Nieuws en actueel
Gebruikersnaaminvullen
08-09-2023 om 16:13
Extinction Rebellion en de A12 blokkeren
Extinction Rebellion wil vanaf morgen 9-9 elke dag A12 in Den Haag blokkerenhttps://nos.nl/artikel/2489667-extinction-rebellion-wil-vanaf-morgen-elke-dag-a12-in-den-haag-blokkeren
Wat vinden jullie van deze actie? Ik zelf vind het doel goed, het middel niet.
Het eerste deel ben ik zeker mee eens. Het tweede deel zal zeker deels helpen.
De blokkade heeft tot doel dat de belastingkortingen op brandstof voor grootverbruikers, zoals raffinaderijen, elektriciteitscentrales, vliegtuigen, schepen en kassen worden afgeschaft. Die kortingen bedragen dertien tot dertig miljard euro per jaar.
Afschaffen ervan maakt gas, olie en kolen voor die bedrijven duurder; dan gaan ze er zuiniger mee om en bovendien worden benzine, fossiele stroom, vliegtickets en kaskomkommers duurder. Daardoor verkopen ze er minder van en daalt de uitstoot van CO2
Hier hebben alleen de burgers last van en niet de bedrijven om welke het gaat. Ook worden er duizenden politieagenten ingezet die elders dus niet meer beschikbaar zijn, nog los van alle kosten die het met zich meebrengt.
https://www.ad.nl/binnenland/politie-zet-duizenden-agenten-in-bij-blokkade-a12-dat-ze-niet-hun-reguliere-werk-kunnen-doen-doet-pijn~a1fcafde/
Peiling
Ben je het eens met de demonstraties op de A12
Gebruikersnaaminvullen
28-09-2023 om 16:28
Jezus wat slecht. En dat heeft dan een ANBI status.
Als een klimaatactivist zich meer dan 20 uur per week vrijwillig inzet voor Extinction Rebellion, kan hij of zij een vergoeding krijgen tot 1.500 euro per maand. Dit blijkt uit de jaarlijkse begrotingscijfers van de Stichting Vrienden van XR.
De begroting is opgesteld door de Stichting Vrienden van XR, die de financiële baten en lasten van Extinction Rebellion beheert. In het document, opgesteld op 25 november 2022, staat dat er duizenden euro's worden vrijgemaakt voor vergoedingen aan vrijwilligers en zzp'ers.
In de begroting is er 12.600 euro vrijgemaakt voor zzp'ers die fondsen werven, en 37.500 euro voor overig zzp-werk. De 'stringente voorwaarden' waaronder een zzp'er moet werken, worden ook opgenomen in de begroting. 'Dit kan uitsluitend als de taak noodzakelijkerwijs uitgevoerd moet worden door één persoon, als de taak minimaal 3 maanden uitgevoerd moet worden, als de taak cruciaal is voor de continuïteit voor de beweging en noodzakelijk is voor het bereiken voor strategisch doelstelling. De inhuur is gelimiteerd tot 12 maanden.'
https://vriendenvanxr.nl/rc_images/begroting_2023_met_toelichting.pdf
Doemijdieglazenbol
28-09-2023 om 16:36
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2023 om 16:28:
waarom vind je dit slecht?
Gebruikersnaaminvullen
28-09-2023 om 16:43
Doemijdieglazenbol schreef op 28-09-2023 om 16:36:
[..]
waarom vind je dit slecht?
Omdat het gewoon beroepsdemonstranten zijn die verder niets bijdrage aan de maatschappij. Ik vind, lees ik, geen eerzaam beroep.
Doemijdieglazenbol
28-09-2023 om 16:55
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2023 om 16:43:
[..]
Omdat het gewoon beroepsdemonstranten zijn die verder niets bijdrage aan de maatschappij. Ik vind, lees ik, geen eerzaam beroep.
Ik vind het niet zo schokkend. Ze hebben een begroting van 300k per jaar. Waarvan 13k naar fondsenwerving gaat en 38k naar zzp overig als ik het zo lees. Om al die mensen dan beroepsdemonstranten te noemen, vind ik een vergaande conclusie. Het leest meer als onkostenvergoeding indien noodzakelijk. Je wil niet weten wat een goede fondsenwerver elders verdient. Ik verdien iig een stuk meer (al doe ik ander werk). Ben wel benieuwd naar overige begrotingen van andere protestorganisaties ineens. Misschien eens induiken.
