Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-03-2022 om 09:56

Gezondheidszorg Nederland

Naar aanleiding van een dialoog in het ergernis topic en de verhalen die ik al jaren lees, vroeg ik mij af hoe jullie aankijken tegen de gezondheidszorg in Nederland.

Zijn er dingen die verbeterd moeten worden?
Zijn er dingen die erg veranderd zijn de afgelopen decennia? 
Wat zijn je ergernissen?
Wat zijn de goede punten?
Etc.


BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-03-2022 om 09:59

To trapt af.
Aangezien ik niet in Nederland woon, is er weinig af te trappen, maar als iemand mij een duidelijke link kan sturen naar hoe jullie gezondheidszorg gefinancierd wordt (wat gaat via de belastingen, wat moeten jullie zelf betalen, ...) zou ik het erg waarderen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-03-2022 om 10:48

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-03-2022 om 10:48

Nog een voorbeeld om het wat concreter te maken:
Sinds kort ben ik beginnen te werken als persoonlijk assistent voor een bejaard koppel waarvan de man invalide is geworden. Naast zijn pensioen heeft hij hierdoor recht op een budget om hulp in te kopen.
Deze hulp bestaat momenteel uit mij (10u/week), een tweede persoonlijk assistent voor eveneens 10u/week, poetsvrouw 4u/week en maandelijks een tuinman. 

Hoe zou hun situatie er in Nederland uitzien? Hebben jullie ook zo'n systeem, of zijn jullie pensioenen/uitkeringen zo hoog dat jullie alles zelf kunnen betalen? 

Edit: bedankt Tickel.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-03-2022 om 10:54

Valdemar schreef op 10-03-2022 om 10:48:

Nog een voorbeeld om het wat concreter te maken:
Sinds kort ben ik beginnen te werken als persoonlijk assistent voor een bejaard koppel waarvan de man invalide is geworden. Naast zijn pensioen heeft hij hierdoor recht op een budget om hulp in te kopen.
Deze hulp bestaat momenteel uit mij (10u/week), een tweede persoonlijk assistent voor eveneens 10u/week, poetsvrouw 4u/week en maandelijks een tuinman.

Hoe zou hun situatie er in Nederland uitzien? Hebben jullie ook zo'n systeem, of zijn jullie pensioenen/uitkeringen zo hoog dat jullie alles zelf kunnen betalen?

Edit: bedankt Tickel.

Daar hebben we PGB(persoonsgebonden budgetten) budgetten voor die toegewezen worden bij bepaalde zorgindicaties. Er is een keuze tussen PGB en Zorg In Natura. Bij de eerste koop je zelf je zorg in, bij de 2e wordt er voor je bepaald van wie je zorg kan krijgen. PGB is flexibeler.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgebonden-budget-pgb/vraag-en-antwoord/verschil-pgb-zorg-natura

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-03-2022 om 10:57

Op de zorgverzekering kun je een werkgeverskorting of collectieve korting krijgen. Het eigen risico is op te hogen zodat je basisverzekering goedkoper wordt. Dit is niet voor iedereen geschikt. Verder dien je zelf je aanvullende verzekering(en) te kiezen. Hoe hoger de vergoeding vanuit de verzekering, hoe uitgebreider de aanvullende verzekering, hoe hoger het maandbedrag wordt.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

10-03-2022 om 11:18

Valdemar schreef op 10-03-2022 om 10:48:

Nog een voorbeeld om het wat concreter te maken:
Sinds kort ben ik beginnen te werken als persoonlijk assistent voor een bejaard koppel waarvan de man invalide is geworden. Naast zijn pensioen heeft hij hierdoor recht op een budget om hulp in te kopen.
Deze hulp bestaat momenteel uit mij (10u/week), een tweede persoonlijk assistent voor eveneens 10u/week, poetsvrouw 4u/week en maandelijks een tuinman.

Hoe zou hun situatie er in Nederland uitzien? Hebben jullie ook zo'n systeem, of zijn jullie pensioenen/uitkeringen zo hoog dat jullie alles zelf kunnen betalen?

