Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

04-07-2022 om 07:46

Coreopsis schreef op 04-07-2022 om 07:35:

[..]

Het ging toch om de stikstofplannen van de overheid?

Het gaat om de hele keten die de boeren zo klem zet: te weinig betalen om kleinschalig te kunnen boeren, met subsidies schaalvergroting afdwingen, veel goedkoop voedsel importeren (invliegen,  per schip). Tegelijkertijd proberen af te dwingen dat boeren kleinschalig gaan produceren omdat dat beter is voor de natuur. Dat kan dus niet samen. 

En daar zijn we allemaal bij betrokken: de supermarktem, distributiecentra, knooppunten waar voedsel wordt ingevoerd en ook de consument, die niet extra wil betalen voor milieuvriendelijk en diervriendelijk voedsel.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

04-07-2022 om 07:53

Biebel schreef op 04-07-2022 om 07:00:

Ik hoop vooral dat het niet nog meer uit de hand loopt. Dat die defensie hulp niet nodig is, doordat iemand de testosteronbommetjes tot rust maant. Zodat de naam van de boeren niet leidt onder deze professionele opjutters en iedereen kan doen wat ze moeten doen vandaag, inclusief de leerlingen van het speciaal onderwijs die examens hebben vandaag.

Laten we hopen dat een bijdrage van Bennie Jolink op Facebook helpt. Ook hij wijst de relschoppers erop dat mensen zich niet moeten leiden door een opportunistische nepboer. Hij geeft ook aan dat het stikstofprobleem echt is, en dat het iets is wat gezamenlijk moet worden opgelost. Al denk ik wat anders over de veroorzakers (niet alleen politiek, maar ook toeleveranciers en verwerkers), zijn kern snijdt wel hout. Het probleem is er, en bij boeren ligt een deel van de oplossing.

FWxCJIGXoAAzbpo?format=png&name=large

Ik zag het gisteren, mooie post inderdaad.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-07-2022 om 08:01

Drietje schreef op 04-07-2022 om 07:46:

[..]

Het gaat om de hele keten die de boeren zo klem zet: te weinig betalen om kleinschalig te kunnen boeren, met subsidies schaalvergroting afdwingen, veel goedkoop voedsel importeren (invliegen, per schip). Tegelijkertijd proberen af te dwingen dat boeren kleinschalig gaan produceren omdat dat beter is voor de natuur. Dat kan dus niet samen.

En daar zijn we allemaal bij betrokken: de supermarktem, distributiecentra, knooppunten waar voedsel wordt ingevoerd en ook de consument, die niet extra wil betalen voor milieuvriendelijk en diervriendelijk voedsel.

Daar zou het m.i. inderdaad om moeten gaan. Maar daar heb ik protesterende en terreurboeren niet over gehoord. Die staan bij bewindslieden op de stoep omdat ze willen dat de regering de stikstofplannen voor boeren terugtrekt.

Maar misschien heb ik het nieuws niet goed gevolgd de afgelopen dagen. Heb jij een link waarin staat waar de acties van vandaag tegen gericht zijn?


Distributiecentra van supermarkten zijn op dit moment de dupe. Op sociale media klinkt weinig sympathie. Ik denk dat ze meer vijanden maken dan vrienden helaas met deze actie . 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

04-07-2022 om 08:20

Coreopsis schreef op 04-07-2022 om 08:01:

[..]

Daar zou het m.i. inderdaad om moeten gaan. Maar daar heb ik protesterende en terreurboeren niet over gehoord. Die staan bij bewindslieden op de stoep omdat ze willen dat de regering de stikstofplannen voor boeren terugtrekt.

Maar misschien heb ik het nieuws niet goed gevolgd de afgelopen dagen. Heb jij een link waarin staat waar de acties van vandaag tegen gericht zijn?

Uhm, dat staat in alle kranten en is overal op het nieuws. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-07-2022 om 08:24

Drietje schreef op 04-07-2022 om 08:20:

[..]

Uhm, dat staat in alle kranten en is overal op het nieuws.

Daar lees ik dat het tegen de kabinetsplannen is. Niet tegen de grootverdienende multinationals.

https://nos.nl/artikel/2435119-boerenacties-verwacht-omvang-onduidelijk-dit-weten-we-wel

"Vandaag worden opnieuw protestacties van boeren verwacht tegen de stikstofplannen van het kabinet."

NRC liveblog https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/04/boeren-blokkeren-distributiecentra-supermarkten-trekkers-op-snelwegen-a4135445

"Boeren hadden eerder aangekondigd „heel Nederland plat te leggen” uit woede over de stikstofplannen van het kabinet. Ze hebben elkaar aangespoord tot ontregelende acties bij de luchthavens, distributiecentra en de Rotterdamse haven."

WickedCurlew89

WickedCurlew89

04-07-2022 om 09:05

De Nederlandse boer produceert teveel, dat maakt je onderhandelingspositie met afnemers niet beter.