In het verleden ben ik wel eens in het woord beroepsdemonstranten gedoken. Het is moeilijk echt na te gaan, maar lijkt door GeenStijl te zijn geïntroduceerd. In Vlaanderen lijken ze het niet te kennen. Ook interessant in het kader van beeldvorming. https://wrap.apstudent.be/2021/11/26/beroepsdemonstrant-onbekend-in-vlaanderen-scheldwoord-in-nederland/
Doemijdieglazenbol
28-09-2023 om 16:56
[..]
Overigens, de meeste XR mensen die ik voor de rechter heb zien staan, hadden gewoon een beroep. Ik kan me er iig niet een herinneren die dat niet had.
Gebruikersnaaminvullen
28-09-2023 om 16:59
Doemijdieglazenbol schreef op 28-09-2023 om 16:55:
[..]
Ik vind het niet zo schokkend. Ze hebben een begroting van 300k per jaar. Waarvan 13k naar fondsenwerving gaat en 38k naar zzp overig als ik het zo lees. Om al die mensen dan beroepsdemonstranten te noemen, vind ik een vergaande conclusie. Ik verdien iig een stuk meer. Ben wel benieuwd naar overige begrotingen van andere protestorganisaties ineens. Misschien eens induiken.
In het verleden ben ik wel eens in het woord beroepsdemonstranten gedoken. Het is moeilijk echt na te gaan, maar lijkt door GeenStijl te zijn geïntroduceerd. In Vlaanderen lijken ze het niet te kennen. Ook interessant in het kader van beeldvorming. https://wrap.apstudent.be/2021/11/26/beroepsdemonstrant-onbekend-in-vlaanderen-scheldwoord-in-nederland/
Ze demonstreren minimaal 20 uur per week waardoor ze niet kunnen werken. Dáárom krijgen ze van XR een "inkomen". Ik vind het krankzinnig als je wel de gezondheid en leeftijd hebt om te werken dan kiest om te gaan demonstreren. Er is niet bekend welke opleiding men heeft, maar in (bijna) alle beroepsgroepen is een tekort aan personeel.
Mevrouw75
28-09-2023 om 17:01
[..]
Vrijwillig inzetten voor een stichting en daar een vergoeding voor krijgen. Gebeurt bij zo ontzettend veel stichtingen, ook de stichtingen die jij misschien wel, maar ik niks vind toevoegen aan de maatschappij.
Doemijdieglazenbol
28-09-2023 om 17:05
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2023 om 16:59:
[..]
Ze demonstreren minimaal 20 uur per week waardoor ze niet kunnen werken. Dáárom krijgen ze van XR een "inkomen". Ik vind het krankzinnig als je wel de gezondheid en leeftijd hebt om te werken dan kiest om te gaan demonstreren. Er is niet bekend welke opleiding men heeft, maar in (bijna) alle beroepsgroepen is een tekort aan personeel.
Van die 38k kun je net 1 jaar iemand betalen die minimaal 20 uur per week werkt voor je. Lang niet iedereen protesteert 20 uur per week. Ik snap dat je het een onsympathieke club vindt, maar je conclusie gaat wel erg ver. Ik geloof ook dat de meeste van deze mensen werken. Tenminste, andere tegenstanders van XR noemen ze elitaire yuppen. Beetje moeilijk te verenigen
Ik heb al even bij FDF gekeken, maar daar kun je wel doneren en lid worden, maar ik zie geen begroting of verantwoording. Ik ga nog even doorgraven 
Mevrouw75
28-09-2023 om 17:05
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2023 om 16:59:
[..]
Waar staat dat dan in jouw gequote stukje? Dat ze a) hierdoor niet kunnen werken en b) daarom een vergoeding krijgen voor het demonstreren?
Ik ken wel een heel persoon die staat te demonstreren, maar die heeft gewoon een baan. En een man met een baan. Ze zijn dus gewoon ook nog eens dubbelinkomen.
Doemijdieglazenbol
28-09-2023 om 17:07
Mevrouw75 schreef op 28-09-2023 om 17:05:
[..]
Waar staat dat dan in jouw gequote stukje? Dat ze a) hierdoor niet kunnen werken en b) daarom een vergoeding krijgen voor het demonstreren?
Dat is ook helemaal niet zo. Niet voor dit bedrag. Dan zou XR echt een veel ruimere begroting hebben. Het kan gewoon niet op basis van die begroting.