Edit: bedankt Tickel.

Dan neem ik als voorbeeld mijn hoogbejaarde, gehandicapte schoonmoeder. Zij is alleen: 

Zij heeft recht op 1,5 uur per week hulp voor schoonmaken en 2x per week iemand die komt helpen douchen. Daarvoor betaalt zij een kleine eigen bijdrage. Maaltijden laat zij thuis brengen, die hoeft ze dan alleen nog in de magnetron te doen. Dat betaalt ze zelf. 

Verder heeft ze nergens recht op, dus dat doen wij als (schoon)kinderen allemaal. En de vrouw die zijzelf heeft ingehuurd, om allerlei dingen voor haar te doen. Boodschappen em dergelijke. 


Ik vind bij jullie wel heel veel uren hulp, maar bij ons te weinig. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-03-2022 om 11:38

Peen schreef op 10-03-2022 om 11:18:

[..]

Dan neem ik als voorbeeld mijn hoogbejaarde, gehandicapte schoonmoeder. Zij is alleen:

Zij heeft recht op 1,5 uur per week hulp voor schoonmaken en 2x per week iemand die komt helpen douchen. Daarvoor betaalt zij een kleine eigen bijdrage. Maaltijden laat zij thuis brengen, die hoeft ze dan alleen nog in de magnetron te doen. Dat betaalt ze zelf.

Verder heeft ze nergens recht op, dus dat doen wij als (schoon)kinderen allemaal. En de vrouw die zijzelf heeft ingehuurd, om allerlei dingen voor haar te doen. Boodschappen em dergelijke.


Ik vind bij jullie wel heel veel uren hulp, maar bij ons te weinig.

Weet je zeker dat ze nergens recht op heeft verder? Je zegt ze is gehandicapt, dan zou er toch een zwaardere indicatie moeten liggen. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

10-03-2022 om 11:44

Tickel schreef op 10-03-2022 om 11:38:

[..]

Weet je zeker dat ze nergens recht op heeft verder? Je zegt ze is gehandicapt, dan zou er toch een zwaardere indicatie moeten liggen.

Ik ga inderdaad toch maar eens bij mijn zwager aandringen dat hij daar nogmaals induikt. Hij regelt dit soort zaken. 

Nu ik die link zat te lezen over pgb lijkt het mij ook te weinig zo 🤔

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-03-2022 om 11:50

Peen schreef op 10-03-2022 om 11:44:

[..]

Ik ga inderdaad toch maar eens bij mijn zwager aandringen dat hij daar nogmaals induikt. Hij regelt dit soort zaken.

Nu ik die link zat te lezen over pgb lijkt het mij ook te weinig zo 🤔

Met een PGB hoef je niet eens een eigen team samen te stellen, je kunt ook terecht bij diverse zorgorganisaties die ook ZIN leveren. Je bent alleen wel gebonden aan een max. tarief. Die zijn per geleverde diensten verschillend. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

10-03-2022 om 11:52

Tickel schreef op 10-03-2022 om 11:50:

[..]

Met een PGB hoef je niet eens een eigen team samen te stellen, je kunt ook terecht bij diverse zorgorganisaties die ook ZIN leveren. Je bent alleen wel gebonden aan een max. tarief. Die zijn per geleverde diensten verschillend.

Maar je mag wel een eigen team samenstellen toch? Die vrouw die haar nu helpt heeft ze al jaren, die zal ze echt niet kwijt willen. Douchen is nu gewoon via de thuiszorgorganisatie. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-03-2022 om 12:06

Peen schreef op 10-03-2022 om 11:18:

[..]

Dan neem ik als voorbeeld mijn hoogbejaarde, gehandicapte schoonmoeder. Zij is alleen:

Zij heeft recht op 1,5 uur per week hulp voor schoonmaken en 2x per week iemand die komt helpen douchen. Daarvoor betaalt zij een kleine eigen bijdrage. Maaltijden laat zij thuis brengen, die hoeft ze dan alleen nog in de magnetron te doen. Dat betaalt ze zelf.

