Nieuws en actueel
wild-flower
06-05-2026 om 18:23
Hantavirus op Nederlands cruiseschip. Moeten wij ons zorgen maken?

Toch maar even een apart draadje gemaakt over het Hantavirus op het Nederlandse cruiseschip de MV Hondius.
3 passagiers zijn overleden, onder wie een echtpaar van 69 uit Friesland.
De vrouw overleed in het ziekenhuis in Johannesburg.
Bij de twee passagiers in het ziekenhuis van Johannesburg is de
Andesvariant van het virus vastgesteld. Bij de overleden vrouw werd
autopsie verricht. De Andesvariant kan van persoon op persoon worden
overgedragen.
De drie zieke mensen die momenteel worden geëvacueerd, zijn niet de enige passagiers
die mogelijk besmet zijn met het hantavirus. Een andere opvarende ging
eerder al ziek van boord en ligt nu op de intensive care in
Johannesburg, Zuid-Afrika.
De Zwitserse autoriteiten melden dat een passagier in een ziekenhuis in
Zürich wordt behandeld nadat ook hij positief was getest op de
Andesvariant. Die passagier ging afgelopen vrijdag op Sint-Helena van
boord. Zijn vrouw reisde ook mee, maar heeft geen symptomen. Uit
voorzorg is zij in zelfisolatie gegaan.
Dat zijn toch al aardig wat besmettingen, waarbij nu bron en contact onderzoek wordt gedaan.
Moeten wij ons zorgen maken?
PensioNada
11-05-2026 om 12:44
Handschoenvrouw schreef op 11-05-2026 om 08:42:
[..]
Vooral als je kostwinner, ondernemer, mantelzorger of alleenstaande ouder bent.
Dat is gewoon het risico van het op vakantie gaan naar exotische oorden. Er zijn mensen die met open tuberculose terug komen van vakantie. Die moeten na hun initiële behandeling in het ziekenhuis ook in thuisisolatie.
Handschoenvrouw
11-05-2026 om 14:42
Daglichtlamp schreef op 11-05-2026 om 12:25:
[..]
Welke alleenstaande ouder gaat op een lange cruise zonder de kinderen?
Ik denk dat deze mensen vooral heel blij zijn dat ze van dit cruiseschip af zijn.
Een alleenstaande ouder kan best een huisgenoot hebben die op een cruise is gaat.
Handschoenvrouw
11-05-2026 om 14:43
PensioNada schreef op 11-05-2026 om 12:44:
[..]
Dat is gewoon het risico van het op vakantie gaan naar exotische oorden. Er zijn mensen die met open tuberculose terug komen van vakantie. Die moeten na hun initiële behandeling in het ziekenhuis ook in thuisisolatie.
En het verschil is dat die mensen een beroep kunnen doen op de ziektewet of andere ziekteverzekering.
Yumi
11-05-2026 om 22:28
Ja hoor, wat zijn we goed bezig, 12 medewerkers Radboudumc moeten in quarantaine door foutieve procedures hantapatiënt. Daar zijn weer families bij betrokken, die ook de klos zijn. Het Radboud geeft aan klaar te staan voor eventuele nieuwe patiënten. Of we daar blij mee moeten zijn?
Twaalf medewerkers van het Radboudumc moeten uit voorzorg preventief in quarantaine. In het ziekenhuis werd een patiënt met het hantavirus opgenomen. Bij het afnemen van bloed is er een fout gemaakt in de procedure.
De patiënt werd op 7 mei opgenomen in het ziekenhuis in Nijmegen en was een opvarende van het Nederlandse cruiseschip Hondius waar het virus uitbrak. Bij de opname is bloed afgenomen van de patiënt. "Dit bloed is verwerkt volgens de standaardprocedure. Vanwege de aard van het virus had dit bloed verwerkt moeten worden volgens een strengere procedure", schrijft het ziekenhuis in een verklaring.
Daarnaast is zaterdag (9 mei) duidelijk geworden dat bij het afvoeren van urine van de patiënt ook niet de meest actuele internationale voorschriften waren doorgevoerd. Vanwege de aard van het virus had ook de urine afgevoerd moeten worden volgens een strengere procedure, meldt het ziekenhuis.
"Door deze omstandigheden gaan twaalf medewerkers uit voorzorg preventief in
quarantaine voor zes weken, ondanks dat de kans op besmetting klein is."
"Ondanks het feit dat de kans op daadwerkelijke besmetting zeer klein is hebben deze maatregelen veel impact op alle betrokkenen. We betreuren dat dit is gebeurd in ons umc. We gaan de gang van zaken zorgvuldig onderzoeken om hiervan te leren zodat het in de toekomst wordt voorkomen", aldus Bertine Lahuis, bestuursvoorzitter Radboudumc.
Het Radboudumc staat ondertussen klaar om eventuele nieuwe patiënten op te vangen indien nodig.
12 medewerkers Radboudumc in quarantaine door foutieve procedures hantapatiënt
Happyapple
12-05-2026 om 06:41
Yumi schreef op 11-05-2026 om 22:28:
Ja hoor, wat zijn we goed bezig, 12 medewerkers Radboudumc moeten in quarantaine door foutieve procedures hantapatiënt. Daar zijn weer families bij betrokken, die ook de klos zijn. Het Radboud geeft aan klaar te staan voor eventuele nieuwe patiënten. Of we daar blij mee moeten zijn?
![]()
Jeetje wat een ellende voor die mensen zeg. En door dit soort blunders zitten er straks mogelijk weer een hoop mensen in de shit toch? Hopelijk loopt dit niet zo uit de hand. Maar wat hierboven ook al geschreven werd. De corona quarantaine voelde al heel lang, krijg het benauwd van het idee om 6 weken te moeten.
Daglichtlamp
12-05-2026 om 08:13
Happyapple schreef op 12-05-2026 om 06:41:
[..]
Jeetje wat een ellende voor die mensen zeg. En door dit soort blunders zitten er straks mogelijk weer een hoop mensen in de shit toch? Hopelijk loopt dit niet zo uit de hand. Maar wat hierboven ook al geschreven werd. De corona quarantaine voelde al heel lang, krijg het benauwd van het idee om 6 weken te moeten.
Misschien moeten we ook hier niet overdrijven. Blijkbaar is het bloed en de urine behandeld zoals dat van normale patiënten. Ook dan is er natuurlijk geen direct contact ivm besmettingsgevaar (want daar houdt men in een ziekenhuis standaard rekening mee). Dus deze 12 medewerkers gaan vooral in quarantaine omdat we extreem voorzichtig zijn met dit virus. Niet omdat het waarschijnlijk is dat ze ziek worden.
masatu
12-05-2026 om 09:18
Ik snap geloof ik niet zo goed hoe je je anders zou moeten kleden of gedragen dan bij "normaal" bloed/urinetesten. Je wilt toch ook niet per ongeluk HIV ofzoiets oplopen door het verwerken van andermans bloed?
Lisabette
12-05-2026 om 10:40
Ik vind de reacties hier erg hard. Ik vind dit virus oprecht heel spannend. Zeker alle berichten die naar buiten komen. Zelf 6 weken in thuisisolatie is met 5 kinderen niet mogelijk. Ik kan ze moeilijk binnenhouden al die tijd en niet naar school laten gaan. Dat is niet eerlijk naar de kinderen toe en wil ze mijn angst zeker niet mee geven. Ik blijf dit virus heel lastig vinden. Hopelijk valt het uiteindelijk mee!
Daglichtlamp
12-05-2026 om 10:51
Gelukkig is zes weken in thuis isolatie voor jou ook helemaal niet nodig.
Ysenda
12-05-2026 om 10:54
Lisabette schreef op 12-05-2026 om 10:40:
Ik vind de reacties hier erg hard. Ik vind dit virus oprecht heel spannend. Zeker alle berichten die naar buiten komen. Zelf 6 weken in thuisisolatie is met 5 kinderen niet mogelijk. Ik kan ze moeilijk binnenhouden al die tijd en niet naar school laten gaan. Dat is niet eerlijk naar de kinderen toe en wil ze mijn angst zeker niet mee geven. Ik blijf dit virus heel lastig vinden. Hopelijk valt het uiteindelijk mee!
Tenzij jij direct en intensief contact hebt gehad met iemand op die boot is de kans dat jij of je gezin dit oploopt ongeveer 0!
Dus de reacties komen voor jou hard over maar getuigen van realiteit, die jij niet hebt. Dus ga naar je huisarts om je hier voor te laten helpen want je slaat echt door.
Handschoenvrouw
12-05-2026 om 11:02
Dus je bent niet in paniek vanwege de mogelijke gevolgen van het virus voor je gezondheid, maar omdat 6 weken in thuisisolatie met de kinderen niet mogelijk of "eerlijk" zou zijn? Ik vraag me dan af hoe je het aanpakt als er 2 van de 5 de griep hebben..
Yumi
12-05-2026 om 14:03
masatu schreef op 12-05-2026 om 09:18:
Ik snap geloof ik niet zo goed hoe je je anders zou moeten kleden of gedragen dan bij "normaal" bloed/urinetesten. Je wilt toch ook niet per ongeluk HIV ofzoiets oplopen door het verwerken van andermans bloed?
Ik begrijp dat ook niet, maar gelukkig hoeft dat ook niet, van een ziekenhuis mag je verwachten dat ze zich houden aan de meest actuele internationale voorschriften, en dat is niet gebeurd.
Vanwege de aard van het virus had het bloed en urine verwerkt moeten worden volgens een strengere procedure", schrijft het ziekenhuis in een verklaring.
PensioNada
13-05-2026 om 09:28
Voor wie het interesseert een aardig artikel van CNN over communicatie rondom de uitbraak van het hantavirus: https://edition.cnn.com/2026/05/12/health/hantavirus-public-health-officials-calm-mongering
amarna
13-05-2026 om 11:37
Waarom zou jij gevaar lopen voor besmetting met het HANTAvirus? Ik begrijp je zorgen oprecht niet!