Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-11-2021 om 21:49

Europa & Religie

Naar aanleiding van een bericht in het Erica Meiland topic:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/888791078/filmpje-dat-hoofddoek-promoot-na-ophef-verwijderd

En recent Willem zijn tirade tegen Halloween in het voordeel van Allerzielen. 

Wordt het geen tijd dat Europa zich afzet tegen religie en zichzelf op de kaart zet als een atheïstisch continent?

Gedaan met Europese subsidies voor religieuze organisaties.
Gedaan met rechtstreekse steun binnen bepaalde Europese landen.
Gedaan met halal vlees op scholen.
Gedaan met de discussie over hoofddoekjes.
Gedaan met de zondagsrust. 
Etc.

Peiling

Zou het beter zijn als religie een privézaak was?
57 stemmen
79%
19%
2%

”Wordt het geen tijd dat Europa zich afzet tegen religie en zichzelf op de kaart zet als een atheïstisch continent?”

dat vind ik heel wat anders dan je stelling. Daarom stem ik niet. 

Goede vraag. Ik twijfel. Mijn eerste reactie is: ja, goed idee! Ik vind religieuze scholen bijvoorbeeld maar akelig, een soort indoctrinatie. En van de religieuze invloeden in de politiek krijg ik ook de kriebels. Maar tegelijk was ooit godsdienstvrijheid en dus ook bijvoorbeeld bijzonder onderwijs een grote verworvenheid. En mijn afkeer van religie is ook maar een persoonlijke afkeer net als mijn voorkeur voor atheïsme. Moet dat dan leidend zijn voor hoe heel het land / heel Europa hun openbare leven moet leiden? Ik kom er niet goed uit. 

Volgens mij is het de verkeerde insteek om ervan te maken dat “atheïstisch” en “afzetten tegen religie” voortaan de norm moeten zijn.
Als je wérkelijk vindt dat het een privézaak is, dan verklaar je het tot een non-onderwerp. De staat gaat er niet over en doet er niks mee, punt.

Net als het geloven in heilzame kristallen, het bedrijven van polyamory of je voorkeur voor schlagers. Behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet bemoeit de staat zich er niet mee en heeft er geen mening over. Ze financiert het niet, ze verbiedt het niet behalve waar het botst met andermans belangen, maar ze doet ook geen uitspraken over de wenselijkheid van meerdere sekspartners, de onzin van kristallen of dat we ons moeten afzetten tegen Dennie Christian. 

Wat jij beschrijft Ginevra, zou ik een stuk prettiger vinden dan de huidige situatie, maar ik denk dat mensen die religieus zijn daar heel anders over denken. Dan wil je neem ik aan juist dat er mensen namens jouw religie het beleid mee vormgeven in de politiek bijvoorbeeld.  

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

03-11-2021 om 22:21

Dikke vette ja.  Zondagsrust mag wel blijven. 

Piratenkoningin schreef op 03-11-2021 om 22:17:

Wat jij beschrijft Ginevra, zou ik een stuk prettiger vinden dan de huidige situatie, maar ik denk dat mensen die religieus zijn daar heel anders over denken. Dan wil je neem ik aan juist dat er mensen namens jouw religie het beleid mee vormgeven in de politiek bijvoorbeeld.

Daar zijn er idd veel van, maar ik ken er ook die dat niet vinden hoor, juist omdat ze vinden dat hun geloof een kwestie is tussen hun en God. 
Ik ken gelovigen die het niks kan schelen dat de winkels open zijn op zondag, en atheïsten die daar op tegen zijn. Maar ik geloof best dat dat minderheden zijn. Al krijgen ze ook een stuk minder aandacht juist omdat ze niet zo de behoefte hebben de goegemeente te overtuigen. 

Ik vind absoluut niet dat Europa zich moet afzetten tegen religie en zichzelf op de kaart moet zetten als een atheistisch continent. Misschien wel als een seculier continent. Maar ik vind zeker dat religie een privezaak is.

Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat het bijzonder onderwijs afgeschaft wordt, ieder kind moet gewoon hetzelfde leren op school. En als ouders willen dat hun kinderen leren over hun religie, dan doen ze dat maar thuis. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

03-11-2021 om 22:30

Ja is mijn antwoord. Mijn mening is dat geloof grotendeels ellende brengt. Natuurlijk niet iedere gelovige. Maar grotendeels vind ik het een bak ellende. Van kindermisbruik tot het geweldadige Urk tot de idioterie van Islam en ga zo maar door. 

In de liberale democratie hebben we staatsneutraliteit. Daarbij past niet dat je je afzet tegen levensbeschouwingen. Ik vind het ook niet nodig.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-11-2021 om 23:08

Voor mezelf als atheïst en Europeaan is het klaar en duidelijk: voor mij is religie een privéaangelegenheid en hoeft de overheid geen enkel initiatief te nemen om dit te ondersteunen in het openbare leven. 

Ik vind religie ook een priveaangelegenheid en ik vind religie zeker niet thuis horen in de politiek.

Ik vind religie een privezaak.... Snap dus ook echt niets van het nederlandse onderwijs beleid....Protestante, Islamitische, etc.... vind ik echt helemaal fout. Heeft niets met een democratie te maken.

Mija schreef op 03-11-2021 om 22:35:

In de liberale democratie hebben we staatsneutraliteit. Daarbij past niet dat je je afzet tegen levensbeschouwingen. Ik vind het ook niet nodig.

Maar afzetten is wat anders dan niet meer subsidiëren of opnemen in het onderwijs en dergelijke. 

Valdemar schreef op 03-11-2021 om 23:08:

Voor mezelf als atheïst en Europeaan is het klaar en duidelijk: voor mij is religie een privéaangelegenheid en hoeft de overheid geen enkel initiatief te nemen om dit te ondersteunen in het openbare leven.

Wat je hierboven zegt, daar ben ik het mee eens. 

Maar in de OP heb je het over een atheistisch Europa dat zich zou moeten afzetten tegen religie. Dat is weer een stap verder dan wat je hier zegt. 

Atheisme is overigens net zo goed een levensovertuiging, ook daar moet de overheid zich verre van houden. Een overheid die zich afzet tegen religie (of welke levensovertuiging dan ook), wat vaak genoeg is voorgekomen in de geschiedenis én vandaag nog steeds, dat is gevaarlijk en kan leiden tot discriminatie en vervolging van groepen. 

Sta je echt achter die uitspraak?

we hebben de mooiste kerken en kathedralen. Paus zetelt in rome in het vaticaan
De christelijke tradities hebben heel veel goeds gebracht. 

ik vind afzetten tegen islam ja. Ben echt geschikt dat de raad van europa een promotiefilm voor hoofddoeken subsidieert. Maar we hoeven niet het kind met het badwater weg te gooien

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.