Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)

Peiling

Welke acties vind jij kunnen?

Maximaal 6 antwoorden.

307 stemmen
43%
7%
8%
5%
31%
6%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-06-2022 om 10:41

Ik luister wekelijks de podcast De Stemming van twee journalisten van Eenvandaag en Nos journaal. Erg interessant, omdat zij ook dingen van achter de schermen vertellen. 

Wat blijkt nu: de nctv heeft de Kamerleden afgeraden om naar de demonstratie te gaan, niet omdat ze bedreigd werden uit de hoek van de boeren, maar omdat de politie geen capaciteit wilde of kon inzetten om hen te begeleiden. Mooi staaltje framing van D66 om de boeren te shamen.

Sterker nog, het ministerie heeft helemaal geen zorgen om de veiligheid van boerendemonstraties. Dat blijkt wel, want er waren maar vier politieagenten aanwezig bij de demo van 30.000 mensen. 

Nog zo'n mooi feitje: boeren zijn op sommige plekken over de snelweg gestuurd door de politie. 

Drietje schreef op 25-06-2022 om 10:41:

Ik luister wekelijks de podcast De Stemming van twee journalisten van Eenvandaag en Nos journaal. Erg interessant, omdat zij ook dingen van achter de schermen vertellen.

Wat blijkt nu: de nctv heeft de Kamerleden afgeraden om naar de demonstratie te gaan, niet omdat ze bedreigd werden uit de hoek van de boeren, maar omdat de politie geen capaciteit wilde of kon inzetten om hen te begeleiden. Mooi staaltje framing van D66 om de boeren te shamen.

Sterker nog, het ministerie heeft helemaal geen zorgen om de veiligheid van boerendemonstraties. Dat blijkt wel, want er waren maar vier politieagenten aanwezig bij de demo van 30.000 mensen.

Nog zo'n mooi feitje: boeren zijn op sommige plekken over de snelweg gestuurd door de politie.

Klopt. Jammer dat er weinig journalistieke aandacht voor de waarheid is. Overigens was een cda-er die pro-stikstofplannen is wel geweest en die heeft zich geen moment onveilig gevoeld las ik.

wat een gelul over kil (hoor je zelden over een man als kritiek trouwens) en verbinden. Kun je ook over Wilders zeggen. Het is gewoon fucking schandalig dat politici bedreigd worden. Welke politicus dan ook. 
En we mogen geen beleid gaan maken dat geen weerstand of mogelijke bedreiging oproept. Dan is het land onbestuurbaar en zijn de gevolgen niet te overzien. 

Drietje schreef op 25-06-2022 om 10:41:

Maar waarom niet meer openlijk in nieuwsitems? 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-06-2022 om 10:50

Miekemv schreef op 25-06-2022 om 10:49:

[..]

Maar waarom niet meer openlijk in nieuwsitems?

Omdat niemand het 'on the record' wil zeggen?

Daar zeiden ze verder niets over,  maar misschien komt dat nog. 

Drietje schreef op 25-06-2022 om 10:50:

[..]

Omdat niemand het 'on the record' wil zeggen?

Nieuws zou onafhankelijk moeten worden gebracht.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-06-2022 om 10:53

redbulletje schreef op 25-06-2022 om 10:51:

[..]

Nieuws zou onafhankelijk moeten worden gebracht.

Ja, maar je moet als journalist wel iemand vinden die dat hardop wil zeggen. 

Drietje schreef op 25-06-2022 om 10:53:

[..]

Ja, maar je moet als journalist wel iemand vinden die dat hardop wil zeggen.

Zelfs Fidan valt me tegen. Zag net elders een fragment van OP1 waarin zij meegaat met de frame dat politici niet naar het boerenprotest konden.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-06-2022 om 11:22

redbulletje schreef op 25-06-2022 om 11:15:

[..]

Zelfs Fidan valt me tegen. Zag net elders een fragment van OP1 waarin zij meegaat met de frame dat politici niet naar het boerenprotest konden.

Ja, maar zij weet dat niet. Zo werd het ook door Tjeerd de Groot naar buiten gebracht. Dat klopt dus niet, maar die man is ook een kei in het criminaliseren van boeren. De overheid zelf communiceert niet officieel over dat soort dingen. Maar achter de schermen dus wel. 

Wat is het verschil tussen niet gaan omdat ze niet voor je veiligheid kunnen  zorgen en niet gaan omdat het niet veilig is?

