Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

campagne Denk vooruit, 72 uur zonder stroom

Een topic naar aanleiding van die overheidscampagne Denk vooruit, en even aannemende dat de stroomuitval het enige problem is, en ook echt niet veel meer dan 72 uur duurt.

Ik heb veel dekens, flessen water in huis en zat eetbare spullen zonder koken om het, denk ik, wel 72 uur uit te houden. Maar wat ga ik verder doen in die 72 uur. Om naar mijn werk te gaan en daar meetings te hebben, of les te geven, dat gaat het niet worden, het wordt al een dingetje om binnen te komen. 

Thuiswerken is normaal prima te doen, maar letterlijk alles wat ik doe, gaat met de laptop waarvan de accu na een halve dag werken leeg is. Vroeger las ik verslagen en rapporten op papier, maar als de stroom uitvalt, heb ik het niet op papier en geen printer in huis om het uit te printen. Ik heb nog wel een boek liggen over mijn vakgebied, dat ik kan lezen zolang het licht is, of mijn hand het nog uithoudt met de knijpkat.

Met mijn ereader hou ik mezelf misschien wel al die uren zoet, maar dat zal niet werkgerelateerd zijn! Misschien met stoffer en blik mijn huis nog wat aan kant brengen. Met water poetsen zit er natuurlijk ook niet in. Lekker kletsen en knuffelen met mijn man (maar of ik dat 72 uur uithoud...! )

Wat zouden jullie in die 72 uur-zonder-stroom doen, kan jij nog wel werk verrichten? Hoe ga je je verveling tegen?

Werken hoef ik niet meer, maar ik zou me best amuseren denk ik. Overdag zoveel mogelijk naar buiten en verder lezen op de ereader en al mijn tig kookboeken weer eens doorspitten. Of een papieren leesboek weer eens pakken. 

We hebben een nood-gasstel aangeschaft dus eten maken kan ook. Kant en klare snert lekker warm maken en thee maken enzo.

Ik denk dat ik veel ga lezen. En handwerken. Heb verder alles wel in huis zo'n beetje. Kaarsen enzo had ik al en ook een lading batterijen en een zaklamp. Noodradio aangeschaft en van de kerstpakketten een zware powerbank aangeschaft.   Dekens meer dan voldoende, zelfs van die ouderwetse wollen. Flessen water, waterreinigingstabletten.  Petroleumstel met olie en lonten om op te koken. En nog een barbecue op gas met gasfles. Vriezer vol om op te maken en ook een flinke voorraadkast.. Crackers / beschuit/ toastjes altijd op voorraad en cash geld ook in huis. Dus mocht de poep de ventilator raken, redden wij het wel even.

Verder qua vermaak: ik heb nog een hele zolder op te ruimen, meerdere puzzels en spellen. Komt wel goed dus naast het lezen en handwerken.

Ik heb twee analoge katten, een gitaar, een piano, een kast vol bordspellen en verschillende draagbare spelcomputers waarvan ik de batterij leeg kan spelen. Ik amuseer me wel en zo niet dan ga ik wat uurtjes slaap inhalen. Thuiswerken is in mijn vak geen optie.

wij houden het waarschijnlijk weken vol.  Mijn moeder,  mijn brus met gezin en wij: samen hebben we 5 bronnen op eigen terrein.  Handmatig water oppompen kan prima.  Verder kunnen we dagen eten van de inhoud van ontdooiende vriezers (8 grote vriezers). Veel producten uit die diepvriezers kunnen we bereiden op diverse skottelbraais. Er zijn meer dan 15  hele grote gasflessen bomvol propaan en butaan, dat spul. Brus heeft een stuk of 20 m3 hout voor de kachels.  Daarnaast ook nog eigen bos.  Eten kunnen we vervolgens wecken.  Ik weet dat er paar honderd potten zijn. We hebben sowieso voorraad weckspul.  Daarnaast allerlei peulvruchten zowel in blik als gedroogd.  In de tuinen staat nog diverse groenten.  We zouden handmatig kunnen snoeien in de tuin. Poetsen in huis kan ook. We zouden ons bij daglicht prima vermaken met wandelen,  wat krachttraining,  lezen,  koken, spelletjes doen. Wassen met washandje. Op tijd naar bed gaan.  Qua werk wat iedereen normaal gesproken doet wordt wel lastiger.  Daar heb ik géén oplossing voor.  Cash geld is in de familie voldoende aanwezig om enkele jaren vooruit te kunnen. 