Verder heeft ze nergens recht op, dus dat doen wij als (schoon)kinderen allemaal. En de vrouw die zijzelf heeft ingehuurd, om allerlei dingen voor haar te doen. Boodschappen em dergelijke.


Ik vind bij jullie wel heel veel uren hulp, maar bij ons te weinig.

Mijn wijlen grootmoeder zonder handicap kon dienst doen op volgende zaken:

- warme maaltijden aan huis voor 7 euro per maaltijd
- poetsvrouw voor 9 euro per uur, fiscaal aftrekbaar
- dagelijks thuisverpleging, gratis indien doktersattest, voor persoonlijke verzorging
- iemand om mee boodschappen te doen, aan 0.40 euro/km

Daarnaast ondersteunden wij haar ook, maar ze kreeg dus redelijk wat hulp uit de gemeente.

De meesten hebben geen tuin, zeker niet in een grote stad.

Ik vraag me af of je nog leven wil als je je eigen gat niet meer kan afvegen.

Of als je op iemand moet wachten die je over de drempel helpt als je in de tuin wil zitten. En weer terug.

Je eigen eten niet meer kunnen koken omdat je niet staande kan blijven in de keuken. En ik heb echt geen plezier in koken.

Zit je maar te zitten totdat je gat kapot is van het zitten.

Ik zou toch die Pil van Drion erbij willen krijgen. Daar hoor je trouwens nooit meer wat van. Zóver gaat hun mededogen niet.

Tickel schreef op 10-03-2022 om 11:38:

[..]

Weet je zeker dat ze nergens recht op heeft verder? Je zegt ze is gehandicapt, dan zou er toch een zwaardere indicatie moeten liggen.

In Nederland krijg je een zg. 'keukentafel'-gesprek. Iemand van de gemeente (meen ik) komt bij de hulpbehoevende langs en bekijkt hoeveel hulp je nodig hebt. Op basis daarvan wordt het aantal uren vastgesteld en de soort hulp die je nodig hebt.

Mijn ouder heeft vergelijkbare situatie als jij Peen en krijgt meer uren. Dus zwager moet zo'n keukentafelgesprek aanvragen volgens mij.

Valdemar schreef op 10-03-2022 om 12:06:

[..]

Mijn wijlen grootmoeder zonder handicap kon dienst doen op volgende zaken:

- warme maaltijden aan huis voor 7 euro per maaltijd
- poetsvrouw voor 9 euro per uur, fiscaal aftrekbaar
- dagelijks thuisverpleging, gratis indien doktersattest, voor persoonlijke verzorging
- iemand om mee boodschappen te doen, aan 0.40 euro/km

Daarnaast ondersteunden wij haar ook, maar ze kreeg dus redelijk wat hulp uit de gemeente.

Dat is hier dus ook. Behalve de maaltijdservice, daar ken ik geen details van (7 euro per maaltijd vind ik trouwens aan de prijs, maar dat zal dan inclusief bezorgen zijn).

Wat ik enorm goed vind de afgelopen jaren is de digitalisering in de zorg. Ik kan mijn medicijnen (herhaalrecepten) bestellen via een app, de apotheker legt ze in de afhaalautomaat en ik kan 24/7 buiten aan de gevel mijn medicatie ophalen zonder dat ik daarvoor de apotheek maar in hoef. Overigens bezorgt onze apotheek ook, kostenloos, maar ik maak daar geen gebruik van.

Het ziekenhuis waar mijn kind onder behandeling is doet vrijwel alle correspondentie en informatieverstrekking evenals screenings etc digitaal. Gekoppeld aan DigiD en met tweestapsauthenticatie.

Mijn huisarts kan ik gewoon mailen met (eenvoudige) vragen die geen spoed behoeven.

Mijn GGZ instelling maakt gebruik van een online omgeving waar ik tussen afspraken door, dingen invul, oefeningen doe en 'huiswerk' maak, een manier die ik niet ken van therapie 10 jaar geleden , maar die zeker goed bijdraagt aan de effectiviteit van mijn behandeling. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.