Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hebben linkse of rechtse meningen op dit forum de overhand (met poll)

Naar aanleiding van een opmerking in een ander topic, ben ik benieuwd naar hoe jullie dat zien. Hebben op dit forum vooral linkse meningen de overhand? Of is dat toch rechts? Of houden links en rechts elkaar in evenwicht.
En maakt het dan uit of je jezelf rechts of links of in het midden positioneert hoe je daar naar kijkt? 

Peiling

Hebben op dit forum linkse of rechtse meningen de overhand?
109 stemmen
19%
17%
23%
17%
13%
5%
6%
1%
0%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-01-2026 om 14:36 Topicstarter

Bedankt voor het delen RoSa en Yumi. Ik heb zelf het idee dat ik Yumi best regelmatig tegenkom bij politieke onderwerpen, maar wellicht zijn dat dan specifieke topics en voelen andere onderwerpen dus niet welkom voor rechtse meningen. Ik ga proberen om hier meer rekening mee te houden. 

Ik zie mezelf als midden-rechts (laatste verkiezingen CDA gestemd) Ik ben niet zo politiek onderlegt dus reageer sowieso niet veel in politieke topics. Ik denk dat aan beide kanten, rechts én links, een aantal forummers zitten die zeer rechts of zeer links zijn en daardoor weinig genuanceerd uit de hoek kunnen komen. De meer genuanceerde en gematigde meningen blijven daardoor juist wat stil. Ik zie hierboven bijvoorbeeld ook al staan dat iemand van mening is dat rechts doet aan vingerwijzen en framing en dat rechts straks weer gaat roepen 'dat we niks meer mogen' (over vingerwijzen gesproken trouwens). Maar een rechtse forummer schrijft dan weer dat linkse mensen Hamas zien als verzetsstrijders, en dat lijkt me ook niet kloppen (hoop ik dan toch). Zelf houdt mij dat wel tegen om te reageren. Het is me al wel gebeurd dat mijn (te onderbouwen en MI genuanceerde) mening werd weggezet als 'vanuit de onderbuik vanalles roepen'. Sja, dan laat maar. Vooral het elkaar woorden in de mond leggen en meningen toeschrijven vind ik vervelend. Geef gewoon je eigen mening, maar ga niet zeggen dat die rechts/die links vinden dat/straks toch weer zeggen dat enz.

Poezenmeisje schreef op 05-01-2026 om 14:35:

Ik volg vrouwen op internet, van wie de één in een slipje met tepelkwastjes op het podium staat en de ander uitlegt hoe zij als orthodox joodse haar leven leidt.

Beiden vieren Chanoeka. De één biddend met haar gezin, de ander met een knalroze chanoekia in de kleedkamer.

Ben ik nu links of rechts?
Behoudend of vrijgevochten?

Er is geen zwart of wit, er zijn duizenden tinten grijs.

Huh? Sinds wanneer wordt dat bepaald door wie je volgt op social media? Ik volg juist mensen met allerlei verschillende ideeën, anders kan ik net zo goed boven een echoput gaan hangen. 

Dat neemt niet weg dat ik rechts georiënteerd ben. Het is geen zwart of wit, dat heeft volgens mij ook niemand beweerd, maar je kunt jezelf toch wel ergens op het spectrum plaatsen? 

De hamvraag is dan: hoe kun je toch nader tot elkaar komen, zonder vingerwijzen, ondanks dat je het op veel punten (totaal)niet met elkaar eens bent? Wat maakt het zo lastig? En dat is ook zeker een vraag gericht aan mezelf.
Meer vanuit de insteek waarover je het wèl met elkaar eens bent? Minder elkaar proberen te overtuigen van ieders mening?
Kortom: hoe blijf je resepectvol met elkaar in gesprek? Ik vind het best lastig.
Voor wat mezelf betreft, er zijn hier eigenlijk maar weinig forummers die ik echt niet serieus kan nemen, waar het voor mij zo duidelijk is dat ze desinformatie verspreiden, dat ik daar wel tegenin blijf gaan, omdat ik het een gevaarlijke tendens vind. Maar toch is het snel zo dat juist die gesprekken de boventoon voeren, waardoor het, denk ik, ook weer zijn doel voorbij schiet.

Ik denk vooral door elkaar niet te willen overtuigen van de eigen mening, maar door juist vragen te stellen waarom mensen iets vinden en waar dat op is gebaseerd, ook al ben je het er totaal mee oneens. Hoewel je het dan oneens bent met elkaar kan er wel meer begrip over en weer komen hoe het komt dat mensen die andere mening hebben en hoe dat is ontstaan. Ook al vind je die mening zelf eventueel erg verwerpelijk. 

