Nieuws en actueel
Gebruikersnaaminvullen
08-09-2023 om 16:13
Extinction Rebellion en de A12 blokkeren
Extinction Rebellion wil vanaf morgen 9-9 elke dag A12 in Den Haag blokkerenhttps://nos.nl/artikel/2489667-extinction-rebellion-wil-vanaf-morgen-elke-dag-a12-in-den-haag-blokkeren
Wat vinden jullie van deze actie? Ik zelf vind het doel goed, het middel niet.
Het eerste deel ben ik zeker mee eens. Het tweede deel zal zeker deels helpen.
De blokkade heeft tot doel dat de belastingkortingen op brandstof voor grootverbruikers, zoals raffinaderijen, elektriciteitscentrales, vliegtuigen, schepen en kassen worden afgeschaft. Die kortingen bedragen dertien tot dertig miljard euro per jaar.
Afschaffen ervan maakt gas, olie en kolen voor die bedrijven duurder; dan gaan ze er zuiniger mee om en bovendien worden benzine, fossiele stroom, vliegtickets en kaskomkommers duurder. Daardoor verkopen ze er minder van en daalt de uitstoot van CO2
Hier hebben alleen de burgers last van en niet de bedrijven om welke het gaat. Ook worden er duizenden politieagenten ingezet die elders dus niet meer beschikbaar zijn, nog los van alle kosten die het met zich meebrengt.
https://www.ad.nl/binnenland/politie-zet-duizenden-agenten-in-bij-blokkade-a12-dat-ze-niet-hun-reguliere-werk-kunnen-doen-doet-pijn~a1fcafde/
Peiling
Ben je het eens met de demonstraties op de A12
MRI
25-09-2023 om 19:56
Daglichtlamp schreef op 25-09-2023 om 19:55:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat je dat goed begrepen hebt. Zeker als je het hebt voor gemiddelde temperatuur. Dan moet het wel heel snel gaan stijgen.
Ja ik was ook zeer geshockeerd, ik hoop dat ik het inderdaad verkeerd begrepen heb.
Loeki72
25-09-2023 om 19:57
Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-09-2023 om 11:13:
[..]
Denk je nou echt dat op een zaterdag dat ministerie vol personeel zit? Die hebben een 36-urige werkweek die zeer waarschijnlijk niet in het weekend valt. De tweede kamer zal ook niet afgeladen zijn.
En de mensen die er wel werken in het weekend, hoeveel last hebben die eigenlijk, van achter hun kantoorramen.
Jullie weten toch allemaal wel dat dit stukje A12 al eerder maanden afgesloten is i.v.m. wegwerkzaamheden en dat je met ca 5 minuten omrijden gewoon overal kan komen?
Dus hoezo hebben veel mensen er last van. Van de boerenprotesten hadden wel heel veel mensen last. Maar ja, die werden in het torentje uitgenodigd. De boodschap is dus dat terreur en geweld loont.
Poezenmeisje
25-09-2023 om 19:58
redbulletje schreef op 25-09-2023 om 18:36:
Waterkanon? Een softe regendouche is het meer. Bij corona spoten ze tenminste nog met volle kracht. Nu is het een lachertje, zeker met het warme weer van de afgelopen tijd. Ze kunnen beter traangas spuiten tegen die hardnekkige wetsovertreders op de snelweg.
Gewoon een beetje gier bij de watertank in. En wat harder spuiten.
Loeki72
25-09-2023 om 20:04
MRI schreef op 25-09-2023 om 19:49:
Als er geen maatregelen worden getroffen en de klimaatsverandering gaat in dit tempo door is het in 2050 gemiddeld 50 graden op aarde, hoorde ik van de week een wetenschapper zeggen. Ik weet helaas niet meer waar ik het hoorde, in een of andere podcast
Ik denk dat we misschien de opwarming moeten versnellen. Hoe fijn zou het zijn als er over 50 jaar geen mensen meer zouden zijn. Ik zeg doen.
redbulletje
25-09-2023 om 20:53
In dit geval zou ik ze gewoon lekker laten zitten tot ze een ons wegen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/708494658/actievoerders-gebruiken-steeds-sterkere-lijm?fbclid=IwAR34kt-mdCANVtTt1svowWR-hZRjoNkuFHO8qvOxOsR0WiNoaAif9crDO6M
Gebruikersnaaminvullen
25-09-2023 om 21:49
Poezenmeisje schreef op 25-09-2023 om 20:57:
[Quote verwijderd]
Wat mij betreft wel hoor. Of een strafblad, ook goed.
Daglichtlamp
26-09-2023 om 12:47
MRI schreef op 25-09-2023 om 19:56:
[..]
Ja ik was ook zeer geshockeerd, ik hoop dat ik het inderdaad verkeerd begrepen heb.
