Nieuws en actueel
Daglichtlamp
23-01-2026 om 16:30
Heb je al een zandzak in huis?
https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/video/c6aa2f05-943f-4171-873e-ae36811cc20e/we-zijn-niet-goed-voorbereid-op-zware
https://nos.nl/collectie/13871/artikel/2599189-ovv-nederland-niet-klaar-voor-extreme-regen-nu-niet-en-in-toekomst-niet
Is jouw huis klaar voor extreme regenval? Of denk je dat het zo'n vaart niet gaat lopen?
Daglichtlamp
23-01-2026 om 21:08
GroenTuintje schreef op 23-01-2026 om 20:37:
nee ik woon ongeveer in het meest oostelijke deel van Nederland
en geen rivieren hier oid
Ook in het Oosten kan hevige regen problemen veroorzaken.
GroenTuintje
23-01-2026 om 21:47
Daglichtlamp schreef op 23-01-2026 om 21:08:
[..]
Ook in het Oosten kan hevige regen problemen veroorzaken.
Ja is hier ook geweest, alleen woon ik op een hoger gedeelte met veel groen.
Meesje
23-01-2026 om 22:05
Ik woon boven aan een heuvel, hoera! Delen van mijn woonplaats die lager liggen hebben niet genoeg aan wat zandzakken. Paar jaar geleden al gebleken.
rionyriony
24-01-2026 om 06:20
Je kan nooit genoeg tegendruk aanbrengen om dergelijke enorme krachten langdurig te weerstaan. Alleen maar als het zeer plaatselijk en zeer tijdelijk is, om onmiddellijk gevolgd te worden door veel strengere definitieve maatregelen zoals dijken.
Daglichtlamp
24-01-2026 om 06:49
We hebben het hier niet over een dijkdoorbraak maar over tijdelijke wateroverlast na een hevige regenbui. Dat kun je niet bestrijden met dijken.
Anouk1234
24-01-2026 om 06:53
Ik woon op 10 m hoogte en onze achterburen op 9 meter. Volgens mij zit ik dan goed.
Hier kun je de hoogte van je huis vinden.
https://nl-nl.topographic-map.com/map-p82gdn/Utrecht/
Netherfield
24-01-2026 om 07:01
Bij ons ligt het huis ongeveer 30 cm hoger als de straat, dus dat komt wel goed denk ik.
rionyriony
24-01-2026 om 08:05
Daglichtlamp schreef op 24-01-2026 om 06:49:
We hebben het hier niet over een dijkdoorbraak maar over tijdelijke wateroverlast na een hevige regenbui. Dat kun je niet bestrijden met dijken.
Er zal een strategie moeten komen; hetzij een permanente afvoer//waterkering, hetzij verhoging van het gebouw zelf. Het water van hoger gelegen delen zal maar gedeeltelijk in de bodem worden opgenomen. Daar waar het verhinderd is vanzelf verder te vloeien zouden ook dompelpompen permanent kunnen worden opgesteld.
Natuurlijk zal men eerst willen proberen om de bevolking erin te laten investeren om het belastinggeld aan andere doelen te kunnen besteden.
Joszy
24-01-2026 om 08:05
ik woon 8 hoog, dus dat zal meevallen. We hebben wel regelmatig dat je tot je enkels in het water staat in de berging. Gelukkig voor mij heb ik een berging in de bovenste rij, boven het grondoppervlakte maar de mensen met een berging in de kelder hebben echt pech soms
Daglichtlamp
24-01-2026 om 08:19
rionyriony schreef op 24-01-2026 om 08:05:
[..]
Er zal een strategie moeten komen; hetzij een permanente afvoer//waterkering, hetzij verhoging van het gebouw zelf. Het water van hoger gelegen delen zal maar gedeeltelijk in de bodem worden opgenomen. Daar waar het verhinderd is vanzelf verder te vloeien zouden ook dompelpompen permanent kunnen worden opgesteld.
Natuurlijk zal men eerst willen proberen om de bevolking erin te laten investeren om het belastinggeld aan andere doelen te kunnen besteden.
Je kunt regenwater dus niet tegenhouden met een waterkering. Het valt waar het valt. Dus inderdaad je moet investeren in afvoer, en je moet investeren in een inrichting waarbij huizen bijvoorbeeld hoger liggen dan het omringende gebied. Maar dat is geen oplossing voor bestaande wijken die laag liggen. Je kunt bij een hele hevige bui het water niet snel genoeg wegpompen.
Poezie
24-01-2026 om 08:33
Iedereen met een tuin verplichten om alle tegels eruit te halen. Die tegels zijn funest voor de afvoer van water en voor de natuur.
Evaluna
24-01-2026 om 08:46
Ik heb heel weinig tegels in de tuin, maar als het hard regent staat de straat wel blank.
Ik hoorde op radio 1 een interview waarbij ze vertelden dat ze erachter waren gekomen dat het beter is om je deuren maar open te zetten, omdat de kracht van het water heel slecht is voor de gevels. Dan kan het maar beter doorstromen.
Auwereel
24-01-2026 om 09:09
Poezie schreef op 24-01-2026 om 08:33:
Iedereen met een tuin verplichten om alle tegels eruit te halen. Die tegels zijn funest voor de afvoer van water en voor de natuur.
Dat hoeft niet zo radicaal, veel goen en een deel waterpasserende tegels helpt ook behoorlijk.
Poezenmeisje
24-01-2026 om 09:15
Man heeft de tuin een beetje afgegraven waardoor het huis hoger ligt. Bij voorspelde regen bevestigt hij twee waterslangen aan de regenton waarmee water direct wordt afgevoerd naar de sloot.
Het is maar zelden dat de regenton het water niet aan kan.
Het riool is hier waardeloos. Zodra we 'gloebgloebgloeb' horen in de keuken, rennen we naar de bijkeuken (putje) om daar een oude handdoek neer te leggen.
Bij ons vorige huis bleek de afvoerpijp verstopt. Ik kwam thuis in een hevige regenbui, wilde me omkleden en stond tot mijn enkels in het water (slaapkamer in voormalige garage). Dat werd verzekeringswerk. Leuk als je je waterbed óók nog leeg moet pompen.
Gelukkig was veel water richting de smeerput gegaan (waar het bed op stond) en was de rest van de achterkamer droog.
We maken ons meer zorgen om dijken. De Tussenklappenpolder staat nog op ons netvlies gebrand.
Het Winschoterdiep stond ooit zó hoog dat mijn man elk uur naar de dijk liep om de toestand op te nemen en nou is een dijk gescheurd bij familie in de buurt.
https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1373366/scheur-in-dijk-bij-afwateringskanaal-van-duurswold-zandzakken-geplaatst-ter-versterkin
MMcGonagall
24-01-2026 om 10:12
De vriend van mijn dochter heeft een boot. Als het water komt, kunnen wij daar wel bij.
Ik ben nog steeds van plan om een paar 5 literflessen water in te slaan. Dan hebben we dat in ieder geval geregeld.
en geen rivieren hier oid