Politieke onderwerpen zijn vaak wel onderwerpen die gevoelig liggen bij veel mensen en sommige mensen kunnen vaak erg overtuigd zijn dat wat zij vinden het juiste en het beste is. Ik denk dat er daarom ook sneller feller wordt gereageerd op andere meningen, waardoor andere mensen of fel terug gaan reageren of gaan afhaken en de meest fanatieke mensen er het meest blijven posten. 

Yumi schreef op 05-01-2026 om 14:18:

[..]

Over vingerwijzing gesproken, het was toch de bedoeling dat we het hier vooral algemeen zouden houden?!

Ach ,het moreel verheven vingertje zit er soms nou eenmaal ingebakken. Gewoon negeren hoor (evt is daar een handige knop voor).                                                                                                                                                    Hier van zeer links in jaren '90/2000 ,SP-lid,kraak-woongroepen,demonstraties naar conservatief-rechts gedachtengoed (JA21, Telegraaf, Wierd Duk, GeenStijl ,pro-Israel, VI en nog heel veel meer  "slechts" ) geswitcht .                                                                                                                                                                Misschien zit er dan toch wel een kern van waarheid in die bekende uitspraak. Namelijk "als je jong bent en je stemt niet links,heb je geen hart. Als je oud bent en je stemt niet rechts,heb je geen verstand. Shit..ik word nu dus echt oud  .

felija schreef op 05-01-2026 om 15:43:

De hamvraag is dan: hoe kun je toch nader tot elkaar komen, zonder vingerwijzen, ondanks dat je het op veel punten (totaal)niet met elkaar eens bent? Wat maakt het zo lastig? En dat is ook zeker een vraag gericht aan mezelf.
Meer vanuit de insteek waarover je het wèl met elkaar eens bent? Minder elkaar proberen te overtuigen van ieders mening?
Kortom: hoe blijf je resepectvol met elkaar in gesprek? Ik vind het best lastig.
Voor wat mezelf betreft, er zijn hier eigenlijk maar weinig forummers die ik echt niet serieus kan nemen, waar het voor mij zo duidelijk is dat ze desinformatie verspreiden, dat ik daar wel tegenin blijf gaan, omdat ik het een gevaarlijke tendens vind. Maar toch is het snel zo dat juist die gesprekken de boventoon voeren, waardoor het, denk ik, ook weer zijn doel voorbij schiet.

Eens!

Ik denk dat we misschien ook af moeten van het idee dat we het met elkaar eens moeten worden, want dat gaat niet als je standpunten verder uit elkaar liggen op bepaalde onderwerpen. Daarom is politiek ook zo moeilijk, want je zult moeten samenwerken en dus toe moeten geven ook al ben je het er helemaal niet mee eens. 

Maar wat je wel altijd moet doen is luisteren naar elkaar en tot op zekere hoogte respect hebben voor ieders mening. En niet gelijk die mening neerzetten als onderbuikgevoelens, domrechts of domlinks. 

Als ik het bijvoorbeeld pertinent niet eens ben met het verhogen van de erfbelasting, omdat ik dat een van de meest onzinnige belastingen vind die er zijn, dan kan iemand anders met allerlei argumenten komen waarom dat niet zo is, dat gaat mijn mening niet veranderen. En je kunt erover discussiëren, maar wel altijd met respect voor andermans standpunten. En niet direct met cijfers, onderzoeken tegenargumenten komen om die mening maar onderuit te halen. Je kunt dan ook denken, ja ik snap wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens, ik denk er anders over. Dan voelt de tegenpartij zich nog altijd wel gehoord, zonder weggezet te worden als #vulmaarin. 

Nighttripper schreef op 05-01-2026 om 15:58:

[..]

Ach ,het moreel verheven vingertje zit er soms nou eenmaal ingebakken. Gewoon negeren hoor (evt is daar een handige knop voor). Hier van zeer links in jaren '90/2000 ,SP-lid,kraak-woongroepen,demonstraties naar conservatief-rechts gedachtengoed (JA21, Telegraaf, Wierd Duk, GeenStijl ,pro-Israel, VI en nog heel veel meer "slechts" ) geswitcht . Misschien zit er dan toch wel een kern van waarheid in die bekende uitspraak. Namelijk "als je jong bent en je stemt niet links,heb je geen hart. Als je oud bent en je stemt niet rechts,heb je geen verstand. Shit..ik word nu dus echt oud .

Ik vind dit toch wel zulke bullshit (Excusez le mot)

Herfstappeltaart schreef op 05-01-2026 om 18:33:

[..]

Ik vind dit toch wel zulke bullshit (Excusez le mot)

Haha ja, toen ik jong was geloofde ik nog dat vrije marktwerking goed en rechtvaardig zou gaan. Ik word juist hoe ouder hoe linkser. 

Demonstreren bij bontzaken, vrijwilligerstaken bij de Dierenbescherming, te jong om te kraken (14 jaar), rondhangen bij de gezellige mensen van het Wolters Noordhoff complex, Dolle Mina activiteiten voor pubermeiden...