Daglichtlamp
28-09-2023 om 17:33
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2023 om 16:28:
Als een klimaatactivist zich meer dan 20 uur per week vrijwillig inzet voor Extinction Rebellion, kan hij of zij een vergoeding krijgen tot 1.500 euro per maand. Dit blijkt uit de jaarlijkse begrotingscijfers van de Stichting Vrienden van XR.
Inderdaad vreselijk slecht dat je opzettelijke foute cijfers uit dit stuk citeert. De vrijwilligersvergoeding is maximaal € 180,- per maand en €1.800,- per jaar. Dus geen € 1.500 per maand.
Daarnaast kunnen er ZZP'ers ingehuurd worden onder de volgende voorwaarden: Door het beschikbaar stellen van een maandelijks budget van € 1.050 incl BTW voor het inhuren van ZZP’ers voor taken die minimaal 24 uur per week inzet vergen waardoor er geen ruimte is om te voorzien in voldoende eigen inkomen voor het levensonderhoud. Dit kan uitsluitend als de taak noodzakelijkerwijs uitgevoerd moet worden door één persoon, als de taak minimaal 3 maanden uitgevoerd moet worden, als de taak cruciaal is voor de continuïteit voor de beweging en noodzakelijk is voor het bereiken voor strategisch doelstelling. De inhuur is gelimiteerd tot 12 maanden.
Gezien het beschikbare budget is er ruimte voor om op jaarbasis drie mensen in te huren (die daar niet bepaald een topsalaris voor krijgen). Al het andere werk wordt blijkbaar op vrijwillige basis gedaan. Dat lijkt mij heel netjes voor een ANBI instelling.
MRI
28-09-2023 om 17:41
Daglichtlamp schreef op 28-09-2023 om 17:33:
[..]
Inderdaad vreselijk slecht dat je opzettelijke foute cijfers uit dit stuk citeert. De vrijwilligersvergoeding is maximaal € 180,- per maand en €1.800,- per jaar. Dus geen € 1.500 per maand.
Daarnaast kunnen er ZZP'ers ingehuurd worden onder de volgende voorwaarden: Door het beschikbaar stellen van een maandelijks budget van € 1.050 incl BTW voor het inhuren van ZZP’ers voor taken die minimaal 24 uur per week inzet vergen waardoor er geen ruimte is om te voorzien in voldoende eigen inkomen voor het levensonderhoud. Dit kan uitsluitend als de taak noodzakelijkerwijs uitgevoerd moet worden door één persoon, als de taak minimaal 3 maanden uitgevoerd moet worden, als de taak cruciaal is voor de continuïteit voor de beweging en noodzakelijk is voor het bereiken voor strategisch
doelstelling. De inhuur is gelimiteerd tot 12 maanden.
Gezien het beschikbare budget is er ruimte voor om op jaarbasis drie mensen in te huren (die daar niet bepaald een topsalaris voor krijgen). Al het andere werk wordt blijkbaar op vrijwillige basis gedaan. Dat lijkt mij heel netjes voor een ANBI instelling.
Wat ben jij goed in debunken, chapeau!
Gebruikersnaaminvullen
28-09-2023 om 18:20
[..]
Daarnaast kunnen er ZZP'ers ingehuurd worden onder de volgende voorwaarden: Door het beschikbaar stellen van een maandelijks budget van € 1.050 incl BTW voor het inhuren van ZZP’ers voor taken die minimaal 24 uur per week inzet vergen waardoor er geen ruimte is om te voorzien in voldoende eigen inkomen voor het levensonderhoud. Dit kan uitsluitend als de taak noodzakelijkerwijs uitgevoerd moet worden door één persoon, als de taak minimaal 3 maanden uitgevoerd moet worden, als de taak cruciaal is voor de continuïteit voor de beweging en noodzakelijk is voor het bereiken voor strategisch doelstelling. De inhuur is gelimiteerd tot 12 maanden.
Oh jee, wat ben ik slecht.
Gebruikersnaaminvullen
28-09-2023 om 18:22
[..]
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2023 om 18:20:
[..]
De quote was uit een artikel, niet uit de pdf
Daglichtlamp
28-09-2023 om 18:24
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-09-2023 om 18:22:
[..]
[..]
De quote was uit een artikel, niet uit de pdf
Ik heb voor de getallen toch echt gewoon jouw link gebruikt. Dat jij niet je eigen woorden schrijft blijkt nergens uit jouw reactie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.