Nieuws en actueel
Gebruikersnaaminvullen
08-09-2023 om 16:13
Extinction Rebellion en de A12 blokkeren
Extinction Rebellion wil vanaf morgen 9-9 elke dag A12 in Den Haag blokkerenhttps://nos.nl/artikel/2489667-extinction-rebellion-wil-vanaf-morgen-elke-dag-a12-in-den-haag-blokkeren
Wat vinden jullie van deze actie? Ik zelf vind het doel goed, het middel niet.
Het eerste deel ben ik zeker mee eens. Het tweede deel zal zeker deels helpen.
De blokkade heeft tot doel dat de belastingkortingen op brandstof voor grootverbruikers, zoals raffinaderijen, elektriciteitscentrales, vliegtuigen, schepen en kassen worden afgeschaft. Die kortingen bedragen dertien tot dertig miljard euro per jaar.
Afschaffen ervan maakt gas, olie en kolen voor die bedrijven duurder; dan gaan ze er zuiniger mee om en bovendien worden benzine, fossiele stroom, vliegtickets en kaskomkommers duurder. Daardoor verkopen ze er minder van en daalt de uitstoot van CO2
Hier hebben alleen de burgers last van en niet de bedrijven om welke het gaat. Ook worden er duizenden politieagenten ingezet die elders dus niet meer beschikbaar zijn, nog los van alle kosten die het met zich meebrengt.
https://www.ad.nl/binnenland/politie-zet-duizenden-agenten-in-bij-blokkade-a12-dat-ze-niet-hun-reguliere-werk-kunnen-doen-doet-pijn~a1fcafde/
Peiling
Ben je het eens met de demonstraties op de A12
MRI
17-09-2023 om 11:20
Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-09-2023 om 11:15:
[..]
En dat is wat mij dus zo stoort. De burger moet door hoepels springen en de grote bedrijven krijgen geld toe om te vervuilen.
Ja want wat zou er al niet gedaan kunnen worden met dat geld? OV verbeteren en goedkoop maken bijvoorbeeld... Het is denk wel zo dat als je die subsidies afschaft, bepaalde zaken voor de burger weer duurder worden. Ik zou graag inzicht krijgen in welke zaken.
felija
17-09-2023 om 13:01
MRI schreef op 17-09-2023 om 10:12:
"Nederland geeft veel meer belastingvoordelen aan bedrijven voor het gebruik van olie, gas en kolen dan gedacht. Het gaat bij die zogenoemde fossiele subsidies om een jaarlijks bedrag tussen de 39,7 tot 46,4 miljard euro"
bron: https://nos.nl/artikel/2490599-fossiele-sector-krijgt-tussen-39-7-en-46-4-miljard-euro-subsidie-nog-meer-dan-gedacht
Op het Journaal werd gezegd dat het kabinet door de snelwegacties is gaan kijken hoe het nu eigenlijk zit met die bedragen. Bleek dat die bedragen tien keer (!) zo hoog zijn dan gedacht. Helpt toch, dat protesteren.
Facy66
17-09-2023 om 13:13
Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-09-2023 om 11:15:
[..]
En dat is wat mij dus zo stoort. De burger moet door hoepels springen en de grote bedrijven krijgen geld toe om te vervuilen.
Terwijl de grote bedrijven de boosdoeners zijn. De klimaatmaatregelen hebben ook niets met klinaat te maken.en het zijn ook oa die grote bedrijven die het achter de schermen het voor het zeggen hebben.
Daglichtlamp
25-09-2023 om 11:05
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/xr-spant-kort-geding-aan-om-inzet-waterkanon-op-a12-te-verbieden~b15a832b/
De demonstraties zelf krijgen steeds minder aandacht, dus nu wordt maar iets anders bedacht? Ik verwacht niet dat ze dit winnen, per slot van rekening is het terecht dat de demonstraties hier opgebroken worden, en ze vertrekken niet vrijwillig. Al lijk de inzet van het waterkanon wel vrij zinloos, omdat iedereen daarna toch nog door de agenten van de weg gehaald moet worden.
_Audrey
25-09-2023 om 11:19
Daglichtlamp schreef op 25-09-2023 om 11:05:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/xr-spant-kort-geding-aan-om-inzet-waterkanon-op-a12-te-verbieden~b15a832b/
De demonstraties zelf krijgen steeds minder aandacht, dus nu wordt maar iets anders bedacht? Ik verwacht niet dat ze dit winnen, per slot van rekening is het terecht dat de demonstraties hier opgebroken worden, en ze vertrekken niet vrijwillig. Al lijk de inzet van het waterkanon wel vrij zinloos, omdat iedereen daarna toch nog door de agenten van de weg gehaald moet worden.
