Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
WickedCurlew89
02-07-2022 om 16:56
Helena71 schreef op 02-07-2022 om 16:49:
[..]
Nee hoor. Of jij moet me even bijpraten.
Praat ons even bij want ik begreep (ook) niets van je opmerking.
redbulletje
02-07-2022 om 16:56
Rondstruiner schreef op 02-07-2022 om 16:20:
[..]
Ik moet bij die gast altijd aan dit nummer van Genesis denken: do as I say, don't do as I do
https://www.youtube.com/watch?v=35K6vQRt67g&ab_channel=GenesisVEVO
Angela1967
02-07-2022 om 17:13
Helena71 schreef op 02-07-2022 om 14:53:
[..]
Mensen zoals jij beseffen niet dat we over een jaar of vijf in een dusdanige situatie verkeren dat we wel meer dan een paar dagen niet eten.
Zal je er dan nog even aan herinneren.
Bron?
Gr Angela
Ps als jij geen bron hebt lees dan dit: https://www.nu.nl/nucheckt/6208255/nucheckt-zonder-boer-ligt-honger-in-nederland-nog-niet-op-de-loer.html
Rondstruiner
02-07-2022 om 18:01
redbulletje schreef op 02-07-2022 om 16:56:
[..]
Ik moet bij die gast altijd aan dit nummer van Genesis denken: do as I say, don't do as I do
https://www.youtube.com/watch?v=35K6vQRt67g&ab_channel=GenesisVEVO
Alles om de inhoud te vermijden he?
Cookielover
02-07-2022 om 18:04
Rondstruiner schreef op 02-07-2022 om 18:01:
[..]
Alles om de inhoud te vermijden he?
Dat 'discussieert' het makkelijkst.
Kersje
02-07-2022 om 18:31
Cookielover schreef op 02-07-2022 om 18:04:
[..]
Dat 'discussieert' het makkelijkst.
MidasWolf
02-07-2022 om 21:28
Wat ik nog even wou zeggen over mijn opmerking betreft duurzaamheid daarmee bedoel ik ook:
-vermindering aantal boeren maar minder snel dan het kabinet voorstelt, ik zou graag de situatie van eerdere tijden zien dus voor de schaalvergroting.
-Minder veeteelt en meer richten op duurzame akkerbouw. En daarnaast enkele dieren om bijvoorbeeld aan Slagers te verkopen.
Eerst zoveel mogelijk richten op boeren die al bijna met pensioen gaan/stoppen zonder opvolgers of boeren die open staan om geheel wat anders te gaan doen. Daarna met een andere groep boeren praten voor transitie naar meer duurzame akkerbouw en minder veeteelt.
Meerdere kleine boerderijen met minder dieren en dat de boer daar een natuurbeheer functie bij krijgt zodat deze geen andere baan erbij hoeft te nemen.
Daarnaast lees ik jullie bijdragen en links en ben ik het wel er mee eens dat er dingen moeten veranderen. Zeker als het gaat om varkensflats en mega kippen stallen bijvoorbeeld.
Alleen de manier hoe, daar verschillen de meningen over van in dit geval ook van mij zelf.
Dit komt ook mede doordat ik zelf ouders heb uit een boeren familie en zelf nog wat boeren ken vandaar de deels gekleurde mening. En het gaat ook over het moeten stoppen met wat vaak je passie is. Je zet het boer zijn niet even uit, je bent boer.
Daarnaast zijn vele boerenbedrijven al lang in de familie. Daar komt ook een stuk emotie bij kijken.
IrritatingRam15
03-07-2022 om 04:21
Ik kom uit een boerendorp, vooral schapen en varkens. (ik woonde zelf in een bungalow, met mijn ouders uit de randstad, Amsterdam en Den Haag ^^).
Veel mensen uit de stad die altijd in de stad gewoond hebben hebben geen flauw idee van het boerenleven of überhaupt van leven in een dorpje. En wat het inhoudt.
Van mij mogen ze veel maar niet alles. Alles moet iig veilig blijven.
Ik heb alles aangevinkt behalve: demonstreren bij woningen van politici die voor het stikstofbeleid zijn.
Daar hou ik niet van, je blijft uit de privé-omgeving van mensen. Daar blijf je gewoon weg, altijd.
Ik zou het ook toejuichen als sommige boeren bijvoorbeeld zouden switchen naar ik zeg maar wat tarwe of wat dan ook. Best handig om te verbouwen momenteel, eigenlijk altijd wel. Kan je veel van maken.
De consument echter die nu zo boos is op de boeren wil ondertussen wel hun Ierse of Argentijnse biefstuk en hun sojaboontjes. Dus tja, zeg het maar, wie zijn er allemaal fout bezig?
EnchantedDragonfly18
03-07-2022 om 09:03
lrishCassidy schreef op 03-07-2022 om 04:21:
Ik kom uit een boerendorp, vooral schapen en varkens. (ik woonde zelf in een bungalow, met mijn ouders uit de randstad, Amsterdam en Den Haag ^^).
Veel mensen uit de stad die altijd in de stad gewoond hebben hebben geen flauw idee van het boerenleven of überhaupt van leven in een dorpje. En wat het inhoudt.
Van mij mogen ze veel maar niet alles. Alles moet iig veilig blijven.