Die 50 graden gaat over maximum temperatuur. https://www.weer.nl/nieuws/2023/nieuw-onderzoek-50-c-in-het-middellandse-zeegebied-normaal-tegen-eind-deze
En dat is zorgelijk. Vooral de maximaal mogelijke temperaturen lijken in elk geval sneller te stijgen dan dat de gemiddelde temperatuur stijgt. Dat kost nu al mensenlevens.
MRI
26-09-2023 om 14:01
Daglichtlamp schreef op 26-09-2023 om 12:47:
[..]
Die 50 graden gaat over maximum temperatuur. https://www.weer.nl/nieuws/2023/nieuw-onderzoek-50-c-in-het-middellandse-zeegebied-normaal-tegen-eind-deze
En dat is zorgelijk. Vooral de maximaal mogelijke temperaturen lijken in elk geval sneller te stijgen dan dat de gemiddelde temperatuur stijgt. Dat kost nu al mensenlevens.
Ja sowieso heel zorgwekkend. Ik begrijp niet dat er zoveel mensen zo luchtig over doen.
Poezenmeisje
26-09-2023 om 14:30
https://nos.nl/artikel/2491876-schiphol-krijgt-natuurvergunning-ondanks-controversieel-verklaring
...
Schiphol heeft een natuurvergunning gekregen. Dat schrijft demissionair minister Van der Wal aan de Tweede Kamer, waar de kwestie zeer gevoelig ligt. Tot nu toe voldeed de luchthaven niet aan de stikstofregels, maar was er sprake van een gedoogconstructie.
Van der Wal schrijft dat ze zich bewust is van de gevoeligheid in de Tweede Kamer, maar dat ze de vergunning toch heeft verleend omdat het gaat om een "individuele vergunningsaanvraag" die voldoet aan de wettelijke criteria en procedures.
"Dat staat los van politieke afwegingen of politieke besluitvorming", zegt ze. "Bovendien vind ik het belangrijk dat Schiphol voldoet aan wet- en regelgeving." Met andere woorden: tot nu was dat niet zo, en werkte Schiphol min of meer illegaal. Daar wil ze met de vergunning een einde aan maken.
...
ShowyHummingbird30
26-09-2023 om 14:54
Ik las het ook met verbazing. Ze doen iets wat illegaal is, dus laten we ze dan maar een vergunning geven? Nog net even voor de verkiezingen zodat een nieuw kabinet met een voldongen feit zit.
majorette2005
26-09-2023 om 14:56
500.000 vluchten per jaar , ik snap dan wel dat sommige mensen luchtig reageren als er weer een plan bedacht wordt om bijvoorbeeld iedereen de auto uit te jagen ivm het klimaat.
Daglichtlamp
26-09-2023 om 15:00
Coreopsis schreef op 26-09-2023 om 14:54:
Ik las het ook met verbazing. Ze doen iets wat illegaal is, dus laten we ze dan maar een vergunning geven? Nog net even voor de verkiezingen zodat een nieuw kabinet met een voldongen feit zit.
Nu er een vergunning ligt kan daar beroep tegen worden ingesteld bij de rechter. Dat was met een gedoogconstructie blijkbaar veel lastiger (want anders had MOB dat wel gedaan neem ik aan).
ShowyHummingbird30
26-09-2023 om 15:10
Daglichtlamp schreef op 26-09-2023 om 15:00:
[..]
Nu er een vergunning ligt kan daar beroep tegen worden ingesteld bij de rechter. Dat was met een gedoogconstructie blijkbaar veel lastiger (want anders had MOB dat wel gedaan neem ik aan).
Is dat zo? Wat een rare juridische kronkel. Dan kun je een groot bedrijf dat zich niet aan de regels houdt pas echt aanpakken als de overheid de illegale praktijken eerst legaliseert?
Ik ben duidelijk geen jurist dus als jij of iemand anders hier meer informatie over heeft, graag!
Daglichtlamp
26-09-2023 om 15:21
Coreopsis schreef op 26-09-2023 om 15:10:
[..]
Is dat zo? Wat een rare juridische kronkel. Dan kun je een groot bedrijf dat zich niet aan de regels houdt pas echt aanpakken als de overheid de illegale praktijken eerst legaliseert?
Ik ben duidelijk geen jurist dus als jij of iemand anders hier meer informatie over heeft, graag!
Volgens mij kun je zonder vergunning alleen eisen dat dat alsnog wordt geregeld, nu kun je ook over de inhoud een rechtszaak aanspannen. https://schipholwatch.nl/2022/10/21/mob-naar-de-rechter-wegens-uitblijven-stikstofbesluit-minister/
Maar ik ben geen jurist, dus ik laat me graag corrigeren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.