Nieuws en actueel
Daglichtlamp
23-01-2026 om 16:30
Heb je al een zandzak in huis?
https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/video/c6aa2f05-943f-4171-873e-ae36811cc20e/we-zijn-niet-goed-voorbereid-op-zware
https://nos.nl/collectie/13871/artikel/2599189-ovv-nederland-niet-klaar-voor-extreme-regen-nu-niet-en-in-toekomst-niet
Is jouw huis klaar voor extreme regenval? Of denk je dat het zo'n vaart niet gaat lopen?
GroenTuintje
24-01-2026 om 11:37
Auwereel schreef op 24-01-2026 om 09:09:
[..]
Dat hoeft niet zo radicaal, veel goen en een deel waterpasserende tegels helpt ook behoorlijk.
Ja alleen hebben veel mensen tegenwoordig bijna hun tuin geasfalteerd 
Milala
24-01-2026 om 11:55
Met 3 deuren en een garage poort zou ik in theorie dus heel veel zandzakken op voorraad moeten hebben. De praktijk is anders.. ik woon op 50+meter hoogte dus hier niet snel natte voeten.. de natuur heeft in de afgelopen eeuwen de afwatering van hoger gelegen heuvels zelf gevormd en met de bouw van deze buurt hebben de ontwikkelaren dit in tact gelaten. Ik maak me niet druk om natte voeten.
oudmaarnognietkoud
24-01-2026 om 12:46
Ik las in de gauwigheid zandBak. Maar nee hier geen zandzak(ken). Ik woon op 4 hoog en als ik een zandzak nodig zou hebben zijn er dringender problemen.
RaSa
24-01-2026 om 12:53
Hier verwacht ik geen zandzakken nodig te hebben. Ons huis ligt een meter hoger dan de rest van de straat. En ook die straat ligt weer op het hoogste punt van het dorp.
Rockstar
24-01-2026 om 13:09
Ik woon op de eerste verdieping, ik heb hoogstens een bootje nodig zodat ik vanaf mijn balkon kan gaan weg varen. 😂
Tjilp
24-01-2026 om 21:30
zinvollere vraag: heb je de stenen vlakte rond je woning al vervangen voor iets groens en stortbui bestendigs? Er zijn nog steeds zo enorm veel versteende tuinen met schuttingen eromheen. Waar blijven de groene heggen, de struikjes, het gras, de waterdoorlatende tegelpaden?
Poezenmeisje
24-01-2026 om 21:43
Vogel- en egelparadijs hier.
Houtwal, bladeren onder de struiken laten liggen. Veel verschillende struiken en fruitbomen.
In het voorjaar een stuk grasveld niet maaien, zodat de bijtjes hun gang kunnen gaan met de klaver. Die bijtjes hebben we hard nodig voor de fruitbomen en de moestuin.
Heerlijk om in de hangmat te liggen met dat zachte gezoem onder je.
RaSa
25-01-2026 om 00:24
Tjilp schreef op 24-01-2026 om 21:30:
zinvollere vraag: heb je de stenen vlakte rond je woning al vervangen voor iets groens en stortbui bestendigs? Er zijn nog steeds zo enorm veel versteende tuinen met schuttingen eromheen. Waar blijven de groene heggen, de struikjes, het gras, de waterdoorlatende tegelpaden?
Het een sluit het andere niet uit. De groene tuin heb ik ook. Heggen en twee beuken incl. Maar als mijn groene tuin in het afvoerputje van het dorp zou liggen, zou ik er vrij weinig aan hebben.
Maar helemaal mee eens dat het hand in hand zou moeten gaan. Wat dat betreft vond ik de uitkomst tijdens een grootschallige straat vernieuwing erg teleurstellend. De gemeente wilde graag wadi's aanleggen. Maar die zijn tijdens de buurtoverleggen masaal weggestemd. Nu hebben we een armzalige heggetje langs de stoep, waarvan een deel alweer overleden is.
Herfstappeltaart
25-01-2026 om 08:59
Tjilp schreef op 24-01-2026 om 21:30:
Wij hebben een groene achtertuin, bestaande uit borders met planten , een grasveldje en een klein betegeld terras. De voortuin heeft wel veel tegels, maar dat is de oprit voor de auto. Ik zou daar graag van die waterdoorlatende tegels hebben, maar het is nogal een oppervlak en dus erg duur om te laten aanleggen. Dat houdt ons wel tegen.
Grindelwald
25-01-2026 om 11:20
Ik lees steeds zandbak 😅
Nee ik heb geen zandzakken in huis. Noodpakket ook niet.
Gebruikersnaaminvullen
25-01-2026 om 13:31
Anouk1234 schreef op 24-01-2026 om 06:53:
Ik woon op 10 m hoogte en onze achterburen op 9 meter. Volgens mij zit ik dan goed.
Hier kun je de hoogte van je huis vinden.
https://nl-nl.topographic-map.com/map-p82gdn/Utrecht/
Ik was benieuwd hoe hoog men aan de Zuid Hollandse kustplaatsen woont, maar dat is aardig hoog. Alleen een paar km landinwaarts komt men wel in de problemen.
Meesje
25-01-2026 om 14:56
Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-01-2026 om 13:31:
[..]
Ik was benieuwd hoe hoog men aan de Zuid Hollandse kustplaatsen woont, maar dat is aardig hoog. Alleen een paar km landinwaarts komt men wel in de problemen.
Ook even opgezocht voor mijn woonplek. Ik woon op 96m. Het deel van het dorp dat tussen 40 en 50m ligt heeft een paar jaar geleden tijdens de hevige regenbuien onder water gestaan. Niet Zuid Holland overigens.
Maar volgens mij gaat het bij deze vraag over plotseling hevige hoosbuien die de komende jaren alleen maar vaker zullen voorkomen. Met asfalt, trottoir en betegelde tuinen komt dat water dan snel over de drempel als je huis lager ligt dan omliggend gebied. Hoogte tov zeeniveau zegt dan niet zo veel.
Mijn huis ligt op een heuvel. Water stroomt langs mijn huis naar weilanden. En naar het centrum...
SuzyQFive
25-01-2026 om 16:13
Ik kreeg een half jaar terug bij een bestelling een ‘zandzak’.
Die zak is een ongebruikt een makkelijk op te bergen zak. Als je de zak nat maakt zwelt hij op en gebruik je hem als ‘zandzak’.
Wieder
25-01-2026 om 17:43
SuzyQFive schreef op 25-01-2026 om 16:13:
Ik kreeg een half jaar terug bij een bestelling een ‘zandzak’.
Die zak is een ongebruikt een makkelijk op te bergen zak. Als je de zak nat maakt zwelt hij op en gebruik je hem als ‘zandzak’.
Da's wel handig! We zitten hier op 11 meter, het dorp ligt lager. We hebben een grote, groene voor- een achtertuin met daarachter een hectare weiland en een 20 bij 60 rijbak met drainage en we zitten op zandgrond. Ik hoop dat het hier wel mee zal vallen 😬
Mugske
25-01-2026 om 22:38
wij wonen op een van de laagste punten van Nederland daar gaat een zandzak niet helpen. Als de dijken breken, blijft onze zolderverdieping droog, maar die van de buren aan 1 kant niet, die liggen net iets lager. Mijn ouders wonen dan weer op een van de hoogste punten van het land. Daar hooguit water in de kelder bij hevige regen.