Ik snap dat Veevoederfabrikanten-knuffelaars graag de politie de schuld geven. Want dat mensen zich bedreigd voelen heeft natuurlijk niets te maken met tig boeren in je straat (die dat bagatelliseren), met een Pop aan een galg, een lijkkist met je naam erop of een FDF voorman die aangeeft geweld niet te schuwen. Maar alleen maar met het personeelstekort bij politie. 

Née, de politici maken zich te druk. Want er zit toch echt geen terrorist in elke tractor. Gelukkig niet 

Dus helaas, deze plattelandsbewoner die de effecten van te intensieve veeteelt elke dag ziet, gaat niet mee in jullie frame. 

ps; hoezo vertellen journalisten geen waarheid? Je hebt toch je ‘Oeh het is misschien wel genuanceerder dus alles klopt niet’-bericht gehoord dankzij een journalist? Of moeten journalisten alleen maar vertellen wat jullie fijn vinden om te horen en is elk bericht wat minder leuk is, daarom niet waar? Want ik hoor je niet over journalistiek rondom de geldstromen van boeren, hoeveel geld eraan verdiend wordt en wie er het meeste belang heeft bij het in stand houden van onze idiote veestapel…

Of dat nieuwsbericht van aan jaar, 1,5 jaar geleden dat de agrarische lobby de stikstofmodellen van het RIVM had laten doorrekenen door hun eigen experts die op precies dezelfde uitkomsten kwamen. Toen was FDF een stuk minder happig om met dat nieuws de pers op te zoeken. 

Ik snap ook niet dat jullie zo blind achter ‘de boeren’ aanlopen, terwijl het maar een paar grote bedrijven zijn die van die achterlijk grote veestapel profiteren. Dat is helemaal niet de gewone Nederlander. En ook niet de gewone boer. Volgens mij heeft een reguliere boer er alleen maar baat bij als de continue druk op schaalvergroting minder wordt. Dan kan hij weer met minder regels en meer aandacht voor de dieren boeren. 
Want ik geloof wel dat de meeste boeren hart voor de zaak hebben en voor hun dieren. Het zijn volgens mij de (paar!) grote jongens die het voor de rest hebben verpest. En daar speelt de hele keten een rol in. De supermarkten moeten daar ook een rol in pakken en de consument ook. Ik zie dit hele stikstofgebeuren als hopelijk een start dat boeren weer op een eerlijke manier voor voornamelijk de Nederlandse markt kunnen boeren. Misschien icm met zorgboerderijen en akkerbouw. En dat ze ook weer een eerlijke prijs betaald krijgen. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

25-06-2022 om 12:42

MeganRapinoe schreef op 25-06-2022 om 12:40:

Ik snap ook niet dat jullie zo blind achter ‘de boeren’ aanlopen, terwijl het maar een paar grote bedrijven zijn die van die achterlijk grote veestapel profiteren. Dat is helemaal niet de gewone Nederlander. En ook niet de gewone boer. 

De enige verklaring die ik kan vinden is dat mensen zich identificeren met de boeren, omdat ze zelf ook onvrede hebben over de overheid. Er kan haast geen andere reden zijn om zó extreem de ogen te sluiten. 

MeganRapinoe schreef op 25-06-2022 om 12:40:

Ik snap ook niet dat jullie zo blind achter ‘de boeren’ aanlopen, terwijl het maar een paar grote bedrijven zijn die van die achterlijk grote veestapel profiteren. Dat is helemaal niet de gewone Nederlander. En ook niet de gewone boer. Volgens mij heeft een reguliere boer er alleen maar baat bij als de continue druk op schaalvergroting minder wordt. Dan kan hij weer met minder regels en meer aandacht voor de dieren boeren.
Want ik geloof wel dat de meeste boeren hart voor de zaak hebben en voor hun dieren. Het zijn volgens mij de (paar!) grote jongens die het voor de rest hebben verpest. En daar speelt de hele keten een rol in. De supermarkten moeten daar ook een rol in pakken en de consument ook. Ik zie dit hele stikstofgebeuren als hopelijk een start dat boeren weer op een eerlijke manier voor voornamelijk de Nederlandse markt kunnen boeren. Misschien icm met zorgboerderijen en akkerbouw. En dat ze ook weer een eerlijke prijs betaald krijgen.

Maar ze willen de kleine boer die al geïnnoveerd heeft en met natuurbeheer samenwerkt juist ook weg hebben. Dat de grote intensieve veehouders moeten aanpassen inkrimpen en innoveren heb ik ook geen moeite mee. Maar ze pakken juist de kleinere familiebedrijven die al keer op keer hebben meebewogen met telkens veranderde regelgeving.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.