Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Fleurtje_5
25-06-2022 om 18:18
Mija schreef op 24-06-2022 om 14:53:
[..]
Nee, precies. Geert Wilders had ook niets met boze boeren te maken.
En toch trok jij 'm uit de hoge hoed. Ik probeer er nog steeds achter te
komen wat je daarmee nou precies in deze discussie wilde inbrengen. Maar misschien weet je het zelf ook niet meer zo goed? Of
ben je erachter gekomen dat het misschien niet zo handig was en draai
je er nu omheen? Prima hoor, houden we er gewoon over op.
En bij deze woorden (die ik nogal denigrerend vind) reageerde ik met een facepalm en vroeg haar mijn hele antwoord te lezen. En juist dat kleine stukje aanvulling op mijn antwoord (aangevuld binnen 8 minuten) werd me op het Feedbacktopic kwalijk genomen, want men vond het flauw van mij, want zo leek de kort-door-de-bocht-reactie van Mija (op dat ene woordje van mij) niet netjes.
Mija had tijd zat om mijn aanvulling te lezen, mijn antwoord stond pal boven haar kortdoordebochtreactie. Ze had tijd zat om het te lezen, in plaats van door te gaan over Wilders op een nare manier zoals ik die niet had bedoeld.
En hier laat ik het bij.
QuizzicalOpossum53
25-06-2022 om 20:36
https://www.nporadio2.nl/nieuws/podcast/647f1c80-48ca-47b1-b87a-e3f98de7dd1d/hoogleraar-han-lindeboom-rivm-model-stikstof-klopt-niet
Deze emeritus hoogleraar van D66! is gecanceld door D66, omdat hij kritiek heeft op het RIVM-model. Hij zit in de D66- focusgroep stikstof. Hier kwam ook de opmerking van Omtzigt vandaan over de fout mbt uitstoot uit de Waddenzee.
"Tevens gaf hij aan dat het RIVM-model niet klopt: uit een van de meetresultaten bleek de Noordzee als bron van ammoniak te zijn genoemd. "Ik ben ook hoogleraar mariene ecologie en zag dat staan en dacht: dit klopt niet, maar het bleek een meetcorrectie te zijn." Maar er zijn meer problemen: "Je berekent het wel maar vervolgens gebruik je het op een schaal waarvoor het totaal niet bedoeld is. Modellen hebben een grote onzekerheid terwijl je er wel juridische consequenties aan hangt."
Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot probeerde de publicatie van de focusgroep tegen te houden. Toen de D66-focusgroep Stikstof het rapport op eigen houtje naar alle Kamerleden in de Commissie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit stuurde, werden ze door de partij gecanceld en mochten ze niet langer de naam D66 voeren, maar waarom? "Simpel, meneer De Groot wil mijn boodschap niet horen. Dat moet je aan hem vragen. Hij is van de kringloop van de landbouw en halvering van de veestapel, daar heeft hij zijn roeping van gemaakt." Hij zei over hun bevindingen: “Dat moet je niet verder vertellen, want dat is koren op de molen van Thierry Baudet”.
Daglichtlamp
25-06-2022 om 20:37
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/25/de-ambtenaar-die-40-jaar-terug-al-de-locaties-met-stikstofoverlast-aanwees-2-a4134647
De boeren voelen zich overvallen, maar hoe komt dat eigenlijk? Het probleem is echt niet nieuw. Het NRC geeft een mooi overzicht. We weten het al heel lang, maar hebben er voortdurend omheen gewerkt, en de veestapel nog verder uitgebreid. We hebben de normen telkens weer opgerekt, totdat de rechter de regering aan de wet moest houden. Hieronder een paar quotes uit het artikel.
