Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Daglichtlamp
28-06-2022 om 17:28
Blomke82 schreef op 28-06-2022 om 17:07:
Quote verwijderd
Onwaar. Stond hier al eerder in dit topic, maar je kunt ook zelf naar statline kijken:
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/70262ned/table?dl=2E511
Voor woningbouw is maar een fractie van de grond nodig die nu vrijkomt door minder veeteelt.
GrandioseZebra62
28-06-2022 om 17:29
MeganRapinoe schreef op 28-06-2022 om 17:21:
[..]
Feit???? Bron?? Weer same-old same-old anti-overheidsgeouwehoer dit.
Als ik even in mn eigen dorp kijk zie ik dat er in de afgelopen 4 jaar een heel dorp bij is gebouwd waarvoor ook boerderijen zijn opgeofferd meestal met enige dwang. Dat er goed verdiend word aan bouwgrond is duidelijk. En ja dat komt vanuit de overheid.
Cookielover
28-06-2022 om 17:29
Blomke82 schreef op 28-06-2022 om 17:07:
Quote verwijderd
Gemeld wegens desinformatie.
Blomke82
28-06-2022 om 17:30
MrsMary schreef op 28-06-2022 om 17:25:
[..]
Van die bouwgrond: waar heb je dat vandaan? Heb je een link?
Dat is gewoon niet waar.
Knip, provoceren
Blomke82
28-06-2022 om 17:31
Cookielover schreef op 28-06-2022 om 17:29:
[..]
Gemeld wegens desinformatie.
Je mag ook de discussie aan gaan
Blomke82
28-06-2022 om 17:32
Battle-Royale schreef op 28-06-2022 om 17:29:
[..]
Als ik even in mn eigen dorp kijk zie ik dat er in de afgelopen 4 jaar een heel dorp bij is gebouwd waarvoor ook boerderijen zijn opgeofferd meestal met enige dwang. Dat er goed verdiend word aan bouwgrond is duidelijk. En ja dat komt vanuit de overheid.
Dit dus!
Het is een publiek geheim dat agrarische grond moet wijken voor bouwgrond. En ja misschien is het een fractie voor woningen. De rest komen zonnepanelen en windmolens op.
Biebel
28-06-2022 om 17:33
Blomke82 schreef op 28-06-2022 om 17:21:
Verder vind ik trouwens ook dat de EU hierin zwaar tekort schiet. Een boer aan de grens moet stoppen, terwijl zijn Duitse buurman 500 meter verder op mag uitbreiden.
Dat was met de coronaregels ook al een dingetje. Waarom neemt de EU hierin geen verantwoording?
Bemoeien met andere dingen kunnen ze ook als de beste
Daar is hij weer. Maar in Duitsland mag het wel. Maar speciaal voor jou Blomke nog een keer de uitleg;
Het korte antwoord is 'nee', want Nederland is niet met Duitsland te vergelijken. De ruime Duitse norm is mogelijk omdat het een heel ander land is, met grotere natuurgebieden en minder stikstof-producerende activiteiten daaromheen. Die zijn gemiddeld ook nog eens verder verwijderd van de natuurgebieden. De Duitse natuur is er veel beter aan toe dan in ons land.(bron; https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland)
maw het probleem is dat hier veeel te veel vee is, zowel in verhouding als absoluut. Onze natuur heeft de afgelopen 50 jaar veel meer geleden en in Duitsland is nou eenmaal veel meer ruimte.
En denk maar Niet dat de boeren van de eu afwillen, want zo iemand als de sgp- knotwilgenslachter heeft de afgelopen jaren meer dan €400.000 van de eu gekregen. Onbelast. Oa voor zijn natuurbeheer.
redbulletje
28-06-2022 om 17:35
Battle-Royale schreef op 28-06-2022 om 17:29:
[..]
Idem hier. Eerst akkers maar steeds een wijk erbij. En een fruitbomen boer wordt uitgekocht voor een veld met zonnepanelen. Bomen die dus gekapt gaan worden voor zo'n lelijk veld.
Blomke82
28-06-2022 om 17:36
Bij deze ga ik graag de weddenschap aan dat er binnen 10 jaar vooral landschappen zijn met compleet nieuwe wijken, zonnepanelen en windmolens.
Even voor de mensen die graag fietsen en van de rust genieten tussen de weilanden.... Dat gaat straks gepaard met luid gezoem van windmolens of verblindende zonnepanelen.
Blomke82
28-06-2022 om 17:37
redbulletje schreef op 28-06-2022 om 17:35:
[..]
Idem hier. Eerst akkers maar steeds een wijk erbij. En een fruitbomen boer wordt uitgekocht voor een veld met zonnepanelen. Bomen die dus gekapt gaan worden voor zo'n lelijk veld.
Maar je weet toch dat fruit ook enorm veel stikstof uit stoot???????😉
Biebel
28-06-2022 om 17:38
[..]
En die boeren hebben daar niets aan verdiend? Zijn zomaar uit hun huis gezet? Geen boer in jouw dorp die slim was en de panelen op zijn dak heeft gelegd, samen met een zonne-coöperatie?
Ps; elke wijk wordt gebouwd op iets dat ooit akkerland was. Zelfs die pittoreske jaren 30 woningen van vroeger. Maar dat betekent niet dat het onteigend is, of dat er nu een dringend tekort aan is.
Doemijdieglazenbol
28-06-2022 om 17:39
maar… als die boerenbedrijven weg moeten ivm stikstof, dan moet men toch juist kijken naar een nieuwe bestemming? Is het dan echt zo raar dat men woningen overweegt in deze tijden van woning tekort?
of is dit hele stikstofbeleid volgens jullie er vooral voor bedoeld om meer woningen te kunnen bouwen?
Blomke82
28-06-2022 om 17:43
Doemijdieglazenbol schreef op 28-06-2022 om 17:39:
maar… als die boerenbedrijven weg moeten ivm stikstof, dan moet men toch juist kijken naar een nieuwe bestemming? Is het dan echt zo raar dat men woningen overweegt in deze tijden van woning tekort?
of is dit hele stikstofbeleid volgens jullie er vooral voor bedoeld om meer woningen te kunnen bouwen?
Nieuwbouw is ook een enorme stikstofuitstoot. En dat mag dan weer wel.
GrandioseZebra62
28-06-2022 om 17:43
[..]
En geen sociale huurwoningen maar mooie koophuizen. Wat weer allerlei problemen oplevert want dit dorp heeft maar twee huisartspraktijken, en twee basisscholen die beiden vol zitten voor bewoners uit de nieuwe wijken. En zoveel meer verkeer nu.
Daglichtlamp
28-06-2022 om 17:55
Blomke82 schreef op 28-06-2022 om 17:43:
[..]
Nieuwbouw is ook een enorme stikstofuitstoot. En dat mag dan weer wel.
Ook al niet waar.