Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

De Villamoord

Wie heeft het allemaal gevolgd over deze zaak? 9 mannen onterecht veroordeeld op valse getuigenissen on der l;eiding van Ad Baars. Wat schetst mijn verbazing, Ad Baars was ook onderzoeksleider in de Puttense moordzaak. Ik ben echt pissig. Zoveel mensenlevens verwoest en niemand doet een onderzoek naar die Ad Baars.


Ja, gevolgd! Wat een bizarre zaak, hè? Echt ongelooflijk triest. Zijn alle uitzendingen van seizoen 2 nu uitgezonden? Ik heb vooruit gekeken via npo plus en wil niet spoileren.
Het wordt in elk geval steeds erger en ongelooflijker…..
Het verbaast mij overigens dat ik tot aan deze docu nooit veel over deze zaak gehoord heb en dat ik er zelfs nu niet superveel over hoor van anderen. Terwijl sommige andere dwalingen zoveel in het nieuws en in de media waren.
Ik vind het wel onwijs goed dat deze docu er is en ik hoop op gerechtigheid. Het kan naar mijn idee bijna niet anders dan dat deze zaak (op welke manier dan ook) alsnog heropend wordt en dat er alsnog een vrijspraak volgt.

En inderdaad: die Ad Baars zou zelf in de bak moeten zitten.
Als nog niet alle uitzendingen geweest zijn: dat gevoel wordt sterker en sterker. Echt heel triest dat dit kan in Nederland.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

15-09-2021 om 07:18

Ik volg het ook, ik woon in de desbetreffende stad. (Toen nog niet, wel al in de buurt. Ik woon niet mn hele leven al in Gld)
Ik snap ook niet waarom dit zo ontzettend fout gegaan is en hoe er in een land met een van de beste rechtsystemen zoiets gruwelijk mis kan gaan, er 9 mensen jaren (waarschijnlijk, ik ben geen rechter) onschuldig vast zitten en de kans dus groot is dat de echte dader al 23 jaar vrij rondloopt. Ik ben daar goed ziek van. 1 lichtpuntje: ik las gister op teletekst dat de huidige politie helemaal achter het 2e herzieningsverzoek staat.

Dit was idd wel de laatste aflevering en ik ben blij met dit topic want het houdt me nogal bezig en die Ad Baars spoort echt niet. (En het is natuurlijk opvallend dat hij geen commentaar wil geven in de docu, alsof hij dus wel wat te verbergen heeft)

Aangezien ik die zaken niet kan volgen want die Nederlandse betaalzenders, die kunnen de Belgen niet 'nemen'. Waarover gaat dit? Wat is er gebeurd? Of is er een link waar ik alsnog alle uitzendingen kan bekijken?
Bedankt!

AliceM1982 schreef op 15-09-2021 om 07:18:

Ik volg het ook, ik woon in de desbetreffende stad. (Toen nog niet, wel al in de buurt. Ik woon niet mn hele leven al in Gld)
Ik snap ook niet waarom dit zo ontzettend fout gegaan is en hoe er in een land met een van de beste rechtsystemen zoiets gruwelijk mis kan gaan, er 9 mensen jaren (waarschijnlijk, ik ben geen rechter) onschuldig vast zitten en de kans dus groot is dat de echte dader al 23 jaar vrij rondloopt. Ik ben daar goed ziek van. 1 lichtpuntje: ik las gister op teletekst dat de huidige politie helemaal achter het 2e herzieningsverzoek staat.

Dit was idd wel de laatste aflevering en ik ben blij met dit topic want het houdt me nogal bezig en die Ad Baars spoort echt niet. (En het is natuurlijk opvallend dat hij geen commentaar wil geven in de docu, alsof hij dus wel wat te verbergen heeft)

Heel erg triest. Die toon van hem ook in dat telefoongesprek… ‘ik weet het niet meer, zo lang geleden’. En: ‘ik heb er geen zin in, ik wil van mijn pensioen genieten’. L**….. het leven van 9 onschuldige mensen (want zoveel is wel duidelijk) volledig kapot gemaakt. 
Hoort echt in de bak thuis, die vent.

Als dit geen herziening en vrijspraak wordt is mijn hele vertrouwen in het rechtssysteem wel weg…

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

15-09-2021 om 07:47

letterkoekje schreef op 15-09-2021 om 07:33:

Aangezien ik die zaken niet kan volgen want die Nederlandse betaalzenders, die kunnen de Belgen niet 'nemen'. Waarover gaat dit? Wat is er gebeurd? Of is er een link waar ik alsnog alle uitzendingen kan bekijken?
Bedankt!

Het was op Ned 2, dat is toch geen betaalzender..

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

15-09-2021 om 07:52

Miss-Pippi schreef op 15-09-2021 om 07:43:

[..]