Nadat LNV-onderzoeker C. Henkens vanaf 1965 het ministerie waarschuwde voor een teveel aan stikstof en fosfaat in de bodem door groeiende mestoverschotten – een gevolg van de intensieve veehouderij – nam Rookhuizen het vervolg op zich: na jaren tegenwerking van Landbouw bracht zij als CBS-medewerker begin jaren tachtig mestoverschotten per gemeente in kaart. Er is sindsdien frappant weinig veranderd, vertelde ze. „Destijds zat het probleem al vooral in de Gelderse Vallei, de Peel en delen van Overijssel.”
„De sector vond altijd een nieuw geitenpaadje”, vertelde Henri Kruithof, in de periode 1993-2001 directeur voorlichting van Landbouw, later VVD-spindokter.
Tegenstanders van ingrijpen vinden elkaar sindsdien in halve feiten. Ze zeggen: we hebben al zoveel stikstofuitstoot verminderd – en verzwijgen dat Nederland als Europees koploper nog ver boven de norm zit. Ze zeggen: het rekenmodel deugt niet – en verzwijgen dat het model veelvuldig met metingen is gevalideerd. Ze zeggen: boeren moeten weg voor woningen van migranten – en verzwijgen dat de bouw van een miljoen nieuwe woningen maximaal 1 procent van de bestaande landbouwgrond vergt, aldus Kamerlid Pieter Grinwis (CU) donderdag tegen zijn collega Van der Plas (BB
.
QuizzicalOpossum53
25-06-2022 om 22:00
Drietje schreef op 25-06-2022 om 20:36:
https://www.nporadio2.nl/nieuws/podcast/647f1c80-48ca-47b1-b87a-e3f98de7dd1d/hoogleraar-han-lindeboom-rivm-model-stikstof-klopt-niet
Deze emeritus hoogleraar van D66! is gecanceld door D66, omdat hij kritiek heeft op het RIVM-model. Hij zit in de D66- focusgroep stikstof. Hier kwam ook de opmerking van Omtzigt vandaan over de fout mbt uitstoot uit de Waddenzee.
"Tevens gaf hij aan dat het RIVM-model niet klopt: uit een van de meetresultaten bleek de Noordzee als bron van ammoniak te zijn genoemd. "Ik ben ook hoogleraar mariene ecologie en zag dat staan en dacht: dit klopt niet, maar het bleek een meetcorrectie te zijn." Maar er zijn meer problemen: "Je berekent het wel maar vervolgens gebruik je het op een schaal waarvoor het totaal niet bedoeld is. Modellen hebben een grote onzekerheid terwijl je er wel juridische consequenties aan hangt."
Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot probeerde de publicatie van de focusgroep tegen te houden. Toen de D66-focusgroep Stikstof het rapport op eigen houtje naar alle Kamerleden in de Commissie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit stuurde, werden ze door de partij gecanceld en mochten ze niet langer de naam D66 voeren, maar waarom? "Simpel, meneer De Groot wil mijn boodschap niet horen. Dat moet je aan hem vragen. Hij is van de kringloop van de landbouw en halvering van de veestapel, daar heeft hij zijn roeping van gemaakt." Hij zei over hun bevindingen: “Dat moet je niet verder vertellen, want dat is koren op de molen van Thierry Baudet”.
Dit is echt ontluisterend. Hier gaan we nog meer van horen. Wat is dat D66 een rare club zeg!
Miekemv
25-06-2022 om 22:47
Drietje schreef op 25-06-2022 om 22:00:
[..]
Dit is echt ontluisterend. Hier gaan we nog meer van horen. Wat is dat D66 een rare club zeg!
Hopelijk worden ze steeds vaker betrapt op feitelijke onjuistheden. Enge club is het.
Fleurtje_5
25-06-2022 om 23:23
Drietje schreef op 25-06-2022 om 20:36:
Hier valt mijn mond van open. Wat een bende.
Fleurtje_5
25-06-2022 om 23:30
Miekemv schreef op 25-06-2022 om 23:08:
Geweldig goed artikel. Heel raak.
