Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het leed dat pakketbezorging heet

Dit weekend stond er een reportage in de Volkskrant van een journaliste die under cover als pakketbezorger aan de slag was gegaan. Daarin kwam weer eens naar voren hoe  hoog de werkdruk is en hoe beschamend slecht hun arbeidsomstandigheden zijn. Oorzaak is de snelle, gratis bezorging.

Ik bestel ook graag en veel online en dan vooral vanwege de enorme keuzemogelijkheden. Dat zijn spullen die ook in winkels liggen, maar dan weer niet in de vorm waarin ik ze graag wil hebben

Zo bestelde ik vorige week een kruimeldief , een maatbeker, en een badmuts. De Speedocondooms van Perry scheuren binnen no time van mijn hoofd, en een maatbeker waarvan je de inhoud van bovenaf kunt lezen is ontzettend handig als je elke dag brood bakt.

De kruimeldief kwam de volgende dag al, in een doos waarin er minstens vijf hadden gepast. De maatbeker twee dagen daarna, zelfde verhaald. De badmuts was er drie dagen later, iets minder royaal verpakt maar hij zou ook in een bubbeltjesenvelop door de brievenbus hebben gepast.

Waarom gebeurt op deze manier?   Ik baal van de enorme verspilling van energie en materiaal en het  extra werk dat ik iemand bezorg die toch al zwaar  onderbetaald wordt.  

Peiling

Neem je reele bezorgkosten en/of langere wachttijden voor lief als de pakketbezorgers betere arbeidsvoorwaarden krijgen
72 stemmen
42%
39%
4%
15%

Mok

Mok

19-09-2021 om 14:51

Het zijn twee heel verschillende dingen, de verspilling en de waardeloze betaling. 

Langere wachttijden vind ik prima als dat tot gevolg heeft dat de bezorgers beter betaald krijgen, maar dat gaat niet gebeuren. Want de concurrentie levert wel vandaag of binnen X uur. De enige oplossing die ik hier zie, is als pakketbezorgers massaal zouden staken. Maar ja, omdat ze zo'n beetje allemaal verplicht zzp'er zijn geworden, is dat niet te doen (handige zet van de opdrachtgevers). 

De verspilling, daar kan nog veel in gewonnen worden. Want zo'n grote doos lucht neemt natuurlijk ook onnodig veel ruimte in de bestelwagen in. Voor de afzender dus onvoordelig om dat zo te doen. Ik denk dat hier helpt om dit te melden bij de afzender, en dat te blijven melden. Met z'n allen. De enige manier om daar enige verandering in te brengen. 

Het was een interessant artikel en geeft goed aan wat er allemaal mis is in die wereld.

Zelf ben ik enkele jaren betrokken geweest bij een auditschema dat met name in deze branche opgang deed. Dit was wel voor de onderaannemers met personeel, dus niet de zzp’ers. 
Maar je krijgt toch een inkijkje en ik werd er niet vrolijk van. Veel zaken waren enorm slecht geregeld en bij diverse bedrijven was niet eens bekend dat er een CAO was die nageleefd diende te worden. 

We zijn met zijn allen veel te ver doorgeschoten in onze drang naar sneller, sneller, sneller. Nog maar enkele jaren geleden was het heel normaal dat er een dag of 3 tussen bestellen en leveren zat. Maar nu moet het er de volgende dag al zijn, of als het in de ochtend is besteld, liefst dezelfde dag nog. 


Maar iemand betaalt de prijs, en dat is de bezorger. 
Iedereen vind dat de aarde gered moet worden, maar dan graag wel met ontiegelijk veel onnodige meuk in huis, bij voorkeur uit China, die wel de volgende dag geleverd moet worden of wat je ook gewoon kan kopen of bestellen bij je lokale winkelier. Maar ja, dan moet je de deur uit. En misschien een paar dagen wachten. 

Geen van beiden. Het is allemaal al duur genoeg. 

Ik zou graag zien dat je aan kunt vinken dat alles tegelijk komt, ook al duurt dat wat langer. Ik bestel eigenlijk alles online omdat wij langer zijn dan gemiddeld en over t algemeen hier in dorp en stad niet kunnen slagen

ik kon laatst bij bol kiezen om wat later te bezorgen zodat ze minder hoefden te rijden. Prima optie. 

Knutselkei schreef op 19-09-2021 om 16:24:

Ik zou graag zien dat je aan kunt vinken dat alles tegelijk komt, ook al duurt dat wat langer. Ik bestel eigenlijk alles online omdat wij langer zijn dan gemiddeld en over t algemeen hier in dorp en stad niet kunnen slagen

Daar zou ik ook geen bezwaar tegen hebben als het totale pakket dan wel binnen een week geleverd wordt. Laatst had ik van bonprix wat in 3 aparte pakketjes kwam binnen een week. Dat had van mij dus best in één zending gekund. 

redbulletje schreef op 19-09-2021 om 15:58:

Geen van beiden. Het is allemaal al duur genoeg.

jij betaalt niet alles als vervuiler en toch vind je het te duur? Dat is bijzonder!

gr Angela

Knutselkei schreef op 19-09-2021 om 16:24:

Ik zou graag zien dat je aan kunt vinken dat alles tegelijk komt, ook al duurt dat wat langer. Ik bestel eigenlijk alles online omdat wij langer zijn dan gemiddeld en over t algemeen hier in dorp en stad niet kunnen slagen

Bij Amazon is dit een optie, maar als je dat aanvinkt krijg je alsnog alles los van elkaar

Ik heb dat vanmorgen ook gelezen ja, erg. Hoewel we dat natuurlijk al wisten toch?
Ik bestel alleen online als het echt niet anders kan, als ik iets nodig heb dat ik niet in een fysieke winkel kan kopen. En dan laat ik het bezorgen bij een afhaalpunt, zodat ik het op de fiets op kan halen.