Maar daar ging het inderdaad niet over. De klacht du jour gaat over de stikstofplannen.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

04-07-2022 om 09:21

Drietje schreef op 04-07-2022 om 07:32:

[..]

[..]

Klein voorbeeld: Nederland importeert heel veel soja uit Brazilië. Het overgrote deel daarvan wordt gebruikt als veevoer. De intensive veeteelt heeft niet alleen in Nederland en Europa impact door de productie van teveel stikstof, het zorgt ook in Zuid Amerika voor ontbossing. 

Hetvrijewoord schreef op 04-07-2022 om 09:21:

[..]

Klein voorbeeld: Nederland importeert heel veel soja uit Brazilië. Het overgrote deel daarvan wordt gebruikt als veevoer. De intensive veeteelt heeft niet alleen in Nederland en Europa impact door de productie van teveel stikstof, het zorgt ook in Zuid Amerika voor ontbossing.

Ik las juist dat Nederlands vee maar 5% soya te eten krijgt, de rest zijn mais en andere dingen van eigen land. Vee in het buitenland krijgt een veel hoger percentage soya, dus door de Nederlandse veeboeren weg te werken, zal de soyaproductie waarschijnlijk juist stijgen. Want er zullen andere partijen in het gat springen om vlees/zuivel te produceren. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

04-07-2022 om 09:32

redbulletje schreef op 04-07-2022 om 09:24:

[..]

Ik las juist dat Nederlands vee maar 5% soya te eten krijgt, de rest zijn mais en andere dingen van eigen land. Vee in het buitenland krijgt een veel hoger percentage soya, dus door de Nederlandse veeboeren weg te werken, zal de soyaproductie waarschijnlijk juist stijgen. Want er zullen andere partijen in het gat springen om vlees/zuivel te produceren.


Anders lees je eens wat er staat.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-07-2022 om 10:05

redbulletje schreef op 04-07-2022 om 09:24:

[..]

Ik las juist dat Nederlands vee maar 5% soya te eten krijgt, de rest zijn mais en andere dingen van eigen land. Vee in het buitenland krijgt een veel hoger percentage soya, dus door de Nederlandse veeboeren weg te werken, zal de soyaproductie waarschijnlijk juist stijgen. Want er zullen andere partijen in het gat springen om vlees/zuivel te produceren.

5% hiervan is best veel. En dat is alleen uit Brazilië



Nederland heeft in 2021, ondanks een prijsstijging van 39 procent, 2 procent meer sojabonen uit Brazilië ingevoerd dan in 2020. Brazilië is met 2,4 miljard kilogram de grootste leverancier van sojabonen voor Nederland. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.


Het totaal is trouwens 4,16 miljard kilo

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

04-07-2022 om 10:15

Coreopsis schreef op 04-07-2022 om 08:24:

[..]

Daar lees ik dat het tegen de kabinetsplannen is. Niet tegen de grootverdienende multinationals.

https://nos.nl/artikel/2435119-boerenacties-verwacht-omvang-onduidelijk-dit-weten-we-wel

"Vandaag worden opnieuw protestacties van boeren verwacht tegen de stikstofplannen van het kabinet."

NRC liveblog https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/04/boeren-blokkeren-distributiecentra-supermarkten-trekkers-op-snelwegen-a4135445

"Boeren hadden eerder aangekondigd „heel Nederland plat te leggen” uit woede over de stikstofplannen van het kabinet. Ze hebben elkaar aangespoord tot ontregelende acties bij de luchthavens, distributiecentra en de Rotterdamse haven."

Volgens mij ben je slimmer dan dit. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-07-2022 om 10:49

Drietje schreef op 04-07-2022 om 10:15:

[..]

Volgens mij ben je slimmer dan dit.

Jammer dat je deze opmerking nodig vindt.

Het was een serieuze vraag, geen instinker of zo. Ik volg het nieuws op dit moment nogal oppervlakkig wegens teveel andere dingen aan mijn hoofd. Op radio1 en de grote kranten hoor en lees ik alleen dat men actie voert tegen het huidige kabinetsbeleid. Ik heb nog geen oproep gezien aan de grote supermarktketens om hun consumentenprijzen te verhogen, meer lokaal in te kopen, en het verschil aan boeren ten goede te laten komen.

En wat als het misschien straks nog slechter zal gaan met de vleesvoedselindustrie vanwege varkenspest?

https://nos.nl/artikel/2435007-zorgen-over-uitbraak-varkenspest-pal-over-de-grens-in-duitsland

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

04-07-2022 om 10:59

Fleurtje_5 schreef op 04-07-2022 om 10:57:

En wat als het misschien straks nog slechter zal gaan met de vleesvoedselindustrie vanwege varkenspest?

https://nos.nl/artikel/2435007-zorgen-over-uitbraak-varkenspest-pal-over-de-grens-in-duitsland


Dit nieuwsbericht illustreert juist hoe verrot en schadelijk de massale veehouderij is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.