Heel erg triest. Die toon van hem ook in dat telefoongesprek… ‘ik weet het niet meer, zo lang geleden’. En: ‘ik heb er geen zin in, ik wil van mijn pensioen genieten’. L**….. het leven van 9 onschuldige mensen (want zoveel is wel duidelijk) volledig kapot gemaakt.
Hoort echt in de bak thuis, die vent.

Als dit geen herziening en vrijspraak wordt is mijn hele vertrouwen in het rechtssysteem wel weg…

Heeft hij dat gezegd? Dat heb ik gemist of ik ben het vergeten maar wat een egoist zeg die man... Die wilde toen gewoon scoren ipv uit te zoeken wat er echt gebeurt is. En dat hij daar tot nu toe mee weggekomen is dat duid er op dat men elkaar 23 jaar geleden behoorlijk de hand boven het hoofd gehouden heeft en we mogen idd. hopen dat dat inmiddels wel veranderd is...
Ik denk, of hoop trouwens dat ze inmiddels wel genoeg bewijs hebben om aan te tonen dat er op zijn minst meineed en valsheid in geschriften gepleegd is...

letterkoekje schreef op 15-09-2021 om 07:33:

Aangezien ik die zaken niet kan volgen want die Nederlandse betaalzenders, die kunnen de Belgen niet 'nemen'. Waarover gaat dit? Wat is er gebeurd? Of is er een link waar ik alsnog alle uitzendingen kan bekijken?
Bedankt!

Het zijn twee seizoenen:

Bekijk De villamoord op https://www.npostart.nl/KN_1711806

“Negen mannen beramen in 1998 een grote inbraak in een Arnhemse villa, waarbij de vrouw des huizes in haar slaapkamer wordt doodgeschoten. Een vriendin van haar raakt licht gewond en wordt voor dood achtergelaten. De negen mannen worden enkele maanden later in de kraag gevat en verdwijnen vervolgens vijf tot twaalf jaar achter de tralies.

Dat is samengevat de roofmoord, die in de volksmond De Arnhemse Villamoord is gaan heten. Maar is het werkelijk zo gegaan? Zijn deze mannen wel schuldig? En zo niet, wat kan er dan wel gebeurd zijn?

Een aantal mannen, die inmiddels hun straf uitgezeten heeft, strijdt al jaren voor heropening van de zaak en zeggen onschuldig te zijn. Een van de veroordeelden pleegde zelfmoord in zijn cel, omdat hij het niet kon verkroppen dat hij naar zijn mening onschuldig vastzat. De makers kregen de beschikking over 160 verhoortapes met alle politieverhoren van de negen mannen: vaak urenlange verhoren die de rode draad voor ‘De Villamoord’ vormen. Ook spraken de makers met diverse deskundigen, getuigen en mensen uit het politieteam. Hieruit blijkt dat politie en justitie cruciale fouten hebben gemaakt.”


Je ziet de verhoren en die zijn echt heel bizar….net als de documenten en verklaringen van mensen die aan het woord komen. Ik zat echt soms met open mond te kijken dat dit heeft kunnen gebeuren. Die mannen hebben het echt niet gedaan en er was ook geen enkel bewijs tegen ze. Taps, dna-onderzoek, etc…. Niks.

Alles berust op één bekentenis van een man die ze dagenlang onder druk hebben gezet en woorden in de mond hebben gelegd, leugens hebben verteld (dat zie je ook allemaal in de verhoren). 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

15-09-2021 om 07:57

Ik ook Miss Pippi, bijna onmenselijk soms gewoon, en gister zie je duidelijk dat ze van alles in de mond geschoven wordt zeg maar. En dan schrijven ze alleen maar enkele woorden op in het proces verbaal. En dan gaat die mafkees vragen naar een alibi, 8 maanden geleden! Wie onthoudt dat nou, ik niet hoor... Ik weet al niet meer wat ik eergister precies gedaan heb...

AliceM1982 schreef op 15-09-2021 om 07:52:

[..]

Heeft hij dat gezegd? Dat heb ik gemist of ik ben het vergeten maar wat een egoist zeg die man... Die wilde toen gewoon scoren ipv uit te zoeken wat er echt gebeurt is. En dat hij daar tot nu toe mee weggekomen is dat duid er op dat men elkaar 23 jaar geleden behoorlijk de hand boven het hoofd gehouden heeft en we mogen idd. hopen dat dat inmiddels wel veranderd is...
Ik denk, of hoop trouwens dat ze inmiddels wel genoeg bewijs hebben om aan te tonen dat er op zijn minst meineed en valsheid in geschriften gepleegd is...

Ja, het was maar een heel kort telefoongesprek dat ze lieten horen met zijn stem. Hij zei zoiets van: ‘het is zo lang geleden, je onthoudt niet alle zaken’. En dat hij van zijn pensioen wilde genieten. Pfff. 

Ik begrijp die tunnelvisie eigenlijk niet. Ze hebben veel gedaan om bewijs te zoeken. DNA-onderzoek, taps, getuigen… er was eigenlijk niets dat in hun richting wees. Dus dat vind ik wel heel gek. 