Ik heb alles aangevinkt behalve: demonstreren bij woningen van politici die voor het stikstofbeleid zijn.
Daar hou ik niet van, je blijft uit de privé-omgeving van mensen. Daar blijf je gewoon weg, altijd.
Ik zou het ook toejuichen als sommige boeren bijvoorbeeld zouden switchen naar ik zeg maar wat tarwe of wat dan ook. Best handig om te verbouwen momenteel, eigenlijk altijd wel. Kan je veel van maken.
De consument echter die nu zo boos is op de boeren wil ondertussen wel hun Ierse of Argentijnse biefstuk en hun sojaboontjes. Dus tja, zeg het maar, wie zijn er allemaal fout bezig?
Hoe zie jij de toekomst dan voor je als er op dezelfde manier wordt doorgegaan?
GlamorousGuanaco18
03-07-2022 om 09:08
lrishCassidy schreef op 03-07-2022 om 04:21:
Goed dat je dit aansnijdt, want ook de consument heeft kilo’s boter op het hoofd.
Daglichtlamp
03-07-2022 om 09:24
https://www.sikkom.nl/wespensteek-wordt-jan-huzen-bijna-fataal-en-laat-zien-hoe-idioot-de-snelwegblokkades-zijn-maar-dat-ziet-huzen-zelf-niet/
Sikkom legt nog maar eens uit dat zelfs al worden ambulances wèl doorgelaten een blokkade altijd vertraging oplevert. Dat kan zomaar een patiënt fataal worden.
Hoog tijd om de 'leiders' van deze actie aan te pakken in de rechtbank wat mij betreft.
EnchantedDragonfly18
03-07-2022 om 09:33
Daglichtlamp schreef op 03-07-2022 om 09:24:
https://www.sikkom.nl/wespensteek-wordt-jan-huzen-bijna-fataal-en-laat-zien-hoe-idioot-de-snelwegblokkades-zijn-maar-dat-ziet-huzen-zelf-niet/
Sikkom legt nog maar eens uit dat zelfs al worden ambulances wèl doorgelaten een blokkade altijd vertraging oplevert. Dat kan zomaar een patiënt fataal worden.
Hoog tijd om de 'leiders' van deze actie aan te pakken in de rechtbank wat mij betreft.
Ik vind het echt schokkend dat hij er niets van geleerd heeft.
De vluchtstrook is weliswaar vrij, maar ambulances mogen met maximaal met 50 per uur over de vluchtstrook bij een file. Logisch, want met groter snelheidsverschil wordt het gevaarlijk. Daarentegen mag een ambulance met hoge spoed in normale omstandigheden 40 kilometer per uur harder rijden dan het andere verkeer. In dit geval zou dat dus 170 per uur zijn, het is immers na 19:00 uur en dan is 130 de maximum snelheid.
De snelle rekensom leert dat een ambulance met 170 per uur 1:45 minuut over vijf kilometer doet. Diezelfde ambulance doet met 50 per uur over diezelfde vijf kilometer 6 minuten. Dat is dus dik 4 minuten verschil. Dat had in het geval van Jan dus betekend dat hij was overleden. Gelukkig is het niet zover gekomen. Maar het maakt wel duidelijk dat die blokkades van de snelweg, ook al worden ambulances erlangs gelaten, het verschil kunnen betekenen tussen leven en dood.
Lessen niet geleerd
Helaas leert Jan niet van zijn eigen voorbeeld en jut hij zijn achterban onverminderd op met de afsluitende woorden: “Blijf doorstrijden, met mij komt het goed.” Maar met de volgende, die wel de pech heeft dat de ambulance een boerenblokkade treft, misschien niet.
redbulletje
03-07-2022 om 09:34
Ik las dat Duitse boeren komen helpen bij de grenzen uit solidariteit maar uiteraard ook omdat ze vrezen dat na Nederland ook Duitsland aan de beurt komt.
QuizzicalOpossum53
03-07-2022 om 10:19
Daglichtlamp schreef op 03-07-2022 om 09:24:
Ik vind wel dat er veel tegenstellingen gecreëerd worden tegenwoordig. Met corona ook al: de gevaccineerden tegen de ongevaccineerden, de 'asociale' jeugd, de wappies tegen 'normale' mensen. Dat draagt alleen maar bij aan polarisatie. De media doen hieraan mee. Vind ik niet oké.
Ik vind die blokkades op de snelweg wel geoorloofd, mits ze de vluchtstrook vrij houden. Op kleinere wegen vind ik het veel problematischer, want daar kom je echt niet langs als er iets is. In dat licht snapte ik ook goed dat boeren door de politie juist de snelweg opgestuurd werden vanuit Stroe.
En feitelijk staat half Nederland sowieso in de file op maandag, dinsdag en donderdag. Dan heb je dat ambulance probleem sowieso. Ik vind het netjes dat de acties aangekondigd worden. Daardoor werken veel mensen thuis en zijn er eerder minder files dan meer.
QuizzicalOpossum53
03-07-2022 om 10:25
https://nos.nl/artikel/2435065-boerenbemiddeling-moet-meer-zijn-dan-een-paar-gesprekken-met-een-oud-bestuurder
Het beste is natuurlijk dat er meteen een bemiddelaar komt zodat er weer gepraat kan worden. Dat moet geen oud- minister zijn.