-07-2022 om 18:07
https://www.gld.nl/nieuws/7720765/geen-boeren-geen-eten-dit-zijn-de-grootste-mythes-over-boeren
Dat de boodschap vaak herhaald wordt, verrast hem niet. "Het is een heel goede politieke uitspraak, want het raakt onze diepste angst: honger. Maar dat argument staat ver af van de wetenschap."
En speciaal voor degenen die zelf niets willen veranderen maar wel zóveel sympathie voor boeren hebben:
Consument moet ook aanpassen'
Daar zit ook de crux, vindt Candel. "Als we serieus willen zijn in het aanpakken van klimaat en biodiversiteit, moeten we toe naar meer plantaardig voedsel in plaats van dierlijke eiwitten." En dat vraagt ook wat van de consument. "Je ziet vaak dat individuele aanpassingen ontzettend moeilijk zijn. Maar voor dit soort grote problemen is het nodig dat ook wij als consument kijken naar wat we kunnen doen."
En voor het perspectief:
Een deel van de boeren zal waarschijnlijk anders moeten werken om minder stikstof uit te stoten. Of de deuren moeten sluiten. Toch valt het totaal aantal mensen dat zonder baan komt te zitten mogelijk mee. "Als je kijkt naar 2021, dan waren er 257.000 banen in de landbouw. Dat klinkt als veel, maar het totaal aantal banen in Nederland lag op 11 miljoen."
Sectoren als de zorg en het onderwijs tellen veel meer banen, vertelt de hoofdeconoom. "Dat zegt overigens natuurlijk niets over de individuele mensen en de effecten op hun persoonlijke leven."
QuizzicalOpossum53
04-07-2022 om 18:36
Ik vind het vrij logisch om distributiecentra van supermarkt te kiezen als plek voor acties. Wat mij betreft prima acties. Ik vind alleen dat de boeren beter moeten uitleggen waarom ze dit doen en wat de link is met supermarkten. Veel mensen snappen dat blijkbaar niet.
En ik denk zeker dat de consument ook het gedrag moet aanpassen. Ik herhaal maar weer, van mij mag goedkoop vlees meteen verboden worden. Ik denk ook dat we voor een groot deel terug moeten naar seizoensgroenten. Wat een onzin om boontjes uit peru in te vliegen. We verbouwen zelf prima bonen.
ShowyHummingbird30
04-07-2022 om 18:43
Drietje schreef op 04-07-2022 om 18:36:
Ik vind het vrij logisch om distributiecentra van supermarkt te kiezen als plek voor acties. Wat mij betreft prima acties. Ik vind alleen dat de boeren beter moeten uitleggen waarom ze dit doen en wat de link is met supermarkten. Veel mensen snappen dat blijkbaar niet.
En ik denk zeker dat de consument ook het gedrag moet aanpassen. Ik herhaal maar weer, van mij mag goedkoop vlees meteen verboden worden. Ik denk ook dat we voor een groot deel terug moeten naar seizoensgroenten. Wat een onzin om boontjes uit peru in te vliegen. We verbouwen zelf prima bonen.
Ik vraag het nog maar een keer: waar staat dat dit de reden van de blokkades van vandaag is?
Ik heb, ook vandaag, alleen citaten gezien over dat men hiermee het kabinet onder druk wil zetten om de stikstofmaatregelen af te zwakken. Niet om een betere betaling van supermarkten te krijgen. Een gemiste kans wat mij betreft.
Met je tweede alinea ben ik het volledig eens. Wij consumenten zullen anders en vooral minder dierlijk moeten gaan eten.
QuizzicalOpossum53
04-07-2022 om 19:02
Coreopsis schreef op 04-07-2022 om 18:43:
[..]
Ik vraag het nog maar een keer: waar staat dat dit de reden van de blokkades van vandaag is?
Ik heb, ook vandaag, alleen citaten gezien over dat men hiermee het kabinet onder druk wil zetten om de stikstofmaatregelen af te zwakken. Niet om een betere betaling van supermarkten te krijgen. Een gemiste kans wat mij betreft.
Met je tweede alinea ben ik het volledig eens. Wij consumenten zullen anders en vooral minder dierlijk moeten gaan eten.
Daarom zeg ik: ze moeten het beter communiceren. Ik hoor hier en daar wel dat een boer dat zegt, maar er is niet echt 1 spreekbuis met een duidelijke boodschap.
Athan
04-07-2022 om 19:25
Ik heb dit in alle strijd een beetje gemist, maar hebben de boeren eigenlijk al een alternatief aangedragen voor de overheidsplannen?
WickedCurlew89
04-07-2022 om 19:31
Athan schreef op 04-07-2022 om 19:25:
Ik heb dit in alle strijd een beetje gemist, maar hebben de boeren eigenlijk al een alternatief aangedragen voor de overheidsplannen?
😂
Zorroo
04-07-2022 om 20:27
Rondstruiner schreef op 04-07-2022 om 14:54:
Doet de politie eigenlijk al iets bij die blokkades? Want bij blokkades van extinction rebellion treden ze wel op en worden er arrestaties verricht, zie onder. Terwijl die acties een stuk minder ingrijpend zijn dan wat er nu gebeurt. Dus ik verwacht eigenlijk dat er wordt ingegrepen door de politie.
https://www.trouw.nl/binnenland/politie-grijpt-opnieuw-in-bij-blokkade-extinction-rebellion~bd233e13/
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2142003/politie-grijpt-in-bij-lenterebellie-van-extinction-rebellion-100-actievoerders-gearresteerd
Nou inderdaad, ze wachten alleen maar af. Grijp eens in, herstel de orde. Waarom duurt het zo lang.
Daglichtlamp
04-07-2022 om 20:43
In Sneek staat inmiddels de ME klaar, maar de boeren krijgen nog tot 22.00 om te vertrekken.
https://www.omropfryslan.nl/fy/nijs/1156147/liveblog-blokkades-by-distribusjesintra-op-ferskate-plakken-me-stiet-klear-yn-snits
Boeren dy't it distribúsjesintrum fan Poiesz yn Snits blokkearje, krije oant 22:00 oere de tiid om fuort te gean. De gemeente is fan doel de blokkade dêrnei op te brekken. De Mobile Ienheid (ME) stiet klear om eventueel yn te gripen.
Mija
04-07-2022 om 20:51
Zorroo schreef op 04-07-2022 om 20:27:
[..]
Nou inderdaad, ze wachten alleen maar af. Grijp eens in, herstel de orde. Waarom duurt het zo lang.
Dat kunnen ze gewoon niet. Die trekkers zijn net tanks. Hoe moet je die wegkrijgen?