Het is ook wel typisch dat Ad Baars óók betrokken was bij de Puttense moordzaak, ook al zo’n bizarre zaak die de levens van die mannen totaal kapot heeft gemaakt.


Ik vind het wel apart dat bijvoorbeeld een Peter R. de Vries of de media nooit eerder in deze zaak zijn gedoken. 
Wel goed dat het nu eindelijk gebeurt…

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

15-09-2021 om 08:03

Miss-Pippi schreef op 15-09-2021 om 07:59:

[..]

Ja, het was maar een heel kort telefoongesprek dat ze lieten horen met zijn stem. Hij zei zoiets van: ‘het is zo lang geleden, je onthoudt niet alle zaken’. En dat hij van zijn pensioen wilde genieten. Pfff.

Ik begrijp die tunnelvisie eigenlijk niet. Ze hebben veel gedaan om bewijs te zoeken. DNA-onderzoek, taps, getuigen… er was eigenlijk niets dat in hun richting wees. Dus dat vind ik wel heel gek.

Het is ook wel typisch dat Ad Baars óók betrokken was bij de Puttense moordzaak, ook al zo’n bizarre zaak die de levens van die mannen totaal kapot heeft gemaakt.


Ik vind het wel apart dat bijvoorbeeld een Peter R. de Vries of de media nooit eerder in deze zaak zijn gedoken.
Wel goed dat het nu eindelijk gebeurt…

Dat wordt mij steeds duidelijker, ik ben seizoen 1 (waar ik toendertijd wel wat van heb gezien maar niet alles en weet ook niet alles meer) ook nog even aan het kijken sinds gister en ik snap er ook geen ene reet van. En ik weet het van Baars en de Puttense moordzaak, en ik vind het ook wel raar dat ze 23 jaar later (nou ja 20, dit is seizoen 2 en er is eerder een herzieningsverzoek geweestvan Paul Acda, die dus afgewezen is..) er pas aandacht aan besteden. Ik snap daar ook geen ene reet van.

Nogmaals, erg fijn dit topic want sinds de docu S2 op tv is houdt het me erg bezig dus fijn om erover te schrijven. (En dat ik niet de enige ben)

AliceM1982 schreef op 15-09-2021 om 07:57:

Ik ook Miss Pippi, bijna onmenselijk soms gewoon, en gister zie je duidelijk dat ze van alles in de mond geschoven wordt zeg maar. En dan schrijven ze alleen maar enkele woorden op in het proces verbaal. En dan gaat die mafkees vragen naar een alibi, 8 maanden geleden! Wie onthoudt dat nou, ik niet hoor... Ik weet al niet meer wat ik eergister precies gedaan heb...

Dat is ook bizar om te zien inderdaad. 
Hoe ze die man laten raden naar welke auto het zogenaamd was en alle foute antwoorden elke keer niet opschrijven.

Hij raadt ongeveer alle automerken. De kleur zeggen ze zelf tegen hem. 

En met dat huis ook: hij zei dat het een wit huis was, maar niet met plat dak… ‘een puntdak’. En dat wordt dan weggelaten (want plat dak). 

En hoe ze tegen hem zeggen dat de anderen gezegd hebben dat hij erbij was… dat ze bewijs hebben. Wat dus allemaal niet klopt. 

Schrijnend hoor. 
Die man zegt zo vaak dat hij het niet gedaan heeft en er niks mee te maken heeft. 
Ik begreep nooit hoe je een valse bekentenis kunt afleggen, maar na het zien van die verhoren begrijp ik wel hoe zoiets tot stand kan komen. 

AliceM1982 schreef op 15-09-2021 om 08:03:

[..]

Dat wordt mij steeds duidelijker, ik ben seizoen 1 (waar ik toendertijd wel wat van heb gezien maar niet alles en weet ook niet alles meer) ook nog even aan het kijken sinds gister en ik snap er ook geen ene reet van. En ik weet het van Baars en de Puttense moordzaak, en ik vind het ook wel raar dat ze 23 jaar later (nou ja 20, dit is seizoen 2 en er is eerder een herzieningsverzoek geweestvan Paul Acda, die dus afgewezen is..) er pas aandacht aan besteden. Ik snap daar ook geen ene reet van.

Nogmaals, erg fijn dit topic want sinds de docu S2 op tv is houdt het me erg bezig dus fijn om erover te schrijven. (En dat ik niet de enige ben)

Ja, zeker. Fijn dat er aandacht voor is. Ik hoor er in mijn omgeving nog steeds te weinig over… heel raar. 
Ook dat Peter R. de Vries het nooit heeft opgepakt of zo. Of de media… terwijl het minstens zo’n bizarre en duidelijke zaak is als bijvoorbeeld de Puttense moordzaak. Dat lijkt voor mij toch op de gedachte ‘het waren maar Turkse crimineeltjes’. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.