En daarin ook een stukje over precies dat wat ik bedoelde toen iemand hier schreef:
Bizar gewoon dat boeren sommige mensen zo bedreigen dat ze bewaking nodig hebben. Van god los die lui.
Alsof alle boeren sommige mensen bedreigen. Alsof alle boeren "van God los die lui" zijn. Bedreigingen hebben niets met het beroep of een geloof te maken. En daar zijn zat voorbeelden van. In de politiek, de sport, de media, etc.
Miekemv
26-06-2022 om 00:04
Fleurtje_5 schreef op 25-06-2022 om 23:30:
[..]
Geweldig goed artikel. Heel raak.
![]()
En daarin ook een stukje over precies dat wat ik bedoelde toen iemand hier schreef:
Bizar gewoon dat boeren sommige mensen zo bedreigen dat ze bewaking nodig hebben. Van god los die lui.
Alsof alle boeren sommige mensen bedreigen. Alsof alle boeren "van God los die lui" zijn. Bedreigingen hebben niets met het beroep of een geloof te maken. En daar zijn zat voorbeelden van. In de politiek, de sport, de media, etc.
Ja het is vreselijk dat framen. Heel jammer hoe Nederland is afgezakt. Ik hoor ook steeds vaker dat mensen zich niet meer thuisvoelen.
Athan
26-06-2022 om 01:26
Ik ben blij te lezen dat de politie er alles aan gaat doen om de boeren op te sporen die met de tractor de snelweg opreden. En ze te bekeuren uiteraard. Eentje is er al halfdood, maar het had nog veel erger kunnen aflopen. Er had ook een onschuldige dode kunnen vallen bijvoorbeeld.
Fleurtje_5
26-06-2022 om 08:05
Miekemv schreef op 26-06-2022 om 00:04:
[..]
Ja het is vreselijk dat framen. Heel jammer hoe Nederland is afgezakt. Ik hoor ook steeds vaker dat mensen zich niet meer thuisvoelen.
Nederland is een prachtig land. Er zijn alleen wat mensen met spekgladde praatjes die nogal geloofwaardig overkomen. Maar die zijn er over de hele wereld. Helaas.
Fleurtje_5
26-06-2022 om 08:08
Ik las dat er zelfs op Vlieland een reductie van 70% gehaald moet worden. Er zijn daar geen koeien en geen auto's, maar wel een stikstofprobleem waar een reductie van 70% moet komen?
QuizzicalOpossum53
26-06-2022 om 08:09
Athan schreef op 26-06-2022 om 01:26:
Ik ben blij te lezen dat de politie er alles aan gaat doen om de boeren op te sporen die met de tractor de snelweg opreden. En ze te bekeuren uiteraard. Eentje is er al halfdood, maar het had nog veel erger kunnen aflopen. Er had ook een onschuldige dode kunnen vallen bijvoorbeeld.
Nou die boetes kunnen ze vergeten, aangezien de politie de boeren zelf toestemming heeft gegegeven om over de snelweg te gaan.
Fleurtje_5
26-06-2022 om 08:11
Athan schreef op 26-06-2022 om 01:26:
Je hebt het er over dat de boeren de snelweg opreden met hun tractor?
Daar lees ik verschillende berichten over.
Fleurtje_5
26-06-2022 om 08:12
Dit bericht bijvoorbeeld:
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/politiek/snelwegboeren-keurig-overlegd-met-politie-en-begeleid-door-agenten
.............
"Als jullie rechts blijven rijden, kan ik jullie begeleiden, liet de
politie aan ons weten." Worden deze boeren die keurig in overleg met de
politie de snelweg op werden begeleidt dan nu ook achtervolgd? Kuijer
begrijpt er niets van. "Ik ben juist vol lof over de samenwerking tussen
de politie en de boeren tijdens het protest. Ik vind het vreemd dat de
boeren nu achtervolgd worden."
.........