Het is niet eens alleen de manier waarop bezorgers worden behandeld, maar ook de luchtvervuiling van al die smerige busjes die iedere dag in de wijk rondrijden. En dan nog al die retouren die vernietigd schijnen te worden, en alle goedkope plastic troep die mensen uit China laten komen. Dit is gewoon een van de vele uitwassen van onze op hol geslagen consumptiemaatschappij.

Heeft iemand de link of titel van het artikel? Ben er nu benieuwd naar.

Ik zie meer in ophaalpunten. Die busjes die maar af en aan rijden... ik ben toch nooit thuis, dus verspilde moeite. Heeel vaak kan ik daar niet voor kiezen. Echt jammer. Want als alle pakjes daar naar toe zouden gaan, is het een stuk minder milieu vervuilend en ook minder werk voor de bezorgers om maar overal heen te rijden, aan te bellen etc.

Ik denk dat er maar één oplossing is; consumenten moeten de werkelijke prijs gaan betalen voor verzending van hun product. Geen gratis verzending of slechts 2 of 3 euro. Maar gewoon 6,75. Of meer, als dat nodig is om de bezorgers en sorteerders een eerlijk salaris te bieden.

En: koop lokaal, koop lokaal, koop lokaal.
Als we daar wat meer energie in steken, hoeft er ook niet zoveel online besteld te worden en neemt de offline keuzemogelijkheid ook toe. 

Hier in de wijk was er laatst een hele buurtbijeenkomst over DHL bezorging. Heel vaak worden er pakjes voor de deur achtergelaten. Ik heb eens gehad dat er net was aangebeld en het pakje voor de deur stond terwijl de chauffeur net weg reed. Buurbewoners hadden dat ze helemaal niet thuis waren en hun pakjes tegen de deur zagen staan in de brandende zon.
Klagen over DHL kan niet want dat moet de afzender doen die dat nooit doet.
Een iemand heeft via een hele omweg wel telefonisch een klacht ingediend, waar ze voor moest betalen (niet veel) en wat niets heeft uitgehaald want gisteren was er weer een bewoner met een pakje tegen de voordeur aan.

Je kan wel raden waarom de bezorgers dit gedrag vertonen... Niet omdat ze er zulke goede arbeidsvoorwaarden hebben.

Enige manier om DHL te ontwijken is door niet meer op bol.com, zooplus e.d. te bestellen, omdat daar niet altijd duidelijk is wat de vervoerder wordt en dat tot onze verrassing wel heel vaak DHL is.

(wellicht is voor bezorgers die de pakjes van de servicepunten vervoeren dit anders. wij hebben echt problemen met de pakjes die thuisbezorgd worden)

Schommelstoel schreef op 19-09-2021 om 17:31:

Ik denk dat er maar één oplossing is; consumenten moeten de werkelijke prijs gaan betalen voor verzending van hun product. Geen gratis verzending of slechts 2 of 3 euro. Maar gewoon 6,75. Of meer, als dat nodig is om de bezorgers en sorteerders een eerlijk salaris te bieden.

En: koop lokaal, koop lokaal, koop lokaal.
Als we daar wat meer energie in steken, hoeft er ook niet zoveel online besteld te worden en neemt de offline keuzemogelijkheid ook toe.

Dierenvoeding en beddengoed, ja, daar zijn nog speciale winkels voor met goed aanbod.

Maar er is gewoon teveel wat je niet meer op fietsafstand kan kopen. Dan is zelfs uit financiele EN milieuoverwegingen bestellen al beter.

Wat ik online bestel is niet in mijn gemeente verkrijgbaar en op de gok gaan rondshoppen elders kost mij benzine, tijd en energie terwijl fysieke winkels niet eens alles op voorraad hebben. 

Julietta schreef op 19-09-2021 om 17:34:

Hier in de wijk was er laatst een hele buurtbijeenkomst over DHL bezorging. Heel vaak worden er pakjes voor de deur achtergelaten. Ik heb eens gehad dat er net was aangebeld en het pakje voor de deur stond terwijl de chauffeur net weg reed. Buurbewoners hadden dat ze helemaal niet thuis waren en hun pakjes tegen de deur zagen staan in de brandende zon.
Klagen over DHL kan niet want dat moet de afzender doen die dat nooit doet.
Een iemand heeft via een hele omweg wel telefonisch een klacht ingediend, waar ze voor moest betalen (niet veel) en wat niets heeft uitgehaald want gisteren was er weer een bewoner met een pakje tegen de voordeur aan.

Je kan wel raden waarom de bezorgers dit gedrag vertonen... Niet omdat ze er zulke goede arbeidsvoorwaarden hebben.

Enige manier om DHL te ontwijken is door niet meer op bol.com, zooplus e.d. te bestellen, omdat daar niet altijd duidelijk is wat de vervoerder wordt en dat tot onze verrassing wel heel vaak DHL is.

(wellicht is voor bezorgers die de pakjes van de servicepunten vervoeren dit anders. wij hebben echt problemen met de pakjes die thuisbezorgd worden)

Het probleem is niet alleen DHL, dit artikel gaat over Postnl, die werken ook met onderaannemers. Zij  vertelt ook over het achterlaten van pakketten voor de deur of in de hal van een flat.

Dutchgirly schreef op 19-09-2021 om 17:22:

Heeft iemand de link of titel van het artikel? Ben er nu benieuwd naar.

We mogen niet linken, maar het artikel heet "De prijs van gratis bezorging".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.