Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

campagne Denk vooruit, 72 uur zonder stroom

Caroline80 schreef op 26-11-2025 om 14:02:

[..]

Er zullen dan noodpunten komen, waar je de hulpdiensten kunt bereiken. Dit zullen in ieder geval brandweerkazernes zijn. Daar kun je dan lopend of op de fiets naar toe.

per 5000 inwoners is 1 noodpunt verplicht. Wij hebben qua grondoppervlakte best een grote gemeente waarin 10.000 mensen wonen. Nu woon ik in de op 1 na grootste kern dus grote kans dat wij er eentje krijgen hier. Maar als je eerst van heel ver moet komen om bij een noodpunt de ambulance te kunnen laten oproepen.... Ik zeg: EHBO cursus doen voor de zekerheid.

Poezenmeisje schreef op 27-11-2025 om 08:11:

Ik heb de kleine blauwe. Hij past ook op gewone frisdrankflesjes. Mijn broer is al jaren prepper, als hij zegt dat die van 40 euro goed is, dan geloof ik dat.

Indien mogelijk zou ik wel nog even het gefilterde water koken.

Welke kleine blauwe bedoelt je?

Caroline80 schreef op 26-11-2025 om 14:02:

[..]

Er zullen dan noodpunten komen, waar je de hulpdiensten kunt bereiken. Dit zullen in ieder geval brandweerkazernes zijn. Daar kun je dan lopend of op de fiets naar toe.

Ik heb echt om onderstaand artikel moeten lachen vanmorgen. Het advies geven om een vaste telefoon aan te schaffen, alsof die wel werkt als de stroom uitvalt 

Advies van de man achter de noodsteunpunten: ‘Neem weer een vaste telefoon’ | Nijmegen | De Gelderlander.nl

Yumi schreef op 27-11-2025 om 12:21:

[..]

Ik heb echt om onderstaand artikel moeten lachen vanmorgen. Het advies geven om een vaste telefoon aan te schaffen, alsof die wel werkt als de stroom uitvalt

Advies van de man achter de noodsteunpunten: ‘Neem weer een vaste telefoon’ | Nijmegen | De Gelderlander.nl

Meh. Ik denk dat een mobiel dan makkelijker is zelfs. Die hang je aan een powerbank. Probleem is dat de netwerken er uit liggen. Maar dat zal toch ook voor de vaste lijn gelden.

CreaBea schreef op 27-11-2025 om 11:02:

[..]

per 5000 inwoners is 1 noodpunt verplicht. Wij hebben qua grondoppervlakte best een grote gemeente waarin 10.000 mensen wonen. Nu woon ik in de op 1 na grootste kern dus grote kans dat wij er eentje krijgen hier. Maar als je eerst van heel ver moet komen om bij een noodpunt de ambulance te kunnen laten oproepen.... Ik zeg: EHBO cursus doen voor de zekerheid.

Ik woon wat dat perfect. Tegenover het ziekenhuis en de ambulance post.

Nou, het flutboekje is binnen. Betaal ik dáár belasting voor?
🙄

Ik heb een beetje een onnozele vraag. Ik zie het hier in de OP en ook in veel reacties: als de stroom uitvalt heb je voeding nodig die je kan eten zonder verwarmen. Nu kook ik op gas. Als de stroom uitvalt zou het gasfornuis het toch nog gewoon moeten doen? Ik zal een lucifer/aansteker nodig hebben om het aan te krijgen omdat hij elektrisch vonkt, maar verder? In het info boekje zag ik ook zo gauw niks staan over gasbrandertjes ed. 

Meesje schreef op 10-12-2025 om 09:04:

Ik heb een beetje een onnozele vraag. Ik zie het hier in de OP en ook in veel reacties: als de stroom uitvalt heb je voeding nodig die je kan eten zonder verwarmen. Nu kook ik op gas. Als de stroom uitvalt zou het gasfornuis het toch nog gewoon moeten doen? Ik zal een lucifer/aansteker nodig hebben om het aan te krijgen omdat hij elektrisch vonkt, maar verder? In het info boekje zag ik ook zo gauw niks staan over gasbrandertjes ed.

Volgens mij valt dan de gaspomp ook uit die zorgt dat het door de gasleidingen bij jouw huis terecht komt.. maar zeker weten doe ik het niet. 

Meesje schreef op 10-12-2025 om 09:04:

Ik heb een beetje een onnozele vraag. Ik zie het hier in de OP en ook in veel reacties: als de stroom uitvalt heb je voeding nodig die je kan eten zonder verwarmen. Nu kook ik op gas. Als de stroom uitvalt zou het gasfornuis het toch nog gewoon moeten doen? Ik zal een lucifer/aansteker nodig hebben om het aan te krijgen omdat hij elektrisch vonkt, maar verder? In het info boekje zag ik ook zo gauw niks staan over gasbrandertjes ed.

Volgens mij kun je dan wel koken. De cv doet het echter niet want de cv ketel verbruikt ook stroom. Ik ga er echter vanuit dat ik geen eten kan opwarmen. Soep of bonen uit blik moet dan koud gegeten worden. 

masatu schreef op 10-12-2025 om 09:12:

[..]

Volgens mij valt dan de gaspomp ook uit die zorgt dat het door de gasleidingen bij jouw huis terecht komt.. maar zeker weten doe ik het niet.

Klopt. Het duurt wel even voordat die pompen het niet meer doen, dus je kan langer op gas koken dan ik op inductie, maar het houdt wel op. 

Anna76 schreef op 27-11-2025 om 07:53:

[..]

En waar koop je een goede waterfilter?

Ik heb een paar regentonnen in de tuin met meer water dan ik gebruik. Ik heb ook gewoon een doos met bar-le-duc staan, 12 liter voor 2 mensen, dus ik kan nog wel even voort, maar toch.

Ik heb op zich de meeste dingen wel in huis qua noodpakket, maar het kan wel handig zijn om e.e.a. bij elkaar te leggen, alles ligt nu door het huis verspreid. Misschien niet zo handig dat ik wel een zaklamp heb, meerdere, maar eigenlijk niet zeker weet waar ze liggen. Ik kom ze af en toe tegen, "oh ja, hier ligt de zaklamp, dat is handig" om vervolgens te vergeten waar dat ook alweer is.

Ik heb er een van Zero. Een grote kan met een filter. Je krijgt er ook een metertje bij die meet hoeveel er in het water zit dat geen zuiver water is. Dit is natuurlijk wel relatief want ook mineralen worden gezien als niet water door het metertje. 

Het filter moet wel steeds vervangen worden als hij verzadigd is. 

ZeroWater | Waterfilters die écht werken! - Puur en zuiver water 

Poezenmeisje schreef op 29-11-2025 om 21:06:

Nou, het flutboekje is binnen. Betaal ik dáár belasting voor?
🙄

Jazeker. En dat is nog een van de minst kwalijke dingen waar we voor betalen

masatu schreef op 10-12-2025 om 09:12:

[..]

Klopt. Als het een landelijke storing is zal het uiteindelijk uitvallen. Net als het riool en het water. Het zal in eerste instantie nog wel werken. Geen idee wat voor noodgeneratoren ze bij die installaties hebben (mag althans hopen dat ze die wel hebben). Dus ook geen idee hoelang het blijft draaien. Had wel handig geweest om dat in het boekje op te nemen. Dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.