Dus je gaat demonstreren waar het niet mag en daarna klagen over de maatregelen. Wat kansloos!
watertoren
25-09-2023 om 13:17
Van mij mogen ze veel harder aangepakt worden. Je ziet nu ook steeds meer filmpjes langskomen op facebook dat mensen het zat beginnen te worden en zelf het heft in handen nemen en demonstranten van de weg afschoppen of gewoon doorrijden met de auto. Dit gaat steeds meer uit de hand lopen.
Malibu2
25-09-2023 om 13:28
_Audrey schreef op 25-09-2023 om 11:19:
[..]
Dus je gaat demonstreren waar het niet mag en daarna klagen over de maatregelen. Wat kansloos!
Precies! Doet me denken aan die activisten die zichzelf een tijdje geleden in een Volkswagen museum hadden vastgelijmd aan de vloer en vervolgens klaagden toen 's nachts de verwarming werd uitgezet.
Poezenmeisje
25-09-2023 om 14:43
Malibu2 schreef op 25-09-2023 om 13:28:
[..]
Precies! Doet me denken aan die activisten die zichzelf een tijdje geleden in een Volkswagen museum hadden vastgelijmd aan de vloer en vervolgens klaagden toen 's nachts de verwarming werd uitgezet.
Plus ze werden niet gevoederd of gedrenkt.
Plus de medewerkers van het museum verstrekten geen voorzieningen om te toiletteren.
Daglichtlamp
25-09-2023 om 18:32
De demonstraties op de A12 zijn nu al twee dagen opgebroken zonder het waterkanon te gebruiken. Aangezien geweld in Nederland door de politie alleen gebruikt mag worden als het noodzakelijk is, kun je je dus afvragen hoe noodzakelijk het waterkanon is bij demonstraties van extinction rebellion. Dus ik denk dat die rechtszaak toch wel kans maakt nu ik er over nagedacht heb.
redbulletje
25-09-2023 om 18:36
Waterkanon? Een softe regendouche is het meer. Bij corona spoten ze tenminste nog met volle kracht. Nu is het een lachertje, zeker met het warme weer van de afgelopen tijd. Ze kunnen beter traangas spuiten tegen die hardnekkige wetsovertreders op de snelweg.
Daglichtlamp
25-09-2023 om 18:38
redbulletje schreef op 25-09-2023 om 18:36:
Waterkanon? Een softe regendouche is het meer. Bij corona spoten ze tenminste nog met volle kracht. Nu is het een lachertje, zeker met het warme weer van de afgelopen tijd. Ze kunnen beter traangas spuiten tegen die hardnekkige wetsovertreders op de snelweg.
Van traangas kan ik zo ook wel zeggen dat het niet proportioneel is bij mensen die niets anders doen dan rustig zitten.
redbulletje
25-09-2023 om 18:56
Daglichtlamp schreef op 25-09-2023 om 18:38:
[..]
Van traangas kan ik zo ook wel zeggen dat het niet proportioneel is bij mensen die niets anders doen dan rustig zitten.
Dat rustig zitten gaan ze dan maar op het Malieveld doen. Op de snelweg zijn het wetsovertreders die dag na dag doorgaan met hun criminele gedrag omdat er geen consequenties aan hangen. Ze worden telkens weer zonder strafblad losgelaten. Pak ze op zn minst hun paspoorten en rijbewijzen af, geen woorden maar daden dus zelf niet meer rijden en vliegen.
MRI
25-09-2023 om 19:49
Als er geen maatregelen worden getroffen en de klimaatsverandering gaat in dit tempo door is het in 2050 gemiddeld 50 graden op aarde, hoorde ik van de week een wetenschapper zeggen. Ik weet helaas niet meer waar ik het hoorde, in een of andere podcast
Daglichtlamp
25-09-2023 om 19:55
MRI schreef op 25-09-2023 om 19:49:
Als er geen maatregelen worden getroffen en de klimaatsverandering gaat in dit tempo door is het in 2050 gemiddeld 50 graden op aarde, hoorde ik van de week een wetenschapper zeggen. Ik weet helaas niet meer waar ik het hoorde, in een of andere podcast
Ik kan me niet voorstellen dat je dat goed begrepen hebt. Zeker als je het hebt voor gemiddelde temperatuur. Dan moet het wel heel snel gaan stijgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.