Dorestad schreef op 24-11-2025 om 15:40:

wij houden het waarschijnlijk weken vol. Mijn moeder, mijn brus met gezin en wij: samen hebben we 5 bronnen op eigen terrein. Handmatig water oppompen kan prima. Verder kunnen we dagen eten van de inhoud van ontdooiende vriezers (8 grote vriezers). Veel producten uit die diepvriezers kunnen we bereiden op diverse skottelbraais. Er zijn meer dan 15 hele grote gasflessen bomvol propaan en butaan, dat spul. Brus heeft een stuk of 20 m3 hout voor de kachels. Daarnaast ook nog eigen bos. Eten kunnen we vervolgens wecken. Ik weet dat er paar honderd potten zijn. We hebben sowieso voorraad weckspul. Daarnaast allerlei peulvruchten zowel in blik als gedroogd. In de tuinen staat nog diverse groenten. We zouden handmatig kunnen snoeien in de tuin. Poetsen in huis kan ook. We zouden ons bij daglicht prima vermaken met wandelen, wat krachttraining, lezen, koken. Wassen met washandje. Op tijd naar bed gaan. Qua werk wat iedereen normaal gesproken doet wordt wel lastiger. Daar heb ik géén oplossing voor.

Wauw.....ik kom bij jou onderduiken!

Herfstappeltaart schreef op 24-11-2025 om 15:42:

[..]

Welkom.  Brus woont ontzettend groot.  Je hebt er niets aan bij storing maar voor beeld van grootte: 4 badkamers,  5 toiletten

oh ik zou me ook niet snel vervelen denk ik. Heb nog legpuzzels liggen, puzzelboekjes, leesboeken. Qua eten red ik het ook wel voor een paar dagen.
Qua werk wordt misschien wel lastig want ik werk in de thuiszorg. Dus als er geen stroom is kan ik in ieder geval niet stofzuigen.. paar clienten wonen in een appartement dus dat wordt ook wel wat lastiger binnenkomen.

ik denk gewoon werken (werk in een ziekenhuis). Zo niet dan als het donker is slapen en als ik wakker ben spelletjes of puzzels

Ik kan niet werken zonder stroom.

Ik heb geen enkele voorraad qua eten of drinken in huis op een paar blikjes soep en een stukje ontbijtkoek na. 
Toch zal ik het wel overleven denk ik. 
Ik hou niet zo van de bangmakerij van de overheid.

Herfstappeltaart schreef op 24-11-2025 om 15:42:

[..]

We gaan allemaal naar Dorestad!!

Wat werk betreft kan ik ook niet thuiswerken. En denk dat ik als het zover is dat ik wel 24 uurs dagen kan draaien op mijn werk.

Dorestad schreef op 24-11-2025 om 15:45:

[..]

Welkom. Brus woont ontzettend groot. Je hebt er niets aan bij storing maar voor beeld van grootte: 4 badkamers, 5 toiletten

Allemachtig. 

Luttjetrut schreef op 24-11-2025 om 15:35:

Ik heb twee analoge katten, 

lientje69 schreef op 24-11-2025 om 16:36:

[..]

We gaan allemaal naar Dorestad!!

Wat werk betreft kan ik ook niet thuiswerken. En denk dat ik als het zover is dat ik wel 24 uurs dagen kan draaien op mijn werk.

Dat zou ik knettergezellig vinden.  En in zo'n groot huis in het bos loop je elkaar niet in de weg. Totaal niet.  Kinderen ook welkom. De woning heeft 7 keldervertrekken die gewoon ook hoogte van een woonkamer hebben.  Er is een heel groot vertrek,  groter dan mijn hele benedenverdieping,  ingericht als voetbalveld. Plus een sportkamer. Ze hebben weleens de hele klas te logeren gehad.

Ik heb 2 kinderen. Die gaan niet uit als de stroom uitvalt. Dus die houden me vast wel bezig. 

En als ik ze moe ben breng ik ze naar Dorestad 

Auwereel

Auwereel

24-11-2025 om 17:07 Topicstarter

Luttjetrut schreef op 24-11-2025 om 15:35:

Ik heb twee analoge katten, een gitaar, een piano, een kast vol bordspellen en verschillende draagbare spelcomputers waarvan ik de batterij leeg kan spelen. Ik amuseer me wel en zo niet dan ga ik wat uurtjes slaap inhalen. Thuiswerken is in mijn vak geen optie.

Ik heb 4 cavia's maar ik denk dat ik het daarmee aan de stok krijg als de verse groente binnen 72 uur op raakt. Ze zijn erg op me gesteld als ik met eten aankom, voor de rest vinden ze knuffelen maar zo-zo.

Wat muziek-maken betreft, ik zing, maar in een koor. Thuis zing het liefst met een opname mee, om mijn koormuziek te oefenen. Ik heb nog wel ergens een blokfluit liggen.

Ik heb ook spelletjes die we nog niet hebben uitgeprobeerd, da's ook een optie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.