Nieuws en actueel
Auwereel
24-11-2025 om 15:18
campagne Denk vooruit, 72 uur zonder stroom
Een topic naar aanleiding van die overheidscampagne Denk vooruit, en even aannemende dat de stroomuitval het enige problem is, en ook echt niet veel meer dan 72 uur duurt.
Ik heb veel dekens, flessen water in huis en zat eetbare spullen zonder koken om het, denk ik, wel 72 uur uit te houden. Maar wat ga ik verder doen in die 72 uur. Om naar mijn werk te gaan en daar meetings te hebben, of les te geven, dat gaat het niet worden, het wordt al een dingetje om binnen te komen.
Thuiswerken is normaal prima te doen, maar letterlijk alles wat ik doe, gaat met de laptop waarvan de accu na een halve dag werken leeg is. Vroeger las ik verslagen en rapporten op papier, maar als de stroom uitvalt, heb ik het niet op papier en geen printer in huis om het uit te printen. Ik heb nog wel een boek liggen over mijn vakgebied, dat ik kan lezen zolang het licht is, of mijn hand het nog uithoudt met de knijpkat.
Met mijn ereader hou ik mezelf misschien wel al die uren zoet, maar dat zal niet werkgerelateerd zijn! Misschien met stoffer en blik mijn huis nog wat aan kant brengen. Met water poetsen zit er natuurlijk ook niet in. Lekker kletsen en knuffelen met mijn man (maar of ik dat 72 uur uithoud...!
)
Wat zouden jullie in die 72 uur-zonder-stroom doen, kan jij nog wel werk verrichten? Hoe ga je je verveling tegen?
Tjilp
26-11-2025 om 12:28
ik heb een noodradio aangeschaft, was een actie bij de krant. Maar moet me nog serieus op de handleiding storten. Piepkleine lettertjes
😂
CreaBea
26-11-2025 om 12:30
Radio alvast op de rampen/noodzender zetten (FM of DAB of DAB+ kun je zonder internet ontvangen). In geval van echte paniek hoef je dan niet de goede zender te zoeken.
Telefoon opladen via powerbank.....ik vrees dat het hele systeem niet meer werkt voor ons burgers, er zal niet tot weinig gebeld kunnen worden. Powerbank om lamp, radio ed op te laden is wel handig natuurlijk, maar wij zelf hebben zo'n 'zwengelsysteem' (dat ook op te laden is trouwens, maar dat ligt er maar aan dus wat je koopt)
Wat ook van belang is: noodzakelijke medicatie. Heb je voor een weekje extra op voorraad. En als het koud bewaard moet worden: hoe ga je dat doen als de stroom er lang vanaf is. En dan natuurlijk voor de mantelzorgers onder ons: heel veel bedden, (til)liften, stoelen enikweetnietwatmeer werkt tegenwoordig op stroom. Als het stopcontact niet meer werkt en de accu is leeg: wat ga je dan doen. Hulpdiensten als brandweer, ambulance, huisartsen zou ik niet op vertrouwen dat die tijd en middelen hebben om te ondersteunen (als je ze al waarschuwen kunt....geen telefoon)
Evaluna
26-11-2025 om 12:40
Groentetuin schreef op 26-11-2025 om 11:32:
[..]
A wat al nagedacht over welk water je dan wilt gaan filteren?(Geen kritiek, oprechte vraag)
We wonen in het groene hart, voordat daar het water op is...
Als het water troebel is kan je het eerst filteren met een doek, daarna door het filter en je kan vrijwel alles drinken.
Tjilp
26-11-2025 om 13:14
aangespoord door jullie allen wat extra’s meegenomen uit de supermarkt, en op de verpakkingen met stift de datum wat duidelijker genoteerd. Die biologische appelstroop mag in de wachtkamer tot augustus 2029.
Caroline80
26-11-2025 om 14:02
CreaBea schreef op 26-11-2025 om 12:30:
Radio alvast op de rampen/noodzender zetten (FM of DAB of DAB+ kun je zonder internet ontvangen). In geval van echte paniek hoef je dan niet de goede zender te zoeken.
Telefoon opladen via powerbank.....ik vrees dat het hele systeem niet meer werkt voor ons burgers, er zal niet tot weinig gebeld kunnen worden. Powerbank om lamp, radio ed op te laden is wel handig natuurlijk, maar wij zelf hebben zo'n 'zwengelsysteem' (dat ook op te laden is trouwens, maar dat ligt er maar aan dus wat je koopt)
Wat ook van belang is: noodzakelijke medicatie. Heb je voor een weekje extra op voorraad. En als het koud bewaard moet worden: hoe ga je dat doen als de stroom er lang vanaf is. En dan natuurlijk voor de mantelzorgers onder ons: heel veel bedden, (til)liften, stoelen enikweetnietwatmeer werkt tegenwoordig op stroom. Als het stopcontact niet meer werkt en de accu is leeg: wat ga je dan doen. Hulpdiensten als brandweer, ambulance, huisartsen zou ik niet op vertrouwen dat die tijd en middelen hebben om te ondersteunen (als je ze al waarschuwen kunt....geen telefoon)
Er zullen dan noodpunten komen, waar je de hulpdiensten kunt bereiken. Dit zullen in ieder geval brandweerkazernes zijn. Daar kun je dan lopend of op de fiets naar toe.
Broodjebrie
26-11-2025 om 14:19
Tjilp schreef op 26-11-2025 om 13:14:
aangespoord door jullie allen wat extra’s meegenomen uit de supermarkt, en op de verpakkingen met stift de datum wat duidelijker genoteerd. Die biologische appelstroop mag in de wachtkamer tot augustus 2029.
Ik heb gisteren ook maar wat extra potjes groenten, crackers, en pakken drinken meegenomen tijdens het boodschappen doen
Loulou39
26-11-2025 om 15:55
Broodjebrie schreef op 26-11-2025 om 14:19:
[..]
Ik heb gisteren ook maar wat extra potjes groenten, crackers, en pakken drinken meegenomen tijdens het boodschappen doen
Ik ook 😁. Extra flessen water doe ik met de auto van de week.
En ik ga zorgen dat m’n e-readers (ik heb naast m’n Kobo ook nog die oude van Sony) opgeladen zijn, zodat ik wat te lezen heb.
Groentetuin
26-11-2025 om 15:58
Diezijnvanmij schreef op 26-11-2025 om 11:52:
Uit de regenton, de sloot, wat op het plak dak ligt, sneeuw (als dat er is). En als dat allemaal op is, dan fietsen we naar een wetering of de Maas. @Groentetuin: Woon jij in een gebied waar geen water is?
Ik dacht alleen aan onze eigen bron , met een putlucht, moet er niet aan denken dat te moeten drinken, verder geen sloten ,rivieren oid in de buurt.( Ik woon aan de bosrand)
Maar plat dak is een prima idee, en we kunnen altijd bakken neerzetten voor regenopvang
Thora
26-11-2025 om 16:04
Ik heb al jaren een waterzuiveraar en bepaalde dingen in huis voor het geval dat. Tot voor kort werd ik hierom uitgelachen. Prepper en complotwappie genoemd. En nu komt het ineens van de overheid zelf. Weet niet of ik dit nu leuk moet vinden of triest.
Broodjebrie
26-11-2025 om 16:21
Loulou39 schreef op 26-11-2025 om 15:55:
[..]
Ik ook 😁. Extra flessen water doe ik met de auto van de week.
En ik ga zorgen dat m’n e-readers (ik heb naast m’n Kobo ook nog die oude van Sony) opgeladen zijn, zodat ik wat te lezen heb.
Slim!
Tjilp
26-11-2025 om 17:35
Vijver in de tuin (die wordt bijgevuld met hemelwater). Kunnen we de wc doorspoelen, nu en dan.
Uit de vijver drinken, hm, dat zie ik nog niet voor me, helemaal niet als er geen water kan worden gekookt.
Caroline80
26-11-2025 om 18:00
Tjilp schreef op 26-11-2025 om 17:35:
Vijver in de tuin (die wordt bijgevuld met hemelwater). Kunnen we de wc doorspoelen, nu en dan.
Uit de vijver drinken, hm, dat zie ik nog niet voor me, helemaal niet als er geen water kan worden gekookt.
Met een waterfilter kun je het water uit de vijver wel drinken
Thora
26-11-2025 om 23:04
Caroline80 schreef op 26-11-2025 om 18:00:
[..]
Met een waterfilter kun je het water uit de vijver wel drinken
Als je een goeie hebt krijg je ook slootwater helder. Ze zijn echt heel nuttig.
Anna76
27-11-2025 om 07:53
Thora schreef op 26-11-2025 om 23:04:
[..]
Als je een goeie hebt krijg je ook slootwater helder. Ze zijn echt heel nuttig.
En waar koop je een goede waterfilter?
Ik heb een paar regentonnen in de tuin met meer water dan ik gebruik. Ik heb ook gewoon een doos met bar-le-duc staan, 12 liter voor 2 mensen, dus ik kan nog wel even voort, maar toch.
Ik heb op zich de meeste dingen wel in huis qua noodpakket, maar het kan wel handig zijn om e.e.a. bij elkaar te leggen, alles ligt nu door het huis verspreid. Misschien niet zo handig dat ik wel een zaklamp heb, meerdere, maar eigenlijk niet zeker weet waar ze liggen. Ik kom ze af en toe tegen, "oh ja, hier ligt de zaklamp, dat is handig" om vervolgens te vergeten waar dat ook alweer is.
Poezenmeisje
27-11-2025 om 08:11
Ik heb de kleine blauwe. Hij past ook op gewone frisdrankflesjes. Mijn broer is al jaren prepper, als hij zegt dat die van 40 euro goed is, dan geloof ik dat.
Indien mogelijk zou ik wel nog even het gefilterde water koken.