Groningen was leuk, midden jaren '80. 

Van de junks die ook overal lagen had je minder last dan van de tegenwoordige 'jongeren'.

Ja, moeke wordt oud.  Heb maar eerbied voor mijn grijze haren, die ik niet meer verf. 😄

Miraval schreef op 05-01-2026 om 16:25:

[..]

Eens!

Ik denk dat we misschien ook af moeten van het idee dat we het met elkaar eens moeten worden, want dat gaat niet als je standpunten verder uit elkaar liggen op bepaalde onderwerpen. Daarom is politiek ook zo moeilijk, want je zult moeten samenwerken en dus toe moeten geven ook al ben je het er helemaal niet mee eens.

Maar wat je wel altijd moet doen is luisteren naar elkaar en tot op zekere hoogte respect hebben voor ieders mening. En niet gelijk die mening neerzetten als onderbuikgevoelens, domrechts of domlinks.

Als ik het bijvoorbeeld pertinent niet eens ben met het verhogen van de erfbelasting, omdat ik dat een van de meest onzinnige belastingen vind die er zijn, dan kan iemand anders met allerlei argumenten komen waarom dat niet zo is, dat gaat mijn mening niet veranderen. En je kunt erover discussiëren, maar wel altijd met respect voor andermans standpunten. En niet direct met cijfers, onderzoeken tegenargumenten komen om die mening maar onderuit te halen. Je kunt dan ook denken, ja ik snap wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens, ik denk er anders over. Dan voelt de tegenpartij zich nog altijd wel gehoord, zonder weggezet te worden als #vulmaarin.

Ik denk dat je daar een belangrijk punt aansnijdt: dat iemand zich gehoord voelt, ook in bredere zin: de kiezer. 

Nighttripper schreef op 05-01-2026 om 15:58:

[..]

Ach ,het moreel verheven vingertje zit er soms nou eenmaal ingebakken. Gewoon negeren hoor (evt is daar een handige knop voor). Hier van zeer links in jaren '90/2000 ,SP-lid,kraak-woongroepen,demonstraties naar conservatief-rechts gedachtengoed (JA21, Telegraaf, Wierd Duk, GeenStijl ,pro-Israel, VI en nog heel veel meer "slechts" ) geswitcht . Misschien zit er dan toch wel een kern van waarheid in die bekende uitspraak. Namelijk "als je jong bent en je stemt niet links,heb je geen hart. Als je oud bent en je stemt niet rechts,heb je geen verstand. Shit..ik word nu dus echt oud .

Of je bent gevoeliger voor extremen dan voor de nuance, dat kan natuurlijk ook. Ik vind  het  wel frappant  dat als ik een onderbouwde visie  mening  geef, er dan van die  verongelijke oneliners komen  van  rechterzijde  over wegzetten  en moraliserende  vingertjes. 

Die moraliserende vingertjes zijn er af en toe wel, maar sommige mensen blijven desinformatie verspreiden. Wat mij betreft mag dat vingertje dan wel, maar ik ben niet zo (politiek) correct.

Dit specifieke forum is minstens twee keer zo links als gemiddeld. En dan heb ik het over PvdA en alles aan de linkerzijde daarvan zoals PvdDieren, GL, Denk, misschien zelfs is de CU links te noemen.

De partijen die vroeger in het midden stonden zijn allemaal naar links opgeschoven, zoals D66, CDA en zelfs de VVD. De laatste was een tijdlang een zwabberaar, maar ik denk dat die zich nu weer bekend hebben naar partijen die de EU, de elites ( "gevestigde partijen") en de NGO's, de consultancy bureautjes en de hogere ambtenaren aanbidden. Niets democratisch in ieder geval. De stem van het volk wordt niet naar geluisterd. Men luistert naar heel andere instanties. Eens per vier jaar mag je stemmen, ze zetten dan een aansprekende reclame overeind en met een granieten glimlach en een hoop loze beloften ("metaforen") winnen ze tot hun eigen verbazing de verkiezing. Daarna wordt de kiezer opzij gezet en gaan ze hun oude gang weer.

Rechts, de partijen van het geld, libertariers e.d., zijn er amper meer. Ja21 misschien. Verder betekent "rechts"  telkens weer iets anders. De PVV is in veel opzichten uiterst links maar verder is alleen anti immigratie en anti islam rechts te noemen en ze doen niet moeilijk over breuken met EU verdragen (die vaak ondemocratisch tot stand zijn gekomen). Die partij is kaltgestellt (reuze democratisch). Dan heb je nog FVD, BBB en hoe heet die partij met die aardige mensen? SGP. Helaas hebben ze voor mij heel lastig liggende opvattingen over belangrijke zaken. Maar ik ben het wel meestal met ze eens over hun inzichten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.