Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hantavirus op Nederlands cruiseschip. Moeten wij ons zorgen maken?

Lisabette schreef op 08-05-2026 om 19:04:

Ik vind dit echt super eng! Nog nachtmerries van Covid! Hoop echt dat dit niet weer een pandemie wordt. Ik was al bang voor muizen en ratten, maar nu ben ik nog angstiger. Heb voor de zekerheid wat vallen in huis gezet! Je weet nooit of ze er toch stiekem zitten.

Tja, voor dit virus hoef je dat niet te doen. Het komt niet natuurlijk voor hier.

Maar zoals gebruikelijk reageer je weer in overdrijf modus.

Misschien dat je daar eens wat aan moet doen. Wordt het leven een stuk makkelijker en leuker van.

Lisabette schreef op 08-05-2026 om 19:04:

Ik vind dit echt super eng! Nog nachtmerries van Covid! Hoop echt dat dit niet weer een pandemie wordt. Ik was al bang voor muizen en ratten, maar nu ben ik nog angstiger. Heb voor de zekerheid wat vallen in huis gezet! Je weet nooit of ze er toch stiekem zitten.

Het virus komt hier wel voor, maar dat is een andere soort, daar worden de meeste mensen niet ziek van, je krijgt hooguit griepachtige verschijnselen.

Ik ben ook bang voor muizen en ratten, de beste manier om die weg te houden is door ervoor te zorgen dat ze geen voedsel vinden. Een muis eet zo'n 20 keer per dag als er niets te knagen valt, gaat ie vanzelf bij je buren kijken

Hantavirus | RIVM

PensioNada schreef op 08-05-2026 om 18:26:

[..]

Ok, dan is wat ik wilde zeggen onduidelijk, ik bedoelde: " voor sommige mensen lijkt het alsof ze de ernst van de situatie niet onderkennen." En vervolgens wijt ik dat aan hoe het RIVM communiceert.

Maar misschien ligt dat dan niet alleen aan hoe het RIVM communiceert maar is in basis misschien al wel de perceptie van ernst verschillend tussen die personen en het RIVM? Want het RIVM kan misschien wel heel realistisch en passend aan het communiceren zijn nu, als andere mensen vanuit angst of paniek of onzekerheid er zelf besluiten een andere mate van ernst aan te koppelen dan werkelijk het geval is, dan kun je het als RIVM natuurlijk ook nooit goed doen. 

Cle0 schreef op 08-05-2026 om 19:41:

[..]

Maar misschien ligt dat dan niet alleen aan hoe het RIVM communiceert maar is in basis misschien al wel de perceptie van ernst verschillend tussen die personen en het RIVM? Want het RIVM kan misschien wel heel realistisch en passend aan het communiceren zijn nu, als andere mensen vanuit angst of paniek of onzekerheid er zelf besluiten een andere mate van ernst aan te koppelen dan werkelijk het geval is, dan kun je het als RIVM natuurlijk ook nooit goed doen.

Dat ben ik wel met je eens. Bij een deel zal je het never nooit goed doen. Ik had hier een paar pagina's geleden twee links geplaatst naar berichten van het RIVM en van de Britse gezondheidsautoriteit. In dat laatste bericht werd alles helemaal uitgekauwd. Het bericht van het RIVM was oppervlakkiger vooral over hoe omgegaan wordt met contactgevallen. Nu kan je zeggen: zijn al die details nodig. Het eerlijke antwoord is nee. Maar de andere kant is dat veel mensen aan de Coronacrisis het idee hebben overgehouden dat het RIVM af en toe te optimistisch was. In februari 2020 waren ze best wel optimistisch. Dat sloeg als een blad om toen we de voorjaarsvakantie gevallen als een vloedgolf over ons heen kregen. Om die reden denk ik dat ze nog veel beter moeten proberen uit te leggen wat ze allemaal doen.

In dit geval maakt het dus uit wat voor contact. Ik kan me goed voorstellen dat er onderscheid gemaakt wordt tussen degenen die een kwartier in hetzelfde vliegtuig hebben gezeten en degenen die daadwerkelijk op dat cruiseschip zaten. Dat is precies wat Nederland doet.

Daglichtlamp schreef op 08-05-2026 om 21:26:

In dit geval maakt het dus uit wat voor contact. Ik kan me goed voorstellen dat er onderscheid gemaakt wordt tussen degenen die een kwartier in hetzelfde vliegtuig hebben gezeten en degenen die daadwerkelijk op dat cruiseschip zaten. Dat is precies wat Nederland doet.

Ja, dat is conform de aanbevelingen van de WHO.

De Nederlandse opvarenden gaan zes weken in thuisquarantaine lees ik op NOS Nieuws. Ehm, ik vind dit toch een beetje griezelig.. hopelijk ten onrechte hoor. Maar gaan mensen zich daar echt aan houden.. zes weken is erg lang, nog moeilijker vol te houden in het voorjaar. 😒

Zorroo schreef op 08-05-2026 om 22:54:

De Nederlandse opvarenden gaan zes weken in thuisquarantaine lees ik op NOS Nieuws. Ehm, ik vind dit toch een beetje griezelig.. hopelijk ten onrechte hoor. Maar gaan mensen zich daar echt aan houden.. zes weken is erg lang, nog moeilijker vol te houden in het voorjaar. 😒

Om de quarantainemaatregel aan de Nederlandse opvarenden op te kunnen leggen, is de andesvariant van het hantavirus toegevoegd aan de lijst met infectieziekten waarvoor een meldingsplicht geldt. Dat maakt het mogelijk om maatregelen als isolatie of quarantaine op te leggen om verspreiding van de ziekte te voorkomen. Andere ziektes die in dezelfde A2-categorie(opent in nieuw venster) vallen zijn pokken en polio.
Nederlandse opvarenden Hondius gaan zes weken in thuisquarantaine

Zorroo schreef op 08-05-2026 om 22:54:

Dit zijn twee groepen: de zeelieden, die waarschijnlijk (er wordt een beetje vaag over gedaan) een collega (de dokter?) doodziek afgevoerd hebben zien worden, die gewend zijn om een langere tijd in een gesloten omgeving door te brengen. Ik verwacht bij deze groep geen enkel probleem. De tweede groep is de passagiers die dolgraag naar huis zullen willen. Deze groep zal uitleg en instructie ontvangen. Er zijn momenteel meerdere artsen aan boord van de Hondius. Ik denk dat als ze van boord gaan en naar hun eigen huis mogen, ze heel bewust zijn van wat de invloed kan zijn van hun eigen handelen. Gezien wat er gebeurd is, verwacht ik geen COVID-wappies.

Dus ja, ik zie het positief in.

Klinkt redelijk, je hebt vast gewoon gelijk. Ik ben denk ik te veel beïnvloed door het coronagedoe destijds 

wild-flower

wild-flower

09-05-2026 om 08:49 Topicstarter

Die zes weken thuisquarantaine, hoe en door wie wordt dat gehandhaafd?
En hoe zouden de andere betrokken landen dat gaan doen?
Het controleren van de naleving lijkt mij in de praktijk lastig uitvoerbaar.

Ik vind het wel interessant dat ze bij die stewardess kunnen vaststellen dat ze het virus niet heeft. Maar dat al die passagiers nu 6 weken in quarantaine moeten. Waarom kun je die niet testen? Want anders zou je zeggen dat die stewardess nu ziek is van een doodgewoon influenzavirus, dat kunnen ze vast wel testen.  
Maar dat zou dan niet uitsluiten dat ze besmet is want de incubatietijd is nog niet voorbij. Dus over 2 weken kan ze alsnog ziek worden van het hanta virus zou ik dan denken.

Auwereel schreef op 08-05-2026 om 11:16:

Ik zou wel willen dat men net zoveel zorgen had over resistente schimmels, dat zijn ook geen lieverdjes.
Aanpak van resistente schimmels gaat wereldwijd veranderen - Nieuw plan moet kwetsbare patiënten beter beschermen - Radboudumc

Daar las ik laatst ook iets over. En antibiotica resistentie wordt ook nog een heel ding in de toekomst

Joszy schreef op 09-05-2026 om 08:57:

Ik vind het wel interessant dat ze bij die stewardess kunnen vaststellen dat ze het virus niet heeft. Maar dat al die passagiers nu 6 weken in quarantaine moeten. Waarom kun je die niet testen? Want anders zou je zeggen dat die stewardess nu ziek is van een doodgewoon influenzavirus, dat kunnen ze vast wel testen.
Maar dat zou dan niet uitsluiten dat ze besmet is want de incubatietijd is nog niet voorbij. Dus over 2 weken kan ze alsnog ziek worden van het hanta virus zou ik dan denken.

Ja, dat klopt. De test zegt niet meer dan dat dat haar huidige klachten waarschijnlijk niet door het hantavirus komen. Dus ze zal tot het einde van de incubatietijd gemonitord worden.  Het is echter wel goed nieuws dat alle geïdentificeerde gevallen tot nu toe bemanning of passagiers